handdator

Visa fullständig version : Mest näring i skalet?


Alltidxx
2008-03-07, 12:49
Angående påståendet att all näring finns i skalet hos potatis (men kanske även andra rotfrukter). Eftersom jag vet att potatis innehåller näring så är det lätt att slå ihjäl ett sådant påstående. Men om man gör det på ett vis där man påvisar att det finns 1 mikrogram C-vitamin i potatisen så känns det inte som en övertygande seger. Hur ser situationen ut?

machine gun
2008-03-07, 12:54
Potatis med skal:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28913&lang=sv

Skalad potatis:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=sv

Alltidxx
2008-03-07, 13:06
HA! Fy fan va bra. Det här visar att med skal så dras värdena ner! TACK MACHINE GUN! :)

Alltidxx
2008-03-07, 13:22
Ett talande exempel är att 85% av den oskalade potatisen anses vara ätlig, 100% av skalad potatis.

C-vitamin skalad=10mg
C-vitamin oskalad=8.5mg

Tadaaaa! C-vitamin innehållet sjönk till 85% av skalad, vi snackar alltså 0 näring i skalet för C-vitamin.

Scratch89
2008-03-07, 13:30
Vadå noll näring? Om det försvinner näring när du skalar den, så finns det ju näring där.
Sen så får du komma ihåg att skalet är ett bra skydd mot oxidation, vilket leder till att den färdiglagade potatisen har högre C-vitaminvärde.

Koloftw
2008-03-07, 13:55
Potatis med skal:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28913&lang=sv

Skalad potatis:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=sv

Är den inte bara väg med skal? Dvs. att de väger innan, skalar sen och sen analyserar innehållet?

För den innehåller ju mindre energi också, mindre av allt nästan.

Alltidxx
2008-03-07, 19:45
Vadå noll näring? Om det försvinner näring när du skalar den, så finns det ju näring där.
Sen så får du komma ihåg att skalet är ett bra skydd mot oxidation, vilket leder till att den färdiglagade potatisen har högre C-vitaminvärde.Anledningen till att det var ett sämre värde på den oskalade är ju att eftersom skalet inte innehåller någon näring så drar den ner medeltalet. Därför är det bara 8,5mg C-vitamin per hundra gram. 15% mindre än för skalad potatis. Och 15% av oskalad är ju oätbar=skalet. :smash:

Scratch89
2008-03-07, 22:58
Anledningen till att det var ett sämre värde på den oskalade är ju att eftersom skalet inte innehåller någon näring så drar den ner medeltalet. Därför är det bara 8,5mg C-vitamin per hundra gram. 15% mindre än för skalad potatis. Och 15% av oskalad är ju oätbar=skalet. :smash:

Nej, nu tänker du fel.
100 gram potatis med skal ger 10 mg c-vitamin.
100 gram potatis utan skal ger 8,5 mg c-vitamin.
Det är ju inte samma potatis som de först väger med skal och sedan skalar och lägger på vågen igen. Skal innehåller näring.

KniveN
2008-03-08, 03:41
Vet inte om jag har missuppfattat någon nu men anledningen till att det är sämre värden på den oskalade potatisen är för att dom räknar med att man bara kommer äta 85% av den, så värdena som står där är 15% mindre än vad dom egentligen är på 100g oskalad potatis.

Eddie Vedder
2008-03-08, 07:50
Jag vet inte hur näringsrikt skalet som sådant är men det är otvivelaktigt sämre ur näringssynpunkt att tillaga potatisen utan skal.

Skalet skyddar till viss del mot urlakning av t.ex. kalium och vitamin C. Per 100g (d.v.s. 100gram potatisskal jämfört med 100 gram potatis) är skalet troligtvis mer fiberrikt men det är bara en gissning. Skalet är alltså ett skydd mot näringsförluster, så indirekt blir ju en oskalad potatis mer näringsrik än en skalad potatis som är exakt lika stor, har samma form, samma kemiska sammansättning och som tillagats på identiskt vis under exakt samma tid.

Koloftw
2008-03-08, 08:48
Jag väger alltid potatisen med skalet, och äter alltid skalet.

Ska jag räkna på 63 kcal/100g (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28913&lang=sv) eller på vanliga (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=sv) ?

Scratch89
2008-03-08, 10:52
Tack Eddie. Du sa det på ett vettigare sätt.

Sniggel
2008-03-10, 11:44
Vad gött, ännu en anledning att vara lat :)
Dessutom är det gott att äta skalet också.

Alltidxx
2008-03-10, 14:22
Båda potatisarna kokas med skal. Den ena potatisen skalas och den andra inte. Och så räknar man näringsvärde per 100g (oavsätt vad testobjektet väger då).

Slutsatsen bör vara:

All näring finns i potatisen.
Det finns ingen näring i skalet.

Skalet är otjänligt som föda.

Alltidxx
2008-03-10, 14:31
Nej, nu tänker du fel.
100 gram potatis med skal ger 10 mg c-vitamin.
100 gram potatis utan skal ger 8,5 mg c-vitamin.
Det är ju inte samma potatis som de först väger med skal och sedan skalar och lägger på vågen igen. Skal innehåller näring.Nej du har snurrat upp det. kolla länkarna igen. Skal innehåller ingen näring.

Eddie Vedder
2008-03-10, 14:44
Båda potatisarna kokas med skal. Den ena potatisen skalas och den andra inte. Och så räknar man näringsvärde per 100g (oavsätt vad testobjektet väger då).

Vart står det?

Och nej skalet är inte otjänligt som föda, tror du att det är 100% närings- och kalorifritt eller vaddå? Skal innehåller alltid fibrer och näring, ta fröskalet på bönor och ärtor som exempel. Där är skalet (inte baljan utan SKALET på själva ärtan/bönan) mer rikt på kostfibrer och kalcium t.ex.

Alltidxx
2008-03-10, 14:52
Och nej skalet är inte otjänligt som föda, tror du att det är 100% närings- och kalorifritt eller vaddå? Skal innehåller alltid fibrer och näring, ta fröskalet på bönor och ärtor som exempel. Där är skalet (inte baljan utan SKALET på själva ärtan/bönan) mer rikt på kostfibrer och kalcium t.ex.Vad är din förklaring på att potatis med skal per hundra gram innehåller mindre näring? Anser man att det inte gör det som Scratch89 så får man läsa en gång till eller hävda att finska folkhälsoinstitutets siffror är blaha.

Eddie Vedder
2008-03-10, 15:03
Vad är din förklaring på att potatis med skal per hundra gram innehåller mindre näring?

Jag vet fortfarande inte hur man gått till väga när potatisen analyserats. Du påstår att båda två skalats efter kokning och jag undrar vart det framgår.

Jämför du näringsvärden på SLV:s databas så finner du variationer i näringsvärde, både för- och nackdelar ser man där. Då anges en högre halt kalcium i den oskalade t.ex.

Enligt min litteratur som jag har i knät just nu, Livsmedelsvetenskap (L. Jonsson, I. Marklinder, M. Nydahl, A. Nylander (2007) s.120) är halten C-vitamin 10mg/100g och kalium 455mg/100g hos "kokt med skal" jämfört med 7 respektive 340 för "kokt utan skal".

Min poäng är att analysmetoder skiljer sig åt och att man inte kan se till alla näringsämnen, vissa finns i större andel inne i potatisen och vissa i skalet.

Alltidxx
2008-03-10, 15:26
Ok. Ja jag förstår. Sant.

KniveN
2008-03-10, 17:42
Vad är din förklaring på att potatis med skal per hundra gram innehåller mindre näring? Anser man att det inte gör det som Scratch89 så får man läsa en gång till eller hävda att finska folkhälsoinstitutets siffror är blaha.

Det står ätlig del 85%

Vet inte om jag har missuppfattat någon nu men anledningen till att det är sämre värden på den oskalade potatisen är för att dom räknar med att man bara kommer äta 85% av den, så värdena som står där är 15% mindre än vad dom egentligen är på 100g oskalad potatis.

machine gun
2008-03-10, 18:20
Vet inte om jag har missuppfattat någon nu men anledningen till att det är sämre värden på den oskalade potatisen är för att dom räknar med att man bara kommer äta 85% av den, så värdena som står där är 15% mindre än vad dom egentligen är på 100g oskalad potatis.

Man beräknar vanligtvis näringsvärde per 100 g ätlig del.

Koloftw
2008-03-10, 18:30
Skalet äter man ju.

KniveN
2008-03-10, 22:59
Man beräknar vanligtvis näringsvärde per 100 g ätlig del.

Kolla på länkarna du postade.

Där står det ätlig del 100% på skalad och ätlig del 85% på oskalad, och därav skillnaden på näringsvärdet.

Drar man av 15% kcal på värdet för skalad potatis så blir det 264 kcal dvs samma som oskalad.

Eddie Vedder
2008-03-11, 06:13
Skalet äter man ju.

Jag tror de flesta skalar sin potatis faktiskt. Så nej, "man" äter inte skalet även om du gör det.

Scratch89
2008-03-11, 13:34
Det beror ju helt på vad man gör med potatisen. Gör jag mos eller bara kokar den så skalar jag (om det inte är färskpotatis som bara ska ska kokas). Ska de ugnstekas så blir det troligen med skal på.

Alltidxx
2008-03-11, 13:54
Naturligtvis äter man pasta istället. Det är ju bara urbefolkning som äter potatis fortfarande. :D

machine gun
2008-03-11, 16:28
Kolla på länkarna du postade.

Där står det ätlig del 100% på skalad och ätlig del 85% på oskalad, och därav skillnaden på näringsvärdet.

Drar man av 15% kcal på värdet för skalad potatis så blir det 264 kcal dvs samma som oskalad.

Sant. Jag är för van vid SLV:s databas och dubbelkollade inte hur fineli gör.


Jag äter skalet på potatis (om jag inte gör potatismos dvs). Orka skala :D

pinchface
2008-03-11, 20:44
Är inte de tidigare länkarna till okokta potatisar? "Livsmedelshanteringsmetod: Obehandlat"

Kollar man dessa istället skiljer sig näringen i de båda åt mer oregelbundet. Blir dock inte klok på det för det verkar vara mer mineraler i den skalade men färre vitaminer. Vitamin C verkar ju försvinna ganska tydligt när man kokar utan skal iaf.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11511&lang=sv - Potatis skalad, kokt utan salt

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28955&lang=sv - Potatis, kokt med skal, kokt utan salt

shut teh face
2008-03-11, 20:56
Potatisen skallas endast om den serveras med köttbullar och brunsås! ;P