handdator

Visa fullständig version : Ny simdräkt igen - var går gränsen för fusk?


Nitrometan
2008-03-05, 10:11
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article71514.ece
http://www.gizmag.com/speedo-lzr-racer-worlds-fastest-swimsuit/8819/
http://www.swimmingworldmagazine.com/lane9/news/17020.asp
http://www.speedo80.com/

Speedos nya tävlingsdräkt, LZR racer swimsuit, presenteras lagom långt innan OS.
10 procents mindre vattenmotstånd och 4 procent snabbare vändningar direkt till bättre tider. Och med det chansen att få att få sätta nya rekord. Resultaten talar också sitt tydliga språk. En vecka efter att amerikanska simmare börjar använda dräkten har tre världsrekord slagits.
Resultatet blev att dräkten bland annat fått en korsett som tycker ihop simmarens kropp så att den ligger i ett läge i vattnet som ger minst motstånd i vattnet.

Av samma anledning har sömmarna svetsats och blixtlåset har ett extremt lågt vattenmotstånd. Materialet är supertunt, vattenavstötande och dämpar vibrationerna från de hårt arbetande musklerna.

Intressant det här. Vad tycker ni? Är det här OK? Ska det vara OK? Ska man dra gränser för vad idrottare får ha för utrustning/kläder m.m. ?

coxie
2008-03-05, 10:22
hightech är tufft.

Palm
2008-03-05, 10:26
Kul med nya prylar. Men lite synd är det att det blir ännu svårare att jämföra dagens idrottare med de för några år sedan.

Slartibartfast
2008-03-05, 11:01
Tycker det börjar vara på gränsen faktiskt.

Det som jag inte tycker är ok däremot är SL-dräkt. Bänktröjor/böj/marktrikåer är fusk.

Ironwoman
2008-03-05, 11:05
OK, inga problem.

Material i olika simtävlingsdräkter är redan nu gjorda för bättre simning. Svårt att dra gränsen vid 1 eller 20 % minskad friktion mot vattnet. Får killar inte raka/vaxa hela kroppen, det är ju inte heller naturligt.

Vissa regler behövs anser jag, i simvärlden finns redan regler för hur tjocka vådräkter får vara eftersom de är gjorda så att man flyter lite i dem och därför kommer närmare vattenytan och får mindre motstånd ochsom är gjorda i material som ska minska/öka friktionen mot vattnet på olika ställen. Samtidigt så minskar det rörelsefriheten och det kräver en större styrka för att kunna simma. Just tjockleken tycker jag är befogad, speciellt då jag har ett bra vattenläge och är svag så jag förlorar mot konkurrenterna pga våtdräkter;)

Sedan kan jag mycket väl ändra åsikt beroende på vilken idrotten/hjälpmedlet är.

krebbe
2008-03-05, 11:10
Är ju kanske inte helt omöjlgt att införa 2 klasser i framtiden, Dräkt eller "naturell" med specifika mått på kläderna(täcka max/min av gluteus etc).

En annan grej är ju att göra som romarna o köra naken =)

Timme
2008-03-05, 11:12
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article71514.ece
http://www.gizmag.com/speedo-lzr-racer-worlds-fastest-swimsuit/8819/
http://www.swimmingworldmagazine.com/lane9/news/17020.asp
http://www.speedo80.com/

Speedos nya tävlingsdräkt, LZR racer swimsuit, presenteras lagom långt innan OS.
10 procents mindre vattenmotstånd och 4 procent snabbare vändningar direkt till bättre tider. Och med det chansen att få att få sätta nya rekord. Resultaten talar också sitt tydliga språk. En vecka efter att amerikanska simmare börjar använda dräkten har tre världsrekord slagits.
Resultatet blev att dräkten bland annat fått en korsett som tycker ihop simmarens kropp så att den ligger i ett läge i vattnet som ger minst motstånd i vattnet.

Av samma anledning har sömmarna svetsats och blixtlåset har ett extremt lågt vattenmotstånd. Materialet är supertunt, vattenavstötande och dämpar vibrationerna från de hårt arbetande musklerna.

Intressant det här. Vad tycker ni? Är det här OK? Ska det vara OK? Ska man dra gränser för vad idrottare får ha för utrustning/kläder m.m. ?

Jag tycker det är coolt. Dessa dräkter är ingenting jämfört med SL dräkterna.

Timme
2008-03-05, 11:13
Men fusk med sådana dräkter eller SL dräkter är det ju inte. Alla får använda dem.

j2b
2008-03-05, 11:14
jag drar gränsen vi propeller i arslet.. än så länge måste man ju iaf simma själv :)

Per B
2008-03-05, 11:18
En annan grej är ju att göra som romarna o köra naken =)
Fast bland romarna var det väl mest män som tävlade? Bespara mig gärna manliga kulstötare som tävlar nakna under OS (och kvinnliga också för den delen)! :cool:

Ignatius72
2008-03-05, 11:32
Men fusk med sådana dräkter eller SL dräkter är det ju inte. Alla får använda dem.

med reservation för att jag är totalt oinsatt i ämnet. Men om den enda vitsen med att köra med dessa tröjor och dräkter är att lyfta tyngre så borde det ju vara bättre att alla struntar i dem istället. Nya rekord kan då mer handlar om bättre materiel än starkare lyftare. Eller har jag totalt missat poängen?

vsson
2008-03-05, 11:40
Så länge alla som tävlar ha lika villkor är det inte fusk tycker jag, men det ända man gör är ju att höja standarden och förbättrar tiderna. Eller?

BigForre
2008-03-05, 11:46
Nitrometan: Tävlar inte du i SL? Där har i alla fall gränsen passerats för länge sedan enligt mitt sätt att se på det.

Slartibartfast
2008-03-05, 12:15
Ok, om det inte är fusk att lyfta med dräkt/tröja, så kan ju alla börja lyfta med identiska biomekaniska exoskelett i framtiden. Böja 4000 kg ftw.

krebbe
2008-03-05, 12:16
Så länge alla som tävlar ha lika villkor är det inte fusk tycker jag, men det ända man gör är ju att höja standarden och förbättrar tiderna. Eller?

Nu vet inte jag vad simdräkter går på, men problemet är väl då nationer där landslagen har begränsad ekonomi. Dom blir ju inte förbjudna, men om dräkterna påverkar tiderna med väldigt mycket är de ens någon ide för dom att ställa upp då?

Slartibartfast
2008-03-05, 12:18
Det att t.ex. Finnpower bänkar över 30% mera med tröja än utan säger ganska mycket hur fjantigt tröjbänk är.

Jag har rätt till min åsikt.

Sleigh
2008-03-05, 12:52
Är väl lite som när Armstrong lägger pengar (OK inte han, hans sponsorer) på att skapa en aerodynamisk cykel och en aerodynamisk hjälm med minsta möjliga friktionsmotstånd, osv. Kan tänka mig att en sån simdräkt inte är gratis heller.

jwzrd
2008-03-05, 12:53
med reservation för att jag är totalt oinsatt i ämnet. Men om den enda vitsen med att köra med dessa tröjor och dräkter är att lyfta tyngre så borde det ju vara bättre att alla struntar i dem istället. Nya rekord kan då mer handlar om bättre materiel än starkare lyftare. Eller har jag totalt missat poängen?

Nej du har förstått precis men försök övertyga styrkelyftare om den saken.

Nitro> hur ända in i arslet tänker du när du som förste SL-utrustningsförsvarare postar en tråd om andra sporters utrustning? Tvinga mig inte att ta taxi till Karlskrona och sno din kaffekopp =)

Baan
2008-03-05, 12:57
Spontant låter det helt åt helvete fel men givetvis är det ingen enkel fråga var man ska dra gränsen. Det naturligaste hade varit bara slänga in alla nakna men det är lite problem med det. Men dra gränsen vid ett par speedos och stfu.

JJ
2008-03-05, 12:58
Nej du har förstått precis men försök övertyga styrkelyftare om den saken.

Nitro> hur ända in i arslet tänker du när du som förste SL-utrustningsförsvarare postar en tråd om andra sporters utrustning? Tvinga mig inte att ta taxi till Karlskrona och sno din kaffekopp =)

Han vill naturligtvis vända diskussionen senare till att "försvara" SL.

Sleigh
2008-03-05, 13:04
Men dra gränsen vid ett par speedos och stfu.


Då kommer istället "Buuhuu jag har mer hårväxt på benen än X!"

krebbe
2008-03-05, 13:05
Spontant låter det helt åt helvete fel men givetvis är det ingen enkel fråga var man ska dra gränsen. Det naturligaste hade varit bara slänga in alla nakna men det är lite problem med det. Men dra gränsen vid ett par speedos och stfu.

Grejen är väl att det är väl så regeln är idag, fast istället för speedos så är det typ "dräkt eller speedos"? Tror man måste få riktigt specifika mått för att det skall bli rättvist.

jwzrd
2008-03-05, 13:11
Han vill naturligtvis vända diskussionen senare till att "försvara" SL.

Detta kommer att göra mig förbannad på en mycket fin och solig onsdagseftermiddag. Grejen med simdräkterna är att de mer liknar att använda ett bälte i SL än den övriga utrustningen eftersom simdräkten snarare hjälper den kraft/förmåga man har än låter dig ladda upp en fjäder med kraft. SL-utrustning på simnivå vore som simfenor. Men ja, orka bli förbannad på andras dubbelmoral när man kan fnissa i det tysta istället.

JJ
2008-03-05, 13:13
Detta kommer att göra mig förbannad på en mycket fin och solig onsdagseftermiddag. Grejen med simdräkterna är att de mer liknar att använda ett bälte i SL än den övriga utrustningen eftersom simdräkten snarare hjälper den kraft/förmåga man har än låter dig ladda upp en fjäder med kraft. SL-utrustning på simnivå vore som simfenor. Men ja, orka bli förbannad på andras dubbelmoral när man kan fnissa i det tysta istället.

Jag kramar din kraftiga lekamen och håller med.

jwzrd
2008-03-05, 13:14
Jag kramar din kraftiga lekamen och håller med.

Aww :em: