handdator

Visa fullständig version : När börjar kroppen tackla av?


evil
2008-03-01, 19:44
Vid vilken ålder börjar kroppen tackla av? Till exempel finns det ju knappt inga 40-åringar som spelar fotboll på elitnivå så någon gång innan börjar ju det gå nedåt. När når man sin peak och när börjar det så sakteliga gå utför? Det är ju naturligtvis individuellt men vore kul om några veteraner kunde ge sina åsikter.

Nitrometan
2008-03-01, 19:49
Efter födseln så för varje dag av ditt liv dig närmare döden.

bear.flowertwig
2008-03-01, 20:28
Vid vilken ålder börjar kroppen tackla av? Till exempel finns det ju knappt inga 40-åringar som spelar fotboll på elitnivå så någon gång innan börjar ju det gå nedåt. När når man sin peak och när börjar det så sakteliga gå utför? Det är ju naturligtvis individuellt men vore kul om några veteraner kunde ge sina åsikter.

Däremot olympiska skyttar i världsklass ändå upp i pensionsåldern. Beror mao på vad du menar med peak/tackla av.

Sverker
2008-03-01, 20:43
Fysiskt så trappar nog kroppen ned efter 25 år. Men det spelar ingen roll för med åldern kommer erfarenheten. Man lär sig hur mycket man kan träna och man lär sig vilka strider man kan vinna:thumbup:

Nu finns ju mer pengar med i idrotten så vi kommer säkert att se 40-åringar hänga i och ge ungtupparna en match.

King Grub
2008-03-01, 20:49
Uthållighet kan toppas till 35 (eller äldre om man tränar hårt), och upprätthållas så negativa förändringar i princip inte märks förrän upp till runt 60 års ålder.

Peak endurance performance is maintained until ~35 years of age, followed by modest decreases until 50–60 years of age, with progressively steeper declines thereafter.

The Journal of Physiology. Volume 586 Issue 1 Page 55-63, January 2008.

http://www.ismni.org/jmni/pdf/16/12RITTWEGER.pdf

Piranha
2008-03-01, 20:49
Just var det gäller våran nish (styrketräning / kroppsbyggning) är de bästa närmare 40 än 20.

Daniel Mattusch
2008-03-01, 20:58
Uthållighet kan toppas till 35 (eller äldre om man tränar hårt), och upprätthållas så negativa förändringar i princip inte märks förrän upp till runt 60 års ålder.



The Journal of Physiology. Volume 586 Issue 1 Page 55-63, January 2008.

http://www.ismni.org/jmni/pdf/16/12RITTWEGER.pdf

Känns inte som resultaten som görs i idrottsvärlden speglar det där. Intressant artikel.

Nitrometan
2008-03-01, 21:00
Tittar man på SL så kan ju folk vinna VM när de är över 40.

Daniel Mattusch
2008-03-01, 21:03
Tittar man på SL så kan ju folk vinna VM när de är över 40.

Jo självklart, är väl lite från sport till sport, individ till individ. King Grub, har du nån research på när kroppen får större problem att läka skador.

Andy.da.wohoo
2008-03-01, 21:03
Men om man får ställa en följdfråga: Vad är det som gör att kroppen trappar ner och blir svagare då(om ni förstod frågan)?

King Grub
2008-03-01, 21:08
http://sportsci.org/encyc/agingex/agingex.html

Andy.da.wohoo
2008-03-01, 21:53
Tack Grub!

Maharadja
2008-03-02, 00:14
Herregud,nu får folk åldersnojja...ja hade dock min 30-års kris när jag var 18...kände jag var lastgammal och livet var över ;) Nu vet ja då att det finns fortsättning för alla superveteraner..ålder Is NOTHING!

L-Sami
2008-03-02, 06:21
En NBA basketspelare är på sin topp (100%) vid 25års åldern, fem år senare har prestationen sjunkit med 20% ytterligare 5år senare har prestationen sjunkit med 20%. Det gäller returer per match. Däremot är maratonlöparen på topp vid 30års åldern, tio år senare har prestationen endast sjunkit med 2-10% samma gäller en kulstötare. Varför prestationen sjunker snabbare linjärt med åldern för en basketspelare jämfört med kulstötare och maratonlöpare är att basket är mer koordinationskrävande.

D.H Moore (1975) Nature 253: 264-265
NBA Register 1992-1993 Edition

Alltidxx
2008-03-02, 08:06
Just var det gäller våran nish (styrketräning / kroppsbyggning) är de bästa närmare 40 än 20.Det var det man ville läsa. Ha! Jag ska nog kunna bli bättre många år till :)

Bronkitkorv
2008-03-02, 08:13
Men om man får ställa en följdfråga: Vad är det som gör att kroppen trappar ner och blir svagare då(om ni förstod frågan)?

Kroppen byter ut alla celler ca 7 gånger och sista gången blir i 60årsåldern. Då går det utför och riktiga ålderstecken börjar synas.
Någon lite mer påläst kan väl förklara bättre..

Nitrometan
2008-03-02, 09:56
Herregud,nu får folk åldersnojja...ja hade dock min 30-års kris när jag var 18...kände jag var lastgammal och livet var över ;) Nu vet ja då att det finns fortsättning för alla superveteraner..ålder Is NOTHING!
Idag på Vasaloppet var det en herre i 70-årsåldern som gjorde sitt 55:e Vasalopp i rad! Go gammal!

pragmatist
2008-03-02, 10:08
Man kan också konstatera att idrottare verkar "hålla" längre och längre. På 70-talet var ju alla slut när de var 25, typ. Idag verkar medelåldern i många sporter vara betydligt högre, troligen på grund av smartare träningsmetoder och bättre kost. Det är mitt intryck i alla fall.

När man sedan talar om just elitidrottare så är det väl minst lika mycket ackumulerade skador som får dem att bli sämre som biologiskt åldrande.

Mourten
2008-03-02, 10:17
Man kan också konstatera att idrottare verkar "hålla" längre och längre. På 70-talet var ju alla slut när de var 25, typ. Idag verkar medelåldern i många sporter vara betydligt högre, troligen på grund av smartare träningsmetoder och bättre kost. Det är mitt intryck i alla fall.

När man sedan talar om just elitidrottare så är det väl minst lika mycket ackumulerade skador som får dem att bli sämre som biologiskt åldrande.


Dopingen är även bättre idag jämte 70talet det gör att athleterna kan hålla på längre, komma tillbaka från skador bättre etc.

King Grub
2008-03-02, 10:27
En självklar sak, som kanske ändå borde påpekas, är att den individuella toppen även är beroende av åldern idrottsmannen började träna och på vilken nivå.

En person som börjar hårdträna vid 50 har inte nått sin topp vid 55, och kommer dessutom att vara bättre då än vid 30 års ålder, även om han aldrig kan nå nivån han hade kunnat vara på vid 30 om han börjat vid 20.

evil
2008-03-02, 10:31
En självklar sak, som kanske ändå borde påpekas, är att den individuella toppen även är beroende av åldern idrottsmannen började träna och på vilken nivå.

En person som börjar hårdträna vid 50 har inte nått sin topp vid 55, och kommer dessutom att vara bättre då än vid 30 års ålder, även om han aldrig kan nå nivån han hade kunnat vara på vid 30 om han börjat vid 20.

När börjar egenskaper som krävs i idrotter som fotboll, hockey och tennis försämras och när är kroppen som bäst lämpad för att vara på topp inom idrotter som dessa, förutsatt att man tränat sedan barnsben? I runda slängar alltså då det är individuellt.

Nitrometan
2008-03-02, 10:31
Man kan också konstatera att idrottare verkar "hålla" längre och längre. På 70-talet var ju alla slut när de var 25, typ. Idag verkar medelåldern i många sporter vara betydligt högre, troligen på grund av smartare träningsmetoder och bättre kost. Det är mitt intryck i alla fall.
Det är mer pengar också idag.

Det gör nog att de offrar sig ett par år till och då upptäcker både de och andra att det går.

Nitrometan
2008-03-02, 10:32
Dopingen är även bättre idag jämte 70talet det gör att athleterna kan hålla på längre, komma tillbaka från skador bättre etc.
Menar du att alla elitidrottare som är äldre än motsvarande eiltidrottare på 70-talet är dopade?

Mr. Moose
2008-03-02, 10:56
Själv märkte jag av att kroppen "saktade ner" vid 30 ungefär, tog längre tid att återhämta mig från ett hårt pass (kände mig bakfull mycket längre också efter en "bra" fest).

Med tiden lär man sig träna smart, inte bara hårt!

Mer är inte bättre, även för er som fortfarande är relativt "unga".

Nitrometan
2008-03-02, 11:06
Själv märkte jag av att kroppen "saktade ner" vid 30 ungefär, tog längre tid att återhämta mig från ett hårt pass (kände mig bakfull mycket längre också efter en "bra" fest).
Det har jag inte märkt nåt av än.

De jag har snackat med av veteranerna säger att de märkte skillnad vid 45-50.

Allan
2008-03-02, 11:11
Dopingen är även bättre idag jämte 70talet det gör att athleterna kan hålla på längre, komma tillbaka från skador bättre etc.

Du, det är knappast det enda som förbättrats sedan 70-talet. Jag kan nog hitta rätt många andra orsaker som var och en betytt mer för höjningen av bästföredatumet än just dopingen

Själv märkte jag av att kroppen "saktade ner" vid 30 ungefär, tog längre tid att återhämta mig från ett hårt pass (kände mig bakfull mycket längre också efter en "bra" fest).

Med tiden lär man sig träna smart, inte bara hårt!

Mer är inte bättre, även för er som fortfarande är relativt "unga".

Ja, det finns vissa delar som kommer att trimmas ned. Man ska medveten om att det inte finns en period där man är "vuxen". Utvecklingsmässigt ökar allt till nånstans i tjugofemårsåldern (+/- ett par år) och sen går det nedåt. Regressen påbörjas direkt efter peaken. Sen slår det olika - håravfall, fettinlagring, synfel, det finns massor av ålderstecken som inte kan bromsas särskilt bra. Just träningsmässigt är det naturligtvis så att den som håller på kontinuerligt inte kommer uppleva inbromsningen lika dramatiskt som den som inte tränar

Coldsmith
2008-03-02, 11:17
Vi har ju annars en del fotbollsstjärnor som hållt i länge. Min favorit, Baresi, back i milan spelade väl en bit efter 40 år och var en stjärna även då.

Eddie Vedder
2008-03-02, 11:22
Vi har ju annars en del fotbollsstjärnor som hållt i länge. Min favorit, Baresi, back i milan spelade väl en bit efter 40 år och var en stjärna även då.

Just mittbackar verkar hålla längre generellt sett, lättare att leva på rutinen där kanske. Man har en förmåga att kompensera det man tappat i kvickhet och tempo med en mer utvecklad förmåga att läsa spelet och vara placeringssäker, spela lugnt o.s.v.

Många byter ju dessutom position och avslutar karriären som mittback, Maldini gick in i mitten från vänsterbacksposition, Johan Mjällby tog klivet ner från mittfältet.

Coldsmith
2008-03-02, 11:24
Just mittbackar verkar hålla längre generellt sett, lättare att leva på rutinen där kanske. Man har en förmåga att kompensera det man tappat i kvickhet och tempo med en mer utvecklad förmåga att läsa spelet och vara placeringssäker, spela lugnt o.s.v.

Många byter ju dessutom position och avslutar karriären som mittback, Maldini gick in i mitten från vänsterbacksposition, Johan Mjällby tog klivet ner från mittfältet.

Ja absolut, han var ju inte den snabbaste på plan mot slutet. Men tog igen det på extrem rutin och förmåga att läsa spelet.

Go old boys!

Per B
2008-03-02, 11:46
Jag tror säkert betydligt fler fotbollsspelare skulle "hålla" ända upp i 40-årsåldern, men det handlar ju också om motivation.

Eddie Vedder
2008-03-02, 11:55
Jag tror säkert betydligt fler fotbollsspelare skulle "hålla" ända upp i 40-årsåldern, men det handlar ju också om motivation.

Ja om du med dålig motivation syftar på att man inte har motivationen till att sänka ivån mer och mer så håller jag med.

Att vara stjärna i ett världslag, gå ner i ett mittenlag när man inte håller längre, sedan kanske hamna i en lägre division t.o.m., kanske byta till en mycket sämre liga o.s.v. då håller jag med.
Men att de inte längre är på topp i den absoluta toppen beror på att man inte håller längre, det är jag övertygad om. Så där tror jag inte det är motivationen som tryter om man nu fortfarande håller en världstoppnivå.

Viktor_Balck
2008-03-02, 11:58
Ja om du med dålig motivation syftar på att man inte har motivationen till att sänka ivån mer och mer så håller jag med.

Att vara stjärna i ett världslag, gå ner i ett mittenlag när man inte håller längre, sedan kanske hamna i en lägre division t.o.m., kanske byta till en mycket sämre liga o.s.v. då håller jag med.
Men att de inte längre är på topp i den absoluta toppen beror på att man inte håller längre, det är jag övertygad om. Så där tror jag inte det är motivationen som tryter om man nu fortfarande håller en världstoppnivå.

+1 på den, finns inte många fotbollsspelare i åldern 35+ som håller världsklass direkt. Maldini är väl 40 och är inne på sin sista säsong, det är väl just backar och målvakter som kan hålla på länge.

Allan
2008-03-02, 12:03
Nu är det väl så också att just världsstjärnor har bättre förutsättningar att hålla på längre än andra. De råkar ju faktiskt vara just stjärnor, och det lär ha viss betydelse för hur länge de kan hålla på. De har en helt annan uppbackning än de hade förr, bättre betalt, andra villkor. Och i vanlig ordning är det säkert så att om man har anlag för att bli stjärna så har man också förutsättningar att fortsätta längre än valfri divisiontrespelare.

Själv jobbade jag tillsammans med en fd landslagsspelare och proffs, Benny Wendt, som återgick till grovisjobbet efter rätt många år utomlands. Så mycket pengar var det på den tiden...

Anders The Peak
2008-03-02, 12:07
Nu är det väl så också att just världsstjärnor har bättre förutsättningar att hålla på längre än andra. De råkar ju faktiskt vara just stjärnor, och det lär ha viss betydelse för hur länge de kan hålla på. De har en helt annan uppbackning än de hade förr, bättre betalt, andra villkor. Och i vanlig ordning är det säkert så att om man har anlag för att bli stjärna så har man också förutsättningar att fortsätta längre än valfri divisiontrespelare.
Det håller jag med om.

I dagsläget är det för hög frekvens av tävlingar i de flesta grenar för att kroppen ska kunna hålla sig skadefri uppemot 40 års åldern.

Eddie Vedder
2008-03-02, 12:07
Själv jobbade jag tillsammans med en fd landslagsspelare och proffs, Benny Wendt

Släkt med Oscar Wendt?

Nigle
2008-03-02, 12:24
Det slog mig bara. Var inte den där franska skalliga fotbollsspelaren som gick i pension förra året ganska gammal? Det var han som skallade/stångade en italjenare på sin sista match.

shut teh face
2008-03-02, 12:26
Zinedine Zidane, inte särskilt "gammal". Född -72

Per B
2008-03-02, 12:48
Ja om du med dålig motivation syftar på att man inte har motivationen till att sänka ivån mer och mer så håller jag med.
Nja, jag tänkte snarare på att man inte har motivationen att träna tillräckligt hårt för att hålla sig kvar på den höga nivån, och att man inte är lika taggad inför matcherna. Men självklart har man inte samma fysiska förutsättningar som en 20-åring, det säger jag inget om: det gäller bara att man kan kompensera för det med rutin och utvecklat spelsinne, som andra redan påpekat.

Jag är själv 38 och spelar på div 6-nivå (har haft låååångt uppehåll efter att jag var 20): jag räknar med att stå på topp när jag fyller 40! *flex*

King Grub
2008-03-02, 13:04
Bland äldre elitidrottsmän ser man en gradvis försämring efter 50 års ålder fram till 75, där det plötsligt börjar gå dramatiskt utför.

Senior athletes’ performance declined (male and female) approximately 3.4% per year over 35 years of competition—slowly from age 50 to 75 years and dramatically after age 75 years. Men showed no difference in decline of sprint and endurance events, whereas the decline in the sprint was greater than in endurance for women, especially after the age of 75 years.

Even the healthiest examples of musculoskeletal aging experience significant performance declines around age 75 years. This may be a key time point for preventive intervention.

http://ajs.sagepub.com/cgi/content/full/36/3/443

Kebab-Arne
2008-03-02, 13:30
Bynäsbacken Tommy Sjödin är ju 42 år gammal.

Snafu
2008-03-03, 10:53
Min kropp började tackla av vid sissådär 25.

Nu i helgen, tre år senare, plockade jag ut 5 gråa hår från skallen :(

Sen börjar jag fanimig lägga på mig mer och mer fett! Damn! En veckas dåligt ätande syns direkt.

Nitrometan
2008-03-03, 13:07
Släkt med Oscar Wendt?
Släkt med Brynolf Wendt?