handdator

Visa fullständig version : Bra tränings program?


Alex90
2008-03-03, 01:44
Hej jag är nybörjare när det kommer till träning. Mina mål är att förlora några kilon samtidigt som jag bygger upp mina muskler. Jag har hört att det är rekomenderat att bara träna varge muskelgrupp 1 gång i veckan är detta sant? jag har nu lagt upp det såhär.

Söndag Bröst/axlar.
Tisdag Mage/rygg.
onsdag Biceps/triceps.
fredag Ben.

Vad anser ni är detta ett bra tränings schema?
Tacksam för seriösa svar och tips.

zeusden1
2008-03-03, 07:36
Och som vanligt ska man även skriva hur gammal man är, hur mycket man väger, hur länge man har tränat osv.

Alex90
2008-03-03, 10:09
är 18 år 187 cm lång väger 105kg har tänkt träna 4 dagar i veckan

pragmatist
2008-03-03, 10:17
Jag har hört att det är rekomenderat att bara träna varge muskelgrupp 1 gång i veckan är detta sant?

Nja. Det funkar, är ett ganska enkelt system och många tränar på det sättet för att de trivs med det, men det finns inga egentliga belägg för att det ger bättre resultat. Särskilt inte för nybörjare. Det forskningen säger är snarare att nybörjare får bättre resultat i termer av styrkeökningar av att träna igenom hela kroppen 2-3 gånger per vecka.

Jag tycker ett lämpligt upplägg för en nybörjare som prioriterar viktnedgång är att träna styrketräning två gånger per vecka (hela kroppen varje pass) och konditionsträning två-tre gånger.