handdator

Visa fullständig version : Hur är detta möjligt?


kevlarsjäl
2003-05-18, 15:27
Hej!
Jag har en liten fråga om energiförbrukning... Det är så att jag har en kompis, som alltid har ätit för djävla mycke... 11 kanelbullar, ett par chokladkakor och 9 mackor har aldrig varit något som helst problem. När vi räknade ut hennes energiintag blev det, hör och häpna, 5000 kcal!!!:eek: Hon är endast 13 år, men är 1,78 meter. Det enda hon gör är att träna fotboll ett par ggr i veckan, och hon är absolut inte tjock, snarare alldeles lagom.
Hur kan man äta så mycket utan att gå upp i vikt, har man inte någon ämnesomsättningssjukdom då?

King Grub
2003-05-18, 15:28
Originally posted by kevlarsjäl
Hur kan man äta så mycket utan att gå upp i vikt, har man inte någon ämnesomsättningssjukdom då?

Det kan man inte. Inga anklagelser här, men en bulimivarning är på sin plats.

Alcazara
2003-05-18, 15:41
jag håller med Grub där... Var uppmärksam ber jag dig!!!!!

Men det kan å andra sidan vara så att hon är mitt inne i puberteten, vilket också verkar konstigt då hon är så lång...men iallafall så kanske det kommer som ett brev på posten och hon sväller upp. Hon kanske har växt väldigt mycket den senaste tiden, men då hon avstannar så kommer det att synas snabbt... Men om hon käkar så mycket som 5000 kcal varje dag, Det är himla mycket...hon kanske behöver ca 2500 eller nåt sådant, ja då är det verkligen en STORVARNING!!!!

Men, hoppa INTE på henne med anklagelser, utan ta det lugnt... !

Lellan
2003-05-18, 15:44
Sedan är ju frågan om hon verkligen äter 5000 kcal varje dag, hon kanske äter massor men inte har jättebegrepp om vad allt innehåller - och vanligtvis äter massa frukt och grönsaker.. men den dagen ni kollade vad hon åt, tja då kanske det var mer fett el så - även om om tyckte det var samma mängd som vanligt ( i vikt/volym).

Hon kanske hade en ätardag för att impa? :eating: :(

ivandrago
2003-05-18, 15:51
13 och räknar redan kalorier? :nono: Man är bara barn en gång, kom ihåg det.

phillimon
2003-05-18, 16:17
har en kompis som kan äta hur mycket skit som helst... typ bullar, pizza, chips och godis... dricker alltid läsk osv... men han är hur smal som helst och ser faktiskt rätt vältränad ut dock är han inte 13 utan 17

TV-shopparen
2003-05-18, 16:27
Originally posted by Lellan
Sedan är ju frågan om hon verkligen äter 5000 kcal varje dag, hon kanske äter massor men inte har jättebegrepp om vad allt innehåller - och vanligtvis äter massa frukt och grönsaker.. men den dagen ni kollade vad hon åt, tja då kanske det var mer fett el så - även om om tyckte det var samma mängd som vanligt ( i vikt/volym).

Hon kanske hade en ätardag för att impa? :eating: :(

jo, inte direkt första gången man hör om nån smal person som kan äta "hur mycket som helst" :rolleyes:

Castro
2003-05-18, 23:06
Originally posted by phillimon
har en kompis som kan äta hur mycket skit som helst... typ bullar, pizza, chips och godis... dricker alltid läsk osv... men han är hur smal som helst och ser faktiskt rätt vältränad ut dock är han inte 13 utan 17

Visst finns det dom som kan bygga sin kost runt skräpmat, men det är det fullständiga energiintaget som räknas och jag skulle tro att han inte är så mycket för att trycka i sig en massa annat. Har själv en kompis som är likadan, men han äter inte gröt så att säga.

Petrus
2003-05-18, 23:45
Är det Jarod du menar? :angel:

Vänligen,,,
Petrus

Castro
2003-05-19, 00:11
Nej, Jarod försöker ju :eating: i alla fall! :D

Pez
2003-05-19, 00:27
Originally posted by Castro
Nej, Jarod försöker ju :eating: i alla fall! :D

Jarod äter så mycket skräpmat och bacon att han består av 30% kebabpizza, 14% gris samt 56% "okänt". :D

/pez

Castro
2003-05-19, 10:55
HAHAHHA!