handdator

Visa fullständig version : Skakar vid utförande av vissa övningar.


Doozer
2008-03-06, 12:40
Jag har ett skumt problem. Det är så att kroppen vibrerar/skakar/hackar (kalla det vad du vill) vid utförande av vissa övningar (i princip alla benövningar tex). Det är inte så att jag har för höga vikter som jag knappt klarar av utan jag har full kontroll över vikterna. Det är lite läskigt, och ser säkert konstigt ut, samt framkallar illamående.

Jag äter i princip ingenting 1 och 1/2 timme före träning. Tränar oftast på förmiddag och då äter jag bara en tallrik gröt på morgonen (det enda jag äter före träning alltså).

Tacksam för tips och råd. :)

747
2008-03-06, 13:16
Hur länge har du tränat?

Mapa
2008-03-06, 13:22
skakar hela kroppen eller bara musklerna som jobbar?

jag upplever att om man klämmer ur sig en extremt tung/seg sista rep så kan musklerna som arbetar skaka lite..

beckman88
2008-03-06, 13:26
Mina armar skakar varje gång jag kör bäknpress, detta förekommer dock bara dom sista setten eller vid maxning.

gymboken
2008-03-06, 13:29
Jag har samma problem, fast detta gäller endast vid en övning speciellt..
det är ryggresningar.
Hela vägen upp skakar kroppen ovanför midjan och känns som man hackar fram både upp och ner.. vet inte riktigt vad detta beror på men brukar gå över till set 2 & 3.

Slashas
2008-03-06, 15:03
Jag har precis samma sak (förmodar jag), med skakande muskler vid ryggresningar och framför allt när jag kör ben. Detta sker från första repetitionen till sista i alla set.

Bara att köra på förmodar jag, för det gör inte ont.

-S-T-
2008-03-06, 15:07
Äter du rejält innan läggdags då?

Blackbeta
2008-03-06, 17:44
det beror på att du har gjort av med alla kalorier som kroppen använder som energi

Alexton
2008-03-06, 17:54
Brukar få sådär på sista set:et eller om jag inte värmt upp muskeln tillräckligt. Endast ben och mage för mig.

Slashas
2008-03-06, 19:12
det beror på att du har gjort av med alla kalorier som kroppen använder som energi


Kan nån av alla unikum här inne konfirmera eller dementera ovanstående citat så att man får lite klarhet i detta. En användare med ett inlägg litar jag inte blint på.

Om det stämmer så blir jag fan gråtfärdig då jag tycker att jag hivat i mig mat som aldrig förr de senaste månaderna.
*gah!*

engdahl_86
2008-03-06, 20:08
Kan nån av alla unikum här inne konfirmera eller dementera ovanstående citat så att man får lite klarhet i detta. En användare med ett inlägg litar jag inte blint på.

Om det stämmer så blir jag fan gråtfärdig då jag tycker att jag hivat i mig mat som aldrig förr de senaste månaderna.
*gah!*


Nej verkligen inte... jag vill påstå att skakningar tills största skäl skakar av "ovana" muskler. Även fast man gymmat länge och kanske kört bröst i maskin så lär de skaka rejält sen när man kör fria vikter. Beror på att bröstmuskeln i detta fall klara mycke mer än dom "ovana" runtom-musklerna.

Om enegin tar slut när du knappas köra tills skakar, du lär börja må illa och svimfärdig. Funkar inte så att till en gräns för energin tar slut börjar du helt plötsligt skaka.

Patrik Cutler
2008-03-06, 20:50
Om enegin tar slut när du knappas köra tills skakar, du lär börja må illa och svimfärdig.

kan du skriva om ovanstående? jag har läst och läst men inte kommit fram till vad du menar. men jag tror det är nåt intressant.

Spene
2008-03-06, 20:55
Riktigt tunga pressar och dips kan få mig att skaka. Min gissning är att det främst beror på balansproblem/muskelkoordination.

me2
2008-03-06, 20:55
Han menar att om energin "tar slut" så kommer man nog inte att köra så att man "skakar" utan istället må illa och bli svimfärdig.

barnaerskoent
2008-03-06, 22:28
Jag skakade också på en del övningar när jag började träna. Utförde kanske inte övningen korrekt och körde på tok för tungt för mitt eget bästa.

Rahf
2008-03-06, 22:30
Ju tyngre vikter, desto mer vibrationer från min kropp.
Ju tröttare muskel, desto mer vibration.

It's all natural bro! :D

Doozer
2008-03-06, 23:16
Hela kroppen skakar.

Dessutom har jag provat att dra ner på vikterna lite, men jag fortsätter skaka när det finns ett tillräckligt stort motstånd.

Jag ska prova imorgon att fylla på energi direkt inpå träning och se om det fortsätter.

Jag upplever det nämligen som väldigt jobbigt och som sagt blir jag lätt illamående efter ett tags skakande. För att förtydliga närmare skakar jag bara under själva utförandet, inte efter jag släppt vikten.

Masdonne
2008-03-07, 09:08
Jag har ett skumt problem. Det är så att kroppen vibrerar/skakar/hackar (kalla det vad du vill) vid utförande av vissa övningar (i princip alla benövningar tex). Det är inte så att jag har för höga vikter som jag knappt klarar av utan jag har full kontroll över vikterna. Det är lite läskigt, och ser säkert konstigt ut, samt framkallar illamående.

Jag äter i princip ingenting 1 och 1/2 timme före träning. Tränar oftast på förmiddag och då äter jag bara en tallrik gröt på morgonen (det enda jag äter före träning alltså).

Tacksam för tips och råd. :)

Jag lider utav samma "problem".

Varje gång jag kör benspark så skakar ofta mina vrister okontrollerbart. Det är dock inget som stör mig. :)

Doozer
2008-03-07, 09:56
Nä, men då lider vi inte utav samma problem, för det här stör mig rejält att kroppen skakar! *gah!*

engdahl_86
2008-03-07, 23:06
mini epelisi utfall? skämt åsido, borde ju bero på "ovan" ansträning, eller väldigt tung belastning.

exevision
2017-01-04, 10:28
Bumpar.
Fler som skakar, har svårt att skriva i sin anteckningsbok efter knäböj och marklyft?