handdator

Visa fullständig version : Hortons


Martin Löwgren
2008-03-06, 20:56
Min kusin har haft konstant huvudvärk som är koncentrerat till höger öga nu i 10dgr. Jag sade åt henne att bekräfta min preleminär diagnos (Hortons huvudvärk) genom att uppsöka läkare för provtagning och ytterligare utredning.

Diagnosen vart densamma och de rekomenderade att uppsöka Naprapat.

Nu undrar jag om någon annan terapeut har behandlat någon med Hortons?

Jag tänker behandla henne manuellt med ansikts, huvud, hals pressur, elektroterapi, akupunktur och cervikal manipulation (efter läkarens ordination).

Någon som har nåt att tillägga?

Läkaren ville skriva ut Treo Comp men hon tackade nej. Jag ringde upp läkaren och bad henne skriva ut Verapamil, Ergotamin för att hon ska iallafall kunna få sova utan smärtan. Jag är inget stort fan av läkemedel men denna sjukdom är verkligen inge rolig så jag valde detta.

Litium tänkte jag även på men det verkar inte forskats så mycket om dess effekt på Hortons?

Mvh Martin

Teben
2008-03-06, 21:07
Kan verkligen inte säga att jag är någon expert på Hortons, läkemedel eller Litium men har alltid hört att just Litium har ett väldigt smalt verkningsområde, dvs att dosering är väldigt marig att få rätt. Lycka till med behandlingen, huvudvärk suger!

agazza
2008-03-06, 21:15
När jag var liten hade jag en strålande smärta i överkanten av ett öga som strålade bakåt i ena delen av hjärnhalvan och jag fick åka på magnetröntgen osv och var in och ut på sjukhuset i några år. Jag hade denna huvudvärk i ungefär 4 år, 3-4 dagar i veckan. Men dom visste inte vad det var. Vad är detta Hortons?


Ps. min huvudvärk försvann mer och mer med tiden

Martin Löwgren
2008-03-06, 21:19
När jag var liten hade jag en strålande smärta i överkanten av ett öga som strålade bakåt i ena delen av hjärnhalvan och jag fick åka på magnetröntgen osv och var in och ut på sjukhuset i några år. Jag hade denna huvudvärk i ungefär 4 år, 3-4 dagar i veckan. Men dom visste inte vad det var. Vad är detta Hortons?


Ps. min huvudvärk försvann mer och mer med tiden
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=15127&PreView=

illitch77
2008-03-06, 21:34
Triptan i någon form brukar normalt sett ingå i akutbehandling. Istället för ergotamin då. Imigran som nässpray eller injektion är det som brukar ha snabbast effekt. Tabletter kan också fungera. Funkar ergotamin så är det ju också ett alternativ, lite mera svårstyrt och biverkningsbenäget i normalfallet. Vad gäller litium har jag inget att tillägga, jag antar att det skulle vara tänkt som profylax istället för verapamil? Litium kräver ju ganska mycket i form av regelbunden provtagning med tanke på njur- och thyroideapåverkan mm men det var ju iofs inte frågan.

Jobbigt med ihållande värk. Normalt brukar de enskilda attackerna inte vara mer än någon timme. Hoppas det går bra.

Martin Löwgren
2008-03-06, 21:42
Triptan i någon form brukar normalt sett ingå i akutbehandling. Istället för ergotamin då. Imigran som nässpray eller injektion är det som brukar ha snabbast effekt. Tabletter kan också fungera. Funkar ergotamin så är det ju också ett alternativ, lite mera svårstyrt och biverkningsbenäget i normalfallet. Vad gäller litium har jag inget att tillägga, jag antar att det skulle vara tänkt som profylax istället för verapamil? Litium kräver ju ganska mycket i form av regelbunden provtagning med tanke på njur- och thyroideapåverkan mm men det var ju iofs inte frågan.

Jobbigt med ihållande värk. Normalt brukar de enskilda attackerna inte vara mer än någon timme. Hoppas det går bra.

Hon har attackarna cirka 8gr per dag :(

Haft det i 10dgr nu. Ska börja behandla henne imorgon. Har svårt att se varför läkaren rekomendera cervikal manipulation i just detta fall? Visst nackmanipulation fyller sin plats i viss form av behandling (jag är dock väldigt restriktiv med den och utför bara den när jag verkligen anser att den kommer bidra till att lösa problemet)

grimfish
2008-03-06, 22:09
Det var bra att hon nekade Treo Comp. Det brukar inte användas i sammanhanget och är så beroendeframkallande att det inte bör användas. Imigran (sumatriptan) fungerar ofta bra för att behandla attacker och det hade jag helt klart rekommenderat i det här fallet.

Beträffande förebyggande läkemedel så ska de ju inte användas än, utan först får man avvakta och se om dessa attacker återkommer ofta periodvis. Om det visar sig att det återkommer ofta så kan det kanske vara bra med profylax, och då rekommenderar jag i första hand verapamil eftersom det är snällt vad gäller biverkningar. Ergotamin kan man ta i korta perioder, men jag avråder eftersom det finns risk för beroende och kärlskador. Ämnet pizotifen som t.ex. finns i Sandomigrin kan eventuellt användas; det har bieffekter såsom trötthet och viktökning, men inga av något allvarligare slag. Litium har man forskat en hel del på och det kan ofta hjälpa, men det är jobbigt att regelbundet behöva ta prover.

Martin Löwgren
2008-03-06, 22:19
Det var bra att hon nekade Treo Comp. Det brukar inte användas i sammanhanget och är så beroendeframkallande att det inte bör användas. Imigran (sumatriptan) fungerar ofta bra för att behandla attacker och det hade jag helt klart rekommenderat i det här fallet.

Beträffande förebyggande läkemedel så ska de ju inte användas än, utan först får man avvakta och se om dessa attacker återkommer ofta periodvis. Om det visar sig att det återkommer ofta så kan det kanske vara bra med profylax, och då rekommenderar jag i första hand verapamil eftersom det är snällt vad gäller biverkningar. Ergotamin kan man ta i korta perioder, men jag avråder eftersom det finns risk för beroende och kärlskador. Ämnet pizotifen som t.ex. finns i Sandomigrin kan eventuellt användas; det har bieffekter såsom trötthet och viktökning, men inga av något allvarligare slag. Litium har man forskat en hel del på och det kan ofta hjälpa, men det är jobbigt att regelbundet behöva ta prover.
Hon nekade ju för att jag sa åt henne att absolut inte ta emot någon form av NSAID :) Så smart är hon inte även fast det är en bra tjej :thumbup:

illitch77
2008-03-07, 08:45
Det är väl kanske snarare kodeinet som är problemet med Treo comp i och för sig.

Ända anledningen jag kan se till att manipulera nacken i det här fallet är om man är osäker på diagnosen. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas ett samband mellan nackproblem överhuvudtaget och Hortons. Däremot finns det ju som du naturligtvis vet en hel del nackbesvär som kan ge smärtor med samma utbredning. Kan man tänka sig att det finns funderingar om Hortons plus nackutlöst huvudvärk? Annars vet jag inte.

Guddi
2008-03-07, 10:32
Sover ni med FASS grabbar? ;)

AsTfL
2008-03-07, 11:05
Det är väl kanske snarare kodeinet som är problemet med Treo comp i och för sig.

Ända anledningen jag kan se till att manipulera nacken i det här fallet är om man är osäker på diagnosen. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas ett samband mellan nackproblem överhuvudtaget och Hortons. Däremot finns det ju som du naturligtvis vet en hel del nackbesvär som kan ge smärtor med samma utbredning. Kan man tänka sig att det finns funderingar om Hortons plus nackutlöst huvudvärk? Annars vet jag inte.

Kan man verkligen ställa diagnosen Hortons på en patient som har haft värk i 10 dagar?
Själv har jag haft nackutlöst huvudvärk i hela livet tills nu ,det gjorde mest ont när jag var i gymnasieåldern och jag låg ibland på toalettgolvet och rullade runt gnydde varvat med att kräkas i toalettstolen.
Värkens centrum var alltid höger öga.

AsTfL
2008-03-07, 11:26
Finns ju något läkemedel som heter Sandomigrin låter mindre drastiskt än litium förövrigt.
Sluta röka är säkert bra om det är relevant i fallet.

illitch77
2008-03-07, 11:26
Kan man verkligen ställa diagnosen Hortons på en patient som har haft värk i 10 dagar?


Svaret blir ja. Naturligtvis kan man behöva ompröva den efter hand. Vid Hortons uppträder värken i "kluster" (kallas därför cluster headache) och förutom typisk utbredning (halva huvudet/bakom ögat) och duration skall det i normalfallet också finnas symptom från öga/näsa på samma sida. Skall det vara riktigt klassiskt vill jag minnas att man skall ha Horners syndrom men lite nästäppa eller ögonrodnad räcker. Symptomatologin är såpass specifik att det inte skall vara några större problem med diagnosen.

Värk bakom ögat kan naturligtvis bero på många andra saker bla triggerpunkter i nackmuskulatur ex. splenius capitis/cervicis om jag minns rätt, även trapezius, sternocleidomastoideus, tuggmuskulatur mm kan vara aktuellt (Martin har säkert synpunkter). Sedan finns naturligtvis en hop diff. diagnoser till, migrän, ögonproblem etc mm osv.

AsTfL
2008-03-07, 11:36
okey.