handdator

Visa fullständig version : Frågor om träning, är permenent sliten i ena axeln


Lomrt
2008-03-07, 18:18
Tjenare. Nu är det så här att jag har problem och en massa frågor som jag verkligen skulle behöva få besvarade. Jag tänker gå till en sjukgymnast eller idrottsläkare eller bådadera. Min ena axel har varit ur led 3 eller 4 gånger. Sist var det allvarligt och sedan dess har det varit halvkasst att köra bröstövningar. Pressar ovanför huvudet är helt uteslutet eftersom det saknas brosk nedtill runt ledkapseln, de andra övnignarna går bra. Jag vet att jag aldrig kan bli bra i bänkpress, men det stör mig inte så mycket. Man kan bli bra i andra övningar! Bänk är inte allt! Jag är jättenöjd att jag kan göra en tung femma och sexa på egen kroppsvikt, alltså i bänkpress trots skadan! Men, nu till mina viktiga frågor.

1. Kan man bygga muskler, exempelvis bröstmuskler, genom att köra på lättare vikter, mindre än sin egna kroppsvikt, men köra fler repetioner med gott utförande? Jag har läst på ett ställe att man måste överbelasta, och inte utmatta musklerna och att musklerna blir utmattade på 10 reps och inte överbelastade. Stämmer detta? Om det fungerar finsn det en chans för mig med nämligen!

2. Jag har läst att om man har smala armar och vill få armmuskler ska man inte träna armarna, utan de musklerna ska komma genom tunga basövningar. Jag tycker om att träna armar, men det är alltså dåligt att göra det om man vill få större och starkare armar? För i triceps- och bicepsövnignar kan jag kräma på mer än i bänkpress. Tricepsextensioner kan jag bli stark i, likaså bicepscurl. Men det ärövningar man inte ska göra om man vill bli stark och stor i armarna?

3. Man kan inte satsa på några speciella muskelgrupper eller? Jag hade velat prioritera armar och ben och bål, och så lats/axlar. Men dessa muskler ska man alltså inte träna genom specifika övningar, utan de måste komma via basövningar? Fan...?

4. Jag har läst en bok av Ove Rytter, där förespråkar det många repetioner och set och lättare vikter. Är det verkligen något som fungerar? Eller är det utgången 80-tals-träning?

5. Jag får ont i knäna vid knäböj. Är det ordentlig uppvärmning och strechning som gäller eller?

6. Axeln gör ont! Dessutom svarar ena bröstmuskeln sämre än den andra efter olyckan. Det var lite så innan också, men mer förstärkt nu. Tycker ni ändå inte att det är rätt bra gjort av mig att ha kommit igen? :) Först axeln ur led ORDENTLIGT, och innan dess 2-3 gånger också! Efter axelolyckan fick jag en slitning i armbågen på samma sida, den är borta nu! Men allt över 50 i bänkpress brände som eld i ett halvår, och nu idag gjorde jag en femma på 80 kilo, men axeln började smärta som FAN!

Så, nu ska jag inte störa er mer. Tack på förhand!

Lomrt
2008-03-07, 19:51
Ingen som vet? :)

Föresten, om man inte kan köra så tungt i bänken mkan man väl lägga mer energi på mark och böj va? Behövs inte så mycket komplementsträning till de två övningarna? Jag syftar på stelbenta mark, inte behövs väl det?

Lomrt
2008-03-07, 21:58
Ingen? :)

pragmatist
2008-03-07, 22:22
1. Ja, man kan bygga muskler med lättare vikter. Men vanligtvis inte lika bra, särskilt inte när man blir mer avancerad.

2. Om du inte av naturen har väldigt lättränade armar (d.v.s. de växer i stort sett av sig själva) så lär du inte få mycket till armar utan att träna dem direkt. Det är min personliga åsikt.

3. Visst kan man prioritera speciella muskelgrupper eller kroppsdelar. Titta på gymnaster eller skridskoåkare. Dock får man vara lite försiktig så inte skadliga obalanser uppstår vilket bland annat kan ge dålig hållning och förslitningsskador.

4. Visst funkar det, men är kanske bättre för nybörjare än mer erfarna. I takt med att man blir mer van vid styrketräning så bör man träna tyngre, det är välbelagt i vetenskapliga studier. Även erfarna kan dock ha nytta av lite "Rytter-metod" då och då som omväxling. För övrigt så brukar Ove Rytter träna på mitt gym, och han tränar inte själv som han förespråkar i den där boken. :D

5. Varför har du ont i knäna? Har du någon skada så kanske det inte är så smart att knäböja alls.

6. Om du får ont som f-n av en viss övning så tycker jag det är lite dumdristigt att fortsätta med den, ärligt talat. Du kan få men för livet.

Lomrt
2008-03-07, 22:49
1. Ja, man kan bygga muskler med lättare vikter. Men vanligtvis inte lika bra, särskilt inte när man blir mer avancerad.

Som jag misstänkte då! Men i och för sig går det jättebra att köra tungt i alla övningar utom: Bänkpress (eller ja periodvis kan jag det, men jag kan aldrig bli bra i det), pressar ovanför huvudet. Hantellyft åt sidan. Men på de andra övningarna kan jag ju dra på tunga treor och så :)


2. Om du inte av naturen har väldigt lättränade armar (d.v.s. de växer i stort sett av sig själva) så lär du inte få mycket till armar utan att träna dem direkt. Det är min personliga åsikt.

Gott! Jag gillar att träna armar nämligen, men hade fått för mig att ju svårare man har att lägga på sig smuskler, desto mindre skaman träna. Men det stämmer inte då? Jag gillar att träna armar nämligen!


3. Visst kan man prioritera speciella muskelgrupper eller kroppsdelar. Titta på gymnaster eller skridskoåkare. Dock får man vara lite försiktig så inte skadliga obalanser uppstår vilket bland annat kan ge dålig hållning och förslitningsskador.

Sant. När jag tänker efter vill jag väl bli bra i alla muskelgrupper, men gärna lite extra på rygg armar och ben. Bröst är det som kommer bli lite mer lidande då kasnke.



4. Visst funkar det, men är kanske bättre för nybörjare än mer erfarna. I takt med att man blir mer van vid styrketräning så bör man träna tyngre, det är välbelagt i vetenskapliga studier. Även erfarna kan dock ha nytta av lite "Rytter-metod" då och då som omväxling. För övrigt så brukar Ove Rytter träna på mitt gym, och han tränar inte själv som han förespråkar i den där boken. :D

Jag kan tänka mig det, för sådan träning fungerar inte så bra på mig nu för tiden. Nåja, det är ju bara ena axeln som spökar, så i de flesta övnignar ska det nog gå bra :) HAHA! Vad fräckt att Rytter tränar där du också tränar! Och att han inte följer sin egna bok, heh!


5. Varför har du ont i knäna? Har du någon skada så kanske det inte är så smart att knäböja alls.

Jag vet inte faktiskt. Jag hade väldigt dåliga knän när jag var liten, de låste sig bland annat. Sedan växte det bort. Jag vill gärna ha kraftiga ben. Men REJÄLT med uppvärmning och stretchning borde väl vara bra? Ska ändå be att en sjukgymnat tittar på det. Det löjliga är att jag klarar av benpress! Men jag vill ha knäböj. Det står överallt att man itne kan hoppa över den övnignen, och de stämmer väl? Jag kan köra benpress på 150 kilo och känner mer på ett böjpass på 60 kilo.


6. Om du får ont som f-n av en viss övning så tycker jag det är lite dumdristigt att fortsätta med den, ärligt talat. Du kan få men för livet.

Sant! Jag har ju redan fått men för livet, fast den gången kom det oväntat, ingen smärta innan. Läkaren sade att brosket aldrig växer tillbaka igen. Men jag är ändå lite stolt att jag lyckats komma tillbaka så pass ändå och reppa åp egen kroppsvikt :) Men nu får jag nog ligga nere med det ett tag och köra "rehab-bänk" eller något.

Tack för svar! Fyll gärna på om du vill!