handdator

Visa fullständig version : Muskelprobelm i ryggen?


tae
2008-03-03, 00:20
Hej, jag har något av ett problem med min rygg. Om jag själv får gissa skulle det vara erector spinae och vänstra rhomboiden som är drabbad. Jag känner av det på så sätt att de musklerna är extremt stela, nästan så att det gör ont ibland. Jag märker av det när jag ligger ner eller lutar armbågarna på något så att jag slappnar av allmänt i ryggen, jag kan då känna hur denna del av ryggen nästan gör lite ont och inte slappnar av riktigt.
Det här har varit där ett tag, och varken träning, ny säng eller liknande har hjälpt. På senare tid har jag också märkt hur min nacke reagerat på samma sätt, när jag lägger huvudet på kuddet så känns det som någon muskel i nacken hela tiden "kämpar emot" och vill hålla upp huvudet.
Jag har varit hos naprapat en gång och det underlättade tillfälligt, men jag skulle uppskatta något råd!

tae
2008-03-03, 00:25
edit: När jag gör stretchövningen för erector spinae på denna sida http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4469 , den första bilden, så känner jag hur det stramar, på gränsen till ont, mellan skulderbladen, från nacke till mitten av ryggen, samt hur det är en stickade smärta vid vänstra skulderbladet.

Martin Löwgren
2008-03-03, 10:59
Oj.

Det är väldigt svårt att ge en diagnos utefter dina symptom. Har du testat att vila och inte belasta ryggen hårt under nån vecka?

Jag hade nog sökt vård och berätta exakt var, hur, när osv du har ont så du kan få en diagnos.

/Axon

tae
2008-03-03, 19:07
Hm jag har testat att inte gymma och sånt, men att helt avlasta ryggen är ganska svårt för jag har lätt att hamna framför datorn och där sitter jag dåligt, sen utbildar jag mig till snickare vilket också kan bidra.

Vilken typ av vård skulle ni rekommendera mig? Sjukgymnast, kiropraktor, naprapat elelr något annat?

Jag kom på en annan sak, jag spelar saxofon. Kan den tyngden jag har på nacken ha något med det här att göra? Det blir ju ett par kilo man har som ett halsband.

Åse Columbus
2008-03-03, 20:47
säker på att det inte är quadratus lumborum som spökar ...och smittar av sig ?

obesogen
2008-03-03, 21:51
säker på att det inte är quadratus lumborum som spökar ...och smittar av sig ?

Varför tror du att det skulle det vara quadratus? Quadratus ger reffererad smärta ner på utsida/baksida höft inte upp mot skulderbladen.

grimfish
2008-03-03, 21:57
Se över din arbetssituation och stress i livet och återvänd förslagsvis till samma naprapat som du redan har varit hos.