handdator

Visa fullständig version : Hidroadenit och träning?


Brownboy
2008-03-06, 12:54
Tjena

Jag har troligen besvär av hidroadenit och det ställer till det för mig eftersom ett av mina få nöjen här i livet är styrketräning.

Lite information finns på http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=209

Om det finns någon här som lider av det, hur gör ni när ni tränar för att inte en infektion ska blossa upp? Eftersom det enligt min läkare är just när man är svettig och hud går mot hud så är det i armhålan och insidan av låren som är ställen som infektionen brukar hända.

Fick en infektion i högra armhålan för ett tag sedan. Det fick jag äta dalacin för i 10 dagar och nu har det gått ner en del men fortfarande är det en liten svullnad som troligen innehåller var. Läkaren sa att det kan vara så, inget att göra åt egentligen. Går den ner så går den ner..

En sak som är möjligt är att skrapa bort svettkörtlarna på något sätt. frågade inte hur, men det ville han undvika.

Ett sätt jag har tänkt prova är att ha en tajt tshirt underst och en vanlig tshirt över när jag tränar. Kanske ser lite konstigt ut bara...

Som sagt, finns det någon annan här som har hidroadenit så hade det varit intressant och höra hur ni har haft det, och kanske hur ni gör när ni tränar.

Absinteh
2008-03-06, 14:57
Kanske är detta jag lider av?
Återkommer kanske.

Brownboy
2008-12-20, 12:52
Hej igen.

Tänkte bara fråga igen om det inte är någon här som är drabbad av sjukdomen jag har.

Jag har sedan sist även fått svullnad under vänster armhåla och i vänstra ljumsken. Den i ljumsken är väldigt svår att inte irretera, då det känns när man går. bland svider det och ibland klias.

Allt detta har gjort att jag fått lägga ner träningen helt.. och har inte tränat på ungefär ett halvår. Jag var visserligen ingen jättebiff och var inte ute efter att bli en heller, men träningen fick mig att få ett bättre självförtroende.
Det var egentligen det enda fritidsintresse jag hade.

Nu får man ljuga för kompisar och skolkamrater när dem vill ha med en på innebandy efter skolan, till badhuset och allt annat där man riskerar att svettas (som brukar göra att det blossar upp igen) och säga att man inte orkar, har tid och så.

Jag har hört talas om en metod där man opererar med koldioxidlaser istället för det "vanliga" plastikkirurgi sättet. Är det ingen här som har opererats med laser för detta (eller vanligt) eller känner någon som har gjort det? Vet att lasermetoden används på ett par ställen i stockholm.

Fungerade det? Blev det bra? fick man vänta länge på op? osv osv..

Detta har börjat påverka min högskolestudier (läser till ingenjör) och är ordentligt orolig att det på sikt kommer påverka mitt förhållande med min flickvän. Hon är jättesnäll och stöttar mig på alla sätt, men ett förhållande helt utan sex (som det skulle kunna bli om det inte görs något och om det blir värre) tror jag inte hon vill ha.


Doktorn sa att jag ändå är i hyffsat skick, och skulle vara en perfekt kandidat för en op då det finns bra förutsättningar för mig att det skulle kunna bli bra.
Finns många som har det mycket värre än mig där man inte kan operera just för att det inte finns något att operera.. det är helt enkelt för långt gånget för att göra något åt det. Han skickade en remiss tillsjukhuset om en plastikop men fick tillbaka svaret att det inte utför de sortens ingrepp längre.
Tror det dem gör är att skrapa bort de svettkörtlarna som skapar problem.

Jag ser mig själv som en ganska start människa psykiskt sett, men jag vet inte om jag kan leva med detta om det blir som för de skräckexemplen.

Ska till en kirurg och prata igenom mina möjligheter i mitten av januari. Tänkte det kunde vara bra o veta så mycket som möjligt om lasermetoden till dess, erfaranheter och så. Doktorn visste inget om lasermetoden alls, och han sa att jag skulle ta upp allt med kirurgen.

Rädd för flera saker. Att jag inte kommer få op. Att jag kommer få op men att det blir för lång väntetid till en op att det då är för sent.

Ja ja, nu får man bara vänta till mötet med kirurgen.


Tack för er tid
mvh brownboy

sus
2012-06-20, 21:38
Hej. Jag har den jag också fick jag reda på idag. Har haft den i över tio år nu och varit till många läkare men dom har sagt att det bara var ungdoms akne som går över med åldern så nu äntligen efter tio år fick jag en remiss till hudmot . idag har jag iaf fått ett namn på det och resept på antibiotika i 3 månader så får väll se om det fungerar. men jag skulle vilja veta hur det gick för dig? Fick du någon behandling och hur fungerade den? Är problemet borta nu? Var det lång väntetid? Kostnad? Osv