handdator

Visa fullständig version : hiit på morgon vs. kväll


Diana
2003-05-18, 19:15
de e ju i näringsupptagnings-synpunkt överlägset att köra hiit på morronen eller hur,,men om man tänker på efterförbränningen e de samma där,att morronen e mest lämpad? eftersom om man kör ett hiitpass ca 2 timmar innan läggdags utnyttjar man väl inte efterbränningen maximalt då kroppen ju sätts i viloläge när man sover o sänker automatisk förbränningen? eller påverkar tex ett hiit pass kroppen såpass att den behåller en hög förbränning även när man sover?
nån som vet? king grub kanske?;)

Diana
2003-05-18, 19:16
oops kom just på att ja postat frågan i fel forum,,sorry..

King Grub
2003-05-18, 19:55
Originally posted by Diana
de e ju i näringsupptagnings-synpunkt överlägset att köra hiit på morronen eller hur,,men om man tänker på efterförbränningen e de samma där,att morronen e mest lämpad? eftersom om man kör ett hiitpass ca 2 timmar innan läggdags utnyttjar man väl inte efterbränningen maximalt då kroppen ju sätts i viloläge när man sover o sänker automatisk förbränningen? eller påverkar tex ett hiit pass kroppen såpass att den behåller en hög förbränning även när man sover?
nån som vet? king grub kanske?;)

Det är väl just därför det är tänkt att man bör köra styrka på morgonen och HIIT-cardio på kvällen (eller tvärtom), för att få två efterförbränningstoppar. Om man nu inte har tid eller ork med det, vet jag inte vilket som är bäst. Om nu förbränningen automatiskt sjunker under sömnperioden, kanske det vore bra att se till att den inte sjunker så pass mycket genom att förlägga HIIT-passet till kvällen? Om man nu kan sova efter det, förstår. Personligen hatar jag kvällspass, och jag tror (och hoppas), att den eventuella skillnaden är så pass marginell att den inte gör någon praktisk skillnad.

H.E MusclePacker
2003-05-18, 22:13
allt detta snack om HIIT som om de skulle va nåt nytt. max ot har förspråkat träningsättet långt tidigare.

http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=97

TV-shopparen
2003-05-18, 22:18
men det är så det är ju, paul delia visste ALLT innan alla andra. Det var han som uppfann att man skulle köra mindre än 15 reps.

King Grub
2003-05-19, 12:07
Originally posted by H.E MusclePacker
allt detta snack om HIIT som om de skulle va nåt nytt. max ot har förspråkat träningsättet långt tidigare.

http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=97

Jo, AST gillar att sätta sitt namn på det mesta. Som om högintensitetscardio inte skulle funnits innan AST ens grundades. Och "svep 17 stycken VP2 om dagen, annars tappar du muskelmassa så fort du andas". :rolleyes:

Diana
2003-05-19, 20:11
Originally posted by King Grub


Det är väl just därför det är tänkt att man bör köra styrka på morgonen och HIIT-cardio på kvällen (eller tvärtom), för att få två efterförbränningstoppar. Om man nu inte har tid eller ork med det, vet jag inte vilket som är bäst. Om nu förbränningen automatiskt sjunker under sömnperioden, kanske det vore bra att se till att den inte sjunker så pass mycket genom att förlägga HIIT-passet till kvällen? Om man nu kan sova efter det, förstår. Personligen hatar jag kvällspass, och jag tror (och hoppas), att den eventuella skillnaden är så pass marginell att den inte gör någon praktisk skillnad.

håller me om att kvällspassen e helvetiska, helst skulle ja bara köra me morronträning men ibland har ja inget val typ..
tycker de känns helt fel o köra ett hiitpass innan läggdags ,för o inte tala om hur svårt de kan va o somna me pulsen uppe i 180..
om duskulle köra ett cardiopass på kvällen skulle målet en timme efter fortfarande va "ett vanligtmål mat" eller skulle du sänka kolhydraterna eftersom de e precis innan läggdags eller höja intaget eftersom de e dagans sista mål som ska ge näring efterträningen och under hela natten?(nu menar ja under deff

King Grub
2003-05-19, 20:23
Originally posted by Diana


håller me om att kvällspassen e helvetiska, helst skulle ja bara köra me morronträning men ibland har ja inget val typ..
tycker de känns helt fel o köra ett hiitpass innan läggdags ,för o inte tala om hur svårt de kan va o somna me pulsen uppe i 180..
om duskulle köra ett cardiopass på kvällen skulle målet en timme efter fortfarande va "ett vanligtmål mat" eller skulle du sänka kolhydraterna eftersom de e precis innan läggdags eller höja intaget eftersom de e dagans sista mål som ska ge näring efterträningen och under hela natten?(nu menar ja under deff

Nej, jag skulle inte sänka kolhydratintaget. Nu kör jag ju styrka på morgonen, så då behöver jag verkligen vara kolhydratladdad, men även om så inte vore fallet skulle jag inte dra ner på dem och riskera försämrad återhämtning. Det viktigaste är ändå att man ligger på minuskalorier under deff. Så länge man för det kan det inte bildas kroppsfett i alla fall, insulin eller inte. Det krävs trots allt överskottsenergi för att bilda fett.

Diana
2003-05-20, 06:32
tack för svaret, synd att ja inte vetmer exakt varmin +-0 gräns ligger på..

King Grub
2003-05-20, 11:37
Originally posted by Diana
tack för svaret, synd att ja inte vetmer exakt varmin +-0 gräns ligger på..

Prova. Om din vikt inte har rört sig upp eller ner något på en vecka eller så, då har du hittat den.

Diana
2003-05-21, 08:12
tro mej ja har provat måånga ggr men de e knepigt för ena dagen på jobbet e oftast totalt olik den andra,kaloriförbruknings mässigt så vissa dagar måste ja käka mkt mer för orka styrka ,hade kännts mkt lättare om man kunnde ha ett jämnt energiintag en längre period o testa med,får väl vänta till semester veckorna då..:)

Alcazara
2003-05-21, 09:33
Vad står egentligen HIIT för? Hur länge brukar man köra?

King Grub
2003-05-21, 11:32
Originally posted by Alcazara
Vad står egentligen HIIT för? Hur länge brukar man köra?

High Intensity Interval Training. Kör man med "high intensity" brukar det över huvudtaget inte gå att hålla på så länge. Jag klarar 20 minuter i 30-sekundersintervaller innan jag kollapsar.

200sx
2003-05-21, 14:05
jag klarar just nu 16 minuter i 60 sekunders intervaller....

Alcazara
2003-05-21, 14:54
Brukar ni köra ett separat pass HIIT eller i samband med styrketräningen?
Ni kör på max va?
En ggn/v?
Brukar ni löpa eller cykla?

Många frågor blev D...

:naughty:

King Grub
2003-05-21, 15:02
Originally posted by Alcazara
Brukar ni köra ett separat pass HIIT eller i samband med styrketräningen?
Ni kör på max va?
En ggn/v?
Brukar ni löpa eller cykla?

Många frågor blev D...

:naughty:

Separat om jag orkar och har tid, annars efter styrkepasset.

30 sekunder rusning, 30 sekunder joggning upprepat i 20 minuter.

3-5 ggr per vecka.

Löpning eller trappmaskin.

Alcazara
2003-05-21, 15:16
Ok, själv har jag hållt igen på konditionsträningen ett bra tag, men ska börja nu fr o m nästa vecka. Så det där ska jag testa!!!Just nu kör bara uppvärmning ca 10-15 min före varje pass.

Vill inte fettförbränna, då är det bäst om jag kör HIIT före passet va? Annars kommer jag väl bränna mera om jag kör efter passet?

King Grub
2003-05-21, 15:18
Originally posted by Alcazara
Ok, själv har jag hållt igen på konditionsträningen ett bra tag, men ska börja nu fr o m nästa vecka. Så det där ska jag testa!!!Just nu kör bara uppvärmning ca 10-15 min före varje pass.

Vill inte fettförbränna, då är det bäst om jag kör HIIT före passet va? Annars kommer jag väl bränna mera om jag kör efter passet?

Under HIIT är det aldrig fett som används som bränsle, utan kolhydrater. Det är under efterförbränningen som fettet förbrukas, timmarna efteråt. Prova, men antagligen kommer du att vara för slut efter HIIT-passet för att köra ett hjälpligt styrkepass. Det behövs inte heller, utan det går bra att lägga det efteråt. Ett gott råd bara: prova inte efter ett benpass. :D

Det är bara att äta lite extra det för att ersätta det som gick åt, om du inte vill tappa fett.

200sx
2003-05-22, 07:41
som sagt..kör hellre efter ett styrkepass än innan... hade själv aldrig orkat köra ett styrkepass efter...

Alcazara
2003-05-22, 07:55
Originally posted by 200sx
som sagt..kör hellre efter ett styrkepass än innan... hade själv aldrig orkat köra ett styrkepass efter...


Mmmmm, fast å andra sidan kanske man inte har så mkt ork kvar efter styrkepasset...:sleep: Men man behöver ju inte köra så hård styrka den dagen, utan pumpa upp sig lite innan HIIT:et...

200sx
2003-05-22, 07:57
nja.. enda dagen man inte har ork till ett hiit pass är ju som redan nämts efter ett ben pass...jag håller aldrig igen på styrkepasset pga att jag ska köra hiit efter..:hbang:

Legz Luthor
2003-05-22, 10:48
jag brukar vara så uppe i varv efter styrkepasset vilket gör att jag snarare tycker det känns lättare att köra i samband med styrkepasset än separat

Diana
2003-05-23, 19:11
håller verkligen me om de som många säger att benmusklerna blir större och starkare av hiit,iaf om man kör på cykeln eller recumbentbike,kommer inte ihåg hur de va me löpning vasåålänge sen..:D