handdator

Visa fullständig version : Protein cycling


Officer
2008-03-07, 09:47
Denna fråga har tagits upp förr, men jag undrar om det finns något nytt att säga om protein cycling, dvs att man i perioder sänker sitt proteinintag till mycket lägre nivåer än det man brukar ligga på. Detta i syfte att kroppen inte "vänjer" sig vid högt proteinintag och justerar sina muskelökningsmekanismer efter det osv osv.

Scratch89
2008-03-07, 09:50
Nu har ju inte jag några studier att referera till, men jag kan inte förstå hur det skulle vara till någon fördel att sänka sitt proteinintag drastiskt. Att gå ifrån 150 gram till 50 är nog bara negativt, men att gå från 300 till 100 kanske inte är så dåligt, iallafall inte för njurar och andra organ som måste bryta ner proteinet.

Shamrock
2008-03-07, 13:23
Tror inte en cykling av protein med syftet att uppnå större proteinsyntes är möjligt.
Oxidationen av protein skulle självklart skilja men sålänge du har tillgodosett ditt behov skulle resten som vanligt användas till energi.

Kolhydrat cykling däremot tycker jag är toppen:D

Officer
2008-03-09, 17:28
Jahapp var det allt? *grr27*

Koloftw
2008-03-09, 17:39
Scratch sa ju det som behöver sägas ...

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103808&highlight=protein+fasta

Fat tony
2008-03-09, 17:45
tror inte protein, har liknande funktion som kolhydrater. då man brukar kolhydratladda inför stora prestationer

z_bumbi
2008-03-09, 18:00
Jahapp var det allt? *grr27*

Kroppen anpassar sig men frågan är hur snabbt det går och blir nettoeffekten positiv?
Äter man lite protein så får man nog en initialdos av "hallå vad är det här, måste bygga mer muskler" om man ökar markant. Ligger man högt och minskar så kommer kroppen däremot troligen köra varianten "jag fick mer protein igår så jag bränner av "överskottet" även idag" eftersom jag är van vid det.
Att öka snabbt och minska över en längre period kanske skulle kunna ge någon effekt men iom att det finns essentiella aminosyror så kan man nog lika gärna leka med sådana (även om den effekten också nog är tveksam i praktiken).