handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema


Mogff3
2008-03-06, 14:56
Tjenare. Jag har följt detta schema en längre tid nu och jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig och göra ett lite bättre, eller om detta duger väl. Jag tränar hemma med hantlar då jag inte har tillgång till gym. Så om någon vänlig själ vill hjälpa mig och dra ihop ett bra schema för hantlar så vore jag tacksam! (om detta inte duger)

Info:
18 år (89)
183.5 cm
~85kg

schema A (ben, bröst, triceps)

knäböj - 3x12
utfall - 2x12
vadlyf - 3x12
bänkpress - 3x12
flyes - 3x12
triceps extension - 2x12
triceps kickback - 2x12

schema B (rygg, axlar, biceps)

chins - 3x12
hantelrodd - 3x12
liggande rodd - 2x12
axelpress - 3x12
lateral raise - 3x12
curl - 3x12
concentration curl - 2x12

(varannan dag, kör även 8 magövningar innan passet)

Är även ute och springer/går några gånger i veckan.
Jag hade tänkt att jag skulle börja deffa nu innan sommaren.
Så jag undrar, ska man äta varannan eller var tredje timme? (spelar ingen roll?)
Är det bäst att träna varannan dag eller räcker tre dagar per vecka vid deffning?
Mvh

Eddie Vedder
2008-03-06, 14:59
Så jag undrar, ska man äta varannan eller var tredje timme? (spelar ingen roll?)
Är det bäst att träna varannan dag eller räcker tre dagar per vecka vid deffning?
Mvh

När du äter har mycket liten betydelse, frukost, lunch och middag räcker gott och väl. Mellanmål är inte fel men på intet sätt något måste. För mig är massa mellanmål hit och dit extremt opraktiskt samt ett effektivt sätt att aldrig få känna mig mätt.

Tränar gör du i den mån din kropp pallar med, finns ingen given träningsmängd som är "rätt" utan både kvantiteten träning inensiteten måste avgöras utifrån din nivå och även utifrån hur pass hårt du tänkt banta.

Mogff3
2008-03-06, 15:06
När du äter har mycket liten betydelse, frukost, lunch och middag räcker gott och väl. Mellanmål är inte fel men på intet sätt något måste. För mig är massa mellanmål hit och dit extremt opraktiskt samt ett effektivt sätt att aldrig få känna mig mätt.

Tränar gör du i den mån din kropp pallar med, finns ingen given träningsmängd som är "rätt" utan både kvantiteten träning inensiteten måste avgöras utifrån din nivå och även utifrån hur pass hårt du tänkt banta.

Jag är inte så bra på det här med deffning, jag har läst Faqen men att väga maten är väl lite klurigt. Jag undrar kan man inte bara kanske ta bort en kvartsdel av det man brukar äta, kanske halva? Man ska väl äta så man inte blir mätt och heller inte hungrig?

Exhale_
2008-03-06, 15:25
Jag är inte så bra på det här med deffning, jag har läst Faqen men att väga maten är väl lite klurigt. Jag undrar kan man inte bara kanske ta bort en kvartsdel av det man brukar äta, kanske halva? Man ska väl äta så man inte blir mätt och heller inte hungrig?

Är man lite osäker på hur man ska göra när man deffar är ett bra tips att fortsätta äta lika mycket som vanligt men att öka träningsmängden. Samtidigt kan man välja bort saker som man vet med sig är dåliga under en deff, t ex chips, läsk, godis, ljus choklad, mcd stripsen osv.

Givetvis kan man bli mätt även under en deff. Du ska inte behöva gå runt hungrig dygnet runt, då äter du väldigt dåligt alternativt alldeles för lite.

Mogff3
2008-03-06, 15:36
Är man lite osäker på hur man ska göra när man deffar är ett bra tips att fortsätta äta lika mycket som vanligt men att öka träningsmängden. Samtidigt kan man välja bort saker som man vet med sig är dåliga under en deff, t ex chips, läsk, godis, ljus choklad, mcd stripsen osv.

Givetvis kan man bli mätt även under en deff. Du ska inte behöva gå runt hungrig dygnet runt, då äter du väldigt dåligt alternativt alldeles för lite.

Är det svårt att lista ut hur mycket man ska äta osv? Hur många kalorier ska man få i sig om man ska deffa? Man vill ju få bort magen till sommaren ;)

Exhale_
2008-03-06, 15:45
Är det svårt att lista ut hur mycket man ska äta osv? Hur många kalorier ska man få i sig om man ska deffa? Man vill ju få bort magen till sommaren ;)

Det finns två varianter som är vanliga när man ska deffa.

Variant 1 är att dra ner lite på maten, försöker hålla proteinintaget högt och fortsätta träna som vanligt. Detta är vanligt för de flesta som inte orkar/kan räkna kalorier.

Variant 2 är att man inskaffar sig en matvåg och väger all mat. Då vet man mer exakt hur mycket energi man får i sig och kan därefter deffa i en mer precis takt.

Rent generellt brukar man rekommendera att man ligger på ett kaloriunderskott på ungefär 500 kcal per dag. Detta är alltså 500 kcal mindre än ditt energibehov under en dag. Går man ner i snabbare takt finns det risk för att man tappar mer muskelmassa än önskvärt.

Du kan räkna ut ditt energibehov på t ex uppladdningen.nu

Taragon
2008-03-06, 15:46
Är det svårt att lista ut hur mycket man ska äta osv? Hur många kalorier ska man få i sig om man ska deffa? Man vill ju få bort magen till sommaren ;)

Läs igenom deff guiden några gånger så kommer du få kläm på det.

Mogff3
2008-03-06, 16:03
Det finns två varianter som är vanliga när man ska deffa.

Variant 1 är att dra ner lite på maten, försöker hålla proteinintaget högt och fortsätta träna som vanligt. Detta är vanligt för de flesta som inte orkar/kan räkna kalorier.

Variant 2 är att man inskaffar sig en matvåg och väger all mat. Då vet man mer exakt hur mycket energi man får i sig och kan därefter deffa i en mer precis takt.

Rent generellt brukar man rekommendera att man ligger på ett kaloriunderskott på ungefär 500 kcal per dag. Detta är alltså 500 kcal mindre än ditt energibehov under en dag. Går man ner i snabbare takt finns det risk för att man tappar mer muskelmassa än önskvärt.

Du kan räkna ut ditt energibehov på t ex uppladdningen.nu

500kcal / dag bara? :O vad är normalt då, 1000kcal? Då ska jag till en början dra ner lite på maten. Vad kan en matvåg kosta? Man ska då allstå dela upp 500kcal så om man äter 3 gånger/dag ska man få i sig 166,6Kcal per måltid?

Acquiescence
2008-03-06, 16:07
500kcal / dag bara? :O vad är normalt då, 1000kcal? Då ska jag till en början dra ner lite på maten. Vad kan en matvåg kosta? Man ska då allstå dela upp 500kcal så om man äter 3 gånger/dag ska man få i sig 166,6Kcal per måltid?

Du skall dra ifrån 500 kCal från ditt totala dagliga inttag; Exempel: 2300 - 500 = 1800 kCal / dag nu vid deff.

Finns en tråd uppe redan om bra matvågar.

Mogff3
2008-03-06, 16:11
Du skall dra ifrån 500 kCal från ditt totala dagliga inttag; Exempel: 2300 - 500 = 1800 kCal / dag nu vid deff.

Finns en tråd uppe redan om bra matvågar.

Vad är normal kcal /dag för en person i min viktnivå osv?

dooh
2008-03-06, 16:15
500kcal / dag bara? :O vad är normalt då, 1000kcal? Då ska jag till en början dra ner lite på maten. Vad kan en matvåg kosta? Man ska då allstå dela upp 500kcal så om man äter 3 gånger/dag ska man få i sig 166,6Kcal per måltid?

Du ska äta 500kcal MINDRE än du förbrukar /dag. Dvs jag om gör av med ca 2500/dag och då ska jag äta 2000kcal/dag för att gå ner ett halvt kilo/vecka.
Hur du räknar ut ditt dagsbehov står i deffguiden...

Och om du inte vill ha extrema resultat utan till basbehov kan du klara dig utan våg. Du kan ju tex jämföra med vad som finns i paketet du äter och räkna efter det.
Kan ju göra det ruskigt lätt för dig och använda dig av 1brk/keso dag,1brk tonfisk osv. Bara köra sådana saker som du vet vikten på ;) Finns ju dessutom riktvärden för de genomsnittliga storlekarna på frukt och grönt. Sedan lär du dig efter ett tag hur mycket det är plus att du ser ju på vågen (personvågen) om du når ett resultat du vill ha!

Mogff3
2008-03-06, 16:22
Vart ligger tråden om bra matvågar, länk? jag lyckas inte hitta

Eddie Vedder
2008-03-06, 16:34
Vart ligger tråden om bra matvågar, länk? jag lyckas inte hitta

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110055
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82576&highlight=matv%E5g

Mogff3
2008-03-06, 17:30
http://www.mensworkoutguide.com/home.html
Är det här något som tros ska funka? Han verkar ju ha fått rätt så trevlig kropp på inte allt för länge, Köpa lite cables och en sån där boll så har man ju tio veckor på sig till sommarn iaf!

Mogff3
2008-03-06, 17:47
http://www.youtube.com/watch?v=RrUUEujszlY

Detta är magövningar jag följer (videon är lite barnslig jag vet)
Och jag tänkte då fråga er, Ser övningarna bra ut? Några övningar ni tycker jag ska lägga till/byta ut för att bättre få fram sexpacket?