handdator

Visa fullständig version : Dåligt eller bra upplägg??


Raffeboy
2008-03-04, 09:54
Jag har som det stod i min förra tråd funderingar på att ändra om i mitt träningsuplägg. Nu har jag kommit så långt att det till och med står övningarna på respektive dag. Men jag har hittat några småsaker som jag inte riktigt är nöjd med. Nu ska jag prova och se ifall fler hittar samma saker, och gärna hittar lösningar på dessa saker. Så vad tror ni om detta upplägg, hittar ni några saker som får detta till ett dåligt upplägg?

Rygg, bröst
Lutande bänkpress 2*8
Bänkpress 3*8
Grävskåpan 2*8

Latsdrag 2*8
Rodd #4 2*8
Hypersträck 3*max

Axlar och armar
Militärpress 2*8
Stående hantellyft åt sidan 2*8
Liggande drag CoC 2*8

Upprätt rodd 2*8

Hantelbicepscurl 2*8
Hammercurl 2*8

Pushdown 2*8
Sittande repdrag 2*8

Barholds 3*30s
Handledscurl 2*8

Ben och mage
Knäböj 2*8
Benböj 3*8
Bencurl 2*8

Stående vadpress 2*8
Sittande vadpress 2*8

Crunches 2*15
Benlyft 2*max

Damien Thorne
2008-03-04, 12:15
felskrivit av mig...

Damien Thorne
2008-03-04, 12:18
Du missade att skriva in dagarna. Men jag kollade din andra post.
Är det så här du ska köra?

Måndag. Rygg, bröst

Onsdag. Axlar och armar

Fredag. Ben och mage

Raffeboy
2008-03-04, 12:39
Attans, visste jag glömde något, tack för att du påminde mig. Men jo, som du sa ska det vara.

Turbonisse
2008-03-04, 12:52
Nu är jag absolut ingen expert men varför inte lägga in drag till hakan(antigen liggande i CC eller ståendes med stång) Samt marklyft.

Animalistic
2008-03-04, 15:01
Nu är jag absolut ingen expert men varför inte lägga in drag till hakan(antigen liggande i CC eller ståendes med stång) Samt marklyft.

hans axelövningar räcker gott och väl som han har skrivit upp

minikevin
2008-03-04, 15:36
marklyft är absolut inget måste...

Shamrock
2008-03-04, 16:55
Hur längre har du tränat?
Styrkestats?
Tidigare träningsprogram?

Jag misstänker att du är nybörjare så jag skulle rekomendera ett helkropps program, folk underskattar hur otroligt långt man kan komma på ett sådant.
Att splitta muskelgrupper gynnar dig inte sålänge du inte tränat väldigt länge och har nått en avancerad nivå för att tävla i t.ex. bodybuilding.

Kan inte nån göra en sticky om nybörjarträning så att inte tusen pers som tränar 1 månad kommer med förslag och frågor på program som involverar 25 set armar*grr27*

analex
2008-03-04, 18:40
Att splitta muskelgrupper gynnar dig inte sålänge du inte tränat väldigt länge och har nått en avancerad nivå för att tävla i t.ex. bodybuilding.



Varför inte?

Shamrock
2008-03-04, 18:59
Varför inte?

jag ser det lite som att börja springa innan man kan gå. Har man inte styrketränat under en längre tid och har en bra bas så tjänar man inget på att köra bröst 1 ggn i veckan.

Flertalet fysiologiska faktorer som gör att en nybörjare når superkompensation mycket snabbare än en avancerat tränande.
en nybörjare kan avancera från pass till pass medan en mer vältranad person får vänta veckor elller månader innan superkompensation sker.
Därav tror jag får du en snabbare initial utveckling om du som nybörjare kan belasta muskeln oftare (inom lämpliga gränser för återhämtning förstås)
Det kan räcka med så lite som 3 set på 5 reps i bänk 2-3 ggr i veckan.

Självklart kan du köra split men jag tror inte det ger en snabbare utvecklingskurva för en nybörjare..

Raffeboy
2008-03-05, 19:47
Nu är jag absolut ingen expert men varför inte lägga in drag till hakan(antigen liggande i CC eller ståendes med stång) Samt marklyft.

Jag har alltid trott att "drag till hakan" och upprätt rodd är samma sak. Som jag har förstått det hela, står du upp och drar en stång, antingen en skivstång eller ett handtag i en CoC. Och i så fall finns ju den övningen på onsdagen (Dag2), även om jag har planer på att flytta den till måndagar (Dag1)