handdator

Visa fullständig version : Vad förtär ni efter träning?


Doozer
2008-03-02, 11:47
Vad äter/dricker ni efter träning för att fylla på energidepåerna? Jag behöver tips. ;)

Inom hur lång tid efter träning ska man ha ätit något?

larkan
2008-03-02, 11:50
Vad äter/dricker ni efter träning för att fylla på energidepåerna? Jag behöver tips. ;)

Inom hur lång tid efter träning ska man ha ätit något?

Muskeluppbyggnad=Protein
Energi=Kolhydrater

Energi=Brukar göra en egen blandning, vatten,druvsocker och salt.
Protein=Protein dryck, mejeriprodukter, nötter,kött,fågel,fisk osv..

Eddie Vedder
2008-03-02, 11:52
Havregrynsgröt med yoghurt. Eventuellt bönor och/eller två ägg till det.

Blir väl 30-40 minuter efter träningen. Lite snabbare inpå löpningen eftersom jag kommer direkt hem, har jag varit på gymmet måste jag ju promenera därifrån först.

Inga tillskott.

King Grub
2008-03-02, 11:53
Jag går hem och äter en vanlig måltid, själva ätandet blir väl inom en timme efter avslutat pass. Även om jag brukar ha med mig godis att äta under slutet av passet och på vägen hem.

Ju snabbare man tillför kolhydrat, och i synnerhet protein, efter passet, desto bättre. Något "ska" finns väl inte, men ju längre tid det går, desto mindre effektiv blir glykogeninlagringen. Proteinsyntesen stimuleras lika bra av EAA 3 h efter träning som 1 h efter, men väntar man, går man ju miste om flera timmar av dygnet då proteinbalansen kommer att vara negativ, vilket påverkar hela dygnets proteinbalans på ett negativt sätt.

similar to carbohydrate homeostasis, EARLY postexercise ingestion of a nutrient supplement enhances accretion of whole body and leg protein, suggesting a common mechanism of exercise-induced insulin action.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/4/1337

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/273/1/E122

Resistance exercise is a powerful stimulus to augment muscle protein anabolism, as it can improve the balance between muscle protein synthesis and breakdown. However, the intake of food during post-exercise recovery is necessary for hypertrophy to occur. Therefore, athletes need to ingest protein following exercise to attain a positive protein balance and maximise their skeletal muscle adaptive response.

Sports Med. 2007;37(10):895-906. Nutritional interventions to promote post-exercise muscle protein synthesis.

larkan
2008-03-02, 11:56
Jag går hem och äter en vanlig måltid, själva ätandet blir väl inom en timme efter avslutat pass. Även om jag brukar ha med mig godis att äta under slutet av passet och på vägen hem.

Ju snabbare man tillför kolhydrat, och i synnerhet protein, efter passet, desto bättre. Något "ska" finns väl inte, men ju längre tid det går, desto mindre effektiv blir glykogeninlagringen. Proteinsyntesen stimuleras lika bra av EAA 3 h efter träning som 1 h efter, men väntar man, går man ju miste om flera timmar av dygnet då proteinbalansen kommer att vara negativ, vilket påverkar hela dygnets proteinbalans på ett negativt sätt.



http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982

Äter du godis?!, vad för godis? hehe

King Grub
2008-03-02, 11:57
1. Klart jag äter godis. Jag äter godis varje dag. 2. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2580186&postcount=18 Vad jag än vill ha.

Yes
2008-03-02, 11:59
Direkt efter passet går jag till ICA och köper lite röd mjölk och ett par bakelser eller liknande som ser gott ut(typ munkar, mockarutor eller dylikt). Väl hemma trycker jag i mig ett par portioner Vanligt Käk(tm).

larkan
2008-03-02, 12:00
1. Klart jag äter godis. Jag äter godis varje dag. 2. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2580186&postcount=18 Vad jag än vill ha.

Vilka mängder handlar de om?

Doozer
2008-03-02, 12:00
"Ju snabbare man tillför desto bättre".

Är en halvtimme/timme efter träning "snabb" tillföring av kolhydrat/protein, eller vad räknas som snabb?

Hjälp mig med begreppen här. *rolleyes*

Tack för tipsen än så länge!

King Grub
2008-03-02, 12:01
Vilka mängder handlar de om?

Så mycket jag vill ha.

Jag äter mellan 500 och 800 gram kolhydrat per dag, så det finns kaloriutrymme att ta av utan att gå miste om näringsgivare.

King Grub
2008-03-02, 12:01
"Ju snabbare man tillför desto bättre".

Är en halvtimme/timme efter träning "snabb" tillföring av kolhydrat/protein, eller vad räknas som snabb?

Hjälp mig med begreppen här. *rolleyes*

Tack för tipsen än så länge!

Direkt efter är bäst. En halvtimme efter är bättre än en timme efter. Osv.

Rahf
2008-03-02, 12:05
Kör på gainer direkt efter stretching som i sin tur är direkt efter passet, därefter följer en stor måltid cirka 1h senare.

Doozer
2008-03-02, 12:10
Hur mycket kolhydrat behövs för att få optimal återhämtning då? (väger 60 kg)

tigerofsweden
2008-03-02, 12:30
Coco pops, lättmjölk och chokladvassle, all the body needs after a serious workout :Virro

larkan
2008-03-02, 12:32
Coco pops, lättmjölk och chokladvassle, all the body needs after a serious workout :Virro

Hahahaha! coco pops, det äter min 6 åriga lillebror, men kan hålla med dig det är faktiskt sjukt gott:D

Yankeee
2008-03-02, 12:38
Antingen min vanliga middag:
100-150 gram knäckebröd
Maxgain m mjölk
Banan eller äpple
Ev några rostmackor
Juice

Eller

2 Mcal på mcdonalds eller motsv.

Turbonisse
2008-03-02, 12:42
Direkt efter passet blir det en vassledrink, sedan cyklar jag hem och äter "vanlig mat" exempelvis 500g rotmos och ett block Alaska pollock.

larkan
2008-03-02, 12:44
Direkt efter passet blir det en vassledrink, sedan cyklar jag hem och äter "vanlig mat" exempelvis 500g rotmos och ett block Alaska pollock.

No offence, men rotmos=Nyttigt men äcklig smak, Alaska pollock=Gott men kattmat:D, men det är nyttigt, så tycker du de är gött så ät:D alaska pollock brukar jag köra med ibland, men har du någon extra piff för rotmoset att de blir lite godare??? Krydda?

Hobbes
2008-03-02, 12:49
Direkt i anslutning till passet Rapid Recovery 100gr, ibland blandar jag i lite ON's proteinpulver. Går hem äter fisk, kött, bönmix av något slag, cottage cheese, lite beroende på hur sent det är på kvällen.

Jag vågar nog påstå att jag inte gör det så mycket för att vara optimal eller generera någon bättre proteinsyntes (eftersom jag inte vet något om det). Utan mest gillar jag RR för att den ger mig bra energi direkt i anslutning till passet. Utan att blodsockret flyger i höjden.

bollio
2008-03-02, 12:52
Ofta en pannkaka baserad på 3 ägg, 1,5 dl mjöl (68 g kolhydrat) grädde och mjölk till lämplig konsistens, in i ugnen. Äter en frukt tills pannkakan är klar (~20 min). Annars så blir det husmanskost med potatis. Om jag inte är hungrig nog för att äta ett riktigt mål mat så blir det yoghurt eller surdegsbröd...
Slänga i sig massa godis med diverse tillsatser låter bedrövligt tycker jag, men jag skulle kunna tänka mig att äta äkta choklad (kako, smör, mjölk, socker) eller äkta glass (äggula, grädde, socker) fast det händer i praktiken inte ens 1 gång i veckan... föredrar riktig mat.

Alfred Nobel
2008-03-02, 13:09
Direkt efter träning dricker jag en vassledrink och 15-30 min senare äter jag middag eller något annat. Det beror på om det är helg eller vardag. Jag tränar tidigare på helger (efter lunch) och då blir det en tallrik havregrynsgröt med kvarg och keso innan middag 1-2 h senare. Annars (på vardagar) blir det vanlig middag som varierar, men oftast husmanskost.

Animalistic
2008-03-02, 13:20
kyckling och ett rejält lass pasta

Shamrock
2008-03-02, 13:54
Coco pops, lättmjölk och chokladvassle, all the body needs after a serious workout :Virro

Samma här, valfri flingsort med minimjölk/vaniljyoughurt.. Coco pops rocks!:D

Hahahaha! coco pops, det äter min 6 åriga lillebror, men kan hålla med dig det är faktiskt sjukt gott:D

Din 6 åriga lillebror verkar vara en klok pojke;)

Sparrisen
2008-03-02, 13:57
+ Jag äter ett mål mat max (tumregel typ) en timma efter passets slut. Som vilken måltid som helst.

+ Om jag tagit tex en gainomax efter passet brukar jag äta först efter 1-2 timmar efter passet.

Eddie Vedder
2008-03-02, 14:15
No offence, men rotmos=Nyttigt men äcklig smak

HÄDELSE!!!*grr27* :D

Rotmos är sjukt gott ju! Äkta svensk husmanskost, jag är en riktig matpatriot. Äkta gammal hederlig svensk "bonnamat" är extremt svårslaget.*drool* :thumbup:

Chrillee
2008-03-02, 14:22
1. Klart jag äter godis. Jag äter godis varje dag. 2. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2580186&postcount=18 Vad jag än vill ha.

Varför?

Ectomorph
2008-03-02, 14:24
Jag går ofta och köper sushi/yakiniku som jag äter inom en timme efter passet - rejält med käk och underbart gott. Har slutat helt med kosttillskott.

Chrillee
2008-03-02, 14:26
Själv brukar jag äta en frukt eller kolhydrater med högt GI.

Men verkar som om inget av det är särskilt bra.

Kan en risifrutti direkt efter vara nåt? Huvudsaken är att dem är snabba?

Koloftw
2008-03-02, 14:28
Varför?

För att det är gott och för att det inte gör någon skada ... låt säga att man behöver 2500 kcal från bra mat för att säkerställa näringsbehov, då Grub förbrukar 4000, så har han 1500 kcal från godis och vispgrädde.

OnT:
Vid deff: Kvarg med sötningsmedel/smaksättning
Vid bulk: Valfri mager mjölkprodukt (inte kvarg, den tröttnar jag på under deffen) med valfria cerealier.

bollio
2008-03-02, 14:45
Handlar om så mycket mer än näringsämnen tycker jag. Jag vill se övertygande bevis på att långvarig exponering av x ämne/tillsats inte är farligt innan jag konsumerar det.

larkan
2008-03-02, 14:48
HÄDELSE!!!*grr27* :D

Rotmos är sjukt gott ju! Äkta svensk husmanskost, jag är en riktig matpatriot. Äkta gammal hederlig svensk "bonnamat" är extremt svårslaget.*drool* :thumbup:

Potatis,brun sås och kött, GÖTT GÖTT!

larkan
2008-03-02, 14:53
btw, jag tror även jag har förutfattade meningar när de gäller mat också, jag är typ lite så "tyckte jag inte om de förrut" gillar jag inte de nu heller, tänker på blodpudding,blodkorv,rotmos,ärtsoppa,bruna bönor,kålpudding,kåldolmar osv.. Jag är lite för feg för att smaka på de eftersom jag inte "gillade det förrut" men egentligen vet jag ju inte längre, jag borde våga testa mer tror jag:D Btw, för några års sedan så fick jag för mig att jag hatade ris pga äckligt ris i skolan, så då åt jag inte ris hemma heller, men efter ett tag började jag gilla riset i skolan och hemma så de fixade sig tillslut

Linus

jwzrd
2008-03-02, 14:58
Ibland blir det en sloow-drink, oftast 2Mcal McD eller motsvarande, eller middag när jag kommer hem (ca 2 tmmar efter passet). I princip alltid 75g HydraPro under passen.

Three pigs
2008-03-02, 15:02
1. Klart jag äter godis. Jag äter godis varje dag. 2. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2580186&postcount=18 Vad jag än vill ha.
Jag tycker om Grub :D

Jag intar protein+dextro efter ett avslutat pass på gym.
Brukar oftast bli en måltid efter då jag tränar kondition, och inget "tillskott".

Olof
2008-03-02, 15:54
ost- eller laxmackor

Gädda
2008-03-02, 18:16
Alltid rejält med rödmjölk direkt när jag kommer hem, sen fixar jag nåt annat helst en vanligt middag typ spagetti o köttfärssås.

Oblivian
2008-03-02, 18:38
Innan pass, 1 banan.
Under pass, vatten + powerade (girly gets dizzy).
Efter pass, Triple Protein (1 skopa + 3 dl mjölk.. chokladsmak, mumma) och en timme efter passet, mat.
Vilken slags mat varierar, bor tyvärr fortfarande med mina föräldrar T_T så det är inte upp till mig.

Chrillee
2008-03-02, 20:27
För att det är gott och för att det inte gör någon skada ... låt säga att man behöver 2500 kcal från bra mat för att säkerställa näringsbehov, då Grub förbrukar 4000, så har han 1500 kcal från godis och vispgrädde.



Men att hamna på ett överskott via godis känns väl sisådär?

I godis är det väl enbart enkla sockerarter (monosackarider) som kolhydrat källa?
Sen 0 protein och en massa dåligt fett?

Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag ;P

King Grub
2008-03-02, 20:33
Men att hamna på ett överskott via godis känns väl sisådär?

Hur avgör du vilka kalorier som är "överskottet"? Inte för att jag äter överskott, men ändå.

Och om jag får 1600 kcal från näringsrika kolhydratkällor som täcker alla behov av fiber och vitaminer och mineraler, vad skall jag då med mer mikronutrienter till, bara för att mitt kaloribehov inte är tillfredsställt? Då är det bättre för en högenergiförbrukare att skära ner på fullkornsprodukterna och välja energitäta, lättätna, sockerrika produkter i stället (efter det att behoven är tillfredsställda). En konditionsidrottare med distansinriktning gör dåligt åt sig själv och sin mage om han försöker täcka ett 4000+ kcalbehov från enbart näringsrika fullkornsprodukter.

I godis är det väl enbart enkla sockerarter (monosackarider) som kolhydrat källa?

Är det dåligt i samband med träning?

Sen 0 protein och en massa dåligt fett?

Är det protein i Vitargo, maltodextrin, druvsocker?

Chrillee
2008-03-02, 20:37
Uppskattas med förklaringar, tack så mycket!

Men nackdelarna med godis? Sägs ju det tradionella att man blir fort pigg och sen dimpar ner, vill undvika det helst.

Eller direkt efter träning kanske man slipper den bieffekten?

Av nån anledning känner jag mig nasty av att äta godis och skräpmat :Virro

thatkrillesshow
2008-03-02, 20:38
Har precis börjat köra på 10 g EAA innan passet som jag sveper med lite malto. Sen smuttar jag på malto passet igenom. Sen mat 30-60 min senare.

King Grub
2008-03-02, 20:39
Godis är inte speciellt högglykemiskt - påverkan av en gainer är betydligt större. Men som du nämner, blodsocker- och insulinpåverkan är helt annorlunda under och efter fysisk aktivitet.

Och jag har så bra insulinkänslighet att jag kan äta ett halvkilo godis eller dricka en ren glukosdrink även i vila utan att det märks.

Chrillee
2008-03-02, 20:45
Godis är inte speciellt högglykemiskt - påverkan av en gainer är betydligt större. Men som du nämner, blodsocker- och insulinpåverkan är helt annorlunda under och efter fysisk aktivitet.

Och jag har så bra insulinkänslighet att jag kan äta ett halvkilo godis eller dricka en ren glukosdrink även i vila utan att det märks.

Jaha där ser man.

När är det lämpligast att förtära godiset om man enbart vill få det för näringens skull? Direkt efter passet eller under det?
T ex att jag drar i mig 2x Japp under/efter passet

Hur uppnår man bra insulinkänslighet? Genom everyday fysisk aktivitet (löp/styrketräning mm)?

Ganymedes
2008-03-02, 20:46
Innan träning esapro+malto och direkt efter passet malto. Äter mat ca en timme efter avslutat pass. Har funderat på om det är vettigt att slänga i en skopa proteinpulver med malton efter passet, i ovanstående upplägg... Men jag vet inte. Det borde kanske räcka med att jag får i mig mat efter en timme?

jwzrd
2008-03-02, 20:48
Jag blir fan förbannad av att Grubben ska behöva rättfärdiga sitt nöjessnaskande. Om ni la 10% av den energi ni nu lägger på att detaljonanera er till skavsår på blomkolshuvudet, på gymmet, i löpspåret eller med att helt enkelt hålla brödhålet stängt så skulle nu kanske utvecklas snarare än bara invecklas. Fan är det för fel på er?!

tigerofsweden
2008-03-02, 20:52
T ex att jag drar i mig 2x Japp under/efter passet



Kolla nu vad du satt igång Grub :Virro

jwzrd
2008-03-02, 20:54
Kolla nu vad du satt igång Grub :Virro

Detta är så sjukt. Nu kommer kolowtf et.co börja skriva om vilket godis de snaskar efter gymmet.

Ganymedes
2008-03-02, 20:54
Kolla nu vad du satt igång Grub :Virro

Äh, vänta bara tills Grub påpekar att energiupptaget i rektum vida överträffar det orala. Varenda wannabe kommer köra Japp som stolpiller i jakten på optimal tillväxt! :D

tigerofsweden
2008-03-02, 20:58
Detta är så sjukt. Nu kommer kolowtf et.co börja skriva om vilket godis de snaskar efter gymmet.

Ja jag är egentligen inte rätt man att uttala mig eftersom jag var likadan när jag började läsa här på kolo.

Men ett råd till alla detaljonanister är att lyssna på killar som t ex jwzrd o Allan som vet vad som funkar. Ni tonåringar växer på saft o kanelbulle som den gode Allan har skrivit och skall inte oroa er för vilket godis som är bäst i träningssammanhang, keep it simple säger jag, det vinner ni på i längden, trust me :thumbup:

Wiken
2008-03-02, 21:02
ungfär 15 min efter passet intas en vassle+malto/dextro -drink..
sedan ungefär 1 timma efter äre middag som gäller; oftast tex.
kycklingbröst med fullkornsris och broccoli

jwzrd
2008-03-02, 21:04
Ja jag är egentligen inte rätt man att uttala mig eftersom jag var likadan när jag började läsa här på kolo.

Men ett råd till alla detaljonanister är att lyssna på killar som t ex jwzrd o Allan som vet vad som funkar. Ni tonåringar växer på saft o kanelbulle som den gode Allan har skrivit och skall inte oroa er för vilket godis som är bäst i träningssammanhang, keep it simple säger jag, det vinner ni på i längden, trust me :thumbup:

Nu är jag fet som fan och pysslar inte med byggning direkt, men nog borde man inse att man inte behöver ligga på en 100.0% anal diet när man är 17 och lägga all vaken tid på det? Är det ingen som stannar och säger: Eh, men vänta nu, behöver jag 8 tillskott, en science fiction-diet och minuttiming för att ta mig från 67.5 till 68.3 utan att lägga på mig vätska/få putmage?

King Grub
2008-03-02, 21:05
Jag har inte påstått att det är "optimalt" på papperet... men mina träningspass varar i minst 2½ timme, inbegriper både styrke- och konditionsträning och är i princip helt i avsaknad av viloperioder; att jag skulle ta skada av att tillföra socker mot slutet av dessa finner jag föga sannolikt...

Och jag undrar varför så många tror att näringsbefriade högglykemiska kolhydrater är toppen när det står "Gainer" på förpackningen, men att det är skadligt och dåligt när det står "Godis" på den, trots att påverkan på kroppen är densamma.

Hade jag bara tränat några set styrketräning, skulle jag inte slösat kalorier på varken gainers, maltodextrin eller godis.

Som man ser tonåriga, mulliga killar som vill komma i form, men som kör kanske en 10-12 set totalt, vilar rejält mellan setten... för att sedan dricka en 1000-kcal gainer, samtidigt som dom kliar sig i huvudet och undrar varför dom är så feta, när dom tränar så "hårt"...

Rahf
2008-03-02, 21:08
Nu är jag fet som fan och pysslar inte med byggning direkt, men nog borde man inse att man inte behöver ligga på en 100.0% anal diet när man är 17 och lägga all vaken tid på det? Är det ingen som stannar och säger: Eh, men vänta nu, behöver jag 8 tillskott, en science fiction-diet och minuttiming för att ta mig från 67.5 till 68.3 utan att lägga på mig vätska/få putmage?

Jag var sådan för 10 månader sen. Känns bra mycket bättre nu när man inte är lika ortorektisk. Jag må kanske inte öka precis lika mycket i si eller ha optimal återhämtning i så, men jävlar vad kul träningen är ;).

Jag anser att jag har fått förbannat bra ökningar på en mer avslappnad attityd. Hiva i sig gainern efter träning (Gainomax nu när man är i Helsingborg...) och sen hem för att käka vad som nu faller en i smaken.

Ta och spänn av lite ungdomar, ortorexi leder bara till tråkigheter när ni måste ta nån liten paus p.g.a. skador eller andra göromål.

tigerofsweden
2008-03-02, 21:10
Nu är jag fet som fan och pysslar inte med byggning direkt, men nog borde man inse att man inte behöver ligga på en 100.0% anal diet när man är 17 och lägga all vaken tid på det? Är det ingen som stannar och säger: Eh, men vänta nu, behöver jag 8 tillskott, en science fiction-diet och minuttiming för att ta mig från 67.5 till 68.3 utan att lägga på mig vätska/få putmage?

Det är en bra fråga. Beror kanske på att många av forumets medlemmar som hänger i liknande trådar och ger råd är väldigt fixerad vid små detaljer och har missat "the big picture". Bara en gissning men tror många lätt får uppfattningen av att man måste minuttajmna alla näringsämnen för att få några resultat överhuvudtaget. Efter ett tag lär man sig att det inte är hållbart i längden och övergår till en mer normal approach till det hela?! :)

Ganymedes
2008-03-02, 21:15
Jag kan själv vara (eller verka vara iaf) väldigt noga med sådant. Men det är inte för att vara anal. Snarare är det så att om det finns ett rätt sätt att göra något på och ett mindre rätt sätt, och de är lika jobbiga, gör jag hellre rätt. Och även om jag bedömer att det inte är mödan värt att göra "rätt" i somliga fall, vill jag iaf veta om det. Kunskap är aldrig en tung börda. Men att vara tvångstankemässigt bunden till optimalt näringstajmande etc, är ju inte direkt hälsosamt det heller.

Eddie Vedder
2008-03-02, 21:17
Efter ett tag lär man sig att det inte är hållbart i längden och övergår till en mer normal approach till det hela?! :)

Ja typ så. Äta utifrån den energinivån man strävar efter, käka mat som får en att må bra och som upprätthåller ens prestationsförmåga och sedan låta träningen sköta resten.

Att King Grub nästan måste hålla försvarstal och att man inte kan tänka sig att en person käkar godis om det inte finns någon "rättfärdigande" anledning till det (d.v.s. det MÅSTE finnas en optianledning och kan ju inte bara va gott ju!) är ganska sjukt som Jwzrd redan påpekat så bra.

King Grub
2008-03-02, 21:21
Det är inte bara pga att det är gott. Det ger energi och hjälper mig att prestera och återhämta mig.

Chrillee
2008-03-02, 21:21
Ja jag säger då det, man är väl lite ivrig och nyfiken.

Och när man tränar något så när hårt utan resultat gräver man bara mer och mer i skiten =)

tigerofsweden
2008-03-02, 21:24
Ja jag säger då det, man är väl lite ivrig och nyfiken.

Och när man tränar något så när hårt utan resultat gräver man bara mer och mer i skiten =)

Förstår det, det är vi alla! MEN du kommer inte hitta lösningen i smådetaljer utan det är antagligen mkt lättare än så :)

Edit. Det är garanterat mkt lättare än så :)

Martin Löwgren
2008-03-02, 21:26
Vad äter/dricker ni efter träning för att fylla på energidepåerna? Jag behöver tips. ;)

Inom hur lång tid efter träning ska man ha ätit något?

Dricker 150gram maltodextrin samt 50gram protein direkt efter träning och käkar en riktigt stor middag 30min efter detta.

/Axon

Eddie Vedder
2008-03-02, 21:27
Det är inte bara pga att det är gott. Det ger energi och hjälper mig att prestera och återhämta mig.

Jo absolut, det förstår jag.

I just det fallet, d.v.s. texten inom parentes, menade jag dock inte bara dig utan rent generellt. Att man väljer godis istället för t.ex. gainer, att man käkar för att det smakar bra etc. förstår jag inte varför vissa måste ifrågasätta helt enkelt.

Chrillee
2008-03-02, 21:27
Och jdwrd, var inte nåt sånt jag menade över huvud taget som ett påhopp och han behövde förklara sig.

Ville bara veta hur det låg till mer, lära mig mer helt enkelt.
Ökar inte i vikt och det kanske är ett bra sätt att hjälpa det på traven lite, men då vill jag veta lite om det innan.

Så man kan faktiskt vara nyfiken utan att det är en massa negativt ifrågasättande.

Tycker jag har en sund inställning och är inte anal och allt vad det är, vill göra dem bättre valen helt enkelt.

Och verkar vara en stor tro att många bara läser av nybörjarna, kanske är så till viss del, men vissa fördelar både teori med hård praktik =)

tigerofsweden
2008-03-02, 21:31
Och jdwrd, var inte nåt sånt jag menade över huvud taget som ett påhopp och han behövde förklara sig.

Ville bara veta hur det låg till mer, lära mig mer helt enkelt.
Ökar inte i vikt och det kanske är ett bra sätt att hjälpa det på traven lite, men då vill jag veta lite om det innan.

Så man kan faktiskt vara nyfiken utan att det är en massa negativt ifrågasättande.

Tycker jag har en sund inställning och är inte anal och allt vad det är, vill göra dem bättre valen helt enkelt.

Och verkar vara en stor tro att många bara läser av nybörjarna, kanske är så till viss del, men vissa fördelar både teori med hård praktik =)

Ät mer, du ser så enkelt det va :)

Chrillee
2008-03-02, 21:32
Blev världens grej nu bara för jag var nyfiken och alla vrider det till nåt sjukt negativt och att man har problem och ifrågasätter, jag kanske skrev frågan fel, lät konstigt.

Grub kör sjukt hårda pass, så känns rätt förstårligt nu med ett gott och snabbt alternativ till återhämtning mm.

Inget för den vanliga utövaren kan jag tro iaf.

Chrillee
2008-03-02, 21:33
Ät mer, du ser så enkelt det va :)

Har knappt råd med räkningar snart för all mat som måste förtäras hela tiden. Men ska börja dricka 10 flaskor rapsolja om dagen framöver, så nu jävlar ;P

Ganymedes
2008-03-02, 21:36
Dricker 150gram maltodextrin samt 50gram protein direkt efter träning och käkar en riktigt stor middag 30min efter detta.

/Axon

150 gram malto? Shit, hur många liter vatten blandar du med egentligen? :)

tigerofsweden
2008-03-02, 21:37
Blev världens grej nu bara för jag var nyfiken och alla vrider det till nåt sjukt negativt och att man har problem och ifrågasätter, jag kanske skrev frågan fel, lät konstigt.

Grub kör sjukt hårda pass, så känns rätt förstårligt nu med ett gott och snabbt alternativ till återhämtning mm.

Inget för den vanliga utövaren kan jag tro iaf.

Folk reagerar för att du är inte ensam om att ställa liknande frågor. Det medför helt enkelt inget gott med av att vara för fixerad vid pyttesaker när man inte har förståelse för helheten som är betydligt viktigare.

Givetvis är det alternativ även för den vanliga utövaren. Naturligtvis bör man inte basera hela sitt kolhydratintag på godis men det bör man som sagt förstå om man lärt sig de grundläggande sakerna först :)

tigerofsweden
2008-03-02, 21:39
Har knappt råd med räkningar snart för all mat som måste förtäras hela tiden. Men ska börja dricka 10 flaskor rapsolja om dagen framöver, så nu jävlar ;P


Välj energitäta livsmedel så skall du se att det kommer hända saker!

Rahf
2008-03-02, 21:41
Ja jag säger då det, man är väl lite ivrig och nyfiken.

Och när man tränar något så när hårt utan resultat gräver man bara mer och mer i skiten =)

Det är då man ska ta ett steg tillbaka och helt enkelt kolla de tre grundpelarna:

Mat, träning, vila.

Grundupplägget är: tillräckligt med mat, hård men anpassad träning och duglig vila.

Ska jag personligen se längre på det så utgår jag ifrån följande tankesätt. Jag försöker alltid vara så ärlig mot mig själv som möjligt.

"Äter jag tillräckligt för att kroppen ska palla med?" Ja? Äter jag verkligen tillräckligt med mat? Skitsamma under vilka tider, hur stora är portionerna?

"Tränar jag tillräckligt hårt nu?" Vissa dagar kan trots allt ha varit lite väl slappa de senaste veckorna.

"Sover jag tillräckligt mycket?" Många fallerar på detta. Sent datorsittande, tenta-pluggande eller långa arbetstimmar gör sitt till.

Det är nästan pinsamt hur ofta jag får rätt svar bara jag kollar de tre sakerna.

jwzrd
2008-03-02, 21:50
Jag var sådan för 10 månader sen. Känns bra mycket bättre nu när man inte är lika ortorektisk. Jag må kanske inte öka precis lika mycket i si eller ha optimal återhämtning i så, men jävlar vad kul träningen är ;).

Jag anser att jag har fått förbannat bra ökningar på en mer avslappnad attityd. Hiva i sig gainern efter träning (Gainomax nu när man är i Helsingborg...) och sen hem för att käka vad som nu faller en i smaken.

Ta och spänn av lite ungdomar, ortorexi leder bara till tråkigheter när ni måste ta nån liten paus p.g.a. skador eller andra göromål.

Ortorektisk!! Hahaha, jag kommer att flina som en grobian åt det hela veckan.

Men till ämnet: grejen är den att jag är helt och hållet övertygad om att kroppen helt utan att man trixar med specialtillskott utan att tveka ger dig förbättringar som får andra att undra vad du är för ett genetiskt mästerverk om du utmanar den till det. Man kan träna olidligt hårt och få fantastiska resultat och man kan göra det under flera flera år. Bara man ser till att ge kroppen fin näring i form av vettig kost, framförallt ligga på rätt sida om plusminusnoll. Fet blir man vid det intaget om man drar arslet efter sig på gymmet och begränsar vad man vill göra för aktiviteter i övrigt för att det skulle vara optimalt. Se övergödningen Grubben snackar om. De allra allra flesta som lipar över uteblivna resultat och försöker korrigera det med plånboken eller superavancerade avhandlingar i fysiologi har långt mycket mer att hämta på gymmet, i simhallen, i löpspåret och skogen och med cykeln och fan och hans laser.

OM man vill ha mer effekt dvs. Det jag påstår är ju inte egentligen att det är något fel på att lägga sin energi på optinäringen... utan att det är fel att andra som inte gör det ska behöva stå till svars för det.

Jay-Z
2008-03-02, 22:02
Det är rätt olika, men t ex en låda 600 gram ostkaka med sylt och keso, men gah sprutgrädde måste jag börja med också (nej, jag vill inte stå och vispa grädde på jobbet). Spelar inte så stor roll egentligen, bara det är hyfsat med kolhydrater och runt 1000-1500 kcal.

Rahf
2008-03-02, 22:02
Ortorektisk!! Hahaha, jag kommer att flina som en grobian åt det hela veckan.

Men till ämnet: grejen är den att jag är helt och hållet övertygad om att kroppen helt utan att man trixar med specialtillskott utan att tveka ger dig förbättringar som får andra att undra vad du är för ett genetiskt mästerverk om du utmanar den till det. Man kan träna olidligt hårt och få fantastiska resultat och man kan göra det under flera flera år. Bara man ser till att ge kroppen fin näring i form av vettig kost, framförallt ligga på rätt sida om plusminusnoll. Fet blir man vid det intaget om man drar arslet efter sig på gymmet och begränsar vad man vill göra för aktiviteter i övrigt för att det skulle vara optimalt. Se övergödningen Grubben snackar om. De allra allra flesta som lipar över uteblivna resultat och försöker korrigera det med plånboken eller superavancerade avhandlingar i fysiologi har långt mycket mer att hämta på gymmet, i simhallen, i löpspåret och skogen och med cykeln och fan och hans laser.

OM man vill ha mer effekt dvs. Det jag påstår är ju inte egentligen att det är något fel på att lägga sin energi på optinäringen... utan att det är fel att andra som inte gör det ska behöva stå till svars för det.

Jag sökte efter ett ord att sätta konceptet på och tro på fan men det fanns också. Det finns trots allt en benämning på folk som får "optibartfast-panik" när man nämner konserver och micromat. Sen att det kanske heter ortorexisk istället för ortorektisk har att göra med placering i Svenska landskapet (jag är ju norrlänning för fan!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Orthorexia

Bönne
2008-03-02, 22:22
Blivit mer eller mindre rutin att dra i mig ett stort glas Oboy och fyra skivor havre polarkraft med sylt, jordnötssmör eller smält ost :)

Många gånger så äter jag också godis under eller efter passet, gjort detta till och från i flera år, trotts att jag inte kör mer än 9-12 arbetsset per pass :)

Men trotts detta så väger jag fortfarande in i 75an och resultaten förbättras ständigt :)

Martin Löwgren
2008-03-02, 22:28
150 gram malto? Shit, hur många liter vatten blandar du med egentligen? :)

500ml - inga konstigheter - inga klumpar - PURE RECOVERY!

Scratch89
2008-03-02, 23:06
Pannkakor med hallonsylt slår rätt högt nu. Annars blir det vanlig middag/lunch.

larkan
2008-03-02, 23:08
Pannkakor med hallonsylt slår rätt högt nu. Annars blir det vanlig middag/lunch.

+1

Turbonisse
2008-03-03, 09:25
Nu sitter jag här med mitt rotmos igen .. mumma :)

ocelot
2008-03-03, 09:31
malto + vassle direkt efter träningen sedan 1-2 timmar efter ett mål husmanskost.

Mourten
2008-03-03, 09:48
whey100+mjölk+ägg+kreatin+hallon+blåbär+óboy+fling or i en mixer som slafsar allt och sedan häller jag det i en shaker som ja tar med till gymmet.

Krussidull
2008-03-03, 17:30
Tar Gainer Pro + kreatin efter träning. Fungerar ganska bra.

Animalistic
2008-03-03, 17:48
whey100+mjölk+ägg+kreatin+hallon+blåbär+óboy+fling or i en mixer som slafsar allt och sedan häller jag det i en shaker som ja tar med till gymmet.

det lät ruskigt gott! vilka flingor använder du?

Emil_Larsson
2008-03-03, 19:24
Om jag styrketränat; EAA en en monstermiddag hemma.
Om jag tränat konditionsträning; Typ Oboy, godis eller någonting med rättså snabba kolhydrater.

Alfred Nobel
2008-03-03, 21:34
Idag lyxade jag till med en 35 g vassleprotein, 350 ml lättmjölk och 80 g okokta havregryn!!!

Brocolligratäng 45 min senare :thumbup:

larkan
2008-03-03, 21:44
Vanlig svensk husmanskost. Man är väl svensk eller? The real deal!

Fjällbrynt
2008-03-03, 22:30
Vanlig svensk husmanskost. Man är väl svensk eller? The real deal!

är målet att du ska posta var 10e post eller?

Fordon
2008-03-03, 23:16
Blir väl en proteinshake med jordgubbssmak för att den är så jääävla god.

Sen ser jag till att käka husmanskost och lite keso :P

Spax0
2008-03-03, 23:21
Kör alltid en banan direkt efter och sen en Gainer Pro med 4dl mjölk när jag kommer hem.

L-Sami
2008-03-03, 23:22
Fast carbs direkt efter och sen mat hemma.

larkan
2008-03-03, 23:24
Fast carbs direkt efter och sen mat hemma.

Kokar du hemma, sen tar med i burk till gymmet, dock jävla massa protein i dom:D Funderar på köpa, är dom goda eller?

L-Sami
2008-03-03, 23:44
Kokar du hemma, sen tar med i burk till gymmet, dock jävla massa protein i dom:D Funderar på köpa, är dom goda eller?

Vadå kokar? Snabba kolhydrater i pulverform intar jag innan, under och efter träning tillsammans med EsaPro som jag blandar i en shaker med vatten. Det blir EsaPro innan och under passet. Fast Carbs i pulverform smakar typ inget.

larkan
2008-03-03, 23:46
Vadå kokar? Snabba kolhydrater i pulverform intar jag innan, under och efter träning tillsammans med EsaPro som jag blandar i en shaker med vatten. Det blir EsaPro innan och under passet. Fast Carbs i pulverform smakar typ inget.

Trodde du menade fast/low carb pasta hahahahahahahahaha!!!

L-Sami
2008-03-03, 23:47
Trodde du menade fast/low carb pasta hahahahahahahahaha!!!

:D nej. För övrigt fattar jag inte vitsen med den typen av pasta.