handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott ökar risken för cancer


Bönne
2008-03-03, 00:50
Vitamintillskott kan öka risken för lungcancer - framför allt hos rökare, visar en studie av mer än 77 000 personer.

För varje 100 milligrams E-vitamintillskott per dag de undersökta personerna, som var mellan 50 och 76 år, fick i sig ökade risken för att utveckla lungcancer med sju procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_931869.svd

Även om 100 mg e-vitamin känns som väldigt mycket, ganska intressant dock.

demode
2008-03-03, 01:28
med 7% för rökare. Mindre för icke-rökare vilket känns "ofarligt". 7%< på t.ex. 0.1% chans.. (drar siffran ur röven där men ändå).

Vänta lite? Läser jag rätt nu? För varje dag?

Eddie Vedder
2008-03-03, 07:09
Här är den:

Rationale: Lung cancer is the leading cause of cancer-related mortality in the United States. Although supplements are used by half the population, limited information is available about their specific effect on lung cancer risk.

Objectives: To explore the association of supplemental multivitamins, vitamin C, vitamin E, and folate with incident lung cancer.

Methods: Prospective cohort of 77,721 men and women aged 50–76 years from Washington State in the VITAL (VITamins And Lifestyle) study. Cases were identified through the Seattle–Puget Sound SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) cancer registry.

Measurements and Main Results: Hazard ratios (HRs) for incident lung cancer according to 10-year average daily use of supplemental multivitamins, vitamin C, vitamin E, and folate. A total of 521 cases of lung cancer were identified. Adjusting for smoking, age, and sex, there was no inverse association with any supplement. Supplemental vitamin E was associated with a small increased risk of lung cancer (HR, 1.05 for every 100-mg/d increase in dose; 95% confidence interval [CI], 1.00–1.09; P = 0.033). This risk of supplemental vitamin E was largely confined to current smokers (HR, 1.11 for every 100-mg/d increase; 95% CI, 1.03–1.19; P < 0.01) and was greatest for non–small cell lung cancer (HR, 1.07 for every 100-mg/d increase; 95% CI, 1.02–1.12; P = 0.004).

Conclusions: Supplemental multivitamins, vitamin C, vitamin E, and folate were not associated with a decreased risk of lung cancer. Supplemental vitamin E was associated with a small increased risk. Patients should be counseled against using these supplements to prevent lung cancer.

http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/content/abstract/177/5/524

Long-Term Use of Supplemental Multivitamins, Vitamin C, Vitamin E, and Folate Does Not Reduce the Risk of Lung Cancer. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine Vol 177. pp. 524-530

Att professorn som intervjuas i SvD är så förvånad är något som förvånar mig. Det här har ju redan setts när det det handlar om betakaroten, d.v.s. positiva resultat som setts med högt intag via kosten men men motsatt effekt vid supplementering.
Så att vitamin E tyder på samma sak förstår jag inte det förvånande med. Det är ju dessutom känt sedan länge att jätteintag av E-vitamintillskott är farligt.

Stargazer
2008-03-03, 07:28
Vad jag inte förstår är att det skulle vara så stor skillnad mellan att få i sig det via kosten och att få i sig det via konstgjorda produkter. Om det är samma ämne borde det ju inte vara någon skillnad tycker man, eller är det så att frukterna/grönsakerna som innehåller det aktuella ämnet även har något annat ämne som krävs för att kroppen ska ta upp det på bästa sätt, som man av någon anledning har lyckats missa att sätta till i kosttillskotten...?

Eddie Vedder
2008-03-03, 07:34
eller är det så att frukterna/grönsakerna som innehåller det aktuella ämnet även har något annat ämne som krävs för att kroppen ska ta upp det på bästa sätt, som man av någon anledning har lyckats missa att sätta till i kosttillskotten...?

Exakt.

Att syntetisera ETT enskilt ämne innebär inte att man får alla fördelar som samma ämne anses bidra med i kosten.
C-vitamin i tillskottsform är just rent C-vitamin och inget annat. I t.ex. en apelsin befinner sig C-vitaminen i en helt annan kemisk miljö tillsammans med andra bioaktiva ämnen i olika förhållanden och den miljön kan mycket väl vara av lika stor vikt som vitaminet som sådant.

Man vet alltså inte EXAKT vad det är i frukt och grönt som har såna hälsofördelar jämfört med identifierade ämnen som man sedan renframställer.

Tolkia
2008-03-03, 08:12
I vissa fall är det också så att man ur kosten inte får i sig det färdiga vitaminet, utan en "råvara" som kroppen själv omvandlar. Ju mindre behov desto mindre omvandling. Situationen blir ju en annan om man stoppar i sig redan färdiga vitaminer. Dessutom är det ofta svårt att överdosera så astronomiskt via naturliga källor (isbjörnslever är väl ett av undantagen) som man lätt gör via tillskott (särskilt om man tar flera olika; av någon anledning vill många tillverkare gärna "förbättra" ett tillskott av x genom att lägga till lite av vitamin y, z och w när de ändå är igång).

Golcic
2008-03-03, 18:52
som var mellan 50 och 76 år, fick i sig ökade risken för att utveckla lungcancer med sju procent.
Och de rökte dessutom. Undra hur det ligger till för mig som får i mig över den mängden men varken röker eller är ens 20+. Skrämmade!

Eddie Vedder
2008-03-03, 19:03
Och de rökte dessutom.

Ja det är just det som är grejen. Det finns de som tror att mer antioxidanter automatiskt ger bättre antioxidativt skydd. Här visade det sig ju att det var raka motsatsen, d.v.s. påverkan visade sig vara negativ och risken ökad i förhållande till rökning men utan dessa tillskott.

Hypotes: Rökning ökar markant risken för lungcancer och innebär högre oxidativ stress på kroppen, således ställs högre krav på intag av antioxidanter och tillskott borde väl vara lämpligt för att minska risken då?

Slutsats: Den redan höga risken för lungcancer visade sig inte minska av tillskott, vitamin E visade t.o.m. ett samband för ökad insjukning.

Du som påstår att träningen frestar på så extremt på kroppen att överintag av mikronutrienter är nödvändigt kan nog ta till dig ändå ska du se, även hård träning innebär ju faktiskt ökad oxidativ stress när man håller en viss nivå.

Just lungcancer kanske inte är det första iom att du är en icke-rökare men om supplementeringen har motsatt effekt här så kan man ju omöjligen utesluta att det inte kan vara på samma sätt i andra situationer där immunförsvaret sätts på prov och kroppen utsätts för påfrestningar.

Nitrometan
2008-03-03, 19:56
...

Just lungcancer kanske inte är det första iom att du är en icke-rökare men om supplementeringen har motsatt effekt här så kan man ju omöjligen utesluta att det inte kan vara på samma sätt i andra situationer där immunförsvaret sätts på prov och kroppen utsätts för påfrestningar.
Menar du att mer inte alltid är bättre? :confused:

Det verkar så ologiskt... :Virro





Bra poäng Eddie.

Golcic
2008-03-03, 21:19
Vad jag menade var att jag kunde inte bry mig mindre om denna studien. Den skrämmer mig inte alls.

Nitrometan
2008-03-03, 21:23
Vad jag menade var att jag kunde inte bry mig mindre om denna studien. Den skrämmer mig inte alls.
Tror du att nån vill att du ska bli rädd?

Eddie Vedder
2008-03-04, 06:21
Vad jag menade var att jag kunde inte bry mig mindre om denna studien. Den skrämmer mig inte alls.

Och varför skulle den "skrämma" någon? Syftet var en rent vetenskaplig undersökning på tillskottens inverkan på immunförsvaret hos en immunförsvagad grupp människor.

Att just rökare väljs till såna här studier är inte enbart för att det är just rökare man är intresserad av skall du veta. Det har även att göra med att det är en ganska homogen grupp människor eftersom de alla har gemensamt att de utsätter sig för samma gift varje dag. Det blir alltså en något mer homogen grupp än en grupp icke-rökare.
Men poängen är fortfarande att tillskott inte visar någon förbättring och att E-vitamin snarare visade något negativt.

Och med tanke på dina uttalanden i den andra tråden om hur mycket en idrottare pressar sin kropp och sitt antioxidantbehov så är ju även det en immunförsvagad grupp, åtminstone under mer akuta perioder (såsom i direkt samband med extremt hård ansträngning).

Sverker
2008-03-04, 07:15
Folsyra kan vi ju lämna för den har ingen direkt verkan som antioxidant. I alla fall inte tillsammans med E-vitamin.

Jag skulle vilja få ut mer av gruppen som använde både E-vitamin och C-vitamin. Dessa två vitaminer samarbetar som antioxidanter, vilket jag försöker läsa ut i studien.

Golcic
2008-03-04, 11:29
Tror du att nån vill att du ska bli rädd?
Rubriken löd: "Kosttillskott ökar risken för cancer" så något sånt måste det ha varit... tycker man.

Eddie: Jag anser inte dig vara en av de idrottarna, du är löpare (eller nåt sånt), vad jag syftade på var mest bodybuilders som trycker i sig flera gram testosteron, massa tillväxthormon, insulin och med mera, dagligen.

Rahf
2008-03-04, 11:52
Rubriken löd: "Kosttillskott ökar risken för cancer" så något sånt måste det ha varit... tycker man.

Eddie: Jag anser inte dig vara en av de idrottarna, du är löpare (eller nåt sånt), vad jag syftade på var mest bodybuilders som trycker i sig flera gram testosteron, massa tillväxthormon, insulin och med mera, dagligen.

Detta är inte Aftonbladet eller Expressen, rubrikerna skrivs inte för att sälja exemplar direkt. Bönne har tagit del av en studie och väljer att skriva rubriken som så efter att ha dragit slutledningen att studierna påvisar detta resultat. Det är till för att informera, inte skrämma.

Betyder detta att definitionen "idrottare" begränsas till folk som sysslar med astung doping? Eller är det så att du yrar i nattmössan?

Nog fasen är Eddie en idrottare.

troot
2008-03-04, 16:14
Har läst igenom hela tråden+artikeln. Men hur påverkar denna studie oss vanliga människor som tränar? Ska man försöka anpassa sitt multivitamin tillskott så det innehåller små doser av e-vitamin?

Eddie Vedder
2008-03-04, 18:36
Rubriken löd: "Kosttillskott ökar risken för cancer" så något sånt måste det ha varit... tycker man.

Du har ju antagligen läst studien i sig så varför gå på trådrubriken. Studiens resultat och slutsatser blir ju knappast annorlunda bara p.g.a. tråd- eller artikelrubriker.

Har läst igenom hela tråden+artikeln. Men hur påverkar denna studie oss vanliga människor som tränar? Ska man försöka anpassa sitt multivitamin tillskott så det innehåller små doser av e-vitamin?

Min tolkning är att man återigen påvisat att kosttillskotts tillskrivna effekter ofta uteblir i praktiken samt at ännu en studie visar negativa konsekvenser av E-vitaminsupplementering.

Äter du en bra kost i tillräckliga mängder är ju sannolikheten för att vitamin-och mineraltilskott skall vara nödvändigt ganska liten överhuvudtaget, väldigt överskattat hos personer med välbalanserad kost som dessutom har en kaloribudget stor nog för mycket mat ( = stor näringstillförsel). Om du dessutom känner att din träningsdos är så tuff att det påfrestar ditt immunförsvar väldigt hårt kanske det kan vara något att åtminstone ha i beaktning. :)

Golcic
2008-03-06, 02:27
Detta är inte Aftonbladet eller Expressen, rubrikerna skrivs inte för att sälja exemplar direkt. Bönne har tagit del av en studie och väljer att skriva rubriken som så efter att ha dragit slutledningen att studierna påvisar detta resultat. Det är till för att informera, inte skrämma.

Betyder detta att definitionen "idrottare" begränsas till folk som sysslar med astung doping? Eller är det så att du yrar i nattmössan?

Nog fasen är Eddie en idrottare.
Wow, folk här är proffs på att tolka saker fel.

Har aldrig sagt att han inte är en idrottare, men han är absolut inte samma typ av idrottare som en pro bodybuilder, som pga sitt grova intag av roids behöver så mycket skydd som möjligt för att inte falla ihop.

Du har ju antagligen läst studien i sig så varför gå på trådrubriken. Studiens resultat och slutsatser blir ju knappast annorlunda bara p.g.a. tråd- eller artikelrubriker.
Tyckte bara att pga trådens rubrik och folks reaktioner här så verkade det lite som att det var lite "skrämmande" mer än att folk bugade och tackade för informationen. Således valde jag att konstatera att detta inte rör (som i "skrämmer", och inte som i "berör". Skriver detta för jag vet att någon &/¤%!"# hade valt att påpeka det, så nu har ni läst en extra mening bara pga att jag inte vill misstolkas igen då detta tycks vara något väldigt vanligt här idag, tyvärr) mig ett dugg.

Raggis
2008-03-06, 03:32
Wow, folk här är proffs på att tolka saker fel.

Har aldrig sagt att han inte är en idrottare, men han är absolut inte samma typ av idrottare som en pro bodybuilder, som pga sitt grova intag av roids behöver så mycket skydd som möjligt för att inte falla ihop.


Tyckte bara att pga trådens rubrik och folks reaktioner här så verkade det lite som att det var lite "skrämmande" mer än att folk bugade och tackade för informationen. Således valde jag att konstatera att detta inte rör (som i "skrämmer", och inte som i "berör". Skriver detta för jag vet att någon &/¤%!"# hade valt att påpeka det, så nu har ni läst en extra mening bara pga att jag inte vill misstolkas igen då detta tycks vara något väldigt vanligt här idag, tyvärr) mig ett dugg.


Nu vet vi att du är en "pro bodybuilder" också :D

Eddie Vedder
2008-03-06, 06:23
Således valde jag att konstatera att detta inte rör (som i "skrämmer", och inte som i "berör". Skriver detta för jag vet att någon &/¤%!"# hade valt att påpeka det, så nu har ni läst en extra mening bara pga att jag inte vill misstolkas igen då detta tycks vara något väldigt vanligt här idag, tyvärr) mig ett dugg.

Det är just det här som förvånar mig. Jag tänker mest på dina uppfattningar om hur en tränande individs kropp har så extremt mycket högre behov av mikronutrienter och antioxidanter.

Eftersom du skrivit det i Animal Pak-tråden tolkar jag det som att du anser att tränande individer också är en immunförsvagad grupp, immunförsvagad p.g.a. den oxidativa stress som hård fysisk ansträngning kan innebära.

Således måste inte det här vara helt omöjligt att applicera på andra grupper vars kroppar utsätts för oxidativ stress eller hur? Jag har redan förklarat det praktiska i att undersöka just rökare och utgå från lungcancer. Det är som sagt en praktisk lösning eftersom den är lättidentifierbar, alla vet att rökares risk för just lungcancer är mångfaldigt högre.

Det betyder inte att det är den enda gruppen som dom här resultaten kan appliceras på som sagt, kan även gälla andra grupper och andra hälsoeffekter.

Scratch89
2008-03-06, 07:39
Att äta tillskott av vitaminer (och mineraler) när man är en högenergiförbrukare, vilket de flesta på det här forumet är, är verkligen att kasta pengarna i sjön. Om man nu mot förmodan skulle äta en så dålig kost att man inte täcker näringsbehovet är det inte supplementering som är första bästa utväg, utan en omläggning av kosten.

n1tro
2008-03-06, 08:39
jag tvekar starkt på att vi verkligen behöver massa kosttillskott utöver dne mat vi käkar. vi är inte elitidrottare (de flesta av oss på brädan i alla fall), vi är inte i närheten av överträning av 4 styrkepass i v och några löppass heller, käka på bara, skippa tillskotten

Eddie Vedder
2008-03-06, 08:43
jag tvekar starkt på att vi verkligen behöver massa kosttillskott utöver dne mat vi käkar. vi är inte elitidrottare (de flesta av oss på brädan i alla fall), vi är inte i närheten av överträning av 4 styrkepass i v och några löppass heller, käka på bara, skippa tillskotten

+1:thumbup:

Det fetstilta tror jag dock är en stor anledning till att många kör med så mycket olika tillskott och tror sig behöva det.

Det är ett effektivt sätt att intala sig att man befinner sig på så mycket högre nivå än vad som är fallet. "Jag tränar hårt/intensivt" är ju knappast ovanligt att vissa påstår. Okej, man kanske inte ljuger men människorkroppen är inte så sorgligt svag att några pass styrketräning och lite kondition tar död på en direkt.;) Men det kan man ju intala sig om man vill.

morbido
2008-03-06, 12:57
men är inte behovet av olika vitaminer och mineraler ganska individuellt? Jag har ibs och äter vegetarisk kost. Jag käkar en hel del frukt och ganska lite grönsaker Pga gasbildningen osv. Men jag käkar i perioder mycket vitamin tillskott. Och under dessa perioder är jag betydligt piggare och fräshare. T.ex vaknar snabbare på morgonen. Jag har säkert en tarm som inte tar upp maten så speciellt optimalt. Med ibs vet man ju inte riktigt vad som är knas trots många undersökningar. och jag tror många lider av samma sak. folk stressar och lever osunt så magen ballar ur.
Så jag känner mig iaf bättre av att käka vitaminer.

Golcic
2008-03-06, 18:16
Nu vet vi att du är en "pro bodybuilder" också :D
Långt ifrån. Det vill jag inte bli iheller. ;) Titta på min avatar så kanske du kan förstå varför...

Det är just det här som förvånar mig. Jag tänker mest på dina uppfattningar om hur en tränande individs kropp har så extremt mycket högre behov av mikronutrienter och antioxidanter.

En AAS-(miss)brukares kropp. Hur många gånger ska jag behöva säga detta?

jag tvekar starkt på att vi verkligen behöver massa kosttillskott utöver dne mat vi käkar. vi är inte elitidrottare (de flesta av oss på brädan i alla fall), vi är inte i närheten av överträning av 4 styrkepass i v och några löppass heller, käka på bara, skippa tillskotten
Kan dock säga att jag, vanligtvis, tränar 3 thaipass, 4 styrkepass och 1-3 joggingpass i veckan när jag inte ligger i bulk (vilket jag gör nu, i ett kort tag till). Så alla tränar nog inte endast 4 pass i veckan... Och tro mig, jag måste äta en jävla massa då, men förbränner också skitmycket. Och jag vill inte sluta upp på någon joggingvikt a la 50kg. *rolleyes*

men är inte behovet av olika vitaminer och mineraler ganska individuellt? Jag har ibs och äter vegetarisk kost. Jag käkar en hel del frukt och ganska lite grönsaker Pga gasbildningen osv. Men jag käkar i perioder mycket vitamin tillskott. Och under dessa perioder är jag betydligt piggare och fräshare. T.ex vaknar snabbare på morgonen. Jag har säkert en tarm som inte tar upp maten så speciellt optimalt. Med ibs vet man ju inte riktigt vad som är knas trots många undersökningar. och jag tror många lider av samma sak. folk stressar och lever osunt så magen ballar ur.
Så jag känner mig iaf bättre av att käka vitaminer.
Samma här.

Eddie Vedder
2008-03-06, 21:46
men är inte behovet av olika vitaminer och mineraler ganska individuellt? Jag har ibs och äter vegetarisk kost.

Då skiljer du dig väldigt från normen. Självfallet blir det skillnad då. Och tillskott är ju just till personer med ytterligare behov av olika anledningar.

Random gymmare har inget behov av det, den praktiska biten, smidigheten och priset (för vanligt vassle och malto åtminstone) är däremot argument jag köper helt och fullt.

larkan
2008-03-06, 21:53
Håller också med om, vi behöver inte alla olika möjliga tillskott, men visst måste dom hjälpa till eftersom dom hjälper elitidrottarna. Samt, tex en protein drink är så underlättande och smidigt att ta me på gymmet istället för att ta med mat.

n1tro
2008-03-07, 08:26
Långt ifrån. Det vill jag inte bli iheller. ;) Titta på min avatar så kanske du kan förstå varför...


En AAS-(miss)brukares kropp. Hur många gånger ska jag behöva säga detta?


Kan dock säga att jag, vanligtvis, tränar 3 thaipass, 4 styrkepass och 1-3 joggingpass i veckan när jag inte ligger i bulk (vilket jag gör nu, i ett kort tag till). Så alla tränar nog inte endast 4 pass i veckan... Och tro mig, jag måste äta en jävla massa då, men förbränner också skitmycket. Och jag vill inte sluta upp på någon joggingvikt a la 50kg. *rolleyes*


Samma här.


vi är gjorda för att röra på oss, och du verkar röra på dig ganska mycket. jag har då aldrig räknat styrketräning som en egentlig träning (dont get me wrong, har styrketränat sen jag var 16 och gått upp bra med, lärt mig ett och annat) men det går fortf inte att jämföra med ett gediget löppass på samma tid, hell, en timme löpning och man är trött som fasiken jmf med en timme styrka. jag kör 3 löppass och 4styrkepass per v, men jag anser mig ändå bara träna 3 ggr/v, pga löpningen.och detä r löpningen som sliter på en isåfall, och 3 löppass/v är verkligen, verkligen, ingenting förm in del