handdator

Visa fullständig version : Vasaloppet


larkan
2008-03-02, 12:35
Jag satt precis och kollade på vasaloppet, detta kanske är lite OT men vet inte annars var jag ska placera tråden.

Hur länge tror ni dom förbereder sig inför loppet? Vad tror ni dom äter? Hur länge sover dom? Allt som handlar om deras förberedelse, vill jag veta om det är mycket intressant!

Cilia
2008-03-02, 12:37
du skulle ev kunna skriva i den här tråden

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=109872


men annars passar det bra här med


Edit
Kolla i wintersnowdrifts journal kanske?
hon har kört öppet spår 2 gånger.

Yankeee
2008-03-02, 12:40
Vilka är "dom"? Eliten? Elitmotionärerna? Motionärerna?

larkan
2008-03-02, 12:42
Vilka är "dom"? Eliten? Elitmotionärerna? Motionärerna?

Det trodde jag var uppenbart, men isåfall är de "ELITEN" jag menar:D

Yankeee
2008-03-02, 12:44
Det trodde jag var uppenbart, men isåfall är de "ELITEN" jag menar:D

Det är inte uppenbart. Dels för att det handlar om typ 1% av de som åker loppet och dels för att det eliten gör inte är applicerbart på oss dödliga.

Tolkia
2008-03-02, 12:45
Vilka är "dom"? Eliten? Elitmotionärerna? Motionärerna?
Exakt. Jag tycker att det verkar variera oerhört bara mellan de personer jag känner som gör det, och då kan nog de alla sägas spela i samma division (motionärer). Vissa är oerhört noggranna, vissa typ drar på sig vindoverallen och kör.

P4 intervjuade f.ö. en äldre åkare (pensio-åldern) som påstod att han aldrig tränade speciellt inför vasaloppet (han hade åkt en 5-6 gånger, tror jag), det var bara att sätta på sig skidorna och köra om man hade lite pannben. På reporterns förvåning svarade han sedan att ja, det var ju klart att han åkte ju rätt mycket skidor i vilket fall som helst, det kanske hjälpte. :D

Cilia
2008-03-02, 12:46
Norrmannen sa ju att han började drömma om det vid 6 års ålder så det är nog däromkring som förberedelserna började.

larkan
2008-03-02, 12:46
Det är inte uppenbart. Dels för att det handlar om typ 1% av de som åker loppet och dels för att det eliten gör inte är applicerbart på oss dödliga.

jag var väl otydlig, OT nu;P sorry för otydligheten

larkan
2008-03-02, 12:48
SJUKT INTRESSANT! Tack så mkt btw 8000-10000 kalori förbränning, now we talking:D

Yankeee
2008-03-02, 12:49
SJUKT INTRESSANT! Tack så mkt btw 8000-10000 kalori förbränning, now we talking:D

http://www.vasaloparen.se/food_article.jsp?d_id=633

Länken igen. Tog bort den då jag inte tyckte den var så intressant då det bara handlade om maten kring loppet. Men om du tyckte det fanns något mat(eh)nyttigt där kommer den igen.

Arnold Armstrong
2008-03-02, 14:05
Okej motionärerna som jag utan kondition sofsad ejag mig igenom loppet. Men klarade det trots 3 mil i benen innan loppet. Det var en upplevelse!

larkan
2008-03-02, 14:56
Okej motionärerna som jag utan kondition sofsad ejag mig igenom loppet. Men klarade det trots 3 mil i benen innan loppet. Det var en upplevelse!

Grymt, jag har aldrig åkt skidor så jag kan inte utrycka mig, men jag är sugen på thriathlon efter jag tränat några år till, jag är ganska vass på löpning och simning men i cykling failar jag nog:D

sunkan
2008-03-02, 15:04
Okej motionärerna som jag utan kondition sofsad ejag mig igenom loppet. Men klarade det trots 3 mil i benen innan loppet. Det var en upplevelse!

då hade du mindre än mig. jag hade ca 4:D

Dumleman
2008-03-02, 15:47
Jag resonerar som så att kan jag åka halva distansen under en och samma träning om än i låg fart så då kan jag åka vasaloppet men har ännu inte prövat det i praktiken :).

Eddie Vedder
2008-03-02, 18:24
Fredrik Paulúns uppladdningstips inför ett Vasalopp:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=1054228&lid=puff_1071619&lpos=lasMer

Mr. Athletic
2008-03-02, 19:42
Okej motionärerna som jag utan kondition sofsad ejag mig igenom loppet. Men klarade det trots 3 mil i benen innan loppet. Det var en upplevelse!

Hade du endast gjort 3 mil som längst innan loppet? (Det var som..)

Ironwoman
2008-03-03, 14:02
Jag satt precis och kollade på vasaloppet, detta kanske är lite OT men vet inte annars var jag ska placera tråden.

Hur länge tror ni dom förbereder sig inför loppet? Vad tror ni dom äter? Hur länge sover dom? Allt som handlar om deras förberedelse, vill jag veta om det är mycket intressant!

Jag har pratat med 2 st vasaloppssegrare (en dam och en herr) om deras förberedelser och träning, så jag vet mer än tror, sedan finns självklart individuella variationer.

För eliten gäller ca 20 års förberedelse, varav ca 10 år med träning på elitnivå (ca 750-900 timmars träning/år), tävlingsåret måste man fokusera på långsloppsstakning. Man behöver ett par vasalopp för att riktigt kunna hävda sig, under det första får man mycket sällan ut hela sin kapacitet, ytterst få har vunnit på första försöket.

Tidigare körde man kolhydrat tömning 3 dagar, sedan 3 dagar med så mycket kolhydrater man kan i i sig. Nu har man kommit fram till att tömning inte ger någon direkt effekt och kör bara tre dagar med mycket kolhydrater. De äter vanlig mat, vissa är sponsrade av olika företag och hävdar att de använder vissa drycker, men de äter främst/enbart mat.

Kan de träna på heltid sover de 10-12 timmar/dygn. Natten innan försöker man sova så gott det går, 8 timmar och man är glad, lite beroende på hur svårvallat det är, men eliten har oftast teståkare som testar åt dem, individuellt hur tidigt inpå man vill äta frukost, men resultatet påverkas inte om det blir dålig sömn natten innan. En vasaloppssegrare sov för några år sedan i samma hus som jag sov natten innan detta år. Då var en ledare dit och sade till värdparet att hon skulle få ett eget rum och så tyst som möjligt.

Ignatius72
2008-03-03, 14:58
Jag åkte för några år sedan, hade 0 meter i förberedelse och hyrde utrustning på plats och åkte. Det värsta var att det var närmare 30 minus så det var inget som helst glid.