handdator

Visa fullständig version : Köp av digitalkamera, vilken ska man välja?


ViktorLindstrom
2008-03-02, 13:43
Tjenare... Jag är i desperat behöv av en digitalkamera.
Jag har letat runt lite, och vill gärna ha en som jag har lite inställnignsmöjligheter på. Tycker inte riktigt om det här med att man har ett autoläge bara, det är smidigt ibland, men när man har lite tid på sig, vill jag gärna ha möjligheten att ställa in kameran så bilden blir riktigt bra.

Sammtidigt är vi fler i familjen som ska använda kameran, så ett autoläge som är smidigt, inte för krångliga menyer osv. och inte för otymplig.

Jag har kollat på PowerShot A650 IS. Den är kanske lite otymplig och svår för resten av familjlemedlemarna.

Även tagit en liten titt på Samsung NV11, det är en lite mindre kamera, lite smidigare. Har inte testat den någon gång, men gränssnittet verkar lite annolunda, är det bra tro?

har kollat lite på canons ixus serie med, en polare har ixus 75, och den är bra säjer han, jag har dock inte kollat på den så mycket, kollat mer på de nyare modellerna 80, och 950... de verkar väl bra de med.

Vad tror ni är den bästa kameran av dom olika jag nämt här? någon som äger en och kan säja några ord om den? Eller någon annan kamera kanske? Tips på bra kameror som stämmer in hyffsat på beskrivningen innan, priset ska var någon stans runt 2500...
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, det är en djungel detta...

hahavaffan
2008-03-02, 13:58
Canon är bäst. PowerShot-serien äger alla andra märkens kompaktkameror i samma prisintervall. Så köp du, det blir kanon.

FreCKo
2008-03-02, 14:24
Canon Ixus 860 om du vill ha en bra enkel kamera.

Slartibartfast
2008-03-02, 14:49
Canon är bäst. PowerShot-serien äger alla andra märkens kompaktkameror i samma prisintervall. Så köp du, det blir kanon.

Synd bara att de alla är stora och klumpiga och eländiga.

Ixus ftw.

hahavaffan
2008-03-02, 15:03
Synd bara att de alla är stora och klumpiga och eländiga.

Ixus ftw.Jepp, men så är de också mycket bättre än en liten Ixus.
Kompromissen(?) blir då alltså en liten Ixus och en fet systemkamera :)