handdator

Visa fullständig version : Viktskivor på Rusta, till Rolling thunder.


Brian Boitano
2008-03-04, 19:57
Håller på o försöker starta upp en ny hobby; greppträning.

Behöver lösa vikter till Rolling thunder.

Någon som vet om de viktskivor i 30kgs-paketet, som dom säljer på Rusta, passar till en loading pin som det ska vara viktskivor på 50 mm i diameter? Är dessa viktskivor skräp eller duger dom till Rolling thunder?

Sen undrar jag om det är vettigt att börja med att köpa ett 30 kgs paket till Rolling thunder, för en nybörjare?

Sleigh
2008-03-04, 20:13
Rusta säljer ju endel grejer med låg kvalite, men viktskivor med dålig kvalite? Eller hur undrar du när du tror dom är skräp? Tror inte de går itu och tror inte att dem diffar nämnvärt på den skrivna vikten. Fråga personalen om dom passar och vet dom inte så fråga om du får öppna ett paket och kolla.

Three pigs
2008-03-04, 20:17
Håldiametern på rusta-vikterna är väldigt liten, garanterat mindre än 50mm ;P
Är ganska säker på att diametern är 25mm som passar till skolstänger.

Brian Boitano
2008-03-04, 20:38
Håldiametern på rusta-vikterna är väldigt liten, garanterat mindre än 50mm ;P
Är ganska säker på att diametern är 25mm som passar till skolstänger.

Tackar, då får jag sikta på en loading pin för 25 mm istället, billigare också verkar det som =)

ChrisDEFC
2008-03-04, 20:41
hehe måste bara berätta att jag på jobbet har en polare som köpt vikter på rusta och vi brukar skoja om att en rustavikt på 10kg väger 5kg i verkligheten sen om någon säger att dom lyft så och så mycket som vi inte riktigt tycker stämmer frågar vi alltid -är det med rustavikter då eller? han brukar själv skoja om att han tagit 100kg med rustavikter och då menar han att han lyft 50kg. jaja väldigt ot och låter säkert inte lika roligt som när vi skojar på jobbet men men =)

Brian Boitano
2008-03-04, 21:02
är det bara ett skämt eller är inte en 10kgs skiva på egentligen mindre än 10 kg.. man får väl ta med sig en våg till affären antar jag.. :krampus

Aasa
2008-03-04, 22:18
Gör det. Som framkommit i tidigare trådar så finns det en hel del diskrepans även hos kända märken som Casall mfl.

Brian Boitano
2008-03-05, 16:35
Lite offtopic men måste berätta att jag körde mitt första grepp-pass idag, blev en kvarts pinchning med tegelpannor.. Hehe : )

Ikväll tänkte jag köra ett pass med nybörjargrippern jag köpt!

ChrisDEFC
2008-03-05, 18:20
dom håller sig säkert inom ramen för vad som är godkännt mest bara ett skämt om man tänker på rustas kvalitet och sen överför det på viktskivor, kan lixom inte va dålig kvalitet på en vikt utan därför sa vi att det va själva vikten dom missat =) som sagt va ett skämt som kanske inte blir lika kul när man ska återge det i text :Virro

Dumleman
2008-03-05, 21:56
Köpte en gång två hantlar för 99 kr/st och slog ihop vikterna och fick då en 18 kgs hantel (vikt med hantelgrepp) för 200 kr vilket är ett bra pris och vikten stämmer :).

Du borde utan större problem kunna gjuta en basvikt i betong och sen bara lägga på extra vikt då behövs inte lika många viktplattor. Men det är lite meck.

YTS
2008-03-06, 01:15
Klart du skall köpa en "riktig" 50 mm's loading Pin och "riktiga" 50mm's vikter med en gång. 50 mm's kakor kan du köpa på Alm & Careplan begagnade för en billig peng, levererade direkt till dörren. Satsa på 4 st 15 kg's en 10:a en 5:a en 2,5:a och en 1,25:a, så lär du klara dig ett tag.
Första gången jag körde RT maxa jag på bara 38 kg, men efter några månaders träning, så var jag på väg mot 60 kg.

YTS
2008-03-06, 01:20
Du borde utan större problem kunna gjuta en basvikt i betong och sen bara lägga på extra vikt då behövs inte lika många viktplattor. Men det är lite meck.

Vet du (eller nå'n annan) vilket utbyte det är på betong i säck. d.v.s. färdiggjuten vikt från ett kg ur säcken?

Tänkte nämligen gjuta en 12 kg's vikt att ha i botten, då loading pin + RT väger ca 3 kg