handdator

Visa fullständig version : Kompetent badrumsvåg med konsekventa resultat efterlyses


Halldin
2008-03-02, 23:03
Som topic.

Är less på värdelösa OBH-nordica vågar som kan pendla med över ett halvt kilo varje gång man ställer sig på dom.

Med konsekventa resultat menar jag inte bara att ni får samma resultat om ni ställer er 2-3 gånger på den, jag menar att man ska kunna ställa sig där 20 gånger med nästan identiskt resultat (+- 0.1-0.2kg är väl OK) oavsett hur man råkar luta sig osv.

BMI-mätning och annat fjoll behövs ej.

Halldin
2008-03-03, 08:15
Bump.

Tolkia
2008-03-03, 08:17
Jag har aldrig provat att väga mig 20 gånger i sträck, men jag har en från Philips som jag tycker har varit pålitlig och stabil hittills i alla fall (den lär väl vara en åtta-tio år gammal nu).

Vill du ha stabiliteten hos en analysvåg får du nog vara beredd att pynta en hel del. ;)

Halldin
2008-03-03, 13:58
Mkay, men finns det några som är hyfsat stabila i alla fall? Tycker inte det ska pendla uppemot 0.6kg per gång, blir lite svårt att följa resultaten då ibland.

Purren
2008-03-03, 14:33
Men stå still bara!

Raka ben, rak rygg, huvudet tittar rakt fram.

Kan inte tänka mig att det är vågens fel.

Fredrik S
2008-03-03, 14:39
Jag har en Phiplis HF 380. På dom knappt fyra år jag ägt den har jag aldrig lyckats på den att visa olika om jag ställer mig flera gånger. Provade precis att ställa mig 20ggr och den visade exakt samma varje gång, dessutom tycks det inte spela någon som helst roll hur eller var på plattan man ställer sig, så länge man står still. Jag stod överallt, samt på vänster och höjer ben, men ingen skillnad. Rekomenderas.

tröskel
2008-03-03, 14:58
Mkay, men finns det några som är hyfsat stabila i alla fall? Tycker inte det ska pendla uppemot 0.6kg per gång, blir lite svårt att följa resultaten då ibland.


Du kan ju ställa dig 20 gånger och ta ett medelvärde vid varje tilfälle :D

Halldin
2008-03-03, 17:02
Men stå still bara!

Raka ben, rak rygg, huvudet tittar rakt fram.

Kan inte tänka mig att det är vågens fel.
Givetvis står jag helt still, men däremot är det ju inte säkert att man ställer sig på exakt samma ställe varje gång man går på vågen (och att några cm hit eller dit ska diffa 0.6kg är väl inte vettigt).
Jag har en Phiplis HF 380. På dom knappt fyra år jag ägt den har jag aldrig lyckats på den att visa olika om jag ställer mig flera gånger. Provade precis att ställa mig 20ggr och den visade exakt samma varje gång, dessutom tycks det inte spela någon som helst roll hur eller var på plattan man ställer sig, så länge man står still. Jag stod överallt, samt på vänster och höjer ben, men ingen skillnad. Rekomenderas.
Låter bra, ska kollas in :thumbup:
Du kan ju ställa dig 20 gånger och ta ett medelvärde vid varje tilfälle :D
Njo, ungefär så har det blivit nu.

Halldin
2008-03-03, 17:04
Kollade just specifikationer på Philips HF 380

"Tekniska specifikationer

Mycket exakt: +/-400 g
Mätskala: 5-150 kg
Upprepning (skillnad mellan 2 mätningar) : max 300 g"

Kan kanske kännas lite smådrygt om man håller på och gå ner/upp i vikt i långsam takt, men det kanske inte blir så mycket bättre än sådär för en vettig penning.

shut teh face
2008-03-03, 17:04
http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/340072.jpg
Snygg personvåg i glas. Gör sig lika bra på utedasset som i fancy badrum med guldkranar! Max belastning 150 kg. Upplösning 0,1 kg. Drivs med 2 st CR2032-batt. Lev inkl batt.

Pris: 199 kr


Haft denna ett par veckor och den har alltid visat samma vikt även om jag ställer mig flera gånger.

Teknikmagasinet.

machine gun
2008-03-03, 17:09
Kan kanske kännas lite smådrygt om man håller på och gå ner/upp i vikt i långsam takt, men det kanske inte blir så mycket bättre än sådär för en vettig penning.

Vill du ha mycket bättre än så, blir det till att skaffa en analysvåg eller liknande och smakar det så kostar det. Däremot är moderna badrumsvågar ofta väldigt exakta, men tillverkarna måste ju gardera sig när de skriver ut sina specar. Annat var det förr, när man hade en sån där våg med snurrskiva där det kunde diffa 5 kg från gång till gång :D

För övrigt rekommenderar man att man ska väga sig en gång per vecka, men endast jämföra vikten med tre veckors intervall. Detta för att fler faktorer än vågen kan påverka viktförändringar sett över en kortare tid än så.

Raggis
2008-03-03, 18:15
http://www.tretti.se/ppw3120

Diffar +/- 100g. Är supernöjd :thumbup: