handdator

Visa fullständig version : "nybörjare" på gymmet, 3-4 ggr/vecka.


MrF
2008-03-04, 17:31
Behöver lite hjälp här, har läst på så många ställen att helkropspass är bättre för att lägga upp en grund som nybörjare.
Jag har nu tränat kickboxning i lite mer än ett halvår, så kroppen är van vid att ta ut sig så sett.

För ungefär 2 veckor sen började jag också träna på gymmet, och jag kännde direkt att wow, detta är skönt. Så nu vill jag gärna köra ofta, förra veckan va jag nere 4 gånger trots att jag kör ett 3-split (körde lite underarmar och mage).

men iaf så här kör jag nu:

Kör 3x12 på alla övningar.

Dag 1: Ben

Knäböj
Knäspark
Lårcurl
vadpress
och även adductor och abductor-träning.


Dag 2: Bröst, triceps, axlar(framsida, mitten).

Bänkpress
hantelpress
Stående tricepsextention i cable, som den heter i övningsbanken.
Drag till hakan
Hantellyft framåt
Avslutar det hela med dips för att få ut det sista.

Dag 3: Rygg (här kommer delen baksida axlar in också), Biceps.

Marklyft
Hantelrodd
Latsdrag
Hantelshrugs
Hantelcurl
Concentrationcurl

Om en eventuell 4:e dag som sagt så blir det mage och lite underarmar.

För det första, ser detta någorlunda bra ut?

För det andra, Är det mycket bättre att köra 3 helkroppspass?

Och för det tredje, hur ska dom helkroppspassen se ut, blir inte riktigt kolk på det :confused:

Är nästan 20 år gammal, 186 cm lång, väger 78.5 kg (har gått upp 10 kilo på ett halvår =O)

Tack på förhand :)

larkan
2008-03-04, 17:49
Behöver lite hjälp här, har läst på så många ställen att helkropspass är bättre för att lägga upp en grund som nybörjare.
Jag har nu tränat kickboxning i lite mer än ett halvår, så kroppen är van vid att ta ut sig så sett.

För ungefär 2 veckor sen började jag också träna på gymmet, och jag kännde direkt att wow, detta är skönt. Så nu vill jag gärna köra ofta, förra veckan va jag nere 4 gånger trots att jag kör ett 3-split (körde lite underarmar och mage).

men iaf så här kör jag nu:

Kör 3x12 på alla övningar.

Dag 1: Ben

Knäböj
Knäspark
Lårcurl
vadpress
och även adductor och abductor-träning.


Dag 2: Bröst, triceps, axlar(framsida, mitten).

Bänkpress
hantelpress
Stående tricepsextention i cable, som den heter i övningsbanken.
Drag till hakan
Hantellyft framåt
Avslutar det hela med dips för att få ut det sista.

Dag 3: Rygg (här kommer delen baksida axlar in också), Biceps.

Marklyft
Hantelrodd
Latsdrag
Hantelshrugs
Hantelcurl
Concentrationcurl

Om en eventuell 4:e dag som sagt så blir det mage och lite underarmar.

För det första, ser detta någorlunda bra ut?

För det andra, Är det mycket bättre att köra 3 helkroppspass?

Och för det tredje, hur ska dom helkroppspassen se ut, blir inte riktigt kolk på det :confused:

Är nästan 20 år gammal, 186 cm lång, väger 78.5 kg (har gått upp 10 kilo på ett halvår =O)

Tack på förhand :)

Låter vettigt! Dock hade jag tagit axlar på någon annan dag eftersom du belastar axlar så mycket i alla bröst övningar, annars, inte sugen på cardio träning eller något annat?

MrF
2008-03-04, 17:52
Cardio = Kondition och "fettförbränning"?
För det blir rätt mycket sånt på kickboxningen ^^

Shamrock
2008-03-04, 18:01
Är ditt mål att träna grenspecifikt?

MrF
2008-03-04, 18:09
Nej inte helt, men ändå ren styrka så att säga, inte biff utan mer slimmade muskler.

larkan
2008-03-04, 18:13
Cardio = Kondition och "fettförbränning"?
För det blir rätt mycket sånt på kickboxningen ^^

Då har du de, lycka till! Det ser lovande ut, klarar du av axlar och bröst på samma dag, så kör de, men jag tycker att det är riktigt påfrestande för min svaga axlar:D

MrF
2008-03-04, 18:18
Men det spelar inte jättestor roll om man kör hlkroppspass eller delar upp det eller?

Shamrock
2008-03-04, 18:27
Nej inte helt, men ändå ren styrka så att säga, inte biff utan mer slimmade muskler.

Hm, ja du säger själv att du är ute efter ren styrka. Förslagsvis kan du då forska lite kring styrkelyftning eller ett olympiskt lyftning

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25204 Här har du massor av intressanta länkar till ovanstående och lite till!

larkan
2008-03-04, 18:31
Men det spelar inte jättestor roll om man kör hlkroppspass eller delar upp det eller?

Som jag har fått lära mig är de från person till person, vissa trivs bättre med helkropps och vissa med split.

Ps, har för mig body builders kör med split!

MrF
2008-03-04, 18:35
Hm, ja du säger själv att du är ute efter ren styrka. Förslagsvis kan du då forska lite kring styrkelyftning eller ett olympiskt lyftning

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25204 Här har du massor av intressanta länkar till ovanstående och lite till!

Ja, styrka på liten volym ^^
tackar :)

Som jag har fått lära mig är de från person till person, vissa trivs bättre med helkropps och vissa med split.

Ps, har för mig body builders kör med split!

Jo när man har kommit en bit, men jag har läst massa om att helkroppspass är bättre när man ska bygga en grundläggande styrka ;)

Mega_man1000
2008-03-07, 16:50
jag kör en 4-split nu alltså Överkropp 2 gånger och 2 underkroppspass i veckan. jag har kört så i lite mer än ca 2 månader. Har ökat ganska mycket i styrka + en timmes cardio varje vecka;) så om du vill köra mera tid på gymmet kan du lägga in 1-2 cardio pass:)