handdator

Visa fullständig version : Dietist


Hermes
2003-05-19, 14:04
Jag berör det här i en annan tråd men vill ha den här istället där det hör hemma:

Hur får man magrutor på kortast tid? Nä, skojja ba :D

Jag undrar om någon här är utbildad/utbildas sig eller känner någon som är utbildad/utbildas till dietist, isåfall vad har ni att säga om det valet av karriär?

miapia
2003-05-19, 14:37
jag har en f.d. kompis som utbildar sig till dietist här i umeå just nu, och hon verkar trivas bra. grejen är bara den att hon gör det enbart för sin egen skull och för att kunna hålla koll på vad som händer i hennes kropp när hon äter och så, gamla ätstörningar som spökar...

jag ska inte dra alla dietister över en kam, men väldigt många av mina vänner som känner blivande dietister säger att de (dietisterna alltså) har/har haft någon form av ätstörning, och det är ju tråkigt att höra.

men om man inte gör det bara för sin egen skull utan verkligen vill hjälpa människor med kost och så, så är det säkert ett mycket bra och intressant yrke, med stora arbetsmöjligheter då sveriges befolkning blir fetare och fetare...

Annie
2003-05-19, 15:04
Ja, känner själv igen det där.

Jag läser just nu ett program inriktat på kost och Friskvård...första året har vi läst en massa kostvetenskap och det har faktiskt blivit lite jobbigt. Man får liksom ingen distans till det, speciellt när man, som jag, redan var väldigt medveten om vad man stoppar i sig. Att hela tiden tänka på, tala om, planera och näringsvärdesberäkna mat kan göra att man helt tappar förmågan att avgöra vad som är sunt och lagom.

Funderar faktiskt på att byta utbildning för att slippa bli allt för nojig...får se hur det blir efter sommaren.

Annie

Hermes
2003-05-19, 15:10
Lät tungt..-Jag är också lite rädd för det där...iof har absolut inte nån form av ätstörning och jag äter allt som kommer i min väg, nyttigt som onyttigt, så det kanske inte blir ett så stort problem.

Peter
2003-05-20, 10:11
Jag har läst 40 poäng kostvetenskap vilket motsvarar ungefär halva den kostinriktade delen av dietistutbildningen. Sista 20 poängen läste jag med en klass dietister.

Valet av karriär borde ju rimligtvis vara bra om man tänker på att behovet av dietister knappast minskar.

Själva utbildningen tycker jag gärna skulle få vara mer inriktad mot näringslära än mot mat om jag hårddrar det lite. Tror nutritionistprogrammet är bättre om du verkligen vill fördjupa dig i näringslära. Men i slutänden spelar det ingen roll vilken utbildning du har du kommer ändå bli idiotförklarad av folk som minsann läst på nätet hur det verkligen ligger till med allt...

Hermes
2003-05-20, 13:41
Originally posted by Peter
J. Men i slutänden spelar det ingen roll vilken utbildning du har du kommer ändå bli idiotförklarad av folk som minsann läst på nätet hur det verkligen ligger till med allt...

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

z_bumbi
2003-05-20, 14:03
Peter: Vad är de vanligaste felen (myter eller vad man ska kalla det) om kost och träning som du ofta läser på nätet/forum/träningstidningar ?
Allt har ju en tendens att bli mer är bättre när det gäller kost och kosttillskott t ex om 2 g protein är bra så är 4 g bättre, att man ska äta massor av c-vitamin osv

Peter
2003-05-20, 14:47
Menade inte att jag vet bättre än alla andra och att jag därför är rätt person att bedömma vad som är myt/sant. Vad jag menade var att det är rätt vanligt att folk tror sig veta bättre än forskare/expreter på området utan att ens reflektera över att det finns många som jobbat heltid med just det ämnet i 30 år. Ett exempel är mer=bättre som du nämner. Andra exempel är folk som inte ens har grundläggande kunskaper om metabolism som ändå ska förklara hur logiskt det är att en viss diet är skitbra.

Jag syftar nu absolut inte på några medlemmar av detta forum utan det är en allmän grej jag har märkt minst lika mycket av i verkliga livet som på nätet.

z_bumbi
2003-05-20, 14:56
Peter: Jag trodde nu inte att du menade att alla andra var idioter :) utan syftade mer på sådant som du fått lära dig på utbildningen och som det t o m kan vara bra att varna för att så ska man kanske inte göra dvs överdosera c-vitamin osv.

Problemet som alla har är att sålla ut bra information från dålig men det gäller ju iofs allt inom träningen och i större perspektiv livet i allmänhet (Hm, så djup brukar jag inte vara ? :D ).

Peter
2003-05-20, 15:09
C-vitamin kan vara ett sånt exempel även om det ju förmodligen inte är farligt att överdosera. Andra exempel är någon som läst att zink är viktigt för tillväxten utan att veta att mångdubbling av zinkkonsumtionen förmodligen kommer göra mer skada än nytta, genom att det hämmar upptaget av exempelvis koppar.

Jag tycker alltid man ska ha de allmänna rekommendationerna som grund och sen anpassa de till de krav som träningen ställer.

z_bumbi
2003-05-20, 15:16
Peter: Då är vi på samma våglängd i detta ämne.

Glidarn
2003-05-20, 21:25
Originally posted by hermes
Jag berör det här i en annan tråd men vill ha den här istället där det hör hemma:

Hur får man magrutor på kortast tid? Nä, skojja ba :D

Jag undrar om någon här är utbildad/utbildas sig eller känner någon som är utbildad/utbildas till dietist, isåfall vad har ni att säga om det valet av karriär?


Kanske inte något svar du var ute efter men..

Jag skall utbilda mig till Dietist. För tillfället håller jag på och höjer mitt snitt för att ha en möjlighet att kunna komma in. Intagningspoängen låg ju på 17,5 i snitt när jag kollade förut. Det är lite för högt så jag måste ta ett år eller två på komvux.. så går det när man glider igenom gymnasiet..
Iaf, en trevlig grej är ju att det är 90% tjejer som läser till dietister. Iaf i Uppsala där jag vill in. :kinky:

Hermes
2003-05-21, 13:41
Originally posted by Glidarn



Kanske inte något svar du var ute efter men..

Jag skall utbilda mig till Dietist. För tillfället håller jag på och höjer mitt snitt för att ha en möjlighet att kunna komma in. Intagningspoängen låg ju på 17,5 i snitt när jag kollade förut. Det är lite för högt så jag måste ta ett år eller två på komvux.. så går det när man glider igenom gymnasiet..
Iaf, en trevlig grej är ju att det är 90% tjejer som läser till dietister. Iaf i Uppsala där jag vill in. :kinky:

Men satan i gatan, det var inget lågt snitt man skulle ha! jaja, man kan ju alltid söka, hinner göra högskoleprovet nån gång till innan det är dags ivf...jag ska iof läsa i Umeå, måste kolla upp vad snittet är där

Glidarn
2003-05-21, 14:10
hmm.. jag tror inte det är så stor skillnad på snittet.
Om jag inte minns fel var det 13 sökande per plats (för samtliga platser i sverige) förra året.

Jag hoppas på uppsala men kommer att söka till göteborg och umeå också (de tre universitet utbildningen finns vid)

Hermes
2003-05-21, 14:43
Du vet inte hur högt man behövde på högskoleprovet?

Molotov
2003-05-21, 18:06
Var på en presentation för sjuksköterska och dietistutbildningen på Göteborgs Universitet och där sade man att framtidsutsikterna för dietisterna var ganska mörka. Arbetsmarknaden ser tydligen svår ut. Tydligen så är det mycket mindre folk som söker dietistutbildningen nuförtiden.

z_bumbi
2003-05-21, 18:11
Molotov: Det verkar ju lite underligt med tanke på hur överviktsproblem ökar i samhället, ger ju i alla fall hopp till dem som sökt i höst.

Molotov
2003-05-21, 18:16
Det var vad dom sa, men samtidigt som övervikten ökar så kan man läsa om hur resursena inom sjukvården minskar.

z_bumbi
2003-05-21, 18:21
Molotov: Jo det är ju sant, sjukvården är ju inte så känd för att förebygga sjukdomarna som att bota dem:smash:

Då får de väl jobba inom den privata sektorn, finns massor av gym/friskvårdsföretag som behöver någon som kan sin sak vad gäller kosten skulle jag tro.

Glidarn
2003-05-23, 16:01
Originally posted by Molotov
Var på en presentation för sjuksköterska och dietistutbildningen på Göteborgs Universitet och där sade man att framtidsutsikterna för dietisterna var ganska mörka. Arbetsmarknaden ser tydligen svår ut. Tydligen så är det mycket mindre folk som söker dietistutbildningen nuförtiden.

Konstigt, jag har hört totala motsatsen.
dvs, att efterfrågan är väldigt stor och att den ökar varje år som går, samt att det är väldigt många sökande, som jag nämnde tidigare ca 13 sökande (gäller förra året) per plats.