handdator

Visa fullständig version : Highway one, San Francisco-San Diego


Juliette
2008-03-05, 16:06
Är så glaaaad! Har just (efter mycket velande) bokat en resa som jag verkligen ser fram emot. Har googlat runt på massa resesajter för att få lite tips och inspiration, men vill såklart även höra från er på Kolo om ni har tips på vad man kan göra /inte göra (som kanske är överskattat) eller nåt man bara absolut inte får missa.

Ska vara borta i tre veckor, åker i juni.

Flyger till San Francisco, där vi stannar ett par dar.
Hyr sen bil, och kör längs kusten till San Diego, där vi oxå stannar några dar.
Kommer att stanna i LA några dar. Jag vill verkligen se Universal Studios (jag vet, en turistfälla :) men vill dit ändå) och även göra lite annat turistigt. (typ se hollywood drive mm)
Carmel och Santa Monica är andra platser som jag vill se på vägen, som jag har hört ska vara bland de vackraste platserna på jorden.
Sist men inte minst åker vi (troligen med buss) till Las Vegas där vi flyger hem ifrån.

Tanken är att inte ha alla dagar exakt planerade, utan beroende på hur man känner på plats, om man ev vill stanna längre/kortare på något ställe gör vi det.

Hade tänkt att bo relativt billigt eftersom jag inte hade planerat att spendera så mycket tid på hotellrummet, så vad jag har förstått så är det bättre då att bo på motell lite utanför städerna om man ändå har bil.

Läste L-Samis tråd från förra året och hitta massa bra info där, den var verkligen jättebra och intressant läsning! Så jag vill ha ännu mer :)

Så skulle vara jättetacksam för alla tips jag kan få!

vesterberg
2008-03-05, 16:09
kolla backen där Herbie kör!

JJ
2008-03-05, 16:10
Åkte H1 från SF halvvägs till LA och tillbaka (vi hade bara en dag på oss). Jävligt trevligt, helst ska man ju ha en cab och leka roadmovie. Vet inte om jag har så många tips, ni kommer att få en underbar resa, det vet jag. Kanske prova vågsurfning i xxx(kommer aldrig ihåg vad den där satana surf/hippiebyn heter, men ni kommer att åka igenom)?

krebbe
2008-03-05, 16:11
Är så glaaaad! Har just (efter mycket velande) bokat en resa som jag verkligen ser fram emot. Har googlat runt på massa resesajter för att få lite tips och inspiration, men vill såklart även höra från er på Kolo om ni har tips på vad man kan göra /inte göra (som kanske är överskattat) eller nåt man bara absolut inte får missa.

Ska vara borta i tre veckor, åker i juni.

Flyger till San Francisco, där vi stannar ett par dar.
Hyr sen bil, och kör längs kusten till San Diego, där vi oxå stannar några dar.
Kommer att stanna i LA några dar. Jag vill verkligen se Universal Studios (jag vet, en turistfälla :) men vill dit ändå) och även göra lite annat turistigt. (typ se hollywood drive mm)
Carmel och Santa Monica är andra platser som jag vill se på vägen, som jag har hört ska vara bland de vackraste platserna på jorden.
Sist men inte minst åker vi (troligen med buss) till Las Vegas där vi flyger hem ifrån.

Tanken är att inte ha alla dagar exakt planerade, utan beroende på hur man känner på plats, om man ev vill stanna längre/kortare på något ställe gör vi det.

Hade tänkt att bo relativt billigt eftersom jag inte hade planerat att spendera så mycket tid på hotellrummet, så vad jag har förstått så är det bättre då att bo på motell lite utanför städerna om man ändå har bil.

Läste L-Samis tråd från förra året och hitta massa bra info där, den var verkligen jättebra och intressant läsning! Så jag vill ha ännu mer :)

Så skulle vara jättetacksam för alla tips jag kan få!

Var på liknande resa för ett par år sedan med familjen. Då var det dock Los Angeles -> Las Vegas -> San Diego -> Los Angeles.

Men knata över till Mexico är ju inte heldumt(glöm bara inte passet på tillbakavägen), piren/stranden i Santa Monica. Death Valley(om du har vägarna förbi), Hover dammen, så finns det någon nationalpark där i området som kan vara värt att titta till.

pervan
2008-03-05, 16:13
Gör en copycat av biljakt-scenen i "Bullit".

Eller, boka om och åk till Ground Zero & dra en lina damm. *popcorn*

Juliette
2008-03-05, 16:27
Åkte H1 från SF halvvägs till LA och tillbaka (vi hade bara en dag på oss). Jävligt trevligt, helst ska man ju ha en cab och leka roadmovie. Vet inte om jag har så många tips, ni kommer att få en underbar resa, det vet jag. Kanske prova vågsurfning i xxx(kommer aldrig ihåg vad den där satana surf/hippiebyn heter, men ni kommer att åka igenom)?

Var lite inne på att hyra cab faktiskt :) men det blir nog en "vanlig" modell ändå..
Surfa låter nice, om inte annat kan man ju ligga på stranden och spana på de som surfar :)


Var på liknande resa för ett par år sedan med familjen. Då var det dock Los Angeles -> Las Vegas -> San Diego -> Los Angeles.

Men knata över till Mexico är ju inte heldumt(glöm bara inte passet på tillbakavägen), piren/stranden i Santa Monica. Death Valley(om du har vägarna förbi), Hover dammen, så finns det någon nationalpark där i området som kan vara värt att titta till.

Hur länge var ni ute på vägarna? Hann ni med allt ni ville se?
Är det Yosemite National Park du menar? Har hört att den ska vara fantastisk, borde kanske försöka hinna åka den vägen förbi.

Hur var Death Valley? Värt att se?

Hades
2008-03-05, 16:35
Om ni gillar nöjesparker kan jag rekommendera Six Flags Magic Mountain i LA. Fantastiskt kul, speciellt om man jämför med vad Sverige har att erbjuda på området. Åk dit efter lunch, annars får ni bara stå och köa i timmar.

För övrigt är stillahavskusten längs highway 1 bland det vackraste jag har sett i hela mitt liv.

Ett annat tips kan vara att ta med en laptop med trådlös uppkoppling, då det kan vara lite meckigt att hitta internetcaféer om man vill leta/boka motell och sådant under resan (däremot finns det trådlösa uppkopplingar på många ställen, starbucks t ex).

Edit: Yosemite rekommdenras också varmt, om ni har möjlighet att besöka den. Ett par bilder:
http://img187.imageshack.us/img187/9773/331rs9.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/2792/327mh8.jpg

killenigrillen
2008-03-05, 16:37
Ojoj vad kul du kommer få!

Själv åkte jag Las vegas-LA-SF
Tyckte LA var ganska sunkigt, bodde i santa monica på ett litet motell mitt i centrum nästan.
Det var nice med Venice Beach o hollywood men rätt lite att göra, man har ju iofs bara så kul som man gör det men...
Vi tog en tripp till Six flags Magic mountain o hade svinkul. Ligger en timme norr om LA. Man kunde köpa o skriva ut biljetter på nätet. Six flags är världens största nöjespark.
Bilresan mellan LA o SF var helt galen, passa på att njut.
I SF tycker jag du ska hyra en cykel o cykla runt i alla backarna, passa på att cykla över golden gate oxå. Glöm inte kartan bara...


Lite tips bara

killenigrillen
2008-03-05, 16:48
Åkte H1 från SF halvvägs till LA och tillbaka (vi hade bara en dag på oss). Jävligt trevligt, helst ska man ju ha en cab och leka roadmovie. Vet inte om jag har så många tips, ni kommer att få en underbar resa, det vet jag. Kanske prova vågsurfning i xxx(kommer aldrig ihåg vad den där satana surf/hippiebyn heter, men ni kommer att åka igenom)?

Big sur

Juliette
2008-03-05, 17:10
Om ni gillar nöjesparker kan jag rekommendera Six Flags Magic Mountain i LA. Fantastiskt kul, speciellt om man jämför med vad Sverige har att erbjuda på området. Åk dit efter lunch, annars får ni bara stå och köa i timmar.

För övrigt är stillahavskusten längs highway 1 bland det vackraste jag har sett i hela mitt liv.

Ett annat tips kan vara att ta med en laptop med trådlös uppkoppling, då det kan vara lite meckigt att hitta internetcaféer om man vill leta/boka motell och sådant under resan (däremot finns det trådlösa uppkopplingar på många ställen, starbucks t ex).

Edit: Yosemite rekommdenras också varmt, om ni har möjlighet att besöka den. Ett par bilder:


Tack för alla svar!

Six flags, hade inte tänkt på nöjesparker alls, men nu när två stycken rekommenderat den så kanske det vore nåt att tänka på ordentligt. Menar du att man inte ska komma på morgonen eller kvällen för att det är mer köer då? Att mitt på dan är det lugnast?

Hade funderingar på att lämna laptopen hemma pga stöldrisken, men det kanske är dumt ändå, det är ju så mycket man kollar på nätet.

Åååå, vackert! Fina bilder!

Ojoj vad kul du kommer få!

Själv åkte jag Las vegas-LA-SF
Tyckte LA var ganska sunkigt, bodde i santa monica på ett litet motell mitt i centrum nästan.
Det var nice med Venice Beach o hollywood men rätt lite att göra, man har ju iofs bara så kul som man gör det men...
Vi tog en tripp till Six flags Magic mountain o hade svinkul. Ligger en timme norr om LA. Man kunde köpa o skriva ut biljetter på nätet. Six flags är världens största nöjespark.
Bilresan mellan LA o SF var helt galen, passa på att njut.
I SF tycker jag du ska hyra en cykel o cykla runt i alla backarna, passa på att cykla över golden gate oxå. Glöm inte kartan bara...


Lite tips bara
Tack för tipsen!

Ja, vad kul att cykla i SF, hade ju tänkt att inte ha nån bil där, så cykla vore ju optimalt. Är det lätt att hitta hyr-cyklar där? Var trafiken jobbig att cykla i, eller var det många cykelbanor?

killenigrillen
2008-03-05, 17:37
mer tips:

Var rädd om bilen, lämna inte värdesaker o pass kvar då ni inte är i bilen.
Gjorde detta misstag själv, plus att vi ställde bilen på en parkering där endast kunder till affären som ägde parkeringen fick stå på, detta resulterade i att bilen blev bortskyfflad omgående. Vi fick smått panik när vi insåg att bilen var borta. Vi fick gå en timme för att hämta ut bilen, betala 200 dollar, och skämmas en smula.

krebbe
2008-03-05, 17:42
Var lite inne på att hyra cab faktiskt :) men det blir nog en "vanlig" modell ändå..
Surfa låter nice, om inte annat kan man ju ligga på stranden och spana på de som surfar :)




Hur länge var ni ute på vägarna? Hann ni med allt ni ville se?
Är det Yosemite National Park du menar? Har hört att den ska vara fantastisk, borde kanske försöka hinna åka den vägen förbi.

Hur var Death Valley? Värt att se?

Vi var ute ca 3 veckor, men då stannade vi inte mer än kanske 3 dagar på samma ställe som längst. Yosemite var den ja tänkte på, och det var väldigt vackert.

Som någon annan sa, Six Flags var bra häftigt om man gillar berg och dalbanor. När vi var där hade de världsrekord i 3 eller 4 stycken. typ snabbast, mest loopar, högsta osv.

Jag var under 21 när vi var där, så jag fick inte spela i Vegas, men bara att se staden var ganska häftigt.

Death Valley, jag vet inte riktigt vad man skall säga om det. För en svensk som alldrig sett öknen var det ju lite kul, men det är ju i princip bara rödbrun sten och sand samt torkade saltsjöar att se.

Hades
2008-03-05, 17:53
Six flags, hade inte tänkt på nöjesparker alls, men nu när två stycken rekommenderat den så kanske det vore nåt att tänka på ordentligt. Menar du att man inte ska komma på morgonen eller kvällen för att det är mer köer då? Att mitt på dan är det lugnast?


Nej, det är mest folk förmiddag och tidig eftermiddag, åtminstone när vi var där. Att stå och köa i en timme i 35 graders värme inför varje åktur är inte det roligaste man kan göra. Runt tretiden började det tunna ut rejält och mot femtiden var det knappt någon kö alls. Minns inte när de stänger parken, men en del av åkturerna stänger nog när det blir mörkt så man ska nog inte vara där för sent. Åk dit efter lunch är mitt tips.

killenigrillen
2008-03-05, 17:53
Tack för tipsen!

Ja, vad kul att cykla i SF, hade ju tänkt att inte ha nån bil där, så cykla vore ju optimalt. Är det lätt att hitta hyr-cyklar där? Var trafiken jobbig att cykla i, eller var det många cykelbanor?

Det var inga problem som jag minns, vi hyrde av en liten asiatisk dam runt hörnet från där vi bodde (lombard street tror jag det heter).
Trafiken var inte värst farlig, vi cyklade överallt, parker, gator etc o det var inga problem.

L-Sami
2008-03-06, 00:27
:) Najs. Du kommer göra världens bästa resa.

San Francisco, gå upp till Coit Tower på Telegraph Hill där har man fin utsikt över San Francisco och Bay Area.
Det var bra väder då när jag var där så jag passade på att promenera en del runtomkring i stan och upptäckte mycket på det sättet. Mycket fina parker och hus, speciellt norra sidan om stan nära vid Golden Gate bron. Utan tvekan är San Francisco den finaste staden jag har varit i. Fisherman's Wharf är en turistfälla men visst ska man besöka det stället ändå, massa små affärer, restauranger, folk, nöjesattraktioner, uppträdanden. Har aldrig sett så många kineser på en och samma plats som jag gjorde i Chinatown, kan vara värt att se hur det ser ut där.

Venice Beach Hostel kan jag rekommendera i Los Angeles, 500kr för en dubbelrum med dusch, PC med internet och TV. Ligger 150-200m från Ocean Front Walk och beachen. Ocean Front Walk kan vara värt att besöka, massa uppträdanden och blandad folk. Därifrån kan man gå till Santa Monica längs stranden, tar en 30minuter. Om du gillar turistfällor, så kan vara Santa Monica piren var något, det är fin utsikt över havet om inget annat. En åktur med bil i Beverly Hills kan vara trevligt om man gillar glamorösa hus och gillar man shopping så finns Rodeo Drive där också.

I San Diego var jag och kollade på baseball, det var en häftig upplevelse. Bra show, mycket folk och alla verkade vara insatta där. De spelar varje dag så man kan gå och kolla en match vilken dag som helst. Kan vara bra om man läser på lite om reglerna först och vad spelet går ut innan far dit, bara för att det ska mer intressant. I SD finns en lång gata med en massa uteställen, nattklubbar och barer, Gaslamp District heter den. Mycket folk där när San Diego Padres har spelat en hemma match. San Diego har en massa fina stränder, så man ska passa på och kolla in dem. Mycket surfare också. Det som jag inte gjorde, var att åka över gränsen till Mexico, tar ca 30-60min med tåg till Tijuana.

Om ni åker till Las Vegas med buss, så se till att ni kommer dit på kvällen då det är mörkt och hela staden lyser. Det är en häftig upplevelse som man inte glömmer. De billigaste hotellen ligger på södra och norra ändan av Las Vegas Strip. Finns Tropicana på södra sidan, sen Circus Circus, Sahara mm på norra sidan som är billiga. Circus Circus är ett barnhotell, med massa småglin som springer runt, häftigt där är att de har en nöjesfält inbyggt i hotellet. Jag borde själv på de tre hotellen och gillade Tropicana bäst, de hade finast poolområde där jag solade i 45 graders hetta även ett bra gym, samt att det finns grymma hotell där runtomkring. New York-New York, som har några hårresande berg och dalbanor som åker runt hotellet. MGM Grand, Mandalay Bay, Luxor och Excalibur.
Stratosphere Tower är ett måste när man är där, 250m upp och de har några av de skräckinjagande nöjesåkttraktioner där på toppen i allafall för mig som är lite små höjdrädd. Rekommenderar även en tur till Las Vegas Outlet, där hittar man billiga märkeskläder och skor till inget pris alls. The Deuce bussen som åker på Las Vegas strip, kan vara seg. Kan ta nån timme åka från södra strippen till norra, trots att det är bara 7-8km. Vattenshowen vid Bellagio är helt underbar. Slots-A-Fun är billigaste spelplatsen i Vegas, om man inte vill spendera flera tusenlappar på gambling utan bara prova på. Om du ser Ross Dress For Less affärer ute på din resa, så är det billiga affärer med märkeskläder för jättebilligt, där kan man fynda lite. Om man gillar att shoppa.

Härligt nu fick jag minnas lite från resan :)

High1ander
2008-03-06, 01:34
Six Flags ar roligare an Universal Studios, och Six Flags kommer laggas ner (antagligen).

Santa Monica pier.

Santa Barbara

Vinprovning vart du vill mellan SF och Santa Barbara

Jag e i SF nu o ska till Alcatraz i helgen, far se om det ar en turistfalla...

LA walk of fame, Mann's Chinese Theater

Disney World

San Diego Zoo (riktigt bra zoo)

San Diego Waterworld

Alla dom sakerna ar OK stallen.

Scratch89
2008-03-06, 07:33
Jag har alltid velat åka till San Diego. Hoppas du får roligt! :)

Ignatius72
2008-03-06, 07:48
Yosemite var kanon, vi var där på våren just när många vägar öppnas (så även highway 1) och då var det itne så mycekt turister. Death valley är väl inget jag hade prioriterat direkt, men har man vägarna förbi så.

Sir Anselm
2008-03-06, 08:18
Jag vill också åka!!

Ska man åka Highway One så måste man se till att se solnedgången över Stilla Havet, underbart vackert. La Jolla i San Diego är ett poppis ställe för snorkling och sånt, riktigt nice, där kan man få simma med sälar med lite tur. Alcatraz i SF tyckte jag faktiskt var rätt kul. Ska man åka över till Mexico ska man inte göra som två av mina polare, lämna turistvisat på hotellet. Vi hade fyllt bilen med sprit och öl i Tijuana och när vi kommer till gränspasseringen så har idioterna inte med sig visat!!:furious: Tullkillen sa att han var tvungen att kolla igenom vår bil och grejer, skapligt nervös man blev då :( Men som tur var så var en annan polare amerikansk medborgare så då slappnade han av och sa att det var lugnt... Precis innan var det någon bil precis bredvid vår som typ försökte köra över en mexikansk polis, vilket resulterade i att han drog pistol och siktade mot föraren, blev ett j-a liv. Vi åkte aldrig mer över till Mexiko :D

Fan, måste åka till Kalifornien igen, det är verkligen my favorite place. Vi var där i december, men i San Diego var det ändå som vår sommar ungefär...

Juliette
2008-03-06, 10:37
:) Najs. Du kommer göra världens bästa resa.

San Francisco, gå upp till Coit Tower på Telegraph Hill där har man fin utsikt över San Francisco och Bay Area.
Det var bra väder då när jag var där så jag passade på att promenera en del runtomkring i stan och upptäckte mycket på det sättet. Mycket fina parker och hus, speciellt norra sidan om stan nära vid Golden Gate bron. Utan tvekan är San Francisco den finaste staden jag har varit i. Fisherman's Wharf är en turistfälla men visst ska man besöka det stället ändå, massa små affärer, restauranger, folk, nöjesattraktioner, uppträdanden. Har aldrig sett så många kineser på en och samma plats som jag gjorde i Chinatown, kan vara värt att se hur det ser ut där.

Venice Beach Hostel kan jag rekommendera i Los Angeles, 500kr för en dubbelrum med dusch, PC med internet och TV. Ligger 150-200m från Ocean Front Walk och beachen. Ocean Front Walk kan vara värt att besöka, massa uppträdanden och blandad folk. Därifrån kan man gå till Santa Monica längs stranden, tar en 30minuter. Om du gillar turistfällor, så kan vara Santa Monica piren var något, det är fin utsikt över havet om inget annat. En åktur med bil i Beverly Hills kan vara trevligt om man gillar glamorösa hus och gillar man shopping så finns Rodeo Drive där också.

I San Diego var jag och kollade på baseball, det var en häftig upplevelse. Bra show, mycket folk och alla verkade vara insatta där. De spelar varje dag så man kan gå och kolla en match vilken dag som helst. Kan vara bra om man läser på lite om reglerna först och vad spelet går ut innan far dit, bara för att det ska mer intressant. I SD finns en lång gata med en massa uteställen, nattklubbar och barer, Gaslamp District heter den. Mycket folk där när San Diego Padres har spelat en hemma match. San Diego har en massa fina stränder, så man ska passa på och kolla in dem. Mycket surfare också. Det som jag inte gjorde, var att åka över gränsen till Mexico, tar ca 30-60min med tåg till Tijuana.

Om ni åker till Las Vegas med buss, så se till att ni kommer dit på kvällen då det är mörkt och hela staden lyser. Det är en häftig upplevelse som man inte glömmer. De billigaste hotellen ligger på södra och norra ändan av Las Vegas Strip. Finns Tropicana på södra sidan, sen Circus Circus, Sahara mm på norra sidan som är billiga. Circus Circus är ett barnhotell, med massa småglin som springer runt, häftigt där är att de har en nöjesfält inbyggt i hotellet. Jag borde själv på de tre hotellen och gillade Tropicana bäst, de hade finast poolområde där jag solade i 45 graders hetta även ett bra gym, samt att det finns grymma hotell där runtomkring. New York-New York, som har några hårresande berg och dalbanor som åker runt hotellet. MGM Grand, Mandalay Bay, Luxor och Excalibur.
Stratosphere Tower är ett måste när man är där, 250m upp och de har några av de skräckinjagande nöjesåkttraktioner där på toppen i allafall för mig som är lite små höjdrädd. Rekommenderar även en tur till Las Vegas Outlet, där hittar man billiga märkeskläder och skor till inget pris alls. The Deuce bussen som åker på Las Vegas strip, kan vara seg. Kan ta nån timme åka från södra strippen till norra, trots att det är bara 7-8km. Vattenshowen vid Bellagio är helt underbar. Slots-A-Fun är billigaste spelplatsen i Vegas, om man inte vill spendera flera tusenlappar på gambling utan bara prova på. Om du ser Ross Dress For Less affärer ute på din resa, så är det billiga affärer med märkeskläder för jättebilligt, där kan man fynda lite. Om man gillar att shoppa.

Härligt nu fick jag minnas lite från resan :)

Tack, vad mycket bra info! *cupid*

Bodde du bra i San Francisco? Tänkte försöka boka första natten där, eftersom vi kommer in med flyget på kvällen kan det vara bra att ha ett rum bokat, så man slipper stå på flygplatsen och inte veta var man ska ta vägen.
Det ska finnas nåt otroligt fint område på andra sidan Golden Gate bron har jag hört, men vet inte vad det heter? Hur många dagar stannade du i SF? Tyckte du att det var lagom eller hade du velat stanna längre?

Venice Beach Hostel lät bra, är det lätt att parkera bilen mitt i smeten tror du? Vore kul att bo rätt centralt just i LA så man kan ta sig runt lättare.

Funkade det bra att ta sig runt i San Diego utan bil? Vi tänkte lämna den när vi kom dit, men om den behövs så kan man ju ha kvar den några dar. Annars är det ganska kul att promenera, träffa folk, och se lite på det sättet. (bodde nämligen i Miami ett år och där var det inte kul utan bil, gick inte att ta sig nånstans).

Vegas hade vi först inte tänkt åka till, men nu är jag jätteglad att vi bokade hemresan därifrån! verkar ju hur coolt som helst!
Tropicana, låter som ett hotell i min smak, gillar poolområden och bra gym! Kanske idé att boka ett rum där från San Diego så att man har ett när man kommer dit på kvällen. Kommer till Vegas på en vardag, har hört att det är billigare med boende då, (att helgerna är dyrare) så det är ju ett plus. Ligger Slots-A-Fun på Strippen? Tänkte prova på att spela för skoj skull, men har inte råd att förlora några större summor, så det verkar ju vara ett ställe för mig. Jag äääälskar outlets, tack för tipset! Är det lätt att ta sig dit? Kan utan problem säkert spendera en heldag där! hade tänkt försöka att inte köpa för mycket, men perfekt att handla sista dagarna på resan, då vet man ju hur mycket pengar man har kvar, och man slipper släpa runt på det alltför länge. Den andra kedjan "Ross Dress For Less", finns den lite överallt i Californien eller är det mest runt LV?
LV verkar nästan roligare än LA! :) (Förutom Universal Studios då som alltid varit min dröm att åka till)

Tack än en gång för all jättebra info!

Juliette
2008-03-06, 11:04
Six Flags ar roligare an Universal Studios, och Six Flags kommer laggas ner (antagligen).

Santa Monica pier.
Santa Barbara
Vinprovning vart du vill mellan SF och Santa Barbara
Jag e i SF nu o ska till Alcatraz i helgen, far se om det ar en turistfalla...
LA walk of fame, Mann's Chinese Theater
Disney World
San Diego Zoo (riktigt bra zoo)
San Diego Waterworld
Alla dom sakerna ar OK stallen.

Tack! Återkom gärna om Alcatraz! Hade tänkt åka dit :)
Har du varit på Universal Studios? Hur var det? Måste man gå på guidad tur, eller kan man gå runt lite i egen takt?

Jag har alltid velat åka till San Diego. Hoppas du får roligt!
Tack! Jag ska försöka lägga upp bilder sen, på allt roligt :)

Yosemite var kanon, vi var där på våren just när många vägar öppnas (så även highway 1) och då var det itne så mycekt turister. Death valley är väl inget jag hade prioriterat direkt, men har man vägarna förbi så.

Vi kommer tyvärr på sommarn ibörjan av säsongen, men hoppas på att det inte är alltför jobbigt med allt folk :) Spenderade ni en heldag i Yosemite?

Jag vill också åka!!

Ska man åka Highway One så måste man se till att se solnedgången över Stilla Havet, underbart vackert. La Jolla i San Diego är ett poppis ställe för snorkling och sånt, riktigt nice, där kan man få simma med sälar med lite tur. Alcatraz i SF tyckte jag faktiskt var rätt kul. Ska man åka över till Mexico ska man inte göra som två av mina polare, lämna turistvisat på hotellet. Vi hade fyllt bilen med sprit och öl i Tijuana och när vi kommer till gränspasseringen så har idioterna inte med sig visat!!:furious: Tullkillen sa att han var tvungen att kolla igenom vår bil och grejer, skapligt nervös man blev då Men som tur var så var en annan polare amerikansk medborgare så då slappnade han av och sa att det var lugnt... Precis innan var det någon bil precis bredvid vår som typ försökte köra över en mexikansk polis, vilket resulterade i att han drog pistol och siktade mot föraren, blev ett j-a liv. Vi åkte aldrig mer över till Mexiko

Fan, måste åka till Kalifornien igen, det är verkligen my favorite place. Vi var där i december, men i San Diego var det ändå som vår sommar ungefär...

La Jolla låter nice, hoppas man får se lite sälar oxå som grädde på moset! jag gillar att snorkla så det var en bra idé!
Appropå mexikanska poliser.. var i Mexiko på snorkeltur för ett antal år sen. Tydligen var det något naturreservat just där vi var, och kustbevakningen kom och stod med båten exakt där vi var och stod och tittade ner på oss i vattnet hela tiden vi snorklade, för att kolla att vi inte förstörde eller plockade med oss koraller. De stod där i båten med stora automatvapen hängande över axlarna, och stirrade rakt ner på oss. Kan säga att det var en smula stressande, och man kände inte för att snorkla så där jättelänge. :)

The real Jeppe
2008-03-06, 11:48
Hej !
Gjorde i Oktober -07 en liknande resa, flög till SF bodde där 4 dgr, varav vi la en dag i Napa Valley. I SF kan jag tipsa om Hotel Carlton i närheten av Union square där vi fick superservice (hälsa till Theo från de nygifta svenskarna.. ;))
Självklart skall du hyra en cab när du kör denna sträcka (vi hade en Mustang Cab, givetvis med V8 som vi brötade runt i)
Kostnadsskillnaden på en "vanlig" bil är inte stor i sammanhanget och jag hade iaf ångrat mig hela livet om jag hade snålat in på detta.
Extra sevärda platser på H1 är som nämnts Big Sur och 17-mile drive.
Mellan SF & LA bor man billigt i San Simeon som i stort sett bara består av motell. Glöm ej hyra GPS som tillval ! Värt varenda krona (10-12$/dag) guld att ha i LA bla, vi köpte en "Star Maps" men kändisars adresser som vi skrev in och körde till till hustruns stora glädje
På universal går man alldeles utmärkt själv, glöm ej studio tour (ingår i entren) där man åker in bakom kulisser och har man tur passerar man en filminspelning, samtidigt som får lite känsla för området.
Ha det SÅ bra, det är den bästa resa jag/vi gjort :hbang: :cool:

dice
2008-03-06, 11:50
San Francisco är min favoritstad i USA så som många andras. Det är så grymt skönt att bara kunna gå omkring i backarna och ha utsikt över hela staden och bukten. Eftersom den inte är speciellt stor hinner man med ganska mycket på några dagar men jag skulle ge den minst 3 hela dagar iaf.

scum
2008-03-06, 12:24
Six Flags ar roligare an Universal Studios, och Six Flags kommer laggas ner (antagligen).

Santa Monica pier.

Santa Barbara

Vinprovning vart du vill mellan SF och Santa Barbara

Jag e i SF nu o ska till Alcatraz i helgen, far se om det ar en turistfalla...

LA walk of fame, Mann's Chinese Theater

Disney World

San Diego Zoo (riktigt bra zoo)

San Diego Waterworld

Alla dom sakerna ar OK stallen.
kan tillägga lite som en fellow cali dood..

när jag va i LA, va jag på inspelningen av ett TV-program, vilket va riktigt kul. Och pausunderhållningen är ofta lika rolig som programmet.
Biljetter till dessa får du av folk på tex SM Pier eller walk of fame.

San Diego Seaworld menar nog highlander..
coolt ställe, men skulle behöva en uppdatering på rollercoastern :)

Mexikansk mat (!) *arrghll* Inte från Taco Bell, utan från ett sunkigt hak, som serverar stora burritos för runt 25 kr. Fråga lokalbefolkningen.

Venice Beach och Muscle Beach är självklart som koloit. De ggr jag varit där har jag dock inte sett några riktiga biffar =/

Surfning...duh
Första gången hyrde jag o en polare varsin bräda och gav oss ut, helt utan utbildning... Inte lätt, men fruktansvärt kul. Är man inte där så länge så kanske man ska satsa på nån kurs. Ännu bättre om man känner nån surfer dood.

hf

L-Sami
2008-03-06, 14:12
[QUOTE=Juliette;2859494]Tack, vad mycket bra info! *cupid*

Bodde du bra i San Francisco?
Nja, hotellet var det inget fel på utan området det låg på. Det var ett sunkigt område med narkomaner, alkisar, tiggare/hemlösa osv, San Francisco som övrigt har väldigt mycket så kallade "bums". Hotellet låg söder om downtown på Valencia Street. Nästa gång om jag åker dit ska jag boka ett rum närmare innerstan.


Det ska finnas nåt otroligt fint område på andra sidan Golden Gate bron har jag hört, men vet inte vad det heter?

Golden Gate National Recreation Area kanske det är.


Hur många dagar stannade du i SF? Tyckte du att det var lagom eller hade du velat stanna längre?

Stannade tre nätter, en kväll och två heldagar. San Francisco är en ganska liten stad, så 2-3 dagar räcker gott och väl.

Venice Beach Hostel lät bra, är det lätt att parkera bilen mitt i smeten tror du?

Det finns parkeringar vid beachen om inte närmare där man kan parkera. Fördelarna att bo vid beachen är att man slipper stressen med alla bilar och sånt. Sen ligger Santa Monica en stenkast ifrån Venice och Beverly Hills och Hollywood ligger inte jättelångt heller. Om man vill träna så finns även Gold's Gym på Venice, med tre stora avdelningar där alltifrån proffsbyggare till motiönärer tränar.


Funkade det bra att ta sig runt i San Diego utan bil? Vi tänkte lämna den när vi kom dit, men om den behövs så kan man ju ha kvar den några dar. Annars är det ganska kul att promenera, träffa folk, och se lite på det sättet. (bodde nämligen i Miami ett år och där var det inte kul utan bil, gick inte att ta sig nånstans).

Det är lite så i San Diego också, allt det roliga finns utanför staden så bil är nog ett måste där enligt mig. Downtown San Diego är ingen speciell stad så. Skulle nog inte åka dit igen. Förutom besöka stränderna där runtomkring. Skulle hellre spendera nog extra dagar i LA eller LV eftersom där finns det mycket mer att upptäcka.

Ligger Slots-A-Fun på Strippen?

Det ligger vid Circus Circus hotellet på Norra strippen.

Jag äääälskar outlets, tack för tipset! [B]Är det lätt att ta sig dit? [/B

Jättelätt, bara sätta sig i The Deuce, tvåvåningsbuss som åker till södra terminalen utanför varje hotell på Strippen och där är det ett buss byte, tar väl en halvtimme sammanlagt om man inte behöver vänta för länge där.

Den andra kedjan "Ross Dress For Less", finns den lite överallt i Californien eller är det mest runt LV?
LV verkar nästan roligare än LA! :) (Förutom Universal Studios då som alltid varit min dröm att åka till)

Ross finns överallt i USA, jag råkade hamna där i San Francisco första gången pga jag hade glömt att packa ner mina strumpor i resväskan, så jag var tvungen att hitta strumpor. Jag köpte mer än strumpor när jag förstod att det fanns så mycket grejer för inget pris alls. LV är roligare än LA, det var därför jag stannade där i 7 dagar, hade först planerat 3 dagar men pga att det var så skönt varmt där och så mycket att göra och upptäcka så stannade jag längre. Fast efter en vecka längtade jag tillbaka till ett normalt liv, för att det kändes bara att man var i en enda show där i Vegas och sjukt varmt. En rolig upplevelse utan tvekan :)

Hades
2008-03-06, 14:25
Angående Alcatraz så är det ju inte sådär otroligt upphetsande, men ändå rätt kul att se. Det är ingen vidare fängelsekänsla över stället och det är väldigt turistifierat (jag gillar att hitta på ord). Men som sagt, ändå intressant att se.

dice
2008-03-06, 14:45
Lite foton från Vegas
http://www.facebook.com/album.php?aid=41443&l=598e4&id=823475430
SF
http://www.facebook.com/album.php?aid=43922&l=aee81&id=823475430
LA
http://www.facebook.com/album.php?aid=42599&l=658d6&id=823475430
och Montana bara för att det är coolt
http://www.facebook.com/album.php?aid=43962&l=e3324&id=823475430

dice
2008-03-06, 14:54
Ska man åka över till Mexico ska man inte göra som två av mina polare, lämna turistvisat på hotellet. Vi hade fyllt bilen med sprit och öl i Tijuana och när vi kommer till gränspasseringen så har idioterna inte med sig visat!!:furious: Tullkillen sa att han var tvungen att kolla igenom vår bil och grejer, skapligt nervös man blev då :( Men som tur var så var en annan polare amerikansk medborgare så då slappnade han av och sa att det var lugnt...


Haha, en gång när jag åkte från newark till stockholm och vi skulle verifiera passet och lämna tillbaka den gröna lappen hörde jag en svensk tjej säga "when did we get that one?". Fem års ban från USA och måste söka om visum på ambassaden varje gång hon ska dit om de är petiga :thumbup:

Acquiescence
2008-03-06, 14:54
Six Flags ar roligare an Universal Studios, och Six Flags kommer laggas ner (antagligen).

Six Flags per sé är ingen nöjespark utan själva företaget; Själva nöjesparkerna heter Six Flags (stad). Har själv varit på en fem - sex stycken Six Flags när jag bodde i Amerika.

Ifall jag inte missminner finns det 21 stycken totalt, därför är det väldigt förvirrande då ni talar om det i singular då bara i Los Angeles, dit du ska finns det två stycken, och en i San Fransisco, dit du också ska.

Hades
2008-03-06, 15:06
Six Flags per sé är ingen nöjespark utan själva företaget; Själva nöjesparkerna heter Six Flags (stad). Har själv varit på en fem - sex stycken Six Flags när jag bodde i Amerika.

Ifall jag inte missminner finns det 21 stycken totalt, därför är det väldigt förvirrande då ni talar om det i singular då bara i Los Angeles, dit du ska finns det två stycken, och en i San Fransisco, dit du också ska.

Antar att det är Magic Mountain som det syftas på. Nu blev jag grymt sugen på att åka bergochdalbana. Grrr.

JJ
2008-03-06, 15:09
http://www.grapevine.nu/SVno0805_hw2.htm

Juliette
2008-03-07, 12:13
Hej !
Gjorde i Oktober -07 en liknande resa, flög till SF bodde där 4 dgr, varav vi la en dag i Napa Valley. I SF kan jag tipsa om Hotel Carlton i närheten av Union square där vi fick superservice (hälsa till Theo från de nygifta svenskarna.. ;))
Självklart skall du hyra en cab när du kör denna sträcka (vi hade en Mustang Cab, givetvis med V8 som vi brötade runt i)
Kostnadsskillnaden på en "vanlig" bil är inte stor i sammanhanget och jag hade iaf ångrat mig hela livet om jag hade snålat in på detta.
Extra sevärda platser på H1 är som nämnts Big Sur och 17-mile drive.
Mellan SF & LA bor man billigt i San Simeon som i stort sett bara består av motell. Glöm ej hyra GPS som tillval ! Värt varenda krona (10-12$/dag) guld att ha i LA bla, vi köpte en "Star Maps" men kändisars adresser som vi skrev in och körde till till hustruns stora glädje
På universal går man alldeles utmärkt själv, glöm ej studio tour (ingår i entren) där man åker in bakom kulisser och har man tur passerar man en filminspelning, samtidigt som får lite känsla för området.
Ha det SÅ bra, det är den bästa resa jag/vi gjort :hbang: :cool:

Tack så jättemycket för tipsen!! Var hotellet i SF dyrt? Minns du ungefär vilken prisklass det låg i? Hade ni bil i SF?

Napa Valley, det är vindistriktet väl? Var det värt att se alltså?

GPS var ett riktigt bra tips! hade inte alls tänkt på det, men ska verkligen göra det nu! Anledningen till att vi inte tänkte ha cab, var mest stöldrisken, både på bilen men framförallt om man lämnar något i bilen, har jag fått för mig att det är lättare att göra inbrott i en cab. Men det kanske inte är så vanligt med inbrott eller bilstölder ändå, jag tänker ofta ut värsta tänkbara scenario och kan oroa mig lite för mycket ibland i onödan.:) Vore ju väldigt nice att åka cab :cool: Nu ska vi ju försöka undvika att lämna nåt i bilen förstås, men ibland kan det vara svårt kan jag tänka mig. Om man åker längs vägen och vill stanna och fota, eller ser nån strand eller nåt ställe som man vill utforska lite så, är ju allt man "äger och har" i bilen. Hur funkade det för er? Stannade ni på många ställen längs vägen och bodde på hotell och gjorde dagsturer? Eller körde ni på raka vägen? Hade ni mycket i bilen när ni lämnade den ibland? Känner jag mig själv, kommer jag nojja bara vi släpper bilen ur sikte en sekund. Ska även försöka tänka på att inte packa med mig för mycket bagage..

Juliette
2008-03-07, 12:37
kan tillägga lite som en fellow cali dood..

när jag va i LA, va jag på inspelningen av ett TV-program, vilket va riktigt kul. Och pausunderhållningen är ofta lika rolig som programmet.
Biljetter till dessa får du av folk på tex SM Pier eller walk of fame.

San Diego Seaworld menar nog highlander..
coolt ställe, men skulle behöva en uppdatering på rollercoastern :)

Mexikansk mat (!) *arrghll* Inte från Taco Bell, utan från ett sunkigt hak, som serverar stora burritos för runt 25 kr. Fråga lokalbefolkningen.

Venice Beach och Muscle Beach är självklart som koloit. De ggr jag varit där har jag dock inte sett några riktiga biffar =/

Surfning...duh
Första gången hyrde jag o en polare varsin bräda och gav oss ut, helt utan utbildning... Inte lätt, men fruktansvärt kul. Är man inte där så länge så kanske man ska satsa på nån kurs. Ännu bättre om man känner nån surfer dood.

hf
Jättetack för alla tips!

Jag vill oxå gå på inspelning av TV-program och har börjat kolla runt på olika hemsidor, men det verkar som alla shower har uppehåll just under sommaren *cry* . Men om man har tur då så kanske man kan hitta biljetter där? Delade de bara ut biljetter på gatan typ??

Venice Beach och Muscle Beach är givet! sola, bada o spana på folk :cool:

Antar att det är Magic Mountain som det syftas på. Nu blev jag grymt sugen på att åka bergochdalbana. Grrr.
Okej, så det är Magic Mountain i LA som gäller alltså? det är den som är världens största nöjespark?
Har hört att när det gäller alla såna "turistattraktioner" eller vad man ska säga, tjänar man på att skriva ut rabattkuponger från respektive hemsida istället för att betala på plats?
Okej, så alcatraz är så turistifierat ändå, hade hoppats på känslan från alla filmer man sett därifrån.. men som sagt kanske intressant ändå.

Tack L-Sami för alla superbra och detaljerade svar!

Tack, dice för alla fina bilder, nu blir man ännu mer sugen på att åka! Samt att Montana såg väldigt mäktigt ut oxå :)

Tack för länken JJ, har printat ut sidan :)

Hades
2008-03-07, 14:11
Okej, så det är Magic Mountain i LA som gäller alltså? det är den som är världens största nöjespark?
Har hört att när det gäller alla såna "turistattraktioner" eller vad man ska säga, tjänar man på att skriva ut rabattkuponger från respektive hemsida istället för att betala på plats?

Ja, det är MM som gäller. Den är inte världens största längre (med avseende på antalet attraktioner alltså - de har tydligen monterat ner ett par stycken nyligen) men ändå helt enorm. Du kommer kunna åka dig trött utan att åka varje attraktion särskilt många gånger. Ett varningens finger för Goliath om någon i sällskapet har lätt för att svimma eller få blodtrycksfall. Det är tydligen ganska vanligt med black outs i den. För mig svartnade det i några sekunder, men de flesta märker nog inget speciellt.

Jag vet inte om det är någon skillnad i pris, men du slipper ju åtminstone köa för biljett om du skriver ut biljetten själv.

scum
2008-03-07, 14:43
Jättetack för alla tips!

Jag vill oxå gå på inspelning av TV-program och har börjat kolla runt på olika hemsidor, men det verkar som alla shower har uppehåll just under sommaren *cry* . Men om man har tur då så kanske man kan hitta biljetter där? Delade de bara ut biljetter på gatan typ??

Venice Beach och Muscle Beach är givet! sola, bada o spana på folk :cool:


jo, det finns alltid folk som slänger biljetter på en på gatan.
när jag har varit där så har det alltid varit ett stånd precis i början på SM pier, vart jag gick för då känns det som man har bättre koll på vad som visas.
så att skaffa biljetter är inga problem. däremot ska man inte lita på de som ger ut biljetterna, iom att de är ombedda att få mer folk till mindre populära inspelningar :) så kolla genom deras listor noga och välj va du vill se :)

Juliette
2008-03-20, 11:29
Nu ska jag boka allt så att det är klart, då uppstår lite fler frågor som jag undrar över. Ni som vet eller har mer tips, får gärna komma med dem :)

Hej !
I SF kan jag tipsa om Hotel Carlton i närheten av Union square där vi fick superservice (hälsa till Theo från de nygifta svenskarna.. ;))
Självklart skall du hyra en cab när du kör denna sträcka (vi hade en Mustang Cab, givetvis med V8 som vi brötade runt i)
Kostnadsskillnaden på en "vanlig" bil är inte stor i sammanhanget och jag hade iaf ångrat mig hela livet om jag hade snålat in på detta.
Glöm ej hyra GPS som tillval ! Värt varenda krona (10-12$/dag) guld att ha i

Vi har nu lyssnat på alla bra råd och bestämt oss för en cab, ändå! :cool: Var hyrde ni er Mustang? Den enda cab vi hittat är en Chrysler Sebring Convertible. Tror du GPS finns på de flesta uthyrningsfirmor, kan inte hitta nån info om detta på nån biluthyrningssida alls, men vill verkligen ha det som tillval.
Ritz-Carlton var lite över vad vår budget tillåter, men är Union Square ett bra område att bo i annars?


Bodde du bra i San Francisco?
Nja, hotellet var det inget fel på utan området det låg på. Det var ett sunkigt område med narkomaner, alkisar, tiggare/hemlösa osv, San Francisco som övrigt har väldigt mycket så kallade "bums". Hotellet låg söder om downtown på Valencia Street. Nästa gång om jag åker dit ska jag boka ett rum närmare innerstan.

Vilka områden är närmare innerstan? Alltså vilka områden kan du tipsa om att bo i? Har ju aldig varit där innan, och nu är jag alldeles snurrig av alla hotellsajter som jag varit inne på senaste veckorna :) Tänkte försöka begränsa hotellsökandet så mycket det går.


Ni som varit i Yosemite, bodde ni inne på själva området eller utanför? I tält eller hotell/motell?
Vi står i valet och kvalet om vi ska lyxa till oss och bo inne på området, eller på ett motell en bit utanför..

Ignatius72
2008-03-20, 11:35
Ritz-Carlton var lite över vad vår budget tillåter, men är Union Square ett bra område att bo i annars?


Vilka områden är närmare innerstan? Alltså vilka områden kan du tipsa om att bo i? Har ju aldig varit där innan, och nu är jag alldeles snurrig av alla hotellsajter som jag varit inne på senaste veckorna :) Tänkte försöka begränsa hotellsökandet så mycket det går.


.

Det enda ni ska undvika är tenderloin området, ligger visserigen nära down town (union square) men hela stället är fullt av mentalpatienter, uteliggare och horor. Kolla motellen på Lombardstreet-schyssta priser, trevliga områden.

peak
2008-03-20, 11:52
Jag har bara läst igenom tråden lite hastigt, du kanske redan har svarat på min fundering.

Kanske är lite privat, men tänkte höra ungefär hur stor budget du har planerat till resan?

Är grymt sugen på att göra något liknande själv och funderar på att planera in en tripp till sommaren 2009.

Mvh Tobias

Juliette
2008-03-20, 12:29
Det enda ni ska undvika är tenderloin området, ligger visserigen nära down town (union square) men hela stället är fullt av mentalpatienter, uteliggare och horor. Kolla motellen på Lombardstreet-schyssta priser, trevliga områden.

Tack så jättemycket för svaret, har sett en hel del runt Lombard när jag sökt!

Stannade ni i Yosemite förresten? Hur bodde ni då?

Jag har bara läst igenom tråden lite hastigt, du kanske redan har svarat på min fundering.

Kanske är lite privat, men tänkte höra ungefär hur stor budget du har planerat till resan?

Är grymt sugen på att göra något liknande själv och funderar på att planera in en tripp till sommaren 2009.

Mvh Tobias

Vi är tre personer som åker, tänkte försöka hålla oss till 25 000- 30 000 kronor per person. Så det blir ju en del om man plussar ihop det, tur att dollarn är låg.
Får man pengar över är det ju iof en bonus (det ska ju vara bra shopping i Las Vegas :)) Nejdå, men kan man spara in på nåt så slipper man leva på nudlar resten av sommaren.


Vi fick även en heldag i Philadelphia på hemresan (kommer dit 8 på morgonen, så går planet hem 18) Nån som har tips på vad man kan hitta på där, när man bara fått en dag att spendera där sådär huxflux?

Ignatius72
2008-03-20, 12:31
Tack så jättemycket för svaret, har sett en hel del runt Lombard när jag sökt!

Stannade ni i Yosemite förresten? Hur bodde ni då?



Vi sov inte i Yosemite utan strax utanför. Kommer dock inte ihåg vad det hette eller om det var dyrt inne i parken. Men man kan ju tälta eller slagga i bilen om man vill vara riktigt budget.

JJ
2008-03-20, 12:32
Santa Cruz hette det ja.

dice
2008-03-20, 13:19
Vi fick även en heldag i Philadelphia på hemresan (kommer dit 8 på morgonen, så går planet hem 18) Nån som har tips på vad man kan hitta på där, när man bara fått en dag att spendera där sådär huxflux?

Är ni intresserade av USA's historia har ni ju ganska mycket där, t.ex. Independence Hall med guide som är gratis har jag för mig
http://en.wikipedia.org/wiki/Independence_Hall_%28United_States%29
Jag är intresserad av det och jag tyckte det var mycket intressant att vara i samma rum som där "The Declaration of Independence and United States Constitution were both signed at Independence Hall".

Liberty Bell också gratis
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_bell

eller springa upp för samma trappor som Rocky?

Gå och titta på South Street och käka på någon bohemisk restaurang
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Street_%28Philadelphia%29

Eller en en tur med Duck Tours, man åker omkring i ett gammalt militärfordon på både vatten och land. Föraren blandar historia om staden med massa skämt. Ganska ok tur, kostar cirka 25$ har jag för mig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_tours

Juliette
2008-03-20, 13:23
Ååååå, det fanns ju massor! Tack så jättemycket dice!

dice
2008-03-20, 16:48
Ååååå, det fanns ju massor! Tack så jättemycket dice!

Philadelphia är en extremt turistvänlig stad, i nästan varje gathörn sitter det skyltar som visar vart sevärdheter/turistsaker/museum finns. Det är bara att gå omkring och man upptäcker saker hela tiden, behöver knappt någon guidebok där.

Philadelphiabor säger väl att man bara måååste äta philly cheese stake när man är där, jag tyckte det var ganska vidrigt dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:PatsCheesesteak.jpg

Juliette
2008-03-21, 09:35
Philadelphia är en extremt turistvänlig stad, i nästan varje gathörn sitter det skyltar som visar vart sevärdheter/turistsaker/museum finns. Det är bara att gå omkring och man upptäcker saker hela tiden, behöver knappt någon guidebok där.

Philadelphiabor säger väl att man bara måååste äta philly cheese stake när man är där, jag tyckte det var ganska vidrigt dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:PatsCheesesteak.jpg

Hahaha, jag trodde att det var nåt med philadelphiaost, som jag gillar jättemycket, men sen när jag klickade på länken så förstår jag vad du menar :D Så inte så jättesmaskigt ut precis.

Så det är alltså lätt att ta sig runt till fots och med buss i Philadelphia? Låter som en bra stad att kolla runt i en dag.
Vårat bagage är som tur incheckat och vi kan bara ta bussen in till stan och gå på sightseeing hela dan. En rolig extra bonus på resan som vi inte räknat med! :)

L-Sami
2008-03-24, 12:50
Vilka områden är närmare innerstan? Alltså vilka områden kan du tipsa om att bo i? Har ju aldig varit där innan, och nu är jag alldeles snurrig av alla hotellsajter som jag varit inne på senaste veckorna :) Tänkte försöka begränsa hotellsökandet så mycket det går.




Embarcadero, Union Square, Civic Center, Powell, Montgomery, Marina District och North Beach ligger centralt, de två sista lite mer norrut men ligger på bra områden.


Philly cheese stake är en blandning av pizza och paj, funkar men tyckte inte att det var nåt speciellt.

dice
2008-03-25, 00:03
Hahaha, jag trodde att det var nåt med philadelphiaost, som jag gillar jättemycket, men sen när jag klickade på länken så förstår jag vad du menar :D Så inte så jättesmaskigt ut precis.

Så det är alltså lätt att ta sig runt till fots och med buss i Philadelphia? Låter som en bra stad att kolla runt i en dag.
Vårat bagage är som tur incheckat och vi kan bara ta bussen in till stan och gå på sightseeing hela dan. En rolig extra bonus på resan som vi inte räknat med! :)

Jo jag var bara två nätter i philly och jag tyckte jag han med rätt mycket. Couchsurfade förvisso och hängde med en gubbe som bott i philadelphia under hela sitt 50 åriga liv och kände till staden ganska bra hehe.

Sami, låter mer som en cheese stake pizza du åt och inte philly cheese stake om det var en blanding mellan paj och pizza. Det är skivad biff på ett baguettliknande bröd med massa ost på, inget annat.

L-Sami
2008-03-25, 05:55
Sami, låter mer som en cheese stake pizza du åt och inte philly cheese stake om det var en blanding mellan paj och pizza. Det är skivad biff på ett baguettliknande bröd med massa ost på, inget annat.

Yes, philly cheese stake pizza var det nog.

Trance
2008-03-25, 08:45
stake = träpinne som man dödar vampyrer med
steak = kött

Samt det verkar skrivas ihop så: cheesesteak. Inte för det spelar någon större roll, alla förstod vad som menades.