handdator

Visa fullständig version : vad kommer glutamin från?


hedlund
2003-05-19, 07:19
hej är det någon som vet vad glutamin kommer ifrån?

The Dwag
2003-05-19, 08:55
Originally posted by hedlund
hej är det någon som vet vad glutamin kommer ifrån?

Från Tillverkaren :D

spinkoo
2003-05-19, 09:42
Lite seriöst då...

Glutamin utvinner man ur en rot, som odlas i sydameraka. Den heter glutaminblomma men man använder inte blomman utan fördelsvis stjälken och roten för att utvinna glutaminmolekyler som senare renas och blir det du kallar glutamin. Dom gamla inkaindianerna använde glutamin för att dom trodde dom fick bättre hälsa och innumförsvar av roten (vilket modern forskning visar att dom hade rätt) Sök efter glutamin-rot på google så får du fler svar. Jag rekomenderar att du köper glutaminrot för den innehåller kreatin och koffein också, perfect innan träning :thumbup:

Joachim B
2003-05-19, 12:07
Originally posted by spinkoo
Lite seriöst då...

Glutamin utvinner man ur en rot, som odlas i sydameraka. Den heter glutaminblomma men man använder inte blomman utan fördelsvis stjälken och roten för att utvinna glutaminmolekyler som senare renas och blir det du kallar glutamin. Dom gamla inkaindianerna använde glutamin för att dom trodde dom fick bättre hälsa och innumförsvar av roten (vilket modern forskning visar att dom hade rätt) Sök efter glutamin-rot på google så får du fler svar. Jag rekomenderar att du köper glutaminrot för den innehåller kreatin och koffein också, perfect innan träning :thumbup:

Glutaminblomma... :laugh: :laugh: :laugh:

muskelbyggarn
2003-05-19, 12:16
Det är från glutaminblomman som proteingetingen får sin näring och kan sedan bilda vasslonung som sedemera återfinns i vassleproteiner.

Proteingetingen finns i olika %-halt, beroende på i vilket område i sydamerika.

:devil:

Vänl,,,
Tobbe

Droog
2003-05-19, 12:17
Jag vet inte säkert men skulle gissa på att man antingen utvinner glutaminet ur befintligt protein av något slag eller manipulerar bakterie-/jästsystem så att glutamin översyntesiseras. Dvs renar fram glutaminet ur vassle eller manipulerar och odlar celler som tillverkar glutamin själv.

Nitrometan
2003-05-19, 12:35
Glutamin utvinns ur gluteus - det hörs ju lång väg.

Nitrometan
2003-05-19, 12:37
Annars tar man väl bara och tillämpar nån avancerad reningsprocess på nån läplig råvara med hög glutaminhalt.
En snabb sökning hos Livsmedelsverket visade att vete har hyfsat hög glutaminhalt, lär väl vara ganska kostnadseffektiv som grundråvara.

King Grub
2003-05-19, 12:49
Originally posted by Niclaaas



väldigt seriöst :laugh:

Det verkar som om några tog det på allvar, i alla fall. :D

Pez
2003-05-19, 13:39
Det är alltid kul med skämt, men tänk även på att nya medlemmar kanske inte förstår att det hela är ett skämt och/eller uppfattar det som att ni drygar er och skojar med dom på deras bekostnad.

Jag säger inte att fallet är så här, men tänk gärna till en extra gång innan ni drar på med skämten i kategorierna utanför "Allmänt Forum". Ok?

Ps. Hehe....glutaminblomma... :thumbup:

/pez

spinkoo
2003-05-19, 14:01
Håller helt klart med Pez här, helt oansvarigt av Dwaggen och komma med oseriösa svar, vem tjänar på det :confused:

Skillanden är jag och Pecca, vi tar oss tid att svara utförligt och noga på alla frågor medans andra tomtar som King Grub och Allan mest tramsar runt och vill synas.

Skärpning vissa :D

Grahn
2003-05-19, 14:03
Vissa tränar hårt för att bli stora men Spinko har valt en annan väg, desinformation för att hålla alla andra små.

:D

King Grub
2003-05-19, 14:07
Originally posted by spinkoo
Håller helt klart med Pez här, helt oansvarigt av Dwaggen och komma med oseriösa svar, vem tjänar på det :confused:

Skillanden är jag och Pecca, vi tar oss tid att svara utförligt och noga på alla frågor medans andra tomtar som King Grub och Allan mest tramsar runt och vill synas.

Skärpning vissa :D

http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/doghouse.gif

Pez
2003-05-19, 14:07
Ja jag ville ju inte nämna några namn...men det är självklart Dwag som ska ha prygel för sitt svar. Mycket oansvarigt som sagt.

/pez :whipped:

Daemon
2003-05-19, 14:07
:laugh: :laugh: :laugh:

Tack Spinkoo! Precis vad jag behövde!

muskelbyggarn
2003-05-19, 14:39
>Grahn,

Precis, men glöm inte att det är för att dölja hans egna dåliga framsteg :D

>Pez
Vadå oseriöst? tyckte det var seriösaste svaren på länge :D :angel:


Ok, ärligt svar nu då om glutaminframställning. Om jag inte missminner mig så framställs glutamin från vete med en bakterieprocess. Andra råvaor förekommer säkert också.


Vänl,,,
Tobbe

The Dwag
2003-05-19, 14:56
Originally posted by Pez
Ja jag ville ju inte nämna några namn...men det är självklart Dwag som ska ha prygel för sitt svar. Mycket oansvarigt som sagt.

/pez :whipped:


Nu mår jag jätte dåligt :em:







:thefinger :booty:

Pez
2003-05-19, 15:06
Originally posted by The Dwag



Nu mår jag jätte dåligt :em:

:thefinger :booty:

Jag förstår att du inte direkt lider av utsikterna att få lite smisk gratis för en gångs skull... :D

/pez

Micke84
2003-05-19, 17:42
Jag snackade med min kemilärare för ett tag sen om detta. Han sa att l-glutamin jäses fram av bakterier. Funderade ett tag på att fixa i ordning en fabrik hemma men tyvärr är bakterierna så lata att de måste ha mat för att fixa fram lite l-glutamin och deras käk var inte så mycket billigare än l-glutaminet så jag lade snabbt ned mina idéer om en egen "fabrik".

Men för att svara på fråga, glutamin (l-glutamin) jäses fram av bakterier. Hade namnet på bakterien för några månader sedan men senil som man är har jag tyvärr glömt bort namnet....

mvh Micke

eiselt
2003-05-19, 19:55
Coryneform Bacterium.

Mvh
Henrik

rymdrattan
2003-05-19, 23:17
Originally posted by spinkoo
Lite seriöst då...

Glutamin utvinner man ur en rot, som odlas i sydameraka. Den heter glutaminblomma men man använder inte blomman utan fördelsvis stjälken och roten för att utvinna glutaminmolekyler som senare renas och blir det du kallar glutamin. Dom gamla inkaindianerna använde glutamin för att dom trodde dom fick bättre hälsa och innumförsvar av roten (vilket modern forskning visar att dom hade rätt) Sök efter glutamin-rot på google så får du fler svar. Jag rekomenderar att du köper glutaminrot för den innehåller kreatin och koffein också, perfect innan träning :thumbup:

Hm,.. jag tyckte det dära lät fint å trevligt så jag ska nog ta å tro på det i framtiden :laugh:

Men med tanke på att spinkoo har lästflera träningsböcker än vad jag kan räkna till så vet man ju aldrig vad som är skämt! :cryout:

spinkoo
2003-05-20, 08:03
Särskilt det jag säger till dig kära Råttan:devil: