handdator

Visa fullständig version : Tillagad eller fryst energinnehåll?


shut teh face
2008-03-02, 17:23
Jag har ett fryst livsmedel, och det står xx kcal per 100g

Gäller detta när den är fryst eller tillagad?

Barca
2008-03-02, 17:29
Fryst

Alfred Nobel
2008-03-02, 17:50
Antagligen när den är upptinad

Acquiescence
2008-03-02, 18:49
Anges så vitt jag vet alltid som otillagad produkt om inte annat anges.

Barca
2008-03-03, 00:32
Antagligen när den är upptinad

Du har jättefel

Cohen
2008-03-03, 01:12
Du har jättefel

Nej.

Ofta har frysta livemsdel vattenglaserats eller liknande för att skydda det under infrysningen. Den extra vattenvikten är inte inräknad i näringsvärdet (men ska inte heller vara det i vikten som står på förpackningen).

Sleigh
2008-03-03, 01:25
Där är ju strikta regler om att energiinnehåll, ingredienser, osv ska stämma på förpackningar. Låter konstigt att energiinnehållet gäller den frysta varan då uppenbarligen ingen äter maten fryst. (om det inte är glass :D)

Mental
2008-03-03, 09:08
Där är ju strikta regler om att energiinnehåll, ingredienser, osv ska stämma på förpackningar. Låter konstigt att energiinnehållet gäller den frysta varan då uppenbarligen ingen äter maten fryst. (om det inte är glass :D)

Hur tänker du nu? Du äter ju inte kycklingen rå heller? *gah!*

Det skulle då betyda att näringsämnena gäller tillagad produkt, om man går efter ditt kriterium. Och då kan ju samma filé väga lite vadsom beroende på hur du tillagade den.

Acquiescence
2008-03-03, 09:12
Naturligtvis är det så att produktinformationen uppmätes och sätts då produkten är färdig för tillagning; Då man naturligvis inte kan förutse vad en person använder för smör när denne steker en vara t.ex..

Men jag ser ingen skillnad mellan en fryst produkt och en upptinad då båda i slutändan är likvärdiga; Då produkten tinar avdunstar vattnet.

Naturligtvis, som sagt innan, är det otillagad produkt som anges.

Mental
2008-03-03, 09:17
Men jag ser ingen skillnad mellan en fryst produkt och en upptinad då båda i slutändan är likvärdiga; Då produkten tinar avdunstar vattnet.


Där har du pudelns kärna, när du tinar minskar filén i vikt (Det försvinner vatten)
Om du har ett värde på påsen som säger (hypotetiskt) 10g protein per 100g kött. Så spelar det en viss roll om köttet väger 150g eller 120g.

Om märkningen på påsen avser tinad och du mäter fryst får du i dig mindre än du tror, om påsen avser fryst och du mäter tinad får du i dig mer än du tror.

Acquiescence
2008-03-03, 09:21
Näringsvärdet förändras inte för att du konsumerar mindre p.g.a. vätstetillförsel i maten, då det anges per 100g och inte per portionsstorlek.

Mental
2008-03-03, 09:50
Näringsvärdet förändras inte för att du konsumerar mindre p.g.a. vätstetillförsel i maten, då det anges per 100g och inte per portionsstorlek.

Om du inte vet om deklarationen gäller frusen eller tinad så spelar det roll.

Du får i dig lika mycket på samma konsumerade mängd, men du vet inte hur mycket det var.

Säg att du ska äta en filé. Den väger 200g otinad och 150g tinad. på förpackningen står det 14g protein per 100g. Du vill veta om du fick i dig 28g eller 21g protein.

Vad du fick i dig förändras så klart inte, men din medvetenhet gör det. Om man håller benkoll på sitt energi och proteinintag så spelar det så klart roll.

Ronja
2008-03-03, 10:03
Täkte bara upplysa om att jag ringt och tagit reda på detta och det är så att energivärdet är på TINAD, EJ TILLAGAD produkt om inget annat anges på förpackningen :)

Sleigh
2008-03-03, 11:06
Hur tänker du nu? Du äter ju inte kycklingen rå heller? *gah!*

Det skulle då betyda att näringsämnena gäller tillagad produkt, om man går efter ditt kriterium. Och då kan ju samma filé väga lite vadsom beroende på hur du tillagade den.

Mja, jag menar inte att E skulle gälla tillagad mat. Jag visste inte svaret innan Ronja skrev det men det kändes självklart på något sätt att det gällde den tinade varan.

Scratch89
2008-03-03, 11:41
Du har jättefel

Nä. :D

Till trådskaparen: Det gället förmodligen tinad, ej tillagad produkt.

Acquiescence
2008-03-03, 11:56
Till trådskaparen: Det gället förmodligen tinad, ej tillagad produkt.

Se två, eller tre från detta inlägg upp. Kära Ronja har ringt och frågat.

Scratch89
2008-03-03, 12:03
Se två, eller tre från detta inlägg upp. Kära Ronja har ringt och frågat.

Fan. Vilken tur att jag sa samma sak som henne då. :D

Mental
2008-03-03, 16:32
Fryst

Antagligen när den är upptinad

Du har jättefel

Är det inte underbart att utala sig idiotsäker, ha tvärfel och sedan ignorera tråden? :D

Acquiescence
2008-03-03, 17:46
Är det inte underbart att utala sig idiotsäker, ha tvärfel och sedan ignorera tråden? :D

Jag vann kakpoäng iallfall. Delar gärna med mig.

Barca
2008-03-03, 18:05
Är det inte underbart att utala sig idiotsäker, ha tvärfel och sedan ignorera tråden? :D

Jag är tämligen säker på att detta har varit uppe i flera trådar innan. Då har svaret alltid varit att näringsvärdena står för fryst produkt. Jag var helt övertygad om att så var fallet. Nu är jag dock osäker, därför har jag inget att skriva. Störde detta dig Mr Mental? :)

zariaza
2008-03-03, 18:38
Täkte bara upplysa om att jag ringt och tagit reda på detta och det är så att energivärdet är på TINAD, EJ TILLAGAD produkt om inget annat anges på förpackningen :)

måste bara säga, för sjutton vad skönt med en person som faktiskt gör slag i saken och kollar upp något, istället för att bara sitta och spekulera och antagligen göra trådskaparen ÄNNU mer förvirrad:):hbang:

Mental
2008-03-03, 18:46
Jag är tämligen säker på att detta har varit uppe i flera trådar innan. Då har svaret alltid varit att näringsvärdena står för fryst produkt. Jag var helt övertygad om att så var fallet. Nu är jag dock osäker, därför har jag inget att skriva. Störde detta dig Mr Mental? :)

Störde? Nej absoult inte, det var mycket underhållande :)

shut teh face
2008-03-03, 19:52
Nu har ni skrivit så olika att jag inte fattar nånting..

Mental
2008-03-03, 20:23
Nu har ni skrivit så olika att jag inte fattar nånting..

Om inget annat anges så ska du gå på tinad vikt, alltså ej frusen och ej tillagad.
Det är iallafall vad tråden konstaterat än så länge, men som med andra vetenskaper så kan vi bli tvungna att revidera våra åsikter om nya rön uppkommer.

Acquiescence
2008-03-03, 23:32
Om inget annat anges så ska du gå på tinad vikt, alltså ej frusen och ej tillagad.
Det är iallafall vad tråden konstaterat än så länge, men som med andra vetenskaper så kan vi bli tvungna att revidera våra åsikter om nya rön uppkommer.

Vetenskaper? Rön? Vi har ju konfirmerad information direkt från Sveriges Livsmedelsverk att det är per ottilagat produkt, och kommer inte ändras.

Förstår inte varför det fortsätts att gissas vilt i denna tråd då ifall man tittar på sida ett av denna tråd ser man svaret.

shut teh face
2008-03-04, 01:29
Så det är alltså otillagad men inte upptinad?
För man orkar ju fan inte tina upp saker från frysen, och sen väga..

Acquiescence
2008-03-04, 13:17
Så det är alltså otillagad men inte upptinad?
För man orkar ju fan inte tina upp saker från frysen, och sen väga..

Näringsvärdet ändras inte bara för något är fryst. Enda skillnaden är du får mindre mat per likvärd storlek fryst än du får upptinad.

Koloftw
2008-03-04, 16:23
Näringsvärdet ändras inte bara för något är fryst. Enda skillnaden är du får mindre mat per likvärd storlek fryst än du får upptinad.

Det ändras ju helt klart på t.ex. kyckling där en hel del vatten flyter ur kycklingen när man tinar ...

Acquiescence
2008-03-04, 16:34
Det ändras ju helt klart på t.ex. kyckling där en hel del vatten flyter ur kycklingen när man tinar ...

Och detta ändrar näringsvärden per 100 produkt hur?

Koloftw
2008-03-04, 16:43
Mindre vatten = mer kcal, pkf%