handdator

Visa fullständig version : Klick och knak i leder


Insidedoubt
2008-03-06, 13:34
Jag har tränat väldigt mycket senaste året och det tog inte lång tid innan jag märkte leder knakar mer kontinuerligt. Förr kan jag minnas att det klickade till någon gång ibland men vissa rörelser ger ett klickande ljud varje gång nu och lyfter jag ett ben över 90 grader i en spark t.ex och sakta släpper ner det så knakar höften ganska högt.

Inget av detta har på något sätt försämrat min rörlighet eller orsakat värk men det är lite obehagligt och kan inte vara särskillt bra.

Finns det några metoder för att minska klick i axlar, knän och höfter?

Kosttillskott som är bra för ledvätska eller övningar som mjukar upp lederna, något?

Guddi
2008-03-06, 22:20
klickande och knak har varit uppe i flera trådar tidigare och det har, vad jag vet, inte hänt något nytt på området sen dess så sök så hittar du en del info.

I kort: Det är ingen fara och man vet egentligen inte varför det händer men man vet vad klickandet beror på vilket är små luftbubblor i ledvätskan. Det finns teorier om att klickandet uppstår när leden rör sig lite snett i ledpannan och att det kan fixas genom att man förbättrar sin muskelbalans och tränar mer lednära och stabiliserande muskler men det finns inga som helst bevis för detta (vad jag vet, återigen :))

grimfish
2008-03-06, 22:30
I vissa fall kan det också bero på att senor glider över normala utskott på skelettet. Det är som sagt ofarligt och drabbar ofta personer som är mjuka i sina leder.

Insidedoubt
2008-03-07, 10:39
Jag märkte efter att jag skapat tråden att jag borde ha sökt, men tack för svaren!

Det där med vakum/luftbubblor som jag läst i flera tråder låter inte sannolikt för isf skulle det väl bara knaka en gång vid en viss rörelse precis som med fingrarna, och sedan skulle det inte knaka igen på en stund (innan luftbubblorna kommit tillbaka) men det knakar varje gång vid vissa rörelser.

Den andra teorin om att senor glider över normala utskott på skelettet låter intressant.

Gemensamt för alla teorier verkar vara att om det inte gör ont så är det ofarligt så jag ska väl sluta oroa mig bara.

Tack.