handdator

Visa fullständig version : Dålig utveckling i biceps


manekin
2008-03-07, 14:43
Hej!
Undrar om ni har något bot på dålig utveckling i bicpesen, har prövat allt kan tyckas. Variation i övningar, högt kcal överskott, bicepsträning 2ggr/ vecka samt 1ggr /vecka...inget verkar få dom *mini* att växa mer än dom gjort...

Upplägget ser ut på följande sätt just nu:

Tis &Lör :
3*8 Hantelcurl
3*8 Bredare Skivstångscurl
2*8 smalare Skivstångscurl
3*8 EZ-stång preacherbänk
2*8 Hammercurl i preacherbänk
2*8 Vanlig hantelcurl


tacksam för alla tips!

jockemedkniven
2008-03-07, 14:45
SKall bli kul o se svaren.
Har dock inga tips, själv har jag också dålig utveckling men det är för att jag tränar biceps som en kärring.:smash:

Commando1980
2008-03-07, 14:46
fråga jedrek rampolianowski.

mvh

delta_mats
2008-03-07, 14:47
Du tränar dom för mycket. Kapa ner arbetsmängden till max 8 set per vecka.
Skivstångscurl och någon form av hantelcurl (variera)

Tex: 4 set 6-10 reps Skivstångscurl.
4 set 6-10 reps sittande hantelcurl, strikt.

Sunnebris
2008-03-07, 14:50
Du tränar väl inte bara biceps? Hur ser din ryggträning ut egentligen? Biceps aktiveras också i ryggövningar att totala mängden träning för biceps kan bli för mycket att du inte får de resultat du vill ha.

Betar
2008-03-07, 14:50
Som delta_mats, minska på antalet övningar.

manekin
2008-03-07, 14:54
hehe...snabba svar grabbar...
Ja visst aktiveras dom i ryggövningar osv... har prövat att dra ner på de rena bicepssetten, ingen muskelvärk och känns inte ens som att jag tränat dom då.

von huff
2008-03-07, 14:55
kontrollerat fusk funkar bra:)

Ectomorph
2008-03-07, 14:56
Hej!
Undrar om ni har något bot på dålig utveckling i bicpesen, har prövat allt kan tyckas. Variation i övningar, högt kcal överskott, bicepsträning 2ggr/ vecka samt 1ggr /vecka...inget verkar få dom *mini* att växa mer än dom gjort...

Upplägget ser ut på följande sätt just nu:

Tis &Lör :
3*8 Hantelcurl
3*8 Bredare Skivstångscurl
2*8 smalare Skivstångscurl
3*8 EZ-stång preacherbänk
2*8 Hammercurl i preacherbänk
2*8 Vanlig hantelcurl


tacksam för alla tips!


Alldeles för många övningar! Kör högst två eller tre övningar med runt 5 set vardera. T.ex. skivstångscurl med rak stång och preachercurls med rak stång (ez-stången kan ge underarmsproblem och aktiverar inte biceps fullständigt), pröva köra lite tyngre, runt 6 reps med en lösare kontrollerad stil i skivstångscurlarna.

Hur tränar du övriga kroppen? Att träna biceps två ggr/vecka låter lite i överkant om du inte tränat så länge, och dessutom tränas ju biceps indirekt vid ryggträning.

pragmatist
2008-03-07, 14:57
Jag brukar inte rekommendera nya övningar (det är sällan där det brister) men jag tycker i alla fall att du ska testa den här:

http://www.building-muscle-101.com/images/flat-bench-dumbbell-curl-ad.png

Anledningen är att den prickar biceps långa huvud på ett sätt som ingen av dina övningar gör. Om inte annat så skadar det inte med lite omväxling.

manekin
2008-03-07, 14:58
har gymmat till och från sen man var tonåring...ordentligt senaste 2.5 åren.. missförstå mig inte, dom har ju växt, det är inte så....men mina biccarna är väldigt lång och jag får inte den "visuella" effekten jag skulle vilja ha...

L-Sami
2008-03-07, 15:00
Jag märker bättre utveckling när jag kör strikt med full ROM.

Commando1980
2008-03-07, 15:01
grabbar det är ju tydligt att det handlar om ett "reborn troll".

fråga Janak Hodorowicz

L-Sami
2008-03-07, 15:02
har gymmat till och från sen man var tonåring...ordentligt senaste 2.5 åren.. missförstå mig inte, dom har ju växt, det är inte så....men mina biccarna är väldigt lång och jag får inte den "visuella" effekten jag skulle vilja ha...

Hur en muskel ser ut beror på generna och går inte påverka med träningen. Endast storleken går att påverka.

Ectomorph
2008-03-07, 15:04
har gymmat till och från sen man var tonåring...ordentligt senaste 2.5 åren.. missförstå mig inte, dom har ju växt, det är inte så....men mina biccarna är väldigt lång och jag får inte den "visuella" effekten jag skulle vilja ha...

Du kan ju alltid pröva denna klassiker:
http://www.larryscott.com/bio/newsletter/97summer_1.cfm
;)

MrBulk
2008-03-07, 16:13
Hej!
Undrar om ni har något bot på dålig utveckling i bicpesen, har prövat allt kan tyckas. Variation i övningar, högt kcal överskott, bicepsträning 2ggr/ vecka samt 1ggr /vecka...inget verkar få dom *mini* att växa mer än dom gjort...

Upplägget ser ut på följande sätt just nu:

Tis &Lör :
3*8 Hantelcurl
3*8 Bredare Skivstångscurl
2*8 smalare Skivstångscurl
3*8 EZ-stång preacherbänk
2*8 Hammercurl i preacherbänk
2*8 Vanlig hantelcurl


tacksam för alla tips!

Jag har exakt samma problem som du och idag testa jag nåt för att äntligen få fart på mina biceps, jag brukar köra 6-10 reps när jag tränar biceps men from idag så körde jag första settet med 20 reps andra med 15 reps och tredje med 13 reps och jag kan säga det att jag fick betydligt bättre kontakt med biceps med högre reps och lättare vikter. Nu är det kanske inte lösningen på att få dom att växa men jag ska ge det en chans nu iaf med lägre vikter och högre reps så får vi se.

MrBoris
2008-03-07, 16:48
Verkar vara samma skojare igen som startat denna tråden som nyss blev bannad med en annan användare;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110143
->
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2862097&postcount=24

exzs
2008-03-07, 16:51
Variera dig. Ibland så kommer man till en platå för att man kör samma reps/set för länge. Prova att köra 4 - 6 reps någon vecka och ibland 20 - 30 reps. Jag tror att ditt problem kan ligga i att dina muskler vant sig vid samma belastning.

ChrisDEFC
2008-03-07, 17:18
Variera dig. Ibland så kommer man till en platå för att man kör samma reps/set för länge. Prova att köra 4 - 6 reps någon vecka och ibland 20 - 30 reps. Jag tror att ditt problem kan ligga i att dina muskler vant sig vid samma belastning.

+1 på den även om jag skulle snarare rekomendera att ligga mellan 3-6 nån vecka (1gång/vecka) sen runt 10-20 nån vecka sen lägga rejält mycket mindre fokus på biceps och mer på ryggträningen samt stora basövningar! tror ditt stora fokus och ensidiga repsantal hämmar dig lite sen om du vill ha rejäl volym på överarmen lägg in mer träning på triceps. jag anser att man bör träna tricep nästan dubbelt så mycket som biceps men då räknar jag in att man får triceps tränad både på axeldagen och bröstdagen men säg 1-2övningar för biceps och 2-3övningar på tricpes och runt 4set/övning och jag försöker då köra riktigt tungt alla set när jag väl blivit varm.

Lomrt
2008-03-07, 18:22
Jag har läst att man inte ska träna armarna specifikt alls, om man vill ha stora och starka armar, men jag vet inte om det stämmer.

Hades
2008-03-07, 18:26
Jag märker bättre utveckling när jag kör strikt med full ROM.

+1. Vanliga skivstångscurls och hantelcurls räcker gott och väl, om man kör strikt och tungt. Inget svingande med hantlarna. Däremot skadar det inte med lite kontrollerat gungande i skivstångscurl.

ChrisDEFC
2008-03-07, 18:49
Jag har läst att man inte ska träna armarna specifikt alls, om man vill ha stora och starka armar, men jag vet inte om det stämmer.

det du läst är förmodligen att man behöver inte träna armarna just för att man få såpass mycket träning på biceps när man kör rygg och på triceps när man kör axlar och bröst samt underarmar i typ alla drag och grepp övningar typ mark och sånt. jag tror dock knappast man får sämre resultat om man lägger till nån övning/vecka på armarna men däremot om man tränar så många set och övningar som trådskaparen gör tror jag att det kan vara mer av ondo faktiskt.

Lomrt
2008-03-07, 19:46
det du läst är förmodligen att man behöver inte träna armarna just för att man få såpass mycket träning på biceps när man kör rygg och på triceps när man kör axlar och bröst samt underarmar i typ alla drag och grepp övningar typ mark och sånt. jag tror dock knappast man får sämre resultat om man lägger till nån övning/vecka på armarna men däremot om man tränar så många set och övningar som trådskaparen gör tror jag att det kan vara mer av ondo faktiskt.

Japp, så var det jag läste. Men lite tricepsövningar är nog bra skulle jag tro, en tre eller fyra set fördelat på två olika övningar och 2 set i varje? Det är väl bra? Liknande med biceps? För att få de mer utvecklade?

Sheogorath
2008-03-07, 20:15
Jag brukar inte rekommendera nya övningar (det är sällan där det brister) men jag tycker i alla fall att du ska testa den här:

http://www.building-muscle-101.com/images/flat-bench-dumbbell-curl-ad.png

Anledningen är att den prickar biceps långa huvud på ett sätt som ingen av dina övningar gör. Om inte annat så skadar det inte med lite omväxling.

Långa huvud? Jag får det till korta huvud. Förklara sig?

ChrisDEFC
2008-03-07, 23:26
Japp, så var det jag läste. Men lite tricepsövningar är nog bra skulle jag tro, en tre eller fyra set fördelat på två olika övningar och 2 set i varje? Det är väl bra? Liknande med biceps? För att få de mer utvecklade?

2övningar på biceps efter ordentlig träning på ryggen är vad jag brukar köra och 3övningar på triceps efter bröstträningen.

bicepscurl sittande med lutande ryggstöd är fin samt vanlig stångcurl är fina övningar och för triceps brukar jag köra dips som övergångsövning mellan bröst och triceps, sen liggande tricepsextentions vilket är min favoritövning och sen brukar jag lägga till en press i nån kabelmaskin brukar variera lite där. smalbänk finns åxå att tillgå men jag har personligen aldrig gillat den övningen.

Madara
2008-03-07, 23:34
Jag märker bättre utveckling när jag kör strikt med full ROM.

+1. Strikt utförande, full ROM, tungt men inte tungt nog för att tappa kontakten. Värdesätter kontakten mer än vikten.

Lomrt
2008-03-07, 23:44
2övningar på biceps efter ordentlig träning på ryggen är vad jag brukar köra och 3övningar på triceps efter bröstträningen.

bicepscurl sittande med lutande ryggstöd är fin samt vanlig stångcurl är fina övningar och för triceps brukar jag köra dips som övergångsövning mellan bröst och triceps, sen liggande tricepsextentions vilket är min favoritövning och sen brukar jag lägga till en press i nån kabelmaskin brukar variera lite där. smalbänk finns åxå att tillgå men jag har personligen aldrig gillat den övningen.

Vi tränar ungefär likdant på dessa punkter då!

Jag brukar köra ett par set med rak skivstång för bicsp, och ett par set hammercurl. Högst så. För triceps, som jag också tränar lite mer, kör jag först tricepsextensioner, full rörelselängd, inte bara till pannan. Sedan kör jag i kabelmasiken, med smalt grepp, armbågarna intill kroppen och koncentrerat men tungt. 4 set då, två på varje, och tungt på alla seten! Jag gillar inte heller smalbänk :) Där har man armträningen! Det räcker nog så för armar tror jag. Speciellt om man kör pull-up och sådant.

manekin
2008-03-08, 13:07
Okej,tack för all input grabbar... Kanske ska pröva låga reps och sen högre om det inte ger sig.

Jag är egentligen inte ute efter mer styrka, bara att få fanskapet lite mer bulligt. Ska def. pröva övningen där man ligger på bänken!

Tack!


Mr.Boris -> detta är min första tråd, lägg ner

Commando1980 -> förstår att du tycker att det är fruktansvärt intressant och roligt med polackklingande namn, tycker att du ska gå förbi ett bygge nästa gång och ta en disskusion med grabbarna där så får du mer respons...

Anders The Peak
2008-03-08, 14:21
Den här övningen som kallas 21:an den brukar kunna väcka biceps till liv på de flesta. Börja på en rätt lätt vikt. Den är rätt mördande så det är bättre att ta en lite lättare vikt initialt.

J2nANcY-oMs

Commando1980
2008-03-08, 14:36
Okej,tack för all input grabbar... Kanske ska pröva låga reps och sen högre om det inte ger sig.

Jag är egentligen inte ute efter mer styrka, bara att få fanskapet lite mer bulligt. Ska def. pröva övningen där man ligger på bänken!

Tack!


Mr.Boris -> detta är min första tråd, lägg ner

Commando1980 -> förstår att du tycker att det är fruktansvärt intressant och roligt med polackklingande namn, tycker att du ska gå förbi ett bygge nästa gång och ta en disskusion med grabbarna där så får du mer respons...

tydligen ditto för dig. :thumbup:

manekin
2008-03-08, 16:11
first things first....prövade öveningen som "pragmatist" tipsade om = GRYM! Har aldrig fått så ont i bicepsen förr faktiskt. Körde 11 set totalt, vi får se... Delar upp mina 2 pass i ett hantelpass och ett i "stång"pass. Ska pröva "Anders the Peaks" stångcurlövning...

Snälla Commando1980, skriv någon annanstans..."dito" heter det förresten grabben...