handdator

Visa fullständig version : Effekten av kreatin- och vasslesupplementering vid styrketräning för äldre män.


King Grub
2008-03-02, 10:57
Creatine and whey protein are supplements believed to have an ergogenic effect. Very little is known regarding the effects of these dietary supplements in older men. The purpose of this study was to determine the effect of creatine and whey protein supplements, consumed independently and in combination, on total and regional body composition in middle-aged men during a resistance-training program.

Forty-two men were randomly assigned to four groups to receive supplements according to a double-blind protocol. Groups consumed their supplements three times per week immediately following their resistance training sessions. The groups were: 1) placebo (480 ml of Gatorade); 2) creatine (480 ml of Gatorade plus 5 grams of creatine); 3) whey protein (480 ml of Gatorade plus 35 grams of whey protein powder); and 4) whey protein/creatine (480 ml of Gatorade plus 5 grams of creatine and 35 grams of whey protein powder). All groups participated in resistance training 3 times per week for 14 weeks.

At the beginning and end of the study, total and regional measures of body composition (DXA) and total (TBW), intracellular (ICW), and extracellular (ECW) body water (Multifrequency BIA) were measured and 3-day diet records were completed.

There were significant training effects for regional arm fat (decrease), regional arm bone free-fat free mass (BF-FFM - increase), total body BF-FFM (increase), ICW (increase), and ECW (increase) but no significant group effects and only one significant group by training interaction (ECW). There were no significant changes for total calorie, carbohydrate, fat or protein intake for any of the groups from prestudy to post-study testing.

The results from this study suggest that supplementation with creatine, whey protein, or a combination of creatine and whey protein, when combined with resistance training in middleaged men, have no added benefit to changes that occur to body composition due to resistance training alone.

J Nutr Health Aging. 2008 Mar;12(3):208-12. The Effects of Creatine and Whey Protein Supplementation on Body Composition in Men Aged 48 to 72 Years during Resistance Training.

Animalistic
2008-03-02, 11:23
direkt förvånad blev man ju inte iaf

kalle_banan
2008-03-02, 12:56
direkt förvånad blev man ju inte iaf

inte förvånad? borde inte kreatinet och proteinet ge bättre effekt än utan menar du? Vad beror resultatet på, går det att hitta?

Per B
2008-03-02, 13:02
Vad är det egentligen för ålder på männen i studien? I början står det "older men", men i slutklämmen "middleaged": för mig är medelålders ganska vitt, och börjar redan vid 35 (om inte tidigare).

King Grub
2008-03-02, 13:05
Vad är det egentligen för ålder på männen i studien?

48 to 72. Det står ju t o m i abstrakttiteln.

Per B
2008-03-02, 13:06
48 to 72. Det står ju t o m i abstrakttiteln.

Ah sorry, missade det :em:

King Grub
2008-03-02, 13:15
Vad beror resultatet på, går det att hitta?

The Journal of Nutrition Health and Aging. Volume 12, Number 3, 2008, pages 208-12. (http://www.serdi-fr.com/jnha/download.php?id=379)

Animalistic
2008-03-02, 13:37
inte förvånad? borde inte kreatinet och proteinet ge bättre effekt än utan menar du? Vad beror resultatet på, går det att hitta?

nej det är jag inte

Doktorn
2008-03-02, 14:54
J Nutr Health Aging. 2008 Mar;12(3):208-12. The Effects of Creatine and Whey Protein Supplementation on Body Composition in Men Aged 48 to 72 Years during Resistance Training.

Och det gör oss klokare? Det är ju gamla gubbar i studien, det är inte så intressant för en person i min ålder (som de flesta här inne är).

Bara se vad för tidsskrift den är publicerad i: Journal of nutrtion health and aging.

Tycker de borde utökat studiet med at ta muskel biopsier.

Och hur kan man inte få ökad fat free mass när personerna under all förmodan fick muskelhypertrofi (iaf whey gruppen)? Osäkerhet med att mäta fat free mass?

När fik de förresten sina tillskott? Det framgår inte i abstract

jwzrd
2008-03-02, 14:59
nej det är jag inte

Äter du kreatin och vassle-protein?

Animalistic
2008-03-02, 15:19
Äter du kreatin och vassle-protein?

va sjutton har det med saken att göra?

jwzrd
2008-03-02, 15:20
va sjutton har det med saken att göra?

Se det som att jag är dum eller något men svara gärna på frågan.

Animalistic
2008-03-02, 15:23
Se det som att jag är dum eller något men svara gärna på frågan.

nej det gör jag inte men har gjort. var inte förvånad över vad studien kom fram till.

tack och hej, punkt slut.

King Grub
2008-03-02, 15:31
det är inte så intressant för en person i min ålder

Vem bryr sig om din ålder? Det är information gällande kosttillskott och styrketräning. Är du inte intresserad - låt bli att läsa och svara. Skärp dig. Dina intressen och förhållanden är inte på något sätt en måttstock för vad som skall eller får postas. Och du behöver inte svara på det här inlägget. Tack.

grisman
2008-03-02, 23:08
Och det gör oss klokare? Det är ju gamla gubbar i studien, det är inte så intressant för en person i min ålder (som de flesta här inne är)
och vad fan vet du om medelåldern på det här forumet !? Upp till bevis i så fall!

Doktorn
2008-03-03, 16:17
Vem bryr sig om din ålder? Det är information gällande kosttillskott och styrketräning. Är du inte intresserad - låt bli att läsa och svara. Skärp dig. Dina intressen och förhållanden är inte på något sätt en måttstock för vad som skall eller får postas. Och du behöver inte svara på det här inlägget. Tack.

Nej det är riktigt, jag i detta tillfälle är ointressant. Men med mig menade jag att jag tillhör en åldersgrupp som majoriteten av medlemmarna här också tillhör. Det är på alla sätt intressant.
Hur många här inne motsvarar åldersgruppen i studien?

Tror många här tar studien för något den inte är och kommer därför tro något som stämmer. På det sättet är studien missvisande. När aftonbladet publicerar missvisande info ang. kost etc så är det oki att kommentera men om samma sak gäller när du publicerar något så blir man utskälld? Är det så det fungerar?

Och vad är poängen med att du postar studier om man inte får såga studien? Man får väl vara glad att ens post inte blir deletad annars hade det varit total censur á la diktur ;)

Doktorn
2008-03-03, 16:19
och vad fan vet du om medelåldern på det här forumet !? Upp till bevis i så fall!

Jag har lägsta bevis nivå. Personlig observation.... Nöjd? Men en moderator får gärna skriva medelålder, om sådan statistik finns :)

King Grub
2008-03-03, 16:22
Det är inget missvisande. Det står klart och tydligt vilken åldersgrupp studien utfördes på. Dom flesta här kan läsa, oavsett hur gamla dom är. Och det är inte bara studier som har forumets medlemmars medelålder som deltagare som får eller skall postas. Punkt.

Tolkia
2008-03-03, 16:25
Och vad är poängen med att du postar studier om man inte får såga studien? Man får väl vara glad att ens post inte blir deletad annars hade det varit total censur á la diktur.
Man får, som du märker, såga studier utan att ens sågning tas bort. Men man får också leva med att ens sågning sågas, särskilt om den inte är bättre än den du producerade (med huvudargumentet "ointressant med forskning på gamla gubbar, tycker jag").

Det är iögonenfallande populärt även bland forumets yngre medlemmar att bre ut sig om sin kunskapstörst och om hur man "brinner för allt som har med kost, träning och hälsa att göra" för att ta en standardklyscha - menar du att vi skall anta att de ljuger? Om ja - vad säger det då om dig, som ju också faller i den åldersgruppen? Om ditt alias har någon koppling till eventuellt framtida yrke skall jag be att få påpeka att det, tro det eller ej, kan komma att hända att du konfronteras med patienter över 25.

Doktorn
2008-03-03, 16:44
Det är inget missvisande. Det står klart och tydligt vilken åldersgrupp studien utfördes på. Dom flesta här kan läsa, oavsett hur gamla dom är. Och det är inte bara studier som har forumets medlemmars medelålder som deltagare som får eller skall postas. Punkt.

Tror många extrapolerar resultaten till ynge människor. Tror du inte det?

Varför kommenterar du enbart mitt ålderspåpekande? Ingen kommentar till övrigt jag skrivit?

King Grub
2008-03-03, 16:47
Jag tror lite mer om medlemmarna, att dom faktiskt kan tänka.

Och även om den extrapoleringen sker hos några - är det något som skall agera censurorgan för vad som skall postas? Nej.

Ingen kommentar till övrigt jag skrivit?

Nä. Det är inte så intressant för mig.

Doktorn
2008-03-03, 16:56
Man får, som du märker, såga studier utan att ens sågning tas bort. Men man får också leva med att ens sågning sågas, särskilt om den inte är bättre än den du producerade (med huvudargumentet "ointressant med forskning på gamla gubbar, tycker jag").

Det är iögonenfallande populärt även bland forumets yngre medlemmar att bre ut sig om sin kunskapstörst och om hur man "brinner för allt som har med kost, träning och hälsa att göra" för att ta en standardklyscha - menar du att vi skall anta att de ljuger? Om ja - vad säger det då om dig, som ju också faller i den åldersgruppen? Om ditt alias har någon koppling till eventuellt framtida yrke skall jag be att få påpeka att det, tro det eller ej, kan komma att hända att du konfronteras med patienter över 25.

Är det meningen att jag ska fortsätta med samma catchiga argumentation nu, att din sågning av sågning också får sågas? ;)

Nu är det ju inte enbart åldern jag kommenterar, som du kan se i min första post. Åldern var mest för kommentera relevansen här och att jag tror många misstolkar studien. Jag tycker studien har andra brister, men kan heller inte läsa full length trots att jag har log in. Tror de har något fel på deras hemsida. Jag är def. inte för publikations bias, men reviewers ska också våga säga nej till artiklar eller be om ändringar.

Jag tycker alltså det inte är iögonfallande att forumets yngre medlemmar intresserar sig för allt som har med kost etc. Jag tror iaf inte de yngre brinner för styrketräning hos 48-72 åringar (eller vilket range det nu var).

Många områden har barn inriktningar (thoraxkir., ögon, narkos etc), så om man vill kan man en majoritet av karriären slippa folk över 25 om det är det man vill! :cool:

Doktorn
2008-03-03, 16:58
Jag tror lite mer om medlemmarna, att dom faktiskt kan tänka.

Och även om den extrapoleringen sker hos några - är det något som skall agera censurorgan för vad som skall postas? Nej.



Nä. Det är inte så intressant för mig.

Jag tror alla kan falla i fällan att övertolka en artikel. Mig inklusive.

Det är ju intressant att du överhuvudtaget inte vill diskutera en artikel du postar. Och att de kommentarer som kommer vill du inte prata om....

King Grub
2008-03-03, 16:59
Det är ju intressant att du överhuvudtaget inte vill diskutera en artikel du postar. Och att de kommentarer som kommer vill du inte prata om....

Jag diskuterar gärna saken. Bara inte med dig. Du har, i mina ögon, gjort bort dig för mycket i tråden, och är därmed avskriven.

Doktorn
2008-03-03, 17:05
Jag diskuterar gärna saken. Bara inte med dig. Du har, i mina ögon, gjort bort dig för mycket i tråden, och är därmed avskriven.

:D

WHITEFOLKS
2008-03-03, 19:13
Vilka funktioner skulle vara annorlunda hos yngre personer än hos testgruppen?

Eller vad skulle möjligtvis kunna framkalla ett annat resultat hos en sådan testgrupp?

Doktorn
2008-03-04, 00:28
Vilka funktioner skulle vara annorlunda hos yngre personer än hos testgruppen?

Eller vad skulle möjligtvis kunna framkalla ett annat resultat hos en sådan testgrupp?

Med åldern så förlorar man muskler (sarkopenia). Ca 10% per 10år när man passerar 50. Detta primärt pga minskad syntes (ej ökad katabolism, men kanske lite det oxå). I förbindelse med detta kan man se lägre nivåer av både IGF-1, testosteron och growth hormon. Om detta är förklaringen vet jag ej men skulle väl kunna vara en del i pusslet.
Träning bromsar muskelförlusten, och med proteintillskott kan man få en muskelhypertrofi (precis som hos unga). Därför tycker jag det är konstigt att studien i denna tråd ej kan finna en förändrar body composition.
Men åroteintillskott och tajmin är betydligt viktigare för äldre än för yngre, utan det kan man ej uppnå hypertrofi. En vanlig måltid har betydligt sämre effekt hos äldre än hos yngre. Ev. Har den ingen effekt hos äldre (givetvis beroende på måltidskomposition)
En förklaring kan vara att äldre har en nedsatt ekspression av gener involverade i muskelhypertrofi, detta både i vila och efter träning.
Så därför kan det vara svårt att överföra träningsstudier på äldre till yngre.
Eller jag anser det iaf vara ett problem... Men extrapolering är ju något subjektivt....

WHITEFOLKS
2008-03-04, 00:45
Om inte jag läste fel så blev det väl en förändring i kroppssammansättningen i samband med träning.

Poängen var som jag förstod det att supplementering med vassle och kreatin inte gav någon skillnad i resultat jämför med mat (tm).

Doktorn
2008-03-04, 14:40
Om inte jag läste fel så blev det väl en förändring i kroppssammansättningen i samband med träning.

Poängen var som jag förstod det att supplementering med vassle och kreatin inte gav någon skillnad i resultat jämför med mat (tm).

Jo men borde inte en hypertrofi av ett organ leda till en annan sammansättning?

Och poängen var också att om hypertrofi och proteinsyntes påverkas olika hos yngre och äldre är det inte omöjligt att samma gäller kroppsammansättning och hur olika faktorer påverkar den.

Commando1980
2008-03-04, 16:48
Nej det är riktigt, jag i detta tillfälle är ointressant. Men med mig menade jag att jag tillhör en åldersgrupp som majoriteten av medlemmarna här också tillhör. Det är på alla sätt intressant.
Hur många här inne motsvarar åldersgruppen i studien?

Tror många här tar studien för något den inte är och kommer därför tro något som stämmer. På det sättet är studien missvisande. När aftonbladet publicerar missvisande info ang. kost etc så är det oki att kommentera men om samma sak gäller när du publicerar något så blir man utskälld? Är det så det fungerar?

Och vad är poängen med att du postar studier om man inte får såga studien? Man får väl vara glad att ens post inte blir deletad annars hade det varit total censur á la diktur ;)

korkat skrivet. en forskningsrapport ska inte ses som en isolerad företeelse utan ska placeras in i en helhet.

+ det finns forummedlemmar som är 48+, samt så slutar man ju inte vara människa efter man är 48.

WHITEFOLKS
2008-03-04, 19:05
Både de som åt vassle+kreatin och de som höll sig till Mat2000 upplevde hypertrofi, det var dock ingen skillnad mellan grupperna. Dvs Vassle gav ingen extra hypertrofi.

Det är möjligt att Vassle skulle påverka unga annorlunda men jag tycker fortfarande inte att du har påvisat hur.

Om något har jag för mig att Grub sagt förrut att snabba proteiner som vassle är mer effektiva (nödvändiga?) för äldre i något sorts sammanhang. Minns ej exakta detaljer.

Englund
2008-03-04, 21:19
Om något har jag för mig att Grub sagt förrut att snabba proteiner som vassle är mer effektiva (nödvändiga?) för äldre i något sorts sammanhang. Minns ej exakta detaljer.
Vassleprotein upprättar en totalt sett positivare kvävebalans hos äldre jämfört med kasein, ja. Tvärtom hos unga.

King Grub
2008-03-04, 21:55
Som kan läsas i http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635 för den intresserade.

Doktorn
2008-03-04, 23:23
Både de som åt vassle+kreatin och de som höll sig till Mat2000 upplevde hypertrofi, det var dock ingen skillnad mellan grupperna. Dvs Vassle gav ingen extra hypertrofi.

Det är möjligt att Vassle skulle påverka unga annorlunda men jag tycker fortfarande inte att du har påvisat hur.

Om något har jag för mig att Grub sagt förrut att snabba proteiner som vassle är mer effektiva (nödvändiga?) för äldre i något sorts sammanhang. Minns ej exakta detaljer.

Att äldre har nedsatt genekspression av växtfaktorer efter träning är för mig årsag nog att starkt misstänka att det är skillnader mellan grupperna.

Dessutom har ju äldre en nedsatt basal proteinsyntes, därför krävs det ju större ökning för att få ett positivt netto.

Träning och måltider har dessutom en mindre anaboleffekt hos äldre. Detta borde inkludera vassle, vet dock inget specifikt om vassle. Men det borde inkludera vassle och borde gå hitta studier på det.

Resultaten du pratade om är det från studien som tråden startade med?

Jag minns att Bengt Saltin för 2-3 år sedan pratade om en studie och om att bara ge gamlingar "vanlig" mat efter träning ej gav hypertrofi, det krävde vassle. Men vanlig mat är så klart brett begrepp....
Hursomhelst att det ej är skillnad mellan vassle och vanlig matgruppen överraskar mig. Speciellt med all betoning på vikten av akut respons, som King Grub postat en miljard gånger och helt säkert kan slänga upp en studie om.