handdator

Visa fullständig version : RC Axelskada?


miles
2008-03-06, 10:08
Tja,

Jag vred axeln ur led för ett par år sedan, har haft lite extra rörlighet i axeln sen dess men har aldrig haft problem eller smärta. Förrän jag sov på armen i en dålig luftmadrass i två veckor och efter träning igår så är något helt galet.

Om jag håller armen rakt ut, vinklar den 90grader mot kroppen vid armbågen och sedan vrider armen så att underarmen pekar uppåt så är det precis att jag orkar, men det går inte hela vägen. Det känns obehagligt, men det gör inte direkt ont. Om jag gör samma sak med en 1-kilosvikt i handen så tar det stopp, jag kan inte vrida armen alls.

Är det någon som kan peka på lite bra länkar, eller har haft samma problem skulle det uppskattas. Ska försöka ta mig till en sjukgymnast asap, men jag har precis flyttat utomlands och vet inte riktigt var jag ska vända mig än :)

illitch77
2008-03-06, 13:11
Om jag uppfattar dig rätt så har du en rörelseinskränkning i utåtrotation som inte beror på smärta? Jag skulle rekommendera dig att få en bedömning av den axeln de närmaste dagrna för att utesluta partiell ruptur i cuffen. Med tanke på att du inte beskriver något aktuellt trauma är det kanske inte så sannolikt men ändå nog så viktigt att utesluta.

miles
2008-03-06, 14:46
Det är klart att det finns en viss smärta, men jag skulle inte påstå att den är särskilt stor. Annars var det pang på röbetan.

Vad skulle en partiell ruptur innebära i för mig i framtiden? Är det något man kommer tillbaka från? Krävs det operation eller pratar vi sjukgymnastik? Kan du förklara (lite enkelt :)) vad som hänt om det är en partiell ruptur, vad har gått sönder menar jag :) Om det inte är en ruptur, vad kan det vara då?

Jag ska självklart gå och fråga farbror doktorn, men orolig som man är så hoppas jag på lite svar så man slipper ovissheten :P

Tack för det snabba svaret :)

illitch77
2008-03-06, 16:10
Det som gjorde mig lite bekymmrad var att du beskrev en rörelseinskränkning/svaghet där det inte var smärtan som begränsade rörelseuttaget. Det kan vara ett tecken på ruptur. Om så skulle vara fallet är det viktigt att bedömma omfattningen vilket i sin tur bestämmer vidare handläggning. Vid stora rupturer (vilket det inte låter som i ditt fall) kan man i bland behöva sy cuffen och det behöver i så fall göras relativt snabbt, låt säga inom sex veckor.

Eftersom du inte beskriver något olycksfall med påverkan på axeln är det sannolikt väldigt liten risk att du drabbats men till skillnad från rena smärttillstånd tycker jag att detta skall bedömmas snabbt dvs inom de närmaste dagarna. Detta gäller kanske speciellt för dig med tanke på din tidigare luxation.

Sammanfattningsvis så är det naturligtvis som alltid väldigt svårt med internetdiagnoser, vad du beskriver behöver inte stå för något allvarligt men bör ändå tittas på relativt snabbt. Hoppas jag åtminstone svarade på något av det du undrade...

miles
2008-03-11, 11:35
Tack för hjälpen!

Jag har vilat ett par dagar nu, men inte varit till doktorn än. Har försökt att inte sova på axeln eller göra något som kan göra det hela värre och nu känns det bättre. Även om den inte är i närheten av vad den har varit så känns det som att det är på väg åt rätt håll.

Har en liten sjuktstuga på jobbet som jag ska gå till och se över axeln utifall att :)

Martin Löwgren
2008-03-12, 10:45
Entrapment av n. suprascapularis ger precis de symptom du beskriver samt pirrningar, domningar och stickningar. I början ingen smärta i armen men de kan komma senare (även pares).