handdator

Visa fullständig version : Stor hjälp angående MÅL


sundvall
2008-03-06, 22:15
Kära kolozzeumare. Jag har under detta år inte åstakommit mycket alls med min träning, jag har brytit fingret, skadat axeln, varit förkyld alldeles för ofta och det är inte direkt så att jag ökat jättemycket. Nu hade jag tänkt ta tag i det hela och försöka komma igång i gammal kämparanda igen. Jag fyller 21 i år och jag har tränat i ungefär 3 år, 1.5år riktigt seriöst för att sedan legat rätt mycket på latsidan tyvär. Men som sagt, nu är det dags för förändringar!

Men jag behöver hjälp, jag behöver hjälp med att lägga upp mål, för lägger jag upp mål så kommer det hjälpa min motivation något otroligt. Tyvär så vet jag inte riktigt vad som skulle kunna vara rimliga mål för mig längre, jag är inte så värst stark men jag skriver upp mina träningsvikter i diverse övningar här så skulle jag vara väldigt tacksam om vad ni tror skulle vara rimliga mål i samtliga övningar om ett år.

Hantelpress för bröst: 35kg hantlar, 8reps.
Samma fast sneda: 30kg 8reps
Hantelpress axlar 24kg 8reps
Militärpress 57.5kg 8reps
Skivstångsroddd 82.5kg 8reps
Sittande rodd i hiss 80kg 8reps
Sittande latsdrag 80kg 8reps
Tricepsextention 52.5kg 8reps
Dips kroppsvikt 25reps
Skivstångscurl 50kg 8reps
Hantelcurl 22kg 8reps
Benpress 200kg 8reps
Knäböj 110kg 8reps

Marklyft har jag inte kört på väldigt länge, men mitt max förut var 180kg kan jag minnas.

För övrigt är jag 177 lång och väger mellan 85 och 90kg.

Dessa är "basic" övningarna som jag alltid har med i mina olika scheman, så därför tycker jag det vore bra att ta med dessa. Det vore som sagt väldigt snällt om ni kunde hjälpa mig att sätta upp realistiska mål ett år framåt, då jag inte direkt är så värst erfaren vet jag inte riktigt hur mycket starkare jag kan bli inom ett år. Jag har som sagt tränat i tre år men tyvär inte allt för seriöst.

Tack på förhand!

sundvall
2008-03-07, 12:03
Kom igen nu någon snäll erfaren gubbe lär det finnas här? =)

pragmatist
2008-03-07, 12:09
Ingen kan svara på hur stark just du kan bli på ett år. Vad ska du ens med dessa mål till, egentligen? Träna progressivt och öka belastningen konsekvent (men inte alltför fort) så blir du starkare, hur mycket starkare kan nog ingen säga på förhand.

sundvall
2008-03-07, 12:12
Jag känner att om jag har klara mål uppsatt så kommer jag att kunna kämpa och motivera mig själv mer...

D Andersson
2008-03-07, 12:42
Om man inte ska hålla på med styrketräning på hög nivå och gå in väldigt hårt för det känns det som att det är bättre att få träningen till en del av ens livsstil istället för att ha vissa uppsatta mål. För vad gör de flesta när man nått sina uppsatta mål? Jo de lägger ner träningen helt. Folk som tränar inför ett lopp eller liknande tränar hårt några månader innan och sedan när det är avklarat lägger de ner.

JJ
2008-03-07, 12:45
Jag röstar på lite kortare delmål.

gymboken
2008-03-07, 12:56
Förstår inte hur andra ska kunna sätta upp målet för ett helt år för någon annan.
Lite kortsiktigare mål precis som JJ säger är nog det bästa, tex 3-4 delmål på vägen.

sundvall
2008-03-07, 13:02
Förstår inte hur andra ska kunna sätta upp målet för ett helt år för någon annan.
Lite kortsiktigare mål precis som JJ säger är nog det bästa, tex 3-4 delmål på vägen.

Ah förstår. Det jag tänkte var att först lägga upp stora långsiktiga mål, och sedan därigenom lägga upp delmål för att så småningom nå de ettårslånga målen. Men du kanske har rätt...

gymboken
2008-03-07, 15:49
Skulle ha gjort tvärtom, själv sätter jag delmål på ungefär 3 månaders perioder, och utvärderar efter varje mål, än så länge så triggar detta oss att fortsätta sträva mot målet, blir det för långsiktigt kanske det är lättare att tappa fokus för att man inte tror att man presterar tillräckligt för att nå fram.

Själv har jag delmål nu fram till 2008-04-30

Och har redan avklarat 2 av de 3 mål jag satt, och allt över detta känns bara mer triggande till nästa delmål!

Mapa
2008-03-07, 15:52
jag skulle sätta små mål varje pass.... 1-2 reps eller 1-2kg.. de blir mycke tillslut

L-Sami
2008-03-07, 16:04
Sätt inte för höga mål i början, sätt upp såna mål som du vet att du garanterat kommer att klara av som du sedan höjer succesivt och höjer även svårighetsgraden. För att komma igång, är det fördelaktigt att man lyckas med det man gör, vilket är väldigt motivationshöjande.

Första målet kan vara att du går till gymmet 3-4 gånger i veckan, testa dig hur du ligger till styrkemässigt. Gör träningen roligt, känn att du kan njuta av träningen. Vecka två försöker du öka med en repetition eller öka med 1-5kg och samma repsantal beroende vilken övning du kör. Sätt upp små kortsiktiga delmål och sedan lite större långsiktiga huvudmål. Fråga dig själv varför du vill nå dem målen.