handdator

Visa fullständig version : Inget ljud från datorn till hemmabion...


Glen
2008-03-04, 18:03
God kväll på er,

Kort då så har jag en bärbar dator där den enda ljudutgången är för hörlurar (alltså en 3.5-milimeters utgång). Har kopplat ihop enheterna (hemmabiosystemet är ett JVC TH-L1) med denna sladd: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20187078, får dock inget ljud ur högtalarna utan det är knäpp tyst.

Har provat med ett par vanliga hörlurar och det fungerar bra så det är inget fel på själva ljudutgången på datorn. Har även provat att gå in i "kontrollpanelen" och ändra vilket typ av ljudanläggning man vill skicka ljud till men det fungerar inte oavsett vilket jag väljer. Har till sist då provat att växla mellan alla ingångar på recivern men icket. Någon som har förslag på vad som kan vara fel?


/Glen

Frippe_L
2008-03-04, 18:24
du kan inte ha kopplat det till en utgång på stereon istället för en ingång? kollade snabbt på din modell å det verkade va en hel uppsjö med kopplingsmöjligheter.

Bönne
2008-03-04, 18:26
Du måste välja rätt kanal på förstärkaren, vilket du inte har gjort än. I datorn behöver du inte pilla alls, att kabeln skulle vara kass är väldigt osannolikt - alltså välj rätt ingångar till rätt kanal i förstärkaren.

Glen
2008-03-04, 18:55
du kan inte ha kopplat det till en utgång på stereon istället för en ingång? kollade snabbt på din modell å det verkade va en hel uppsjö med kopplingsmöjligheter.

Nej tror det ska vara ok, finns tre möjliga ingångar för den röda och vita kabeln och det står "sound in" vid vid dom så det ska jag nog ha klarat av :D

Du måste välja rätt kanal på förstärkaren, vilket du inte har gjort än. I datorn behöver du inte pilla alls, att kabeln skulle vara kass är väldigt osannolikt - alltså välj rätt ingångar till rätt kanal i förstärkaren.

Tror jag ska testat det ockå, finns fem olika kanaler att välja på, "video 1-3" samt "usb" och "ipod". Har testat att växla mellan alla kanaler medan filmen går men icket.

Tackar för svaren iaf!

PowPow
2008-03-04, 19:02
Det enda jag kan komma att tänka på är att förstärkaren försöker hämta signalen från en annan ingång än den du vill. Har förstärkaren några optiska ingångar, t.ex.?

I så fall kan kanske video1 (t.ex) ta emot signal både genom optisk och rca (det du kopplar från datorn), och i nuläget kanske den är inställd på optisk.

Jag har iofs aldrig varit med om en förstärkare som inte känner av det automatiskt... Men kan vara värt att kolla om det finns några sådana inställningar på förstärkaren (alt. bara byta ingång på förstärkaren).

Glen
2008-03-04, 23:55
Det enda jag kan komma att tänka på är att förstärkaren försöker hämta signalen från en annan ingång än den du vill. Har förstärkaren några optiska ingångar, t.ex.?

I så fall kan kanske video1 (t.ex) ta emot signal både genom optisk och rca (det du kopplar från datorn), och i nuläget kanske den är inställd på optisk.

Jag har iofs aldrig varit med om en förstärkare som inte känner av det automatiskt... Men kan vara värt att kolla om det finns några sådana inställningar på förstärkaren (alt. bara byta ingång på förstärkaren).

It works! Var ungefär som du var inne på, man måste ställa in manuellt om signalen skall vara digital eller analog för varje kanal, och alla kanaler var inställda på "digital". Över på "analog" bara på en kanal så var saken biff. Stort tack!