handdator

Visa fullständig version : Posta era knäböj --> frontböj-vikter!


Officer
2003-05-18, 18:44
Ja just det, jag vill ha era träningsvikter på vanliga knäböj och sedan frontböjar, för att kolla skillnaden...

Jag säger inte mina vikter men jag har iallafall en viktskillnad på cirka 30 kilo mellan knäböj och frontböj på samma repsantal.

Vad har ni för skillnad? :bpump:

Munter
2003-05-18, 18:54
Var inte det här uppe för några veckor sedan ?

Bakpå 180kg x 2
Frampå 150kg x 2

... :(

spas
2003-05-18, 18:57
Vet inte mitt max inågon av dem. Gör lätt en 8 på 100 respektive 60. Pinskamt lite jag vet men men det går framåt i alla fall :)

jwzrd
2003-05-18, 19:07
3x190 i böj
några på 140 i frontböj

Herkulez
2003-05-18, 19:10
nu har jag inte kört ben tungt men i julas gjorde jag en singel på 270 (med lindningar) som inte var alltför tung, fronböjjar reppar jag på 150-160 kg

King Grub
2003-05-18, 19:41
En liten nerv i kläm i ryggen (som gör att jag inte kan köra mark) och ett uselt, opererat knä gör att jag får ta det lite lugnt i böjen, så det bästa jag åstadkommit är 14 reps på 140, och en 5-6 på 200. Frontböj lägger jag nästan alltid sist i passet, så där är det inga vikter alls att tala om.

Allan
2003-05-18, 19:47
255 bak 200 fram som max. Bälte och lindor. Gjort ett par rep på 245 bak och en trea på 187,5 fram

allan

spas
2003-05-18, 19:49
Känner mig svag nu :em:

Castro
2003-05-18, 20:08
Originally posted by spas
Känner mig svag nu :em:

Det är inte direkt de minsta karlarna på forumet som skrivit upp sina vikter serru...

AnderssoN
2003-05-18, 20:18
Bak: 60 kg x 8
Fram: 62,5 kg x 7

slå det om ni kan...

Ninjasmurf
2003-05-18, 20:47
bak: 4*140kg (körde max-ot)
fram: 60kg tror jag...fast jag har bara kört den ett par gång då det e så vingligt...

Karl_alfred
2003-05-18, 23:34
Hur fasen kör man fronten utan att det gör ont? Vart ska stången ligga? Får ont hur jag än provar. Kör jad den med korsade armar med händerna ovanpå axlarna får jag ont i axlarna och måste släppa. Kör jag med stången i händerna och på bröst får jag ont i handlederna och måste släppa. Har bara kört på runt 100 men det gör ont ändå. Några tips?

Muskelsmurfen
2003-05-19, 06:48
Dé é lungt, det finns räkor här åxå. :D
Jag kör sexor på 115kg bakpå, skall nog prova frontböj idag.

Herkulez
2003-05-19, 08:10
Originally posted by Karl_alfred
Hur fasen kör man fronten utan att det gör ont? Vart ska stången ligga? Får ont hur jag än provar. Kör jad den med korsade armar med händerna ovanpå axlarna får jag ont i axlarna och måste släppa. Kör jag med stången i händerna och på bröst får jag ont i handlederna och måste släppa. Har bara kört på runt 100 men det gör ont ändå. Några tips?

lite svårt at förklara men...
så här kör jag:

först så greppar jag stången med korsade raka armar, underhandsfattning, ungefär halsbrett mellan händerna så du inte stryper dig. sen så roterar jag bara armarna så jag kommerunder stången så att jag får den högt upp på axlarna nära halsen och trycker upp armbågarna. och sen så är det bara att börja mata, hoppas du förstår

Pudzianovski
2003-05-19, 11:33
Ni som kör framför: skulle va kul o höra varför ni kör framför?? Variation? ont i ryggen? ja...

Själv tycker jag bakom är tillräckligt för mig. Enkelt, tyngre vikter och lättare med en bra teknik.

Bara undrar vad ni böj kungar tycker.


:em:

Herkulez
2003-05-19, 11:55
kopplar ur ryggen och rumpan mer för mig.

Munter
2003-05-19, 12:47
Samma här, kan maxlyfta frampå utan att koppla in ryggen nämnvärt.

Officer
2003-05-19, 13:09
Frontböjar regerar! Urkoppling av rygg och rumpa till kostnad av axelont

spas
2003-05-19, 13:10
Samma här slipper ont i ryggen

AnderssoN
2003-05-19, 14:20
Kör också frontböj för att jag har problem med ryggen vid vanliga.

jwzrd
2003-05-19, 15:11
Frontböjen kopplar definitivt inte ur röven på mig, tar längre ned på den bara. Och ryggen får lite smörj men högre upp. Magen får rejält med stryk.

Firm
2003-05-19, 15:11
8*185 knäböj, fullt djup (tills vaderna tar emot), stången högt upp och axelbrett mellan fötterna. Inga lindor eller bälte. Har inte testat SL-böj på väldigt länge, så jag vet inte vad max ligger där. Frontböj var också länge sen jag körde, tror jag reppade på runt 135kg.

Officer
2003-05-19, 15:15
Originally posted by Firm
8*185 knäböj, fullt djup (tills vaderna tar emot), stången högt upp och axelbrett mellan fötterna. Inga lindor eller bälte. Har inte testat SL-böj på väldigt länge, så jag vet inte vad max ligger där. Frontböj var också länge sen jag körde, tror jag reppade på runt 135kg.

Schysst att du delar med dig av dina resultat, men i min originalfråga syftade jag till SKILLNADEN mellan er frontböj - och vanlig böj.
Så skriv endast om ni vet ungefärlig skillnad, tack :love: Inte för att vara otrevlig men kolla topicen igen.

Allan
2003-05-19, 16:15
Jaha, man får mindre arsle av att träna frontböj? Det måste vara därför alla tyngdlyftare har såååååå små ändor....Den huvudsakliga anlednigen till att ni inte får utveckling av gluteus är till största delen att ni inte går tillräckligt djupt. Och då får ni också sämre utveckling av låren.
Allt detta kommer med tråden "sanningen om knäböjen" eller vafan jag ska kalla den, som håller på att växa mig över huvudet just nu...


allan

jwzrd
2003-05-19, 16:40
Det låter som en mycket bra ide!

King Grub
2003-05-19, 16:43
Originally posted by Allan
Jaha, man får mindre arsle av att träna frontböj? Det måste vara därför alla tyngdlyftare har såååååå små ändor....Den huvudsakliga anlednigen till att ni inte får utveckling av gluteus är till största delen att ni inte går tillräckligt djupt. Och då får ni också sämre utveckling av låren.
Allt detta kommer med tråden "sanningen om knäböjen" eller vafan jag ska kalla den, som håller på att växa mig över huvudet just nu...


allan

Jag tycker också det är rätt kul att så många tror att gluteus avaktiveras i frontböj. :D

jwzrd
2003-05-19, 16:44
Alltså, frontböj tar nog fan mer på röven än vanlig böj för mig. Vanlig böj tar däremot mycket mer i hamstring. Men jag kör med bred fotsättning, kan vara det som är orsaken. Vad säger Allan?

Officer
2003-05-19, 17:03
Jag vill bara förklara mig när jag sade "Urkoppling av rygg och rumpa till kostnad av axelont".

Självklart kopplas dom inte ur helt och hållet, det jag menar är när jag JÄMFÖR denna övning till vanliga böj..
När jag kör vanliga böj blir jag nästan tvingad att luta mig framåt hur jag än gör, vilket leder till att min rygg och rumpa får jobba extra. Men frontböjarna tvingar mig att hålla ryggen sak så att jag inte tappar stången från axlarna och framåt, och på det sättet går jag DJUPT utan att böja mig framåt (djupt= slår i vaderna så djupt det går), och jag tycker faktiskt att det tar MYCKET mindre på röven än vanliga böj. Och säg inte att jag inte kör tillräckligt djupt för jag vet vad jag snackar om när jag snackar om djupt :angel:

Allan
2003-05-19, 17:17
Orkar du inte hålla upp kroppen har du för svága magmuskler, eller rättare sagt, du vet inte hur du ska mobilisera stöd från mellangärdet, Generellt sett kan man väl säga att man ska gå djupare i frontböjen än i den med stången på nacken...

allan

Munter
2003-05-19, 17:57
Fördelen med frontböjjarna är för mig att man kan komma ner till bottenläget utan att belasta ryggen. Om det nu beror på svaga eller ovana stabilisatormuskler låter jag vara osagt... men lätt att komma djupt iaf!

Herkulez
2003-05-19, 18:27
Originally posted by Allan
Jaha, man får mindre arsle av att träna frontböj? Det måste vara därför alla tyngdlyftare har såååååå små ändor....Den huvudsakliga anlednigen till att ni inte får utveckling av gluteus är till största delen att ni inte går tillräckligt djupt. Och då får ni också sämre utveckling av låren.
Allt detta kommer med tråden "sanningen om knäböjen" eller vafan jag ska kalla den, som håller på att växa mig över huvudet just nu...


allan

För mig gör det, den avaktiveras inte helt men del iaf. Det är ganska svårt för dig att säga hur alla reagerar, jag känner väl ändå bäst själv :rolleyes: Det mesta beror på att jag kör med lättare tyngder, men oxå att benen tar den största smällen. Och jag GÅR tillräckligt djupt.

emmzan
2003-05-19, 18:38
Originally posted by Allan
Jaha, man får mindre arsle av att träna frontböj? Det måste vara därför alla tyngdlyftare har såååååå små ändor....

Tynflyftarrumpor.. Mmmmm *dregla*

Allan
2003-05-19, 20:52
Herkulez, jag är mycket medveten om att jag inte kan bedöma precis alla. Men oftast är det så att folk a) inte går djupt nog och därför b) har sämre benutveckling. Sen är det givetvis så att det finns de som gör mycket korrekta frontböjar med bra resultat.
Och om jag minns rätt hör väl du till de där som faktiskt tränar riktigt hårt. Det gör att din ända antagligen skulle skrämma livet ur de där plattrövsälskarna som brukar hoa om att gluteus växer - även om du är nöjd med den. Och det är väl huvudsaken.;)

allan

Nitrometan
2003-05-19, 21:09
Ja, akta dig för plattrövar.

Böj bak - 270
böj fram - har inte maxat men gjort några stycken på 150-160, känns ostabilt.

morolto
2003-05-19, 21:11
270 kg bakpå. Under 90 grader
220 kg frampå ända ner i källarn
Hjälpmedel: apotekslindor+slbälte

Muskelsmurfen
2003-05-19, 21:31
Allan> När kommer "sanningen om knäböj"?
Alla verkar betona vikten av att gå ned djupt i böjen? Gör det verkligen så stor skillnad? Jag brukar gå ned så jag har låren parallella med golvet, räcker inte det?
Jag klarar knappt att nå "fullt" djup utan vikter. Mina knän skriker på mig om jag försöker, det har de alltid gjort. Jag kan t.ex inte sitta på knä. Tänk er att försöka stänga ett gångjärn men att ha en "pinne" längst innte i gångjärnet, så känns det i mina knän?
Dessutom har jag nog ganska stela anklar. Vaderna är dock väldigt flexibla.

P.S. Till alla som tänker vig som ett kylskåp... jag hade samma problem på den tiden då jag kunde gå ned i split och spagat. D.S.

Tompi
2003-05-20, 03:40
Ca 2*130kg nu pga av en knäskada, men börjar komma tillbaka gjorde 160 innan. Bak alltså!
Fram, 10a på 60kg. Har bara testat en gång och gillade inte övning speciellt mkt, men det kanske kommer.

biginjapan
2003-05-20, 05:31
med risk for att komma ifran amnet sa hade jag tankt smyga in en liten fraga. Har borjat med bentraning ganska nyligen. kor i princip bara djupa knaboj. brukar fa ont i nedre delen av korsryggen ett par dagar efter. inget man inte kan sta ut med men det kanns lite laskigt. Ar detta bara traningsverk/stelhet
eller nagot man bor vara forsiktig med??

Nitrometan
2003-05-20, 19:36
Bara du som kan svara på det.
Är det träningsvärk är det ingen fara.

Men du måste lära dig att känna skillnaden.

Herkulez
2003-05-21, 11:36
Originally posted by Allan
Herkulez, jag är mycket medveten om att jag inte kan bedöma precis alla. Men oftast är det så att folk a) inte går djupt nog och därför b) har sämre benutveckling. Sen är det givetvis så att det finns de som gör mycket korrekta frontböjar med bra resultat.
Och om jag minns rätt hör väl du till de där som faktiskt tränar riktigt hårt. Det gör att din ända antagligen skulle skrämma livet ur de där plattrövsälskarna som brukar hoa om att gluteus växer - även om du är nöjd med den. Och det är väl huvudsaken.;)

allan

Oj, såg inte att det var så många som hade skrivit det, tog det lite personligt

no hard feelings ?!

Herkulez
2003-05-21, 11:38
måste tillägga att när jag gjorde böjjen var jag 21 och vägde 94kg