handdator

Visa fullständig version : Fibrer


Castro
2003-05-18, 17:38
Jag har en fråga angående Fibrex. Man har ju hört att fibrer skall vara så bra och av den anledningen for jag och köpte 1 kg Fibrex. Näringsinnehållet per 100 gram är:
Energi: 60 kcal
Protein: 10 g
Kolhydrater: 4 g
Karbohydrater: 4g
Varav socker: 4g
Fett: 0.5 g
Kostfiber: 67 g

Jag äter detta istället för havregryn till filen och yoghurten och öser på väldigt mycket, men min fråga är vad som är så bra med det förutom att det är bra för tarmarna osv.

King Grub
2003-05-18, 17:49
Originally posted by Castro
Jag har en fråga angående Fibrex. Man har ju hört att fibrer skall vara så bra och av den anledningen for jag och köpte 1 kg Fibrex. Näringsinnehållet per 100 gram är:
Energi: 60 kcal
Protein: 10 g
Kolhydrater: 4 g
Karbohydrater: 4g
Varav socker: 4g
Fett: 0.5 g
Kostfiber: 67 g

Jag äter detta istället för havregryn till filen och yoghurten och öser på väldigt mycket, men min fråga är vad som är så bra med det förutom att det är bra för tarmarna osv.

Men hallå! Du kan väl inte ersätta havregrynen med Fibrex! Du kan inte ta upp något av de där 67 grammen kolhydrater i form av kostfiber! Fibrer bryts inte ner i tarmkanalen.

Nyttan är att de binder vatten och ger bulk i tarmarna, vilket leder till bättre maghälsa, som du nämner, och de späder ut galla och gifter, och minskar risken för t ex diabetes och cancer. Minskal blodkolesterolnivåerna och balanserar blodsockret.

Men du skall absolut inte ersätta havregrynen med rena fibrer! Dessutom äter du på tok för mycket. Det totala dagliga intaget bör ligga mellan 25 och 35 gram. Och det är det totala dagliga intaget, all mat plus evenutellt Fibrex-tillskott. För mycket har bara negativa effekter, och minskar bla mineral- och vitaminupptaget.

Castro
2003-05-18, 17:53
Oj!, tack för svaret Grubben. Jag får nog lägga om det till att bara blanda ner lite fibrex i havregrynen då istället.

Förresten, fungerar inte fibrerna på nåt sätt så de sänker GI:t eller är jag ute och cyklar?

King Grub
2003-05-18, 17:56
Jo, fibrer sänker GI, men det finns ingen anledning att gå helt över styr. :D Ät inte så mycket att du rensar ur tarmarna helt och går miste om näringen i maten du äter. Då har du ingen speciell nytta av lågt GI. Någon matsked Fibrex nedblandad i havregröten räcker gott.

Castro
2003-05-18, 17:59
Man tackar så hjärtligt :)

TV-shopparen
2003-05-18, 18:04
gott att käka trä? ;)

King Grub
2003-05-18, 18:05
Originally posted by TV-shopparen
gott att käka trä? ;)

Sockerbetor. ;)

Bamse
2003-05-18, 18:55
Var säljs Fibrex? Vanliga butiker? Var står det placerat i så fall?

Munter
2003-05-18, 19:02
Står vid mjölet, sockret osv här iaf. Naturbrun förpackning med stor röd text.

Bamse
2003-05-18, 19:15
Originally posted by Castro
Kolhydrater: 4 g
Karbohydrater: 4g


:MrT: Vad är skillnaden? :confused:

King Grub
2003-05-18, 19:43
Originally posted by Bamse


:MrT: Vad är skillnaden? :confused:

Ingen. Det var väl både norsk (eller dansk, kanske) och svensk text på paketet.

Castro
2003-05-18, 20:01
Ojda :)
Jag bara skrev det som stod utan att tänka. ;)

King Grub
2003-05-18, 20:19
Originally posted by Castro
Ojda :)
Jag bara skrev det som stod utan att tänka. ;)

Hjärnverksamhet är överskattad. ;)

Castro
2003-05-18, 20:41
Originally posted by King Grub


Hjärnverksamhet är överskattad. ;)

Så sant, men ännu värre, hjärnverksamhet är katabolt! Se bara på vikingarna, dom var stora och starka trots att dom söp hela tiden och det kan ju bara bero på att dom hade lite hjärtverksamhet. Det kan ju iofs vara mjödet som kirrade den biffen.

Nate
2003-05-19, 22:46
Originally posted by King Grub
Någon matsked Fibrex nedblandad i havregröten räcker gott.

MATSKED?! Hehe, då skulle du se min morgongröt. Jag blandar alltid i 1.5dl kruskakli i den.... fiberöverdos? Eller så kan man göra en betforblandning av fibrex, lite russin och minimjölk. Hur gott som helst! Ha, åsså finns det folk som tycker att man blir gasig och upprorisk i magen av "grovt" bröd.... blir man van vid fibrer eller har jag bara en stenmage?

Diana
2003-05-20, 06:41
Originally posted by Nate


! Ha, åsså finns det folk som tycker att man blir gasig och upprorisk i magen av "grovt" bröd.... blir man van vid fibrer eller har jag bara en stenmage?

fiberamatörer,hehe

har hört attmagen vänjer sejvid högt fiberintag,har ingen aning om de gäller även vid groteska mängder:D

YTS
2003-05-20, 06:53
Havregryn innehåller så mycket fibrer, att om man äter en tallrik havregrynsgröt med mjölk och t.ex. en apelsin, så får man i sig fullt tillräckligt med fibrer. Ni som tror annorlunda kan gå in på min hemsida och studera de näringsberäkningar jag gjort på olika måltider baserade på fullkornsprodukter. http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

Fibrex är iaf. för mig totallt kass, resulterar i förstoppning och blödande tarm, även fast jag dricker mycket vätska. Vanlig mat har jag inga som helst problem med.

Yngve

-GP-
2003-05-20, 08:03
Originally posted by YTS
Havregryn innehåller så mycket fibrer, att om man äter en tallrik havregrynsgröt med mjölk och t.ex. en apelsin, så får man i sig fullt tillräckligt med fibrer.


Jepp, havregryn och frukt kan ge rätt saftiga mängder fibrer. Registrerade vad jag fick i mig under en vecka och jag fick 70-80 g fibrer/dag, huvudsakligen från havregryn och frukt. Men så äter jag havregryn typ jämt också :D

Havregryn och frukt är nog bättre fiberkällor än fibrex, eftersom dom innehåller en stor andel vattenlösliga fibrer som är bättre än de olösliga fibrerna. Är t.ex. bra på att sänka GI:t, vilket inte dom olösliga är särskilt bra på...