handdator

Visa fullständig version : Bulktips


Simme
2008-03-07, 21:04
Jag tänkte börja bulka seriöst för första gången!

Hur mycket kalorier bör jag få i mig? Jag är ca 174 cm lång och väger 71 kg nu... Gjorde ett test att jag behövde ha i mig ca 3500 om dagen, stämmer detta?

Blir det lagom att gå upp till ungefär 75-76 kg sen deffa ner igen? Har vart uppe i den vikten förut och jag vet att jag har väldigt lätt för att gå ner...

Sen tänkte jag att ska jag börja ta gainer när jag bulkar eller kommer jag få i
mig tillräckligt med kalorier av min vanliga kost lätt?

Och sista frågan hur länge är lagom att bulka?

//Simme

Koloftw
2008-03-07, 21:41
Det beror helt på, är du väldigt aktiv kan 3000 kcal vara underhåll, och då är 3500 en bra bulk-nivå för nybörjare. Jag föreslår att du börjar med 3000, ökar du inte i vikt då, så öka till 3500 kcal.

Japp, säkert.

Du kommer garanterat få i dig tillräckligt med kalorier från din vanliga kost, om du vill. Det är bara att välja fetare/energitätare mat i såna fall, mycket godare än gainer.

Beroende på en mängd faktorer.

Scratch89
2008-03-07, 23:04
Det viktigaste tipset är att inte tappa kontrollen och hamna i äta-tills-man-spricker-och-sen-kladdkaka-på-det-träsket. Det finns inga hälsomässiga fördelar med att gå upp i vikt fort, och att bara bli fet kommer inte göra dig gladare heller.

AmericanDragon
2008-03-07, 23:25
Det viktigaste tipset är att inte tappa kontrollen och hamna i äta-tills-man-spricker-och-sen-kladdkaka-på-det-träsket. Det finns inga hälsomässiga fördelar med att gå upp i vikt fort, och att bara bli fet kommer inte göra dig gladare heller.


Exakt! Gör inte som jag :smash:
Gick upp 20 kg på 6 månader. vet inte om det är för mycket på en kort tid men, man blev ju lite tjockare faktiskt. Speciellt när jag allltid varit jättesmal.

Har tyvärr inga tips att ge dig förutom att äta, träna, sova, äta, träna, sova. Lycka till!!

jojjep91
2008-03-08, 19:35
Gå upp lagom takt ca 0,5kg veckan om inte mindre för att lägga på dig minimalt med fett. Vissa ökar ju jätte mycket muskelmassa i början.

Martin.V
2008-03-10, 13:46
Gå upp lagom takt ca 0,5kg veckan om inte mindre för att lägga på dig minimalt med fett. Vissa ökar ju jätte mycket muskelmassa i början.

Hm 0,5 kg i veckan, låter inte det lite för mycket ?

Tom Jr
2008-03-10, 14:08
Bulka inte.

bollio
2008-03-10, 16:26
Mina favoriter under min numera avbrutna bulk-period var:
-Potatismos med smör
-Pannkaka
-Vitt bröd med mycket pålägg
-Pasta

Jag avbröt experimentet efter en ökning på 5 kg för jag mådde inte så bra av att äta så mycket mat.

Tillbaks på 75 kg @ 174 nu igen. Jag är nöjd med det - riktigt jävla muskulös och snygg ändå.

kalajset
2008-03-10, 16:36
Hur längde du bör bulka beror helt och hållet på takten, samt naturligtvis hur viktigt det är med att gå upp i så mycket ren muskelmassa som möjligt, utan onödigt "slaggfett". Din planerade bulk är hursomhelst knappast att räknas som särskild stor, så ifall du lägger dig på föreslagna ungefärliga 0.5 kg i veckan lär du knappast behöva köra någon panikdeffning när bulken är klar.

Och japp, gainer är alltid smart att ta efter träning, oavsett bulk eller deff, snabba kolhydrater plus proteiner är alltid välkommet efter träning.

kalajset
2008-03-10, 16:42
I ditt läge hade jag förövrigt själv gått upp till åtminstone 80 kg före deffen påbörjas, dock viktigt att inte ta det i för snabb takt bara. Detta baserar jag på att en bulk på 4-5 kg trots allt inte resulterar i några större muskelökningar hur man än ser på saken, medans en på uppåt 10 kg naturligtvis genererar mer muskler. Visst måste man då tänka på att så att säga sköta kosten rätt under en ännu längre tid, men jag tycker ändå det låter som en bra avvägning. Hellre hyffsat stora bulkar någon/några gånger per år än ett minimalt fast konstant stigande överskott, alternativt många "småbulkar" per år, särskilt som nybörjare. Men det är som sagt bara en åsikt, här finns det inget direkt "svart eller vitt".

JFO
2008-03-10, 16:59
Jag tänkte börja bulka seriöst för första gången!

Hur mycket kalorier bör jag få i mig? Jag är ca 174 cm lång och väger 71 kg nu... Gjorde ett test att jag behövde ha i mig ca 3500 om dagen, stämmer detta?

Blir det lagom att gå upp till ungefär 75-76 kg sen deffa ner igen? Har vart uppe i den vikten förut och jag vet att jag har väldigt lätt för att gå ner...

Sen tänkte jag att ska jag börja ta gainer när jag bulkar eller kommer jag få i
mig tillräckligt med kalorier av min vanliga kost lätt?

Och sista frågan hur länge är lagom att bulka?

//Simme

Det mesta felet med att bulka är vad man äter, man behöver inte gå till kiosken varje dag och köpa sig en godis. Jag skulle hellre se att man åt bra mat i större mängder om man tvunget skall bulka.

En del påstår dessutom att om man har mycket underhudsfett så har man skapat en sämre miljö för hormoner. Andra säger sig göra sina största ökningar under dieten när man väl gå ner igen.

Det är bättre att äta mer de dagar man tränar och mindre de dagar man inte tränar och på så sätt minimerar fettuppgången. Men samtidigt inte äta så mycket att man går upp som en björn påväg till ide. Eller att se ut som Johnny Wahlqvist.

Eddie Vedder
2008-03-10, 19:11
Hm 0,5 kg i veckan, låter inte det lite för mycket ?

Jo det tycker jag också, definitivt för mycket. Har svårt att se någon anledning till ett överskott på 3500kcal per vecka.

Man ska ha jäkla bra förutsättningar för att inte bli onödigt fet på ett sånt överskott. Men det är bara vad jag gissar.:)

Scratch89
2008-03-10, 22:25
Tillbaks på 75 kg @ 174 nu igen. Jag är nöjd med det - riktigt jävla muskulös och snygg ändå.

Är det mig du pratar om? :D

Jag håller med Eddie. Ett så stort överskott kommer inte göra någon lycklig.

Durre
2008-03-10, 22:57
Drick Bravojuice.

Martin.V
2008-03-11, 08:25
Jo det tycker jag också, definitivt för mycket. Har svårt att se någon anledning till ett överskott på 3500kcal per vecka.

Man ska ha jäkla bra förutsättningar för att inte bli onödigt fet på ett sånt överskott. Men det är bara vad jag gissar.:)

Precis som du säger, så kommer ett sånt överskott göra att man lägger på sig oönskat fett.

Roller88
2008-03-11, 09:43
Om jag minns rätt så ska det enligt undersökningar vara en optimal anabol miljö för muskeluppbyggnad att under en bulk ligga på ett kcal överskott på ungefärliga 500 kcal per dag. Detta skulle då precis som jojjep91 säger innebära en viktuppgång på ca 0,5 kg/vecka.

Detsamma gäller sedan när det väl blir dags för deffen, d.v.s ett kalori undersköt på ca 500 kcal

Rekommenderar dig precis som flertalet talare före mig att inte vräka i dig skit mat bara för att du bulkar utan försök få i dig dessa extra kalorier från "bra" mat.

Eddie Vedder
2008-03-11, 09:52
Om jag minns rätt så ska det enligt undersökningar vara en optimal anabol miljö för muskeluppbyggnad att under en bulk ligga på ett kcal överskott på ungefärliga 500 kcal per dag. Detta skulle då precis som jojjep91 säger innebära en viktuppgång på ca 0,5 kg/vecka.

Detsamma gäller sedan när det väl blir dags för deffen, d.v.s ett kalori undersköt på ca 500 kcal

Jag tycker inte man kan likna ett lämpligt deffunderskott vid lämpligt bulköverskott.

Fett kan frisättas i högre grad per dygn än vad muskelmassa lagras in, alltså får man sannolikt bra resultat av en deff med -500kcal och kanske ännu lägre (beroende på kroppsfettmassa) men +500kcal tror jag faktiskt i längden inte innebära särskilt bra ökningar. Kanske initialt men i takt med att man blir fetare försämras förutsättningarna för gynnsam fett-/muskelratio.

Vid normala förutsättningar då förstås.:)

Rikard Jansson
2011-05-08, 20:16
Nyligen upptäckt -

- byt rum så du får ett på solsidan, så det steker som fan

- öppna aldrig fönstren

- skaffa en storskärms-tv, om du inte vill så duger ett element

- låt det bli 30+ grader i rummet

-svettas, bli varm och jävligt törstig

-släck törsten med röd mjölk

macsacre
2011-05-10, 17:33
Jag bulkar nu igen efter en hyfsad "ok" deff. Det enda jag gör är att jag äter mer kolhydrater än innan men äter exakt samma mat. Ska väga mig en gång i månaden och går allt som det ska så ska jag ligga mellan 0.2 - 0.5 gram plus per månad.

Frukost: 1.5dl gröt, 1dl mjölk, lite socker och kanel + 4 ägg med 2 bröd skivor (inge smör)
frukost 2: 3 skivor med kalkon och en protein shake.
lunch: kyckling, ris och grönsaker
mål 4 samma som lunch (eller köttfärs och ris)
mål 5: kött och grönsaker
mål 6: protein shake.

Jag kör på som BBs säger, att minska maximalt på fett och öka kolhydraterna allt eftersom, jag räknar inte kalorier utan räknar på kolhydraterna och ska ligga på samma som proteinerna. 200g protein 200g kolhydrater, räcker inte det så kommer jag höja mina kolhydrater.

Det är så ja kör mitt race.

Big Sleazy
2011-05-10, 19:19
Jag bulkar nu igen efter en hyfsad "ok" deff. Det enda jag gör är att jag äter mer kolhydrater än innan men äter exakt samma mat. Ska väga mig en gång i månaden och går allt som det ska så ska jag ligga mellan 0.2 - 0.5 gram plus per månad.

Frukost: 1.5dl gröt, 1dl mjölk, lite socker och kanel + 4 ägg med 2 bröd skivor (inge smör)
frukost 2: 3 skivor med kalkon och en protein shake.
lunch: kyckling, ris och grönsaker
mål 4 samma som lunch (eller köttfärs och ris)
mål 5: kött och grönsaker
mål 6: protein shake.

Jag kör på som BBs säger, att minska maximalt på fett och öka kolhydraterna allt eftersom, jag räknar inte kalorier utan räknar på kolhydraterna och ska ligga på samma som proteinerna. 200g protein 200g kolhydrater, räcker inte det så kommer jag höja mina kolhydrater.

Det är så ja kör mitt race.


Good 2 know