handdator

Visa fullständig version : FUnderar på att bli Saab ägare - vad bör man kolla upp inför köp?


ArcTiC
2008-03-05, 11:43
Jag har fattat tyckte för och kommer ev att kika närmare på:

Saab 9-5 Kombi (2,0T eller 2,3T)
Årsm: 00-04
10000-13000 mil

Men, då jag kan lite om bilar generellt och knappt något om Saab så undrar jag om det finns några specifika fällor man bör undvika att trampa i? Min standardfras (är kamremmen bytt) funkar ju inte här då det är kamkedja som används.

Vilka stora servicar genomgår t.ex. ovannämda Saab där andra bilar t.ex. har kamremsbyte?

MasterChief
2008-03-05, 11:55
vad bör man kolla upp inför köp?



Din mentala hälsa?










Äsch, skoja bara.

Här kanske du hittar något?

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modellID=341

Ganymedes
2008-03-05, 12:43
Din mentala hälsa?

:laugh: Jag hade tänkt svara "andra fabrikat"... Ska vi slå vad om att ditt inlägg får stå kvar, medans mitt i sedvanlig ordning "råkar" försvinna? ;)

MasterChief
2008-03-05, 12:50
:laugh: Jag hade tänkt svara "andra fabrikat"... Ska vi slå vad om att ditt inlägg får stå kvar, medans mitt i sedvanlig ordning "råkar" försvinna? ;)

Äsch, jag skrev ju in en jättebra länk också. Då kan de säkert se genom fingrarna. Annars skulle jag bli bannad direkt.


ArcTic: Har du provkört Saab 9-5?

egge
2008-03-05, 12:53
Har inget speciellt tips men både morsan och farsan har en 9-5a och jag...eh dom är mycket nöjda.

Baan
2008-03-05, 13:00
Du får sätta dig in i modellerna, dvs vad som såldes 00, vad som såldes fyra år senare osv. Problemen kan skilja väldigt mycket särskilt om det hände mycket under dom åren. Är inte så insatt i Saab själv förutom en hel encyklopedia av fördomar, det enda jag kan ge är generella tips

Snafu
2008-03-05, 13:07
Leta upp Yankess tråd, han var väl nära att köpa en SAAB, eller har han gjort det redan?

JJ
2008-03-05, 13:09
Leta upp Yankess tråd, han var väl nära att köpa en SAAB, eller har han gjort det redan?

Hoppas inte det, så kan han köpa min Audi i höst. Killen är värd det.

ArcTiC
2008-03-05, 13:10
ArcTic: Har du provkört Saab 9-5?

Ja, kört ett par stycken, även senare årsmodeller än de jag är ute efter(hyrbil). Gillar den skarpt map köregenskap och komfort.

Du får sätta dig in i modellerna, dvs vad som såldes 00, vad som såldes fyra år senare osv. Problemen kan skilja väldigt mycket särskilt om det hände mycket under dom åren. Är inte så insatt i Saab själv förutom en hel encyklopedia av fördomar, det enda jag kan ge är generella tips

Jo precis, barnsjukdomar/basutrustning har korrigerats/ändrats i senare årsmodeller. Jag tycker det är ett träsk med alla olika fabrikats benämningar, årsmodellsskillnader och vanliga fel. *gah!*

Snafu
2008-03-05, 13:20
Hoppas inte det, så kan han köpa min Audi i höst. Killen är värd det.

Du skulle bli med Opel eller hur var det?

Chaan
2008-03-05, 13:28
Motorerna. Har varit rätt stora problem med felkonstruerade saabmotorer på 2000-talet, stora serier har dragits in och fixats. Blir jobbigt att göra närmare utredningar om detta - antingen gör du det noga och kollar exakt vilka serier som hade vilka fel - och kollar upp kvittot på att det e åtgärdat (om du nu blir seriös spekulant på en av dem med grundfel) - eller så skiter du helt i det och chansar.

JJ
2008-03-05, 13:30
Du skulle bli med Opel eller hur var det?

Sånt där skojjar man inte om, britten. Det blir en A6:a, men eftersom jag är lite gay måste jag ha faceliften och den kommer till sommaren.

ArcTiC
2008-03-05, 13:32
Motorerna. Har varit rätt stora problem med felkonstruerade saabmotorer på 2000-talet, stora serier har dragits in och fixats. Blir jobbigt att göra närmare utredningar om detta - antingen gör du det noga och kollar exakt vilka serier som hade vilka fel - och kollar upp kvittot på att det e åtgärdat (om du nu blir seriös spekulant på en av dem med grundfel) - eller så skiter du helt i det och chansar.

Ja just såg det i bl.a. Masterchiefs länk. Serier ey, hmm, kanske dags att goggla lite mer specifikt mao.

Chaan
2008-03-05, 13:36
När de blev uppköpta av murricanerna glömde de bort hur man tillverkar motorer

Snafu
2008-03-05, 14:17
Sånt där skojjar man inte om, britten. Det blir en A6:a, men eftersom jag är lite gay måste jag ha faceliften och den kommer till sommaren.

:D

A6, nice. Jag såg en A5a häromdagen och blev kär.

pragmatist
2008-03-05, 14:36
Det kom en facelift inför årsmodell 2002 tror jag det var, då man åtgärdade en hel del grejer. Jag skulle inte köpa en som var äldra än så. För övrigt har Saab 9-5 ganska bra resultat från bilbesiktningen, trots envisa rykten om dålig kvalitet. Bättre än Volvo V70 och Audi A6 faktiskt.

Motorbreath
2008-03-05, 14:54
För övrigt har Saab 9-5 ganska bra resultat från bilbesiktningen, trots envisa rykten om dålig kvalitet. Bättre än Volvo V70 och Audi A6 faktiskt.

Gör man täta verkstadsbesök så brukar bilen hållas i skick.

pragmatist
2008-03-05, 15:18
Kan dock tillägga att min bästa vän är Saab/Opel-mekaniker, och han tyckte jag skulle köpa en Volvo. :D Nu köpte jag en Opel istället, men det tyckte han också var mycket bättre än Saab.

kalajset
2008-03-05, 15:33
Motorproblemen som kommit i fokus kallades "oil sludge", och orsakades av att man inte skött oljebytena i tid. Därför är det väldigt, väldigt viktigt att bilen i fråga har en fullstämplad servicebok. Har den det "ska" (bör m ao, man kan aldrig vara helt säker när det gäller bilar), det inte vara några problem vad jag vet. SAAB har varit ganska restriktiva med "good will" på denna punkt, så bilar som fått motorn rasad tack vare oil sludgeproblem p ga otillräcklig service har inte blivit kompenserade. Tycka vad man vill om det, men SAAB är inte de enda med oil sludgeproblem, även topptillverkaren Toyota har faktiskt haft sin beskärda del av samma problem. Av de 9-5:or jag själv känner till har förövrigt de alla rullat någorlunda problemfritt, liksom alla andra modeller jag känner till av samma märke.

SAAB har annars ett taskigt rykte att dras med, vilket är märkligt, då som redan påpekats andra tillverkare/modeller har haft betydligt mer problem än SAAB, och i synnerhet då med 9-5:an. Värt att komma ihåg är hursomhelst att alla bilar/bilmodeller dras med problem, frågan är bara hur allvarliga de är. 9-5:ans är inte särskilt allvarliga, (förutom motorproblemen naturligtvis), men är bilen välskött, få ägare, och med fullstämplad servicebok, så ser jag ingen anledning att välja bort den per automatik bara för att det är en SAAB. Volvo, VW, eller Audi är inte direkt bättre, och märken som Peugeot, Renault, eller Citroën kommer inte i närheten av SAABs driftsäkerhet. Vill man ha något påtagligt bättre kör man japanskt, punkt.

Annars finns det inte så mycket att säga, leta igenom artiklar/statistik på www.bilprovningen.se www.automotorsport.se och www.vibilagare.se och bilda dig en egen uppfattning. Detta gäller naturligtvis vilken bilmodell det än handlar om. Då du redan provkört vet du ju redan att komforten är hög, medans man får helt OK prestanda med tanke på den relativt låga bränsleförbrukningen. Dessutom är säkerheten på topp, något som bör vara nog så viktigt vid valet av bruksbil. Själv hade jag förövrigt valt bort 2-litersmotorn direkt, för slö för biltypen tycker jag, men det är ju bara min åsikt.

ArcTiC
2008-03-05, 15:50
Tackar för svar samtliga, även de map min mentala hälsa ;)

Precis suttit och läst här http://www.mitt-eget.se/saab/information.shtml om just vevhusventilationen och vilka modifieringar som bör ha gjorts på de olika motorerna.

I övrigt
Bilen som jag ska kika närmare på just nu är en fullservad 11600 milare med 1 ägare, årsm 00, 2,0T. På papperet låter det helt ok i mina öron iaf men vi får se.

enbär
2008-03-05, 17:02
Själv hade jag förövrigt valt bort 2-litersmotorn direkt, för slö för biltypen tycker jag, men det är ju bara min åsikt.

+1
Hade också valt bort 2-litersmotorn. Har kört båda och den större motorn känns betydligt mer väldimensionerad till 9-5an än den lilla. Underdimensionerad motor ökar dessutom bränsleförbrukningen trotts mindre kraft. Nu skiljer inte bränsleförbrukningen speciellt mycket i detta fallet men den är ändå lägre för den större motorn i blandad körning än den lilla.

überstarken
2008-03-05, 18:01
Viktigt är att alla servicearna är gjorda i tid och på verkstad för att behålla motorgarantin (vilken gäller 8 år from bilens tillverkningsdatum).
Kolla ifall den blåryker vid kallstart, och om du gasar på relativt mycket då bilen är kall. Lyssna på kamkedjan om den skramlar mycket. Kolla oljenivån och om oljan ser fin ut. Är detta okej så är nog iallafall motorn i bra skick!
9-5an är en väldigt fin bil fö.

Lycka till!

Doozer
2008-03-05, 22:23
Kan dock tillägga att min bästa vän är Saab/Opel-mekaniker, och han tyckte jag skulle köpa en Volvo. :D Nu köpte jag en Opel istället, men det tyckte han också var mycket bättre än Saab.

Och det begrundar han på vad? Volvo S40 och V50, tex, ligger högre än någon Saab-bil på listan över mest fel på nybilar (Läs. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=697431)). Opel ligger ju också högre. Saab ger mer känsla än både Opel och Volvo emå.

Arf Pingvin
2008-03-05, 22:50
Oil Sludge-problemet kan göra så att turbon rasar och SAAB i sin enorma vishet har inte med turbon på motorgarantin. Undra varför...

Frippe_L
2008-03-05, 22:56
Ny DI-kasset, Ny Kat., Ny Turbo, Nya bromsar runt om, ny Färddatordisplay och antagligen nu även ny kamkedja (bilen står på verkstad i denna stund) Allt inom två år för pappas 9-5 2,3T -02 som gått 12000 mil.

Tänker inte köpa saab nästa gång iaf, haft min NG900 2,0SET -97 i 7 år nu och den har ja lagt mindre på de åren än va de gjort på en mkt nyare bil under två år.

pragmatist
2008-03-05, 23:27
Och det begrundar han på vad? Volvo S40 och V50, tex, ligger högre än någon Saab-bil på listan över mest fel på nybilar (Läs. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=697431)). Opel ligger ju också högre. Saab ger mer känsla än både Opel och Volvo emå.

Jag kan tänka mig att han menar lite äldre bilar och större, dyrare fel som inte går på garantin. Volvo S60 och S80 hade också färre fel än någon Saab-bil i den undersökning du hänvisar till, S80 var näst bästa europeiska bil faktiskt.

Ingen av de bilar vi diskuterar ger särskilt mycket känsla tycker jag. 9-5:an känns pinsamt gammal när man jämför den med nya bilar i klassen, det är ju en känsla i och för sig...

Baan
2008-03-05, 23:28
Viktigt är att alla servicearna är gjorda i tid och på verkstad för att behålla motorgarantin (vilken gäller 8 år from bilens tillverkningsdatum).
Kolla ifall den blåryker vid kallstart, och om du gasar på relativt mycket då bilen är kall. Lyssna på kamkedjan om den skramlar mycket. Kolla oljenivån och om oljan ser fin ut. Är detta okej så är nog iallafall motorn i bra skick!
9-5an är en väldigt fin bil fö.

Lycka till!

Jag tror det är reglerat enligt lag att du får fixa saker själv så länge du gör det på rätt sätt, mao ingen tvingar dig att serva på verkstad. Om jag kommer ihåg rätt.

Tackar för svar samtliga, även de map min mentala hälsa ;)

Precis suttit och läst här http://www.mitt-eget.se/saab/information.shtml om just vevhusventilationen och vilka modifieringar som bör ha gjorts på de olika motorerna.

I övrigt
Bilen som jag ska kika närmare på just nu är en fullservad 11600 milare med 1 ägare, årsm 00, 2,0T. På papperet låter det helt ok i mina öron iaf men vi får se.

Kolla gärna servicedokumentationen. Många kör på det där med full service och grejer men det går fuska rätt bra och även få stämplar på saker som är halvtaskigt gjorda. Det sista kanske är svårt att kontrollera men ja kolla igenom lite ändå. Kanske en självklarhet men viktigt att påpeka...

ArcTiC
2008-03-06, 09:52
Liten update:
Har haft hem bilen i fråga och gått igenom den så gott jag kunnat. Allmäna intrycket ger positiva vibbar för att vara 8 år gammal. Motorn spinner som en katt och inga konstiga ljud, blårök, eller läckage i motor vad jag kunde se. Drivknutar verkar ok, dokumentation är i ordning (fullstämplad på aukt. verkstad men som Baan säger så kan man ju aldrig vara heeeelt säker). Karossen ser oväntat bra ut för att vara 8 år gammal, knappt några stenskott, inga bucklor. Lite vitt på gummilisterna men det har jag för mig man kan få bort.

Det blir nog skarpt läge på denna och man får som vanligt, vid beg bilköp, hoppas att man även har tur. köpte en audi 100 2.6E 94a för 4-5 år sen och den har under 7000 mil gått som en klocka. Dock har jag nu börjat få lite startproblem som jag ännu inte blivit helt klok på.

Snafu
2008-03-06, 10:31
Det blir nog skarpt läge på denna och man får som vanligt, vid beg bilköp, hoppas att man även har tur. köpte en audi 100 2.6E 94a för 4-5 år sen och den har under 7000 mil gått som en klocka. Dock har jag nu börjat få lite startproblem som jag ännu inte blivit helt klok på.

Varför blir jag inte förvånad när jag hör sånt med Audi? Var det inte mangs som hade problem nyligen? Själv hade jag grymt med elfel på min audi.