handdator

Visa fullständig version : Kreatin för aktiv 15-åring


hasic
2008-03-04, 23:24
Hej, jag tränar handboll tre-fyra gånger i veckan och en match. Handbollsträningarna är inte så intensiva, men jag gymmar också tre gånger i veckan på lediga dagar eftersom kroppen inte tar så mycket stryk av själva handbollsträningarna.
Jag har kollat runt och läst i, tro det eller ej, 8 timmar nu. Allt för att få reda på fakta om kreatin och hur det fungerar. Är väldigt intresserad av att testa, *drool* och har kollat mycket på hur det fungerar för tonåringar också och det borde inte vara så mycket problem.
Jag har lätt för mig att bygga muskler, alltid bland de starkaste i min ålder även när jag inte gymmade, och går ännu bättre nu. Äter 4-5 gånger om dagen, äter rätt men inget kosttillskott hittils. Nu tänkte jag fråga vad ni som har provat kreatin tycker? Något jag borde testa, och borde jag isåfall äta det även på vanliga handbollsdagar eller bara dagarna jag gymmar? Har planerat att köra utan uppladdningsfas, och med 5-6 gram om dagen. Vill inte köra mer med tanke på min ålder, och vill gärna veta om den gör någon skillnad eftersom jag i princip redan har slutat växa. Tacksam för alla svar:)

Sleigh
2008-03-05, 00:39
Känns lite overkill om du bara är femton år och som du säger inte har några problem med att växa i muskelmassa. Vad är det du vill uppnå med kreatinet? Jag menar inte att det är farligt men ganska onödigt.

Hur menar du i slutet när du säger att du slutat växa? Menar du på längden då? Isf tror jag att du kommer växa ett tag till :)

Toel
2008-03-05, 10:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56605&highlight=kreatin+ton%E5ringar

ARMSTARK
2008-03-05, 11:25
Personligen skulle jag säga att det är helt bortkastat på en 15-åring. Dels är inte Kreatin nåt superprepparat som gör enorm skillnad, men framför allt är du i den åldern då dina naturliga tillväxtmöjligheter är som allra störst. Din kropp är fullproppad med hormoner som bara väntar på ett skäl att agera. Träna hårt och ha tålamod, muskelbygge tar tid. Du har tid.

L-Sami
2008-03-05, 12:17
Om du har råd med kreatin så kör på. Det ger inte bara positiva effekter i gymmet utan också på handbollsplanen.

tigerofsweden
2008-03-05, 12:29
Personligen skulle jag säga att det är helt bortkastat på en 15-åring. Dels är inte Kreatin nåt superprepparat som gör enorm skillnad, men framför allt är du i den åldern då dina naturliga tillväxtmöjligheter är som allra störst. Din kropp är fullproppad med hormoner som bara väntar på ett skäl att agera. Träna hårt och ha tålamod, muskelbygge tar tid. Du har tid.

+1

Du kommer öka som en häst bara på att äta bra mat och träna hårt på gymmet. Lägg pengarna på något annat istället :thumbup:

Aasa
2008-03-05, 12:40
Jag skulle säga att vi rimlig dos så innebär det en försummbar risk, men också att det är bortkastade pengar. Kreatin ger en relativt liten prestationsökning, det är ingen dunderhonung.

L-Sami
2008-03-05, 13:26
Jag skulle säga att vi rimlig dos så innebär det en försummbar risk, men också att det är bortkastade pengar. Kreatin ger en relativt liten prestationsökning, det är ingen dunderhonung.

Det bästa och mest effektiva tillskott för styrkeökning där ute på den lagliga marknaden.

hasic
2008-03-05, 16:05
Tack, tror jag vet ungefär det jag behöver veta nu. Lite till bara. Kommer kreatinet göra mig långsammare på planen med tanke på vattnet som tillförs i musklerna? Och så undrar jag, eftersom det sägs fylla muskerna med så mycket vätska, kommer jag känna av det när jag spänner muskeln o känner på den eller kommer det vara hårt som vanligt? Tack :)

3.1415926535
2008-03-05, 18:35
Kreatinet kommer inte göra dig långsammare, men din uthållighet kan försämras av kreatin.