handdator

Visa fullständig version : Mitt upplägg för kost och kosttillskott


Per B
2008-03-06, 09:26
Med start denna vecka ser en dag då jag endast tränar styrketräning (vissa dagar tränar jag fotboll på kvällen) ut såhär (tiderna är ungefärliga även om jag anger minuter också):

7:10 Uppgång: ~6 g Amino Rush
- Går till jobbet
8:00 Frukost:
- Gröt på 1,5 dl havregryn, 4 torkade fikon, 50-100 g keso, 2-3 dl lättmjölk
- 5 g Kreatin Monohydrat
- Stor kopp kaffe
9:00 Mellanmål: t ex 2 stora apelsiner
11:30 Pre-workout: ~20 g Rage (burken snart slut, ska INTE köpa mer)
12:00 Före träning: ~10 g EsaPro och lite maltodextrin
- Tränar lite drygt 1 timme
13:30 Lunch (För det mesta ganska komplett sammansatt). Kaffe.
14:30 Mellanmål: t ex 1-2 stora apelsiner
17:00: ~6 g EsaPro
18:30 Middag: Nåja, jag äter inte nåt lagat mål mat här. Kan bli 2 knäckemackor (havre) med 1 burk makrill och 2 knäckemackor med keso. Dessutom nåt grönt, t ex spenat, och nån apelsin eller några clementiner.
21:30: ~6 g Amino Rush
22:30 Kvällsprotein: Antingen Sloow Protein eller Double Pro choklad med mjölk

Dagar jag tränar fotboll på kvällen (har även tränat styrketräning kl 12 då) så äter jag väl lite mer på kvällen.

Jag vet att det inte finns några studier som visar att mina extra intag av EAA (EsaPro och Amino Rush) kommer att ge nåt resultat, men det känns ändå bra att prova. Att jag tar både EsaPro och Amino Rush beror på att jag har en burk hemma och en burk på jobbet. Jag tar alltid EAA med en mindre mängd (kanske 1 cl) malto eller dextro, även om det inte är i samband med träning.

Jag har använt både kreatin monohydrat varje dag i över 1 månad nu, och dessutom Rage på styrketräningsdagar. Jag kan dock inte påstå att jag känt av nån extra energi, varför jag ska prova utan Rage nu när burken tar slut. Kreatinet kör jag på med tills den burken är slut (3-4 veckor till kanske).

Jag äter mycket fet fisk (makrill och lax), men kompletterar ändå med Omega-3-tillskott ibland.

Jag har som mål att ligga på ett lite kaloriunderskott för att sakta gå ner lite i vikt.

Alla synpunkter är välkomna, men vad jag egentligen skulle vilja höra är om det finns nåt bra preworkout-tillskott jag skulle kunna ta istället för Rage (som jag ju tyvärr inte känner ger mig nåt)? Jag funderar dessutom på ALA/Liponsyra då ju detta sägs kunna hjälpa kreatinet på traven (och kreatinet har jag ju heller inte märkt nån effekt från): vad tror ni om det?

Ska dock tillägga att för mig är det absolut viktigaste för att jag ska få ut max av ett pass att jag känner mig utvilad och mentalt motiverad, finns nog inget tillskott i världen som kan konkurrera med det. Men nåt som hjälper mig att orka lite extra under passet är välkommet.

Tack på förhand!

lysell
2008-03-08, 12:35
fierce är väl en motsvarighet, eller V 12.

Sverker
2008-03-08, 13:49
Du kan ändra lite i ditt upplägg.
Kreatin monohydrat är effektivast efter träningen. Kör 5 - 10 g i drinken efter träningen. Insulinkänsligheten är på topp efter träningspasset så kreatinet absorberas bäst då.

Du kan ju mixtra lite och ta EAA före träningen och maltodextrinet direkt efter träningen för att optimera proteinsyntesen OCH glykogeninlagringen.

ALA kan säkert bättra upptaget av kreatin...men inte efter träningen, där är effekten redan bra. Möjligen skulle du kunna fördela ALA över dagen och köra extra kreatin monohydrat på morgonen till frukost.

Johaan
2008-03-08, 19:35
rent spontant, går det verkligen att leva på den där dieten?
jag är ny här och har tänkt att börja träna lite för att jag är så smal, men skulle jag äta som trådskaparen så har jag snart svultit ihjäl.

måste man äta keso, frukt, spenat och fisk?
hur är det med riktig pasta, köttbullar, biff och sånt?

Per B
2008-03-08, 20:01
Du kan ändra lite i ditt upplägg.
Kreatin monohydrat är effektivast efter träningen. Kör 5 - 10 g i drinken efter träningen. Insulinkänsligheten är på topp efter träningspasset så kreatinet absorberas bäst då.

Du kan ju mixtra lite och ta EAA före träningen och maltodextrinet direkt efter träningen för att optimera proteinsyntesen OCH glykogeninlagringen.

ALA kan säkert bättra upptaget av kreatin...men inte efter träningen, där är effekten redan bra. Möjligen skulle du kunna fördela ALA över dagen och köra extra kreatin monohydrat på morgonen till frukost.

Ok, tack för tipsen. Jag ska prova att ta kreatinet efter passet istället.

Jag har faktiskt beställat ALA/Liponsyra nu som jag ska testa. Beställde faktiskt också beta-alanin eftersom jag är lite nyfiken att prova ta detta varje dag, och i lite högre dos än jag fick från Rage, under en period.

rent spontant, går det verkligen att leva på den där dieten?
jag är ny här och har tänkt att börja träna lite för att jag är så smal, men skulle jag äta som trådskaparen så har jag snart svultit ihjäl.

måste man äta keso, frukt, spenat och fisk?
hur är det med riktig pasta, köttbullar, biff och sånt?

Fast jag skriv att jag äter en riktig lunch, men inte exakt vad jag äter. Fast nån riktig "bulklunch" är det då inte.

nickodemus
2008-03-09, 12:39
Får man fråga vad du jobbar med och hur dina arbetstider ser ut?
Verkar rätt läckert med 2 timmars lunch : )

Per B
2008-03-09, 12:47
Får man fråga vad du jobbar med och hur dina arbetstider ser ut?
Verkar rätt läckert med 2 timmars lunch : )

Kan väl säga att jag jobbar i webb- och datorspelsbranschen, i ett litet företag där jag själv är delägare. Har väl ganska vanliga kontorstider, men jag jobbar mycket på andra tider också. Har mitt kontor i ett kontorshotell med en SATS-anläggning i samma trapphus. Mina kollegor sitter på annan ort, så jag jobbar väldigt självständigt.

2 timmars lunch vet jag iofs inte om man kan se det som i och med att jag ofta äter lunch framför datorn.

Ja, jag vet att jag har det lyxigt! :)