handdator

Visa fullständig version : Socker - negativt för träning?


Troikha
2008-03-06, 23:28
Lite bakgrundsfakta:

Är 17 år och har tränar seriöst i drygt 6 månader nu. Jag har på denna tid ökat 11 kg m.h.a. förnuftig träning, gainer och mycket mat (ligger på 14% fetthalt, är under bulkningsperiod, samt att jag under 8 veckor haft en ryggskada som inneburit att jag inte fått springa eller utföra någon annan konditionssport)

Mitt största hinder/problem är dock godis och andra sötsaker.

Exakt vilken (om det finns någon) negativ påverkan har det direkt på träningen?

L-Sami
2008-03-06, 23:36
Nej, det är inte negativt för träning.

Haeffner
2008-03-06, 23:57
Vanligt Sockret i sig är inte direkt negativt för träningen.
Socker är däremot en energirik, näringsfattig och omättande rackare med högt GI.

Eddie Vedder
2008-03-07, 00:18
med högt GI.

Nja just GI:t är inte särskilt högt på sackaros. Men det är ju skit samma, de andra faktorerna du nämner är dom väsentliga och där har du 100% rätt.

Socker är inget man behöver fly som pesten men det bör endast utgöra en liten del av kosten, ju mindre kaloribudget desto mindre bör den dessutom vara.

Själv formligen dränkte jag gröten i hallonsylt efter löppasset förut, hallonsylt och 40 gram margarin.:D

machine gun
2008-03-07, 00:35
Socker är inget man behöver fly som pesten men det bör endast utgöra en liten del av kosten, ju mindre kaloribudget desto mindre bör den dessutom vara.

Max 10 % av energin man får i sig (10 E %) bör komma från raffinerat socker. Det är den officiella rekommendationen och en hyffsat bra riktlinje för de flesta.

Davidoff
2008-03-07, 01:21
40 gram margarin.:D

*spy* *spy* *spy* *spy*

Exhale_
2008-03-07, 08:12
Själv formligen dränkte jag gröten i hallonsylt efter löppasset förut, hallonsylt och 40 gram margarin.:D

Fan att du alltid ska vara så jäkla optimal Eddie *kissass*

JFO
2008-03-07, 12:59
Lite bakgrundsfakta:

Är 17 år och har tränar seriöst i drygt 6 månader nu. Jag har på denna tid ökat 11 kg m.h.a. förnuftig träning, gainer och mycket mat (ligger på 14% fetthalt, är under bulkningsperiod, samt att jag under 8 veckor haft en ryggskada som inneburit att jag inte fått springa eller utföra någon annan konditionssport)

Mitt största hinder/problem är dock godis och andra sötsaker.

Exakt vilken (om det finns någon) negativ påverkan har det direkt på träningen?

Det skulle vara ökad vikt pågrund av ökat ätande då sockerhaltiga saker som godis inte är speciellt mättande. (Typ skumbananer, oboy, cola etc). En del som äter sockerprodukter känner också sig låga på energi efter det, en såkallad sockerdip. Dock har det också visat sig att den som äter mycket socker har större förråd av kolhydrater som skulle kunna leda till att man orkar längre.

Så har du problem med viktuppgång, eller sockerdip, eller inget av det?

Som vissa tilllägger så innehåller ju inte socker någon direkt bra närning. Vilket skulle kunna vara det som stödjer att man inte skall äta socker.

Troikha
2008-03-07, 16:48
Det skulle vara ökad vikt pågrund av ökat ätande då sockerhaltiga saker som godis inte är speciellt mättande. (Typ skumbananer, oboy, cola etc). En del som äter sockerprodukter känner också sig låga på energi efter det, en såkallad sockerdip. Dock har det också visat sig att den som äter mycket socker har större förråd av kolhydrater som skulle kunna leda till att man orkar längre.

Så har du problem med viktuppgång, eller sockerdip, eller inget av det?

Som vissa tilllägger så innehåller ju inte socker någon direkt bra närning. Vilket skulle kunna vara det som stödjer att man inte skall äta socker.

Nej, jag har inte problem med viktuppgång p.g.a. godis, eller annat för den delen. Har t.ex. gått från 45 till 75 kg i bänkpress samt massa andra ökningar. Jag äter ju mig inte mätt på godis, men när jag väl är mätt från att ha ätit mat kan jag ändå trycka i mig hur mycket choklad, chips eller liknande ändå. Det är ju dock inget som ersätter mina måltider. Jag ville bara veta ifall det hade någon dämpande effekt på muskelutvecklingen, för isåfall har jag tillräckligt med motivation för att genast sluta äta godis (sötsaker).

King Grub
2008-03-07, 16:51
En överkonsumtion av socker kan ha negativa metabola konsekvenser även om det inte handlar om överätning av kalorier totalt.

larkan
2008-03-07, 17:08
Så dom som har mer än 1,5 timma aktiv träning varje dag kan äta socker med största välbehag eller?

tobbo
2008-03-07, 17:27
Så dom som har mer än 1,5 timma aktiv träning varje dag kan äta socker med största välbehag eller?

Läs det Grub skrev ovanför dig. Så nej, man kan inte äta hur mycket socker man vill även fast man tränar.

Koloftw
2008-03-07, 17:36
Så dom som har mer än 1,5 timma aktiv träning varje dag kan äta socker med största välbehag eller?

Förbrukar du 1000 kcal utöver grundförbrukning 2500 kcal så har du förbrukat 3500 kcal.

Enligt slv kan 10% komma från socker varje dag. Med andra ord 350 kcal från socker varje dag. Med ännu andra ord ungefär 100g lösgodis per dag.

King Grub
2008-03-07, 17:48
Idrottsmän och övriga med fysiskt krävande arbete har en högre tolerans.

L-Sami
2008-03-07, 18:11
Jag ville bara veta ifall det hade någon dämpande effekt på muskelutvecklingen, för isåfall har jag tillräckligt med motivation för att genast sluta äta godis (sötsaker).

Socker är negativt för hälsan i större mängder, men hämmar inte muskel eller styrkeutvecklingen. När man utöver godiset äter vanlig blandad kost. Om man endast lever på socker, så är det dåligt för musklerna och träningen.

Acquiescence
2008-03-07, 18:20
Godis direkt efter träning kan vara ett substitut för t.ex. Maltodextrin at el. Kan erinra mig att vår egna King Grub sade sig äta godis efter träning?

Lite socker var dag är bra för humöret! (Och fruntimrets) :thumbup:

JFO
2008-03-08, 12:21
En överkonsumtion av socker kan ha negativa metabola konsekvenser även om det inte handlar om överätning av kalorier totalt.

Det där låter precis som min tankegång, har du en sån där pubmed sak på det?

JFO
2008-03-08, 12:25
Nej, jag har inte problem med viktuppgång p.g.a. godis, eller annat för den delen. Har t.ex. gått från 45 till 75 kg i bänkpress samt massa andra ökningar. Jag äter ju mig inte mätt på godis, men när jag väl är mätt från att ha ätit mat kan jag ändå trycka i mig hur mycket choklad, chips eller liknande ändå. Det är ju dock inget som ersätter mina måltider. Jag ville bara veta ifall det hade någon dämpande effekt på muskelutvecklingen, för isåfall har jag tillräckligt med motivation för att genast sluta äta godis (sötsaker).

Då får du ta till dig det King Crub skrev kanske?

Frågan är hur mycket som är hur mycket som helst? Själv skulle jag säga, kan du äta hur mcyket godis och sånt som helst utan att gå upp i vikt. Då äter du för lite av bra mat. Alltså socker innehåller ju bara kalorier, knappt nån "bra" närning. det är väl motivation?

Det känns lite som du vill sluta.

Troikha
2008-03-08, 21:28
Då får du ta till dig det King Crub skrev kanske?

Frågan är hur mycket som är hur mycket som helst? Själv skulle jag säga, kan du äta hur mcyket godis och sånt som helst utan att gå upp i vikt. Då äter du för lite av bra mat. Alltså socker innehåller ju bara kalorier, knappt nån "bra" närning. det är väl motivation?

Det känns lite som du vill sluta.

Ja, jag vill verkligen sluta, har fått väldigt fina resultat på gymmet men är på gränsen till synliga muskler istället för tunt underhudsfett, ( ligger på ca 14,5 fettprocent)som precis förstör det synliga. Jag äter inte för lite vanlig mat, det tror jag inte. Ett exempel på en vanlig skoldag är:

Frukost - 5 dl havregröt (1,5 dl havregryn, tror att det mer exakt heter rågflingor) med ett rått ägg i, dubbelmacka alternativt banan och minst ett glas mjölk.
Mellanmål (sker väldigt sällan under skoldagar, då det blir väldigt komplicerat att fixa det i skolan, men funderar på att ta med en banan eller en macka eller något. Är det en bra idé eller är det onödigt?
Lunch - varm måltid och när skolmaten är rena pesten så äter jag filmjölk, musli, russin, mjölk och minst 2 grova mackor
Mellanmål vid 15-tiden - lättyoghurt med dubbelmacka, mjölk och eventuellt banan om det finns hemma.
Middag - varm mat, äter tills jag verkligen inte lyckas få i mig mer. Vid träningsdagar så dricker jag även en gainerdrink, det förminskar dock ibland mängden mat till middagen, ifall vi äter middag efter jag tränat.
Kvällsmat - ett glas yoghurt eller en dubbelmacka vid 22-tiden

Är inte detta tillräckligt med mat?

Jag håller på att minska ner godis, det är mest på helgerna som det konsumeras, då jag annars inte skänker en tanke åt att inhandla något.

Har någon ett tips till hur man enkelt minskar ner sockerbegäret, något som man kan ha som komplement istället för massa sötsaker?

Neco
2008-03-08, 22:13
Lite bakgrundsfakta:

Är 17 år och har tränar seriöst i drygt 6 månader nu. Jag har på denna tid ökat 11 kg m.h.a. förnuftig träning, gainer och mycket mat (ligger på 14% fetthalt, är under bulkningsperiod, samt att jag under 8 veckor haft en ryggskada som inneburit att jag inte fått springa eller utföra någon annan konditionssport)

Mitt största hinder/problem är dock godis och andra sötsaker.

Exakt vilken (om det finns någon) negativ påverkan har det direkt på träningen?

Här tror jag du även ska ha i åtanke allt annat som godis/chips etcetera innehåller förutom socker. Alla konstgjorde E-ämnen som faktiskt har visats sig påverka kroppen på olika sätt. Sen är det väl som allting annat, mängd tolerans etc. Men glutamat finns till exempel i det mesta tyvärr och kan orsaka celldöd (i hjärnan?).

Någon kanske kan precisera?

King Grub
2008-03-08, 22:15
glutamat

The overall safety evaluation led the JECFA to conclude that the total dietary intake of glutamates arising from their use at levels necessary to achieve the desired technological effect and from their acceptable background in food do not represent a hazard to health. For that reason, the establishment of an ADI expressed in numerical form was not deemed necessary and an "ADI not specified" was allocated to L-glutamic acid and the monosodium, potassium, calcium and ammonium salts.

The JECFA also noted the evidence that it was not necessary to treat pregnant women and infants as special cases; however, they did retain the previously expressed position that food additives, in general, should not be used in infant foods to be consumed before 12 wk of age.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1049S

Raschmus
2008-03-09, 11:42
Det jag funderar på som jag tidigare läst är insulinkänslighet. Att om du får för många insulintoppar uttöver den ev. efter träning, kan det försämra din effekt av muskeluppbyggnad. Alltså att den insulintoppen du får efter din träning bara unnar fettökning och inte muskelökning som det annars gör för en utan insulinkänslighet.

Rätta mig om jag har fel. :)

Neco
2008-03-09, 11:57
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1049S

Hmm, jag är inte så haj på engelska när varannat ord har något med kemi att göra. Jag läste kemi på svenska :)

Förstår jag det rätt om din poäng är att vi har glutamat i kroppen och att det är absolut nödvändigt för nervfunktionen`?

Min poäng å andra sidan är att överkonsumption av glutamat leder till överstimulering av cellerna.

Neco
2008-03-09, 11:58
Det jag funderar på som jag tidigare läst är insulinkänslighet. Att om du får för många insulintoppar uttöver den ev. efter träning, kan det försämra din effekt av muskeluppbyggnad. Alltså att den insulintoppen du får efter din träning bara unnar fettökning och inte muskelökning som det annars gör för en utan insulinkänslighet.

Rätta mig om jag har fel. :)

?? Vad skulle orsaka den insulintoppen undrar jag? Menar du av det man äter efter man tränat?

King Grub
2008-03-09, 12:42
Det jag funderar på som jag tidigare läst är insulinkänslighet. Att om du får för många insulintoppar uttöver den ev. efter träning, kan det försämra din effekt av muskeluppbyggnad. Alltså att den insulintoppen du får efter din träning bara unnar fettökning och inte muskelökning som det annars gör för en utan insulinkänslighet.

Rätta mig om jag har fel. :)

Det är främst kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer som är metabolt skadligt, inte akut insulinfrisättning.

bollio
2008-03-09, 15:27
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1049S

Det var så bevisläget såg ut 2000. Det innebär inte att glutamat är 100% säkert i doserna det handlar om och att frågan är helt utredd.

King Grub
2008-03-09, 15:34
Jo, det är gällande bedömning.

The general use of glutamate salts (monosodium-L-glutamate and others) as food additive can, thus, be regarded as harmless for the whole population.

Eur J Clin Nutr. 2007 Mar;61(3):304-13. Consensus meeting: monosodium glutamate - an update.

Neco
2008-03-09, 15:48
Det var så bevisläget såg ut 2000. Det innebär inte att glutamat är 100% säkert i doserna det handlar om och att frågan är helt utredd.

Det är ju visst förbjudet i vissa länder så någonting måste det ju vara med det som inte riktigt är hundra...

Troikha
2008-03-09, 16:51
Vad det gäller glutamatfaktan så håller jag med Neco, det är svårt att förstå, någon som kan precisera, fast på svenska?

Någon som har synpunkter på mitt kostupplägg?

Fredrik_S
2008-03-10, 14:36
Vad det gäller glutamatfaktan så håller jag med Neco, det är svårt att förstå, någon som kan precisera, fast på svenska?


Det står att så det inte är någon fara med de små glutamatmängder som finns, att det inte finns någon anledning att säga att man måste sätta en övre gräns för vad som skulle vara tillåtet att äta av en vara som innehåller glutamat.

Det står även att inte ens de gravida kvinnorna behöver begränsa sitt intag trots att de bär på ett känsligt foster.

Mao har man kommit fram till att det är helt ofarligt i de minimala mängder som finns i livsmedlena.

Troikha
2008-03-10, 17:39
Det står att så det inte är någon fara med de små glutamatmängder som finns, att det inte finns någon anledning att säga att man måste sätta en övre gräns för vad som skulle vara tillåtet att äta av en vara som innehåller glutamat.

Det står även att inte ens de gravida kvinnorna behöver begränsa sitt intag trots att de bär på ett känsligt foster.

Mao har man kommit fram till att det är helt ofarligt i de minimala mängder som finns i livsmedlena.

Ahaa, då vet jag, väldigt bra förklaring. Tack!

Roller88
2008-03-11, 10:02
Kan inte socker vara positivt för muskeluppbyggandet?

Då det bidrar till en ökad frisättning av insulin vilket är ett uppbyggande hormon, vilket bidrar till att upptagningen av protein, kreatin och andra näringsämnen till musklerna förbättras.

Bara en tanke, kom gärna med synpunkter!

King Grub
2008-03-11, 10:07
1. Insulin är inte uppbyggande för musklerna.

2. Det mesta frisätter med insulin än socker per energienhet. Socker består till 50% av fruktos, som nästan inte frisätter insulin alls.

Eddie Vedder
2008-03-11, 10:08
Insulin frisätts från en helt normal måltid i tillräcklig mängd. Och GI på sackaros är inte särskilt högt, fruktos är en värdelös kolhydratkälla.;)

Så vill man ha rena sackarider efter träning är maltodextrin eller dextros bättre val t.ex. I alla andra fall är troligtvis stärkelse att föredra.

Men det är ju energi så visst bidrar det.

Dan S
2008-03-11, 12:37
Jag ser inget negativt i att äta godis medans man tränar, eller efteråt medans man lagar mat, eller tar sig en proteindrink/gainer. Däremot om du börjar leva på det som energikälla. = Godis dagligen utöver träningspassen.

Sedan om man vill ha något gott till kvällen, lite då och då. Är inte hela världen.

Fredrik_S
2008-03-11, 12:58
Jag ser inget negativt i att äta godis medans man tränar, eller efteråt medans man lagar mat, eller tar sig en proteindrink/gainer. Däremot om du börjar leva på det som energikälla. = Godis dagligen utöver träningspassen.

Sedan om man vill ha något gott till kvällen, lite då och då. Är inte hela världen.

Inget negativt kanske men, troligvis det sämsta alternativet förutom att inte äta någonting alls. Dvs alla andra kolhydratkällor du kan tänka dig är troligen bättre än socker pga det stora fruktosinnehållet i socker. Skulle vara ren fruktos då som är sämre.