handdator

Visa fullständig version : Crossfit+cardio


Torsk_ole
2008-03-07, 21:15
Hej!

Hur ska jag göra för att kombinera styrketräning och konditionsträning effektivt?

För er som vill läsa mer:

Jag vill som sagt kombinera styrketräning och kondition. Har kollat in crossfit och navy seals träning. Upplägget verkar vara hur bra som helst. Tyngdlyftning, styrkelyft och gymnastiska övningar med konditionsträning. Precis det jag vill köra och allt bygger på naturliga rörelser.

Grejen är att crossfit.com ger ut WoD (workout of day), men dessa verkar inte innehålla någon form av kondition. På navy seals hemsida kunde man köpa ett program för 400 kr där man verkar få ett helt upplägg.

Anledningen till jag vill ha hjälp är för att jag aldrig gjort detta innan. Köra styrketräning för sig och kondition för sig har jag gjort, men aldrig tillsammans på ett bra sätt.

Kan ni hjälpa mig?

Yankeee
2008-03-07, 21:51
WODs på crossfit.com innehåller löpning rätt ofta, både korta och långa distanser. Sedan så kräver deras andra WODs ruskigt bra kondition och muskeluthållighet om man utför dem rätt.

Torsk_ole
2008-03-07, 22:35
De kanske de gör, men de jag kollat på verkade inte innehålla så mycket kondition, men jag kanske kollat fel?

Deras andra WOD?

Hur gör du? För vad jag har förstått så tränar du både kondition och styrketräning på ett bra sätt.

Tengo
2008-03-07, 23:48
+1 på Yankeee

WOD är väldigt krävande och tanken är att man ska pressa sig så mycket som möjligt och då blir det ofta väldigt mycket cardio inbakat i träningen även om det inte ser så ut.

Torsk_ole
2008-03-08, 16:08
Ingen på detta enormt stora forum som har något mer att komma med?

z_bumbi
2008-03-08, 16:15
Styrketräna 3 gånger per vecka, låga reps och inriktat på styrka

Konditionsträna 3-4 gånger per vecka, variera formerna.

Torsk_ole
2008-03-08, 16:18
Tack för hjälpen z_bumbi. Skulle dock uppskatta ännu mer hjälp. Men för att få det kanske det krävs lite mer från min sida också.

Jag tränar för att klara det mesta ganska bra. Väldigt vag formulering, men någon kanske förstår mig. Muskelhypotrofi behövs inte. Men jag vill bli starkare, uthålligare, mer explosiv, bättre kondition, snabbare osv. Ska även nämna att jag gör lumpen och kommer antagligen att köra officersprogrammet också.

Tack på förhand.

Hobbes
2008-03-08, 16:31
+1 på Yankeee

WOD är väldigt krävande och tanken är att man ska pressa sig så mycket som möjligt och då blir det ofta väldigt mycket cardio inbakat i träningen även om det inte ser så ut.

+1 på Yankee och Tengo

OM du läst CrossFit:s sida noga så inser du att de har mycket konditionsträning i sina program. Att göra en Filthy fifty ger kondis om inte annat så bör du ha en god kondis att göra den på en bra tid: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_PittFilthyFifty.mov

Första gången jag gjorde den tog det 60 minuter, är nere på 37 nu! (men då rär det så man vill*spy* ).

Har enbart kört CrossFit sedan i höstas och jag höjt min grundkondis märkbart (använder mig av en Suunto X6HR med tillhörande SAM, så jag har loggar på det som visar mina resulat).

Om du vill kan du ju alltid kombinera ren Cardio till dina CrossFit pass, det går ju oxå om du har orken kvar!

Torsk_ole
2008-03-08, 16:35
Frågan är hur mycket min tid på milen förbättras av att köra crossfit.

En annan plan är att köra 3-4 crossfit pass i veckan och sedan lägga till 1-2 styrke eller kondis pass som varierar efter behov. Därtill blir det bollsporter och liknande.

Vad sägs om det?

Yankeee
2008-03-08, 16:36
Vill du få en bättre tid på milen är det löpning du ska träna först och främst. Sedan skadar det naturligtvis inte att lägga inte lite styrketräning och/eller kroppsviktsövningar.

Torsk_ole
2008-03-08, 16:42
Vill du få en bättre tid på milen är det löpning du ska träna först och främst. Sedan skadar det naturligtvis inte att lägga inte lite styrketräning och/eller kroppsviktsövningar.

Nej det är inte bara milen det handlar om. Jag vill liksom ha "allt", inte för att jag behöver vara så duktig på allt. Du kanske förstår vad jag menar?

Hobbes
2008-03-08, 16:42
Frågan är hur mycket min tid på milen förbättras av att köra crossfit.

En annan plan är att köra 3-4 crossfit pass i veckan och sedan lägga till 1-2 styrke eller kondis pass som varierar efter behov. Därtill blir det bollsporter och liknande.

Vad sägs om det?

Om du kör 3-4 CrossFit pass i veckan (WOD enligt instruktion) så har du ju dina styrkepass klara, då hade jag hellre lagt in lite extra löpning istället om det är milen du siktar på. Som sagt, kör du WODen enligt instruktion har du bra grundläggande styrketräning, tränar med en del som gör så, springer som komplement till CrossFit.

Allt handlar som sagt vilka mål du har och dina förutsättningar.

Hobbes
2008-03-08, 16:45
Nej det är inte bara milen det handlar om. Jag vill liksom ha "allt", inte för att jag behöver vara så duktig på allt. Du kanske förstår vad jag menar?

Om inte annat är CrossFit ett jäkligt rolig träningsform, tränar du med någon/några fler så blir det ännu roligare - pressa tider lite, peppa varandra osv.

Tycker hittills att CrossFit är perfekt för mina mål och förutsättningar, den har överraskat mig med sin effektivitet.

diskonto
2008-03-09, 19:53
Crossfit lär förbättra dina milstider. Börja följ deras workouts of the day, löpning dyker upp förhållandevis ofta trots allt, även distanser runt milen (nån gång i månaden uppskattningsvis). Sen om du BARA vore intresserad av att korta din milstid vad gäller löpning är det rimligen löpning du ska träna. Om du däremot vill bli starkare samtidigt så är crossfit något för dig. Du får dessutom fördelen av att korta ner träningstiden - att träna distanslöpning tar fruktansvärt mycket tid som du kanske inte har.

Prova och se om det passar just dig