handdator

Visa fullständig version : Vad kan man äta för att få magen hårdare?


ManuelIT
2008-03-06, 02:41
Jepp... min avföring är lösare än vad den borde vara. Finns det något man kan äta för att få den fastare?

Srednq
2008-03-06, 06:25
provat äta mer fiber?

Eddie Vedder
2008-03-06, 06:48
Utan att veta det minsta om vad du äter idag går det ju inte att ge ett bra svar.

Så berätta om vad din kost är baserad på i dagsläget, är det något i kosten du själv tror kan bidra, har du gjort några ändringar i kosten på sistone?

Fultjack
2008-03-06, 10:00
provat äta mer fiber?

Fiber gör den väl ännu lösare?

zowie
2008-03-06, 10:07
varför har du en lös mage?
kanske du är laktosintolerant, äter för mycket fet, har fel bakterieflora etc. det vore väl bäst om du tar reda på varför magen är lös.

kulle
2008-03-06, 10:09
Nu kanske jag blir lite OT, men jag kan starkt rekommendera ProViva. Fick alltid väldiga problem med gaser efter lunch tidigare. Efter att jag börjar med ProViva är dessa problem som "bortblåsta". Är allmänt bättre och fastare i magen, så det kan vara något för trådskaparen att prova.

Enda negativa är priset, ca 22 spänn för en liter är i dyraste laget..

tigerofsweden
2008-03-06, 10:33
Fiber gör den väl ännu lösare?

Fiber binder väll åt sig en del av vattnet i tarmarna och borde därför göra avföringen fastare?!

MEDiAHORAN
2008-03-06, 11:35
Hmm min mage fungerar iaf att vill jag bli hård i magen så är perfekt recept för detta, 10 rostade bröd (vita, formfranska) med ost på varenda en och tre glas mjölk. Okej jag har inte testat detta men har testat det när jag var mindre i mindre mängder och resultatet blev en smärtosam avföringssession.

Återkom med resultat om du känner dig lite "crazy"

Sleigh
2008-03-06, 12:54
Nu kanske jag blir lite OT, men jag kan starkt rekommendera ProViva. Fick alltid väldiga problem med gaser efter lunch tidigare. Efter att jag börjar med ProViva är dessa problem som "bortblåsta". Är allmänt bättre och fastare i magen, så det kan vara något för trådskaparen att prova.

Enda negativa är priset, ca 22 spänn för en liter är i dyraste laget..

De där bakterierna som finns i proviva finns att köpa i kapselform. Där 2 kapslar motsvarar en hel liter proviva. Finns på hälsokostaffärer.


Till trådskaparen: Testa äta en järntablett om dagen. Det blir man lite hårdare i magen av.

Sleigh
2008-03-06, 12:58
Fiber binder väll åt sig en del av vattnet i tarmarna och borde därför göra avföringen fastare?!

Nej, som du säger så binder den åt sig vatten. Då bli ju avföringen inte fastare :)

Eddie Vedder
2008-03-06, 12:59
Mycket fibrer kan ha omvänd effekt och ge förstoppning ja.

saab900
2008-03-06, 13:02
Mycket fibrer om du inte är van kan också ge smått otroliga mängder gaser:D
Om du ska öka på fibermängden så gör det lite i taget under flera veckor så att magen hinner vänja sig, t ex genom att öka med 5 gr kostfiber varje vecka tills du når 20-30 gram. Har du redan nu lös avföring behöver du nog inte oroa dig för att få förstoppning om du ökar fiberintaget måttligt.

Som Sleigh skrev binder fibrer vatten, och gör inte avföringen hårdare på det sättet, men det ökar volymen avföring, och saktar ned tarmpassagen. Lös avföring kan bero på för snabb tarmpassage, tjocktarmen hinner inte ta upp tillräckligt med vatten.

bollio
2008-03-06, 14:58
Dra ned på mängden fibrer om du har lös mage.

Ät mer ost. Kalcium kan verka förstoppande.

Te istället för kaffe.

Vitt bröd fungerar också.

AsTfL
2008-03-06, 15:51
Jag är bara en glad amatör, men jag gissar på att det är bra att konsultera en läkare, när tarmar och mage börjar fungera annorlunda än vad de har gjort förr.