handdator

Visa fullständig version : Kcal-intag med en gnutta ångest


Sockerpuff
2008-03-07, 14:17
Jag försöker räkna mina kalorier nu. Jag har kommit fram till att jag ska äta runt 1286 kalorier om dagen för att gå ner i vikt.
Men jag har varken våg eller andra redskap så jag kan veta hur mycket jag stopper i mig. Jag tycker allt verkar så komplicerat och att räkna i dl har jag ingra problem med men att räkna allt i gram och hur mycket kalorier det är får mig bara att ge upp.
Har ni några tips?

Jag försökte idag med det här och det är säkert fel;

En skål med mjölk och cocopops; 155kcal + 116kcal

Två rostade vetekaka (polarbröd/ nyckelhålsmärkt) med två stekta ägg; 240kcal + 150kcal

Sammanlagt; 661kcal

Tror ni det kan stämma eller jag är heelt fel ute. Vill gärna få det ganska enkelt att räkna utan att ändra vardagen i onödan. Det ska ju inte bli så extra jobbigt att laga mat och äta att man ger upp och inte äter alls eller bara vräker i sig utan att bry sig.

Jag får en sådan ångest när jag öppnar kylskåpet och skafferiet och tänker "det där kan jag inte äta och inte det där heller och det där och det där" Att jag blir rädd för maten :) Fast jag äter den ändå. Vet inte riktigt hur jag ska göra bara.

Tack *popcorn*

Exhale_
2008-03-07, 14:20
1286 lät lite väl lite för en tjej som tränar bodypump flera gånger i veckan. Även om du försöker gå ner i vikt. Är du säker på att du räknat rätt?

Din beräkning över hur mycket kcal maten innnehåller stämmer väl någorlunda iaf.

Sockerpuff
2008-03-07, 14:23
Jag räknade med den här;

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Och kom fram till det. Okej att jag tränar 5 dagar i veckan, men annars sitter jag mest vid datorn hela dagarna. Så jag ansåg mig som en latis, fast du har kanske rätt jag kanske ska räkna mig som mer aktiv med tanke på att jag tränar.

Exhale_
2008-03-07, 14:27
Vad multiplicerade du med för aktivitetsgrad?

Endura
2008-03-07, 14:32
Jag räknade med den här;

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Och kom fram till det. Okej att jag tränar 5 dagar i veckan, men annars sitter jag mest vid datorn hela dagarna. Så jag ansåg mig som en latis, fast du har kanske rätt jag kanske ska räkna mig som mer aktiv med tanke på att jag tränar.

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa en våg ändå om du är orolig, det skulle troligen ta bort mycket av din ångest och det är egentligen ingen stor investering.

Hur lång är du och hur mycket väger du?
Jag är 162 och väger i dagsläget 63-64kg. Jag väljer att ligga på ca 1600kcal med kondition och styrketräning till och det har gjort att jag har tappat vikt ganska snabbt. Troligen skulle jag gå ner i vikt på det här intaget även om jag inte körde konditionen (dock något saktare) så jag gissar att du kan höja ditt intag med några hundra och ändå gå ner i vikt.
Når du inget resultat utan vågen är det för att du räknar fel...

Hoppas det var till nån hjälp för dig, lycka till!

elo_
2008-03-07, 14:34
Hej, jag använder mig av det som eddie vedder skrev för att räkna ut aktivitetsfaktorn, kanske du får ett lite högre värde om du använder de riktlinjerna?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2832234&postcount=3

Sockerpuff
2008-03-07, 14:36
Jag tror jag räknade med 1,3 eller något sådant. För lite antagligen?

Jag är 160cm lång och väger 54kg.
Vad för våg använder du (ni) som ni kan rekommendera?

elo_
2008-03-07, 14:43
Jag tror jag räknade med 1,3 eller något sådant. För lite antagligen?

Jag är 160cm lång och väger 54kg.
Vad för våg använder du (ni) som ni kan rekommendera?

När jag räknade sådär snabbt, så lag jag nog BEE till 1,35. Fastän jag är nätverkstekniker och sitter framför datorn dagarna i ändan. Jag tränar ca 2h cardio/vecka och ca 3h tung styrketräning, fick med ovanvarande formel ca 1,55 i aktivitetsnivå.

Sockerpuff
2008-03-07, 15:03
Okej. Just nu har jag inget jobb så jag sitter för det mesta vid datorn och söker jobb, diskar och bäddar sängen och sådana små saker. Ibland åker jag in till stan för att på på inervju osv. Sen tränar jag 5 dagar i veckan. Oftast 3 pass bodypump och två pass bodystep eller MRL. Efter varje pass kör jag crosstrainer 10-15min. Ibland kör jag pilates bara för skoj skull.
Så min aktivitets nivår ligger kanske runt 1,55 också?

Vad använder ni för våg för att väga maten på? Hur gör ni då? Väger ni tex först den kokande pastan och sen köttfärsåsen och sedan räkar ut hur mycket kalorier det är?

Eddie Vedder
2008-03-07, 15:07
Väger ni tex först den kokande pastan och sen köttfärsåsen och sedan räkar ut hur mycket kalorier det är?

Väg pastan okokt och räkna ut istället. Färdig köttfärssås blir blir ju också lite svårt med tanke på att det kan innehålla lite vadsomhelst.

Sockerpuff
2008-03-07, 15:26
Väg pastan okokt och räkna ut istället. Färdig köttfärssås blir blir ju också lite svårt med tanke på att det kan innehålla lite vadsomhelst.

så man ska alltså väga varje indigriens innan man lägger den i grytan? plusa i hopa allt och då har man svaret av hur många kcal denna måltid innehåller?

Eddie Vedder
2008-03-07, 15:31
så man ska alltså väga varje indigriens innan man lägger den i grytan? plusa i hopa allt och då har man svaret av hur många kcal denna måltid innehåller?

Ska och ska. Det beror ju på hur korrekt du vill att din uträkning blir. Vill man ha superexakt (vilket definitivt inte är något MÅSTE men vissa vill ju det) är ju blandade rätter ganska krångligt.

Du kanske gör en stor gryta till fler än du själv eller ett storkok, då får du ju först addera alla ingredienser för att räkna ut köttfärssåsens totala energiinnehåll och sedan dividera det med mängden köttfärssås som du sedan äter.:Virro

Men som sagt, såhär krångligt måste det verkligen inte göras. Hur pass stor möda man är beredd att lägga ner på att försöka veta energimängden i ens mat är ju individuellt.

Sockerpuff
2008-03-07, 15:35
Ska och ska. Det beror ju på hur korrekt du vill att din uträkning blir. Vill man ha superexakt (vilket definitivt inte är något MÅSTE men vissa vill ju det) är ju blandade rätter ganska krångligt.

Du kanske gör en stor gryta till fler än du själv eller ett storkok, då får du ju först addera alla ingredienser för att räkna ut köttfärssåsens totala energiinnehåll och sedan dividera det med mängden köttfärssås som du sedan äter.:Virro

Men som sagt, såhär krångligt måste det verkligen inte göras. Hur pass stor möda man är beredd att lägga ner på att försöka veta energimängden i ens mat är ju individuellt.


Nä du har nog rätt. Jag blir lätt snurrig av allt snacka om kcal osv.
Känner mig helt vilsen i ämnet. Det ska väl inte vara så svårt att gå ner i vikt egentligen..

Eddie Vedder
2008-03-07, 15:42
Nä du har nog rätt. Jag blir lätt snurrig av allt snacka om kcal osv.
Känner mig helt vilsen i ämnet. Det ska väl inte vara så svårt att gå ner i vikt egentligen..

Jag vill inte förvirra dig. Det går absolut att hålla vikten/gå upp i vikt/gå ner i vikt utan att väga och räkna.

Men för vissa kan det vara svårare än för andra och om inget händer eller om det går åt fel håll är det ju något som man måste ändra på om man vill att utvecklingen ska vara på ett annat sätt.

T.ex. kan ju "väga-räkna" vara lämpligt under en kortare period och därefter har man bildat sig en bättre uppfattning och kan börja gå på känn. D.v.s. man skaffar sig en grunduppfattning om matmängder och energiinnehåll, vilken mängd av vad man kan äta vid en viss aktivitetsnivå och när man känner sig säker skippar man räknandet igen. Finns ju massa vägar att gå.:)

zowie
2008-03-07, 15:44
Jag försöker räkna mina kalorier nu. Jag har kommit fram till att jag ska äta runt 1286 kalorier om dagen för att gå ner i vikt.
Men jag har varken våg eller andra redskap så jag kan veta hur mycket jag stopper i mig. Jag tycker allt verkar så komplicerat och att räkna i dl har jag ingra problem med men att räkna allt i gram och hur mycket kalorier det är får mig bara att ge upp.
Har ni några tips?

Jag försökte idag med det här och det är säkert fel;

En skål med mjölk och cocopops; 155kcal + 116kcal

Två rostade vetekaka (polarbröd/ nyckelhålsmärkt) med två stekta ägg; 240kcal + 150kcal

Sammanlagt; 661kcal

Tror ni det kan stämma eller jag är heelt fel ute. Vill gärna få det ganska enkelt att räkna utan att ändra vardagen i onödan. Det ska ju inte bli så extra jobbigt att laga mat och äta att man ger upp och inte äter alls eller bara vräker i sig utan att bry sig.

Jag får en sådan ångest när jag öppnar kylskåpet och skafferiet och tänker "det där kan jag inte äta och inte det där heller och det där och det där" Att jag blir rädd för maten :) Fast jag äter den ändå. Vet inte riktigt hur jag ska göra bara.

Tack *popcorn*

jag skulle väl skaffa mig en köksvåg, inget fel med det. sen skulle jag satsar mer på protein och grönsaker och inte äter chocopops. då slipper du både många kcal i utbyte för lite mat och hunger. havregrynsgröt är bättre. evtl. kan man äter bara äggvitorna om man måste räkna kcal, men vill ändå har mättande protein. så har du fler kcal 'över' för annat mat, tex avocado, grönsaker och evtl. lite 'njutmat'
lycka till!!

Acquiescence
2008-03-07, 15:55
jag skulle väl skaffa mig en köksvåg

Kan inget än att hålla med; Gissningar håller inte i längden. Sen när det gäller aktivitetsfaktorn är det otroligt mycket mer träffsäkert att alltid multiplicera med 1.2 ifall du har sittastillande jobb och sedan utöver det du gör på jobb lägga till kCal - RMR alt. BRM/h på ditt dagliga intag.

Väg din mat och jämför mot en kaloritabell: Tex. SLV (http://www.slv.se/), IPAN (http://www.ipan.se/) eller den där finska.

L-Sami
2008-03-07, 15:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 och en vanlig digital matvåg t ex från teknikmagasinet + en kroppsvåg som du väger dig själv med varje morgon efter tömning. Kommer göra susen. Har funkat för mig ett antal gånger utan nån ångest :)

Personligen tycker jag att det är bättre att testa sig fram, än att gå enligt massa tabeller hur mycket man ska få i sig för att gå ner i vikt. Prova med att äta 1500kcal en vecka, om du inte går ner så sänker du med 200kcal, och om du har gått ner alltför mycket så höjer du kaloriintaget. Det kan man göra om man har tillgång till kaloriräknartabellen, digivågen och kroppsvågen.

Sockerpuff
2008-03-07, 16:04
jag skulle väl skaffa mig en köksvåg, inget fel med det. sen skulle jag satsar mer på protein och grönsaker och inte äter chocopops. då slipper du både många kcal i utbyte för lite mat och hunger. havregrynsgröt är bättre. evtl. kan man äter bara äggvitorna om man måste räkna kcal, men vill ändå har mättande protein. så har du fler kcal 'över' för annat mat, tex avocado, grönsaker och evtl. lite 'njutmat'
lycka till!!

=) Coco pops var faktiskt en engångsföreteelse. Jag vet att det inte är särsklit nyttigt. Har bara så svårt att veta vad jag ska äta till frukost nu förtiden. Mjölk och bröd är ju ingen höjdare om jag tex vill gå ner lite i vikt. Men att äta grönsaker och avokado till frukost känns konstigt? Har ni några tips. En ordentlige frukost där jag håller mig mätt länge så jag inte går runt och är småhungrig hela tiden som jag gör nu.. (jag äter helt hela ägget eftersom det är godast :))

L-Sami
2008-03-07, 16:08
=) Coco pops var faktiskt en engångsföreteelse. Jag vet att det inte är särsklit nyttigt. Har bara så svårt att veta vad jag ska äta till frukost nu förtiden. Mjölk och bröd är ju ingen höjdare om jag tex vill gå ner lite i vikt. Men att äta grönsaker och avokado till frukost känns konstigt? Har ni några tips. En ordentlige frukost där jag håller mig mätt länge så jag inte går runt och är småhungrig hela tiden som jag gör nu.. (jag äter helt hela ägget eftersom det är godast :))

Havregrynsgröt och hela ägg är mättande och nyttigt som innehåller proteiner, kolhydrater och fetter och en del näringsämnen. Potatis är väldigt mättande livsmedel utmärkt om man vill gå ner i vikt, grönsaker innehåller också lite kalorier och mättar bra. Torsk, alaska pollock, kycklingfilé, magert kött, fläskkotletter är kalorisnålt och mättande.

Sockerpuff
2008-03-07, 16:13
Havregrynsgröt och hela ägg är mättande och nyttigt som innehåller proteiner, kolhydrater och fetter och en del näringsämnen. Potatis är väldigt mättande livsmedel utmärkt om man vill gå ner i vikt, grönsaker innehåller också lite kalorier och mättar bra. Torsk, alaska pollock, kycklingfilé, magert kött, fläskkotletter är kalorisnålt och mättande.

Okej. Fast fisk äter jag inte till frukost =)
Jag älskar ägg, äter minst ett om dagen alltså =)
Havregrynsgröt är någon jag ska prova.. men då antar jag att ha smörklick ovanpå ät inte godkänt =D

Eddie Vedder
2008-03-07, 16:19
Okej. Fast fisk äter jag inte till frukost =)


Det handlar inte bara om frukost, du äter väl fler gånger än på morgonen? Samma sak med avocadon och grönsakerna etc. Det handlar ju om allmänt bra livsmedel, inget har påstått att det enbart gäller frukost.

Fisk och grönsaker är i övrigt min standardfrukost, men så är jag inte helt frisk heller.:D

Sockerpuff
2008-03-07, 16:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 och en vanlig digital matvåg t ex från teknikmagasinet + en kroppsvåg som du väger dig själv med varje morgon efter tömning. Kommer göra susen. Har funkat för mig ett antal gånger utan nån ångest :)

Personligen tycker jag att det är bättre att testa sig fram, än att gå enligt massa tabeller hur mycket man ska få i sig för att gå ner i vikt. Prova med att äta 1500kcal en vecka, om du inte går ner så sänker du med 200kcal, och om du har gått ner alltför mycket så höjer du kaloriintaget. Det kan man göra om man har tillgång till kaloriräknartabellen, digivågen och kroppsvågen.

Jo jag har en kroppsvåg, en sådan där fancy sak som mäter fetthalt/muskelmassa och hur mycket vatten jag innehåller. Fast är osäker om man kan lite på den informationen den ger förutom totala vikten då alltså =)

Exhale_
2008-03-07, 16:28
Jo jag har en kroppsvåg, en sådan där fancy sak som mäter fetthalt/muskelmassa och hur mycket vatten jag innehåller. Fast är osäker om man kan lite på den informationen den ger förutom totala vikten då alltså =)

Den informationen skulle jag inte lita på alls.. Däremot brukar man säga att man kan lita på procentuella förändringar som sker.

Sockerpuff
2008-03-07, 16:30
Den informationen skulle jag inte lita på alls.. Däremot brukar man säga att man kan lita på procentuella förändringar som sker.

Hur då menar du?
Denna vågen räknar ju ut hur mycket procent vatten,fett,muskelmassa jag har till den vikt jag har tex..

L-Sami
2008-03-07, 16:31
Havregrynsgröt är någon jag ska prova.. men då antar jag att ha smörklick ovanpå ät inte godkänt =D

Det är godkänt, om du behöver ha en smörklick på gröten för att äta den med glädje så kan det inte bli bättre, så länge det är inte halva smörpaket :) Bara för att man dietar betyder inte att man måste äta tråkig mat.

Exhale_
2008-03-07, 16:31
Hur då menar du?
Denna vågen räknar ju ut hur mycket procent vatten,fett,muskelmassa jag har till den vikt jag har tex..

Det jag menar är att de uträkningarna brukar man ta med en nypa salt. Däremot om du ser en förändring rent procentuellt, t ex att du ökar i muskelmassa, så brukar man kunna lita på det. Även om inte själva siffrorna stämmer.

Sockerpuff
2008-03-07, 16:37
Det jag menar är att de uträkningarna brukar man ta med en nypa salt. Däremot om du ser en förändring rent procentuellt, t ex att du ökar i muskelmassa, så brukar man kunna lita på det. Även om inte själva siffrorna stämmer.

Självklart tar jag det med nypa salt ;)

larkan
2008-03-07, 17:27
Förövrigt, Cocopops med mjölk, galet gott:D

Sockerpuff
2008-03-07, 21:16
Förövrigt, Cocopops med mjölk, galet gott:D

Det är super gott, har inte ätit det på flera år. Men min sambo hade köpt hem sig sådant eftersom har fortfarande är lite som ett barn ;) så jag blev så sugen på att testa. Tyvärr blir man inte mätt på det.