handdator

Visa fullständig version : Mjölk, magproblem och laktos.


Ajin
2008-03-04, 00:05
Såhär ligger det till.
Jag måste bulka som ett djur, mer eller mindre. Till min hjälp har jag bl.a kvällskasein samt gainer som jag tar i samband med maten (utöver esa före/efter träning).

Gainern och kaseinet blandas naturligtvis med mjölk, samtidigt som jag dricker en hel del mjölk i skolan, på jobbet och till mellanmål i form utav drickyoghurt.

Kruxet är att jag blir sinnessjukt orolig i magen, framförallt lös men också gasig, det är nästan som att urinera genom anuset (ursäkta språket).
Fram tills idag har jag inte brytt mig särskilt mycket om det förutom att det är jobbigt att sitta med lös mage och skita var annan timme, vilket även kommer olägligt ibland när man tränar.

Det som oroar mig är ifall det har någon inverkan på min ämnesomsättning och matupptag, för det känns som om det som jag tar upp genom mat kommer ut direkt igen, i vätskeform. Dessutom är jag orolig över hur kroppen reagerar mot vätskeförlusten, med tanke på att tarmen har delvis som uppgift att absorbera vätska, vilket den inte får göra just nu.

Kort sagt: vilka risker medför det med fortsatt drickande av mjölk (att dra ner på mjölk är inget alternativ, och man vill helst inte byta till laktosfritt), är det ens laktoset som är felet och har det någon inverkan på mitt näringsupptag från mat?

nu ska jag gå o skita medans jag väntar på svar :smash:

Scratch89
2008-03-04, 08:24
Laktosintolerans är inte farligt, men det är obehagligt och kan ge fler och mer spännande överraskningar än Bingo Lotto.
Kan du inte testa att dra ner, eller helt ta bort, mjölkprodukterna ett tag? Man märker skillnad redan på en dag eller två, så felsökningen borde inte slå fel.
Om du kan dricka så pass stora mängder tror jag inte att du är laktosintolerant, men däremot att du är lite överkänslig.

zowie
2008-03-04, 10:04
det tyder mycket på att du är laktosintolerant och det är iofs inte farligt nu.

men det kan ger många men i framtiden för din tarm. om man har diareé hela tiden så försämras ju näringsupptaget, tarmen är stressad, man förlorar vätska och mineraler och bakteriefloran försämras extremt. det kan ge svaghet, dålig hud etc. och vem vill springer till toa hela tiden och har gaser.
så det inte att rekommendera att fortsätta drycker vanlig mjölk.

men det finns många laktosfria/låglaktoshaltiga produkter. mjölk, joghurt (som man blandar med vatten/mjölk för att få en drickjoghurt), keso osv. hårdost är oxå laktosfattig. de smakar precis som vanliga mjölkprodukter.
men obs! det finns oftast laktos i många produkter som tex charkprodukter.

du kan göra ett test hos en läkare men du kan oxå testar själv. låt bli alla mjölkprodukter 3-4 dagar och sen drycker du vanlig mjölk på fastande mage och ser vad det är det händer.

det finns oxå kapslar med laktas (enzymet som bryter ner laktosen i tunntarmen) som man köper på apotek och säkert på nätet, men de funkar inte för alla och är ganska dyra i längden. men för nödfallet (resa, fester etc.) är de ett alternativ.
lycka till!

Ajin
2008-03-04, 18:33
Låter bra ..
Zowie, du nämnde att näringsupptaget kan försämras med tiden, hur kommer det sig?

Mega_man1000
2008-03-04, 18:44
ursäkta jag men får jag fråga en annan sak nu när vi endå pratar om mjölk? Är det farligt att dricka 2-3 l mjölk/dag? En kampis sa att det är farligt att få i sig för mycket kalcium:S

Eddie Vedder
2008-03-04, 18:57
ursäkta jag men får jag fråga en annan sak nu när vi endå pratar om mjölk? Är det farligt att dricka 2-3 l mjölk/dag? En kampis sa att det är farligt att få i sig för mycket kalcium:S

Det finns det hur många trådar som helst om. Så sök istället då den här tråden handlar om laktosintolerans.

Ajin
2008-03-05, 02:13
Mega_man1000, stort (för stort) intag utav kalcium kan orsaka prostatacancer.

Eddie Vedder
2008-03-05, 05:46
Mega_man1000, stort (för stort) intag utav kalcium kan orsaka prostatacancer.

Det är oklart om kalcium är boven. Sambandet gäller högre konsumtion av mjölkprodukter i allmänhet, lågfettvarianter i synnerhet.

Men leta gärna upp en tråd om det istället för att ta det här tack, för trådskaparens skull.:)

Ajin
2008-03-05, 13:20
Mjo.

I alla fall, finns det nån möjlighet att det är mycket ätande eller stort intag av kolhydrater/proteiner som får min mage att må dåligt? Eller kan man mer eller mindre förlita sig på att det är laktosöverkänslighet?

saab900
2008-03-05, 14:45
Hej!

Det låter som att du är säker på att det är ditt höjda intag av laktosprodukter som orsakar din diarré? Det är helt omöjligt för någon att över internet kunna avgöra om det är laktosintolerans eller inte, och jag kan inte förstå att du frivilligt utsätter dig för detta*screwy*

Jag tycker annars att det låter lite som IBS http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25673, och om inte magen funkar har man svårt att fungera rent allmänt, så se för f*n till att masa dig till ner till vårdcentralen imorgon och kolla upp dig, gör laktosbelastning etc. Är du säker på att du inte hade dessa besvär tidigare tycker jag att du får offra dig och skippa mjölkprodukter några dagar för att kolla detta. Du kan ju t ex köpa laktosfri mjölk. Det är inte värt det att eventuellt skada tarmarna för att gå upp i vikt lite snabbare, TÅLAMOD!

saab900
2008-03-05, 14:46
Förlåt för tonen, men det här är allvarliga saker, gör inte detta mot dig själv, lycka till!

bubba8976
2008-03-05, 14:47
Mjo.

I alla fall, finns det nån möjlighet att det är mycket ätande eller stort intag av kolhydrater/proteiner som får min mage att må dåligt? Eller kan man mer eller mindre förlita sig på att det är laktosöverkänslighet?

jaa det är antagligen laktos , om de vore proteinet du är allergisk mot skulle du mer eller mindre va död:thumbup:

Ajin
2008-03-05, 15:12
Alright, tackar.

Ska nog ta och kolla upp det :)

zowie
2008-03-06, 15:30
Låter bra ..
Zowie, du nämnde att näringsupptaget kan försämras med tiden, hur kommer det sig?

tja, alltså tarmen lider ju av den stressen den är utsatt för. och har man konstant diarré så har tarmludden inte tillräckligt med tid för att ta upp näringsämnen ur maten.
men det är bäst att kolla upp det, men du kan ju göra ett självtest om det är kö på vårdcentralen (som jag har skrivit redan). annars är själva testet inte farligt eller så. ta ca. 1,5-2 timmar om det utförs rätt.
har redan gjort det 2 gånger...

Warrior1
2008-03-07, 22:36
Hade själv samma problem för ett år sedan, för mig berode det på mjölken, jag är inte laktosintolerans men känslig.

Om jag bara dricker mjölk så får jag inga problem, men när jag blandar med Proteiner osv då får ja problem, gick över till vatten o problemen försvann.
Mjölken får hålla sig till middagen...

Scratch89
2008-03-07, 23:01
Hade själv samma problem för ett år sedan, för mig berode det på mjölken, jag är inte laktosintolerans men känslig.

Om jag bara dricker mjölk så får jag inga problem, men när jag blandar med Proteiner osv då får ja problem, gick över till vatten o problemen försvann.
Mjölken får hålla sig till middagen...

Det beror troligen på mängden mjölk. Blandar man proteindrinkar är upp till en halvliter inga ovanliga mängder, medan ett glas till maten är ungefär hälften. En vanlig person som bara är lite känslig mot laktos kan känna stor skillnad. En laktosintolerant brukar antas kunna dricka 1 dl mjölk om dagen utan problem (sålänge det inte intas på fastande mage).

Ellis Wyatt
2008-03-08, 07:03
Det kan även nämnas att vissa proteinpulver innehåller laktos. Whey-80 innehåller exempelvis ~5 gram laktos per 100 gram.

Scratch89
2008-03-08, 11:07
Det kan även nämnas att vissa proteinpulver innehåller laktos. Whey-80 innehåller exempelvis ~5 gram laktos per 100 gram.

Den mängden ska troligen inte påverka, så länge man inte trycker i sig flera hekto proteinpulver per dag.