handdator

Visa fullständig version : Aj min korsrygg! Nedrans marklyft...


Kräket
2008-03-05, 13:13
Jahapp, då har man gjort det igen.

Fattar inte att man aldrig kan inse sina begränsningar. I mitt fall att marklyft definitivt överstiger min kompetens och mognad vad gäller träning.

Sitter nu med en rejält smärtande korsrygg. Löjliga är att själva "skadan" (har inte sökt någon medicinsk hjälp) inträffade för en vecka sedan. Dock körde jag sittande rodd idag i tron att min rygg var återställd...Så var dock inte fallet! *gah!*

Nu rör jag mig stel som en pinne. Mina frågor är; Kan man spekulera i vad för sorts "skada" jag drabbats av? Har hänt en gång tidigare (då pausade jag med marklyft under lång tid) och det gick över efter ett par veckor. Kan man påskynda läkning på något vis?

Usch ville väl mest skriva av mig lite...:em:

überstarken
2008-03-05, 13:20
:) Jahapp, då har man gjort det igen.

Fattar inte att man aldrig kan inse sina begränsningar. I mitt fall att marklyft definitivt överstiger min kompetens och mognad vad gäller träning.

Sitter nu med en rejält smärtande korsrygg. Löjliga är att själva "skadan" (har inte sökt någon medicinsk hjälp) inträffade för en vecka sedan. Dock körde jag sittande rodd idag i tron att min rygg var återställd...Så var dock inte fallet! *gah!*

Nu rör jag mig stel som en pinne. Mina frågor är; Kan man spekulera i vad för sorts "skada" jag drabbats av? Har hänt en gång tidigare (då pausade jag med marklyft under lång tid) och det gick över efter ett par veckor. Kan man påskynda läkning på något vis?

Usch ville väl mest skriva av mig lite...:em:

Jag tror man behöver veta mer exakt var det gör ont/i vilka rörelser osv för att kunna ens gissa vad det är som hänt. Det bäste vore väl dock att söka upp nån kunnig som kan ta en titt på dig.

Kör inte mer tunga marklyft innan du är 100% säker på tekniken, ta hjälp av någon eller filma och lägg upp här så vi kan hjälpa dig. :)

bertbert
2008-03-05, 13:27
Stel som pinne, ont i ryggen men inte vansinnigt ont? Stor chans att det är ryggskott då.

Kräket
2008-03-05, 13:38
:)

Jag tror man behöver veta mer exakt var det gör ont/i vilka rörelser osv för att kunna ens gissa vad det är som hänt. Det bäste vore väl dock att söka upp nån kunnig som kan ta en titt på dig.

Kör inte mer tunga marklyft innan du är 100% säker på tekniken, ta hjälp av någon eller filma och lägg upp här så vi kan hjälpa dig. :)

Ja, som Bertbert skriver, känner jag mig stel och orörlig i ryggen men utan ihållande smärta. Den uppstår när jag rör mig (särskilt böjer/reser mig).

Ja, marklyft. Förstår ärligt talat inte hur man kan köra denna övning...Lär söka och läsa allt innan jag ger mig på den igen.

Stel som pinne, ont i ryggen men inte vansinnigt ont? Stor chans att det är ryggskott då.

Ja stämmer ganska bra. Hur ser prognosen ut? Som sagt, känns som jag rev upp en skada jag lyckades tillfoga mig själv förra veckan. Om det nu har någon betydelse...

bertbert
2008-03-05, 13:48
De flesta får ryggskott någon gång i livet, oftast försvinner det av sig självt. Men det kan vara bra att kolla upp.

Det är inga problem att köra marklyft bara för att man har haft ryggskott. Jag har haft flera stycken, kör fortfarande mark i ett antal varianter. Tekniken är dock mycket viktig.

Kräket
2008-03-05, 21:46
De flesta får ryggskott någon gång i livet, oftast försvinner det av sig självt. Men det kan vara bra att kolla upp.

Det är inga problem att köra marklyft bara för att man har haft ryggskott. Jag har haft flera stycken, kör fortfarande mark i ett antal varianter. Tekniken är dock mycket viktig.

Ja, antar att du har rätt. Nu tänkte jag försöka låta ryggen vila, och fokusera på chins och hantelrodd m.m.

Andra gången marklyft pajjar min rygg. Förstår inte hur man kan träna på "bra" intensitet och samtidigt klara av att undvika att skada sig. :confused:

bertbert
2008-03-05, 21:59
Ja, antar att du har rätt. Nu tänkte jag försöka låta ryggen vila, och fokusera på chins och hantelrodd m.m.

Andra gången marklyft pajjar min rygg. Förstår inte hur man kan träna på "bra" intensitet och samtidigt klara av att undvika att skada sig. :confused:

Det handlar om att lyfta med bra teknik även när du går tungt. Men det finns många andra bra övningar för ryggen. Om du känner att mark är besvärligt eller skadebenäget, hoppa över övningen, åtminstone en period.

Se under alla omständigheter till att få kompetent hjälp med övningen om du ska köra den!

Kräket
2008-03-06, 14:35
Tänkte höra efter lite ytterligare ifall någon kompetent person mer ingående kan förklara ryggskottets "mekanik"?

Sen undrar jag om det finns något jag kan göra för att mjuka upp och påskynda läkningen av min smärtande rygg? Som det är nu så har jag problem att nå ner till fötterna e.t.c.

Hur lång tid kan man räkna med att vandra runt med denna smärta?

illitch77
2008-03-06, 16:21
Vad gäller orsaker till ryggskott så finns det inget bra svar. Finns däremot många teorier.

60% som drabbats av ryggskott är besvärsfria efter 2 veckor, drygt 90% efter tre månader. Viktigaste behandling är att undvika att bli för passiv. Träna det du kan, promenera gärna - helst på ojämnt underlag. Använd paracetamol och/eller NSAID om du behöver och tål. Ryggskott är en av de få tillfällen när det är helt ok att använda smärtstillning för att kunna träna (med lite sunt förnuft förstås).

Kräket
2008-03-06, 17:45
Vad gäller orsaker till ryggskott så finns det inget bra svar. Finns däremot många teorier.

60% som drabbats av ryggskott är besvärsfria efter 2 veckor, drygt 90% efter tre månader. Viktigaste behandling är att undvika att bli för passiv. Träna det du kan, promenera gärna - helst på ojämnt underlag. Använd paracetamol och/eller NSAID om du behöver och tål. Ryggskott är en av de få tillfällen när det är helt ok att använda smärtstillning för att kunna träna (med lite sunt förnuft förstås).

Läste på lite om ryggskott och känner mig redan bättre. Ska ta mig en kvällspromenad och gå till gymmet imorgonbitti.

Har en hög smärttröskel så det känns förhoppningsfullt!

Hades
2008-03-06, 18:59
Det är inte så dumt att gå till någon kunnig och få en diagnos eller ett utlåtande, även om du tror dig veta vad som är fel.

julernst
2008-03-06, 19:00
Jag lyckades också fucka till korsryggen idag tack vare marklyft, så du är inte ensam. Glömde helt bort att tänka på tekniken och lyfte med ryggen istället och...:em:

Jaja, är man dum får man skylla sig själv.