handdator

Visa fullständig version : Vassle utan kolhydrat


Turbonisse
2008-03-06, 17:57
Hejsan!

Tränar efter frukost, frukosten består av gröt samt 250-300g kesella/keso.
Efter träningen intar jag enbart en proteindrink, för att sedan cykla hem för att äta ett stort mål mat. Läste i en tidigare tråd att vassle utan tillhörande kolhydrat efter passet innebär att vasslet är bortkastat att det kommer leda till att vasslet oxiderar till kolhydrat och används som energi istället för dess ursprungliga syfte? Gäller detta mig, då jag innan passet tillfört kolhydrat samt tillför kolhydrat 20-30 min efter drinken ifråga?

Fråga 2

Är proteintillskott som double pro el protec likvärdiga med vassletillskott efter träning, dvs kan jag ersätta vasslepulvret med ovanstående tillskott?

King Grub
2008-03-06, 17:59
1. Aminosyror och protein stimulerar proteinsyntesen helt utan kolhydrat. Att tillföra kolhydrat är inte nödvändigt i det syftet.

2. Det är oklart vilket som är bäst efter styrketräning, kasein eller vassle, men båda stimulerar anabolism och vänder proteinbalansen till positiv.

Turbonisse
2008-03-06, 18:02
Tack Grubben!

najen
2008-03-06, 20:59
1. Aminosyror och protein stimulerar proteinsyntesen helt utan kolhydrat. Att tillföra kolhydrat är inte nödvändigt i det syftet.
Varför ska man då ta snabba kolhydrater direkt efter träningen?

King Grub
2008-03-06, 21:14
Glykogeninlagring och återhämtning.

Effekten av kolhydrat på proteinbalansen efter träning är både marginell och fördröjd jämfört med effekten EAA har. Kolhydrat utövar en viss antikatabol effekt, men som sagt, den är liten och fördröjd med flera timmar. Proteinsyntesen påverkas inte, och påverkan på proteinbalansen är inte tillräcklig för att vända denna till positiv.

Det är stimulering av proteinsyntesen, anabolism, som främst är ansvarigt för att vända proteinbalansen till positiv här, inte antikatabolism, och det är EAA/protein som gör det. Kolhydrat behövs inte för muskeltillväxten här. Däremot viktigt för glykogeninlagring och återhämtning, men som sagt, där spelar inte GI:t, snabbheten, på kolhydraterna någon speciell praktisk roll för en styrketränande. För en idrottsman som skall träna ytterligare ett intensivt pass samma sad, där samma muskler är involverade igen, kan det vara av värde, däremot.

Racso
2008-03-06, 21:32
Är proteintillskott som double pro el protec likvärdiga med vassletillskott efter träning, dvs kan jag ersätta vasslepulvret med ovanstående tillskott?

Köp EAA och drick det före passet istället.

najen
2008-03-07, 05:40
OK då kan man i princip skita i att ta kolhydrater efter träningen, så bra då sparar man kalorier och pengar :D

King Grub
2008-03-07, 06:30
Du missar det bästa tillfället att fylla på bränsle inför nästa pass. Bara stora nackdelar med att låta bli kolhydrat efter träning.

Scratch89
2008-03-07, 08:18
Och källor till kolhydrat är verkligen de billigaste. Proteinet är väl vad som borde dras ned på, om det är budgeten som påverkar.

me2
2008-03-07, 16:24
Du missar det bästa tillfället att fylla på bränsle inför nästa pass. Bara stora nackdelar med att låta bli kolhydrat efter träning.

Jag misstänker att han enbart menar "maltodextrin/dextro" när han säger att man kan "skita i" att ta kolhydrater efter träning.

Så länge han äter en kolhydratrik måltid efter sitt pass bör han väl inte uppleva speciellt betydande nackdelar?

Turbonisse
2008-03-07, 16:28
Köp EAA och drick det före passet istället.
Gymmar som sagt inte i fastande tillstånd.

Turbonisse
2008-03-07, 16:31
OK då kan man i princip skita i att ta kolhydrater efter träningen, så bra då sparar man kalorier och pengar :D
Jag har skippat matlton efter passet, tycker det är mycket godare att inta mina kolhydrater efter passet i form av exempelvis potatis eller rotmos etc. Har inte märkt någon konkret skillnad i återhämtning. Tyar inte milimeteroptimera hit och dit. Ser ingen anledning till att hälla i mig närigslösa kolhydrater när mat är godare :)