handdator

Visa fullständig version : någraa värdefulla råd ?


diggiflow
2008-03-02, 20:50
tjena, jag är en kille på 15 år och är ca 180 lång, mitt problem är min vikt. jag väger 110kg och är ínte stolt över det, ja visst , jag är "biff" på ett sätt. men finns ändå skaer jag vill ändra, jag har börjat få hudsprickor också så mamma vart ganska rädd.

jag behöver gå ner massor av vikt, och det är snabbt, vill inte se ut så här längre.

Mitt mål är att väga runt 80kg iaf. och ha muskler. jag har tänkt börja gymma nu, fast det kommer inte ge någonting om jag inte börjar äta sunt, och det gör jag inte.

Ni profesionella, snälla hjälp.!

Ganymedes
2008-03-02, 20:52
Vad är din fråga? Prova att läsa deffguiden som är klistrad här på forumet.

Johan_P
2008-03-02, 20:59
Ta tag i dig själv och sluta ät skräpmat och annat dåligt. Börja ät bra mat och motionera dagligen. Styrketräna om du så vill också, det ger bara fördelar. Mycket svårare är det egentligen inte. Låt det ta tid, att minska 30 kg är inget man gör över en eftermiddag.

diggiflow
2008-03-02, 21:04
johan, det vet jag väll, men skulle vilja förlora så mycket som det går på så lite tid som möjligt!

Ganymedes
2008-03-02, 21:11
johan, det vet jag väll, men skulle vilja förlora så mycket som det går på så lite tid som möjligt!

Kapa ena benet då. Det tar tid att bli av med vikt (på rätt sätt) precis som det tar tid att lägga på sig det. Det är surt, men du får helt enkelt så det du skördat. Menar inget illa, tvärtom önskar jag dig all lycka. Men att ha inställningen "så lite tid som möjligt" lär bara göra dig olycklig.

tigerofsweden
2008-03-02, 21:21
johan, det vet jag väll, men skulle vilja förlora så mycket som det går på så lite tid som möjligt!

Du är fortfarande väldigt ung så du bör vara väldigt försiktig med extrema dieter som kan vara direkt skadliga för en så ung kille som dig. Din kropp behöver tillräcklig näring för att alla kroppens o knoppens funktioner skall fungera. Om jag varit dig då hade jag börjat träna, hitta den träningsformen du gillar bäst. Sen försök göra medvetet sunda val när du äter så kommer vikten så småningom rasa av dig. Unna dig lite godis och skräpmat med kompisar då och då men låt bra mat utgöra basen i din kost, det kommer göra susen :thumbup:

Lycka till

Johan_P
2008-03-02, 21:36
johan, det vet jag väll, men skulle vilja förlora så mycket som det går på så lite tid som möjligt!

Jag citerar mig själv:

Låt det ta tid, att minska 30 kg är inget man gör över en eftermiddag.

Om du ska lyckas så kommer det helt enkelt att ta tid.


tigerofsweden skrev ett bra inlägg, för övrigt :thumbup:

larkan
2008-03-03, 22:29
Mer cardioträning, mindre sötsaker/skräpmat, dock ät ibland och nyttigare och mer kalorifria måltider. Jag vet inte om du är ute efter att bara gå ner i vikt eller om du är ute för att behålla dina muskler, isåfall måste du äta bra och nyttigt. Samtidigt som du ligger på en kalori underskott

Scratch89
2008-03-03, 22:45
Det låter som om det handlar om en hel livsstilsomläggning, och inte bara tappa vikt på vågen. Att äta sig upp till 110 kg som femtonåring är inte bra ur något hänseende.
Finns det någon idrott du kan tänka dig att börja med? Har du en kompis att träna tillsammans med? Att skaffa ett gymkort och börja styrke- och konditionsträna är det första och viktigaste steget. Att sluta äta godis och annat onödigt är andra steget. Egentligen behöver du inte tänka i mer detalj än så, att du ska röra på dig och äta bättre.

me2
2008-03-04, 01:27
tjena, jag är en kille på 15 år och är ca 180 lång, mitt problem är min vikt. jag väger 110kg och är ínte stolt över det, ja visst , jag är "biff" på ett sätt. men finns ändå skaer jag vill ändra, jag har börjat få hudsprickor också så mamma vart ganska rädd.

jag behöver gå ner massor av vikt, och det är snabbt, vill inte se ut så här längre.

Mitt mål är att väga runt 80kg iaf. och ha muskler. jag har tänkt börja gymma nu, fast det kommer inte ge någonting om jag inte börjar äta sunt, och det gör jag inte.

Ni profesionella, snälla hjälp.!

Kan förstå att du inte vill se ut "så där" längre, men jag tror att du vinner i längden genom att vara tålmodig och inte förvänta dig att du ska förändras över natt. Bra att du försöker ta några steg i rätt riktning, i alla fall.

Acquiescence
2008-03-04, 15:22
Tyvärr kan det inte gå särskilt snabbt; Även du förlorar ett kilo i veckan skulle det ta 30 veckor eller mer för att gå ner till normalvikt.

Tycker du skall be mamma att ta dig till en profesionell dietist då du fortfarande växer och är så pass ung.

Sniggel
2008-03-04, 16:02
Du har allt att tjäna på att gå ner i vikt i ett lagom tempo. Glöm det där med "så snabbt som möjligt". Det tillvägagångssättet är både jobbigt psykiskt och fysiskt, gör att du måste gå ner mer i vikt pg a att du även förlorar mer muskelmassa, risken för hängig hud vid avslutad viktnedgång ökar, ökar gör även risken för frosseri av mat och att misslyckas med det du har som mål.
Satsa på en långsiktigare lösning, resultatet kommer att bli så mycket bättre i slutändan.
Om du gör sådana förändringar som att gå från:

* stillasittande -> regelbunden träning
* uteslutande utav läsk (jag bara antar att du dricker läsk, jag kan ju ha fel), nedskärning på godis/pizza/kebab/chips osv...

Så kommer bara det att ta dig rätt långt i början, du behöver inte ens tänka på att skära ner på den riktiga maten om dessa 2 ändringar görs.

Har en kompis som inte var i närheten så överviktig som dig. Han gick ner 6 kg på drygt en månad bara genom att sluta dricka cola och börja träna brasiliansk ju jitsu. Han går fortfarande ner i vikt men itne lika snabbt för han håller på att bli normalviktig redan. För dig borde det vara enklare om du nu väger så pass mycket och inte heller har tränat tidigare. Min kompis är inte heller det enda exempel jag sett på att det är lätt att gå ner i vikt om man är inaktiv och börjar röra på sig och samtidigt utesluter/skär ner på en eller 2 onödiga energikällor (som t ex läsk, godis etc...).

Lycka till!