handdator

Visa fullständig version : frokost og fettforbrenning


goggen
2008-03-05, 15:45
leste i en bok som kom ut i norge nå, at frokosten bremser fettforbrenningen*whistle* han som skrev boken mener at om man spiser et kveldsmåltid ved 21 tiden bør man ikke spise før lunsj dagen etterpå for å maksimere fettforbrenningen.:hbang:. synspunkter på dette*whistle*

King Grub
2008-03-05, 15:53
Allt födointag minskar fettförbränningen, givetvis. Oavsett tidpunkt för måltiden. Det är fortfarande dygnsbalansen för energin som är viktigast.

I fastande tillstånd är fettförbränningen störst. Samtidigt är proteinnedbrytningen också större än proteinsyntesen i fastande tillstånd.

goggen
2008-03-05, 15:57
Allt födointag minskar fettförbränningen, givetvis. Oavsett tidpunkt för måltiden. Det är fortfarande dygnsbalansen för energin som är viktigast.

I fastande tillstånd är fettförbränningen störst. Samtidigt är proteinnedbrytningen också större än proteinsyntesen i fastande tillstånd.

så hvis man vil ned i vekt er det bare totalinntak av kalorier over døgnet man må tenke på da*whistle*

King Grub
2008-03-05, 16:00
Ja, har du ett bestämt kaloriintag för dygnet, kommer ju den större fettförbränningen över tidsperioden du nämner att kompenseras med större fettinlagring/mindre fettförbränning när du väl äter - du kan ju inte fortsätta fasta.

goggen
2008-03-05, 16:04
Ja, har du ett bestämt kaloriintag för dygnet, kommer ju den större fettförbränningen över tidsperioden du nämner att kompenseras med större fettinlagring/mindre fettförbränning när du väl äter - du kan ju inte fortsätta fasta.

nei, men om man sløyfer frokosten p.g.a liten matlyst, er det skadelig*whistle*

King Grub
2008-03-05, 16:13
Nu tror jag du ställt den frågan minst tre gånger. ;)

King Grub
2008-03-05, 16:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73853

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80980

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81415

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90779

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90903

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107304

Commando1980
2008-03-05, 16:56
varför frågar du samma sak hela tiden?

Spacmec
2008-03-05, 17:04
I fastande tillstånd är fettförbränningen störst. Samtidigt är proteinnedbrytningen också större än proteinsyntesen i fastande tillstånd.


Vilket innebär, om jag endast bryr mig hur mycket fett jag tappar, och inte bryr mig om förlorad muskelmassa, skulle bli av med mer fett på fastande mage?

Jag brukar iallafall försöka äta ett mål ca: 2 timmar innan träning, och ibland dessutom trycka ner en frukt 15 min innan.

Borde jag sluta med detta för att nå snabbare resultat?

Hur långt innan bör man äta då?

Acquiescence
2008-03-05, 17:05
varför frågar du samma sak hela tiden?

Kanske tror King Grub är som han lakejen i Austin Powers där man måste ställa samma fråga tre gånger innan han spiller det riktiga.

King Grub
2008-03-05, 17:07
Vilket innebär, om jag endast bryr mig hur mycket fett jag tappar, och inte bryr mig om förlorad muskelmassa, skulle bli av med mer fett på fastande mage?

Jag brukar iallafall försöka äta ett mål ca: 2 timmar innan träning, och ibland dessutom trycka ner en frukt 15 min innan.

Borde jag sluta med detta för att nå snabbare resultat?

Hur långt innan bör man äta då?

Du går ner mer om du drar ner på kaloriintaget totalt.

Om du bara fördelar om energiintaget till andra tidpunkter, kommer du inte att märka några förändringar förutom större muskelnedbrytning och sämre prestation.

Acquiescence
2008-03-05, 17:07
Vilket innebär, om jag endast bryr mig hur mycket fett jag tappar, och inte bryr mig om förlorad muskelmassa, skulle bli av med mer fett på fastande mage?

Jag brukar iallafall försöka äta ett mål ca: 2 timmar innan träning, och ibland dessutom trycka ner en frukt 15 min innan.

Borde jag sluta med detta för att nå snabbare resultat?

Hur långt innan bör man äta då?

Fettföbränningen över mätperioden ett dygn ändras inte bara för fettföbränningen är större vid en specifik period. Sålänge du ligger vid negativ kaloribalans kommer du förlora fett; Oasett ifall du äter hela dagsintaget vid ett tillfälle eller vid flera.

Tycker du inte skall sluta med det, dock skulle jag personligen ta frukten efter träning.

tobias_
2008-03-06, 21:11
Du går ner mer om du drar ner på kaloriintaget totalt.

Om du bara fördelar om energiintaget till andra tidpunkter, kommer du inte att märka några förändringar förutom större muskelnedbrytning och sämre prestation.

Men är det inte så att energiintag på morgonen och efter träning har större benägenhet att gå in i musklerna än att lagras som fett? Alltså bör man inte gå ner lika mycket i fett om man lägger dessa måltider på andra tidpunkter.

Koloftw
2008-03-06, 21:18
Efter träning är en annan sak.

Men om du äter frukost eller kvällsmat gör förmodligen nada, 0%, på kroppssammansättningen.

Lagras mindre till frukost, så lagras mer till kvällen, och vice versa.

King Grub
2008-03-06, 21:25
Att hoppa över fruktosten är kopplat till försämrad insulinkänslighet. Hur mycket det ökar, om det alls gör det, risken för fettinlagring på sikt är oklart.

The prevalence of obesity has increased in industrial countries in recent decades. At the same time, OB has become more common, possibly because of efforts to lose weight. The results of this study have showed the potential importance of breakfast consumption to insulin sensitivity and plasma cholesterol concentrations, which are known risk factors for cardiovascular disease. The current study also reports higher EIs with OB than with EB. This indicates a potential mechanism by which breakfast omission could lead to weight gain in the longer term. Further long-term studies are required to ascertain the potential magnitude of such effects and whether they interact with any genetic characteristics.

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96.

OB = omitting breakfast.

Att hoppa över frukosten är dock kopplat till ökad risk för övervikt, men det kan bero på överkompensation pga hunger när man väl äter.

Skipping breakfast, alcohol consumption and physical inactivity were associated with overweight in second and fourth grade adolescents. The associations were strongest for younger adolescents. The most important risk factor for overweight and obesity was skipping breakfast.

Eur J Clin Nutr. 2007 Nov 28.