handdator

Visa fullständig version : Nybörjare!! tips.


H82lose
2008-03-01, 12:40
Hej är en kille på 22 år. Känner att jag verkligen vill ändra mina vanor o regelbundet gå på gymmet samt äta rätt.

Jag är 1.86 lång och väger 102kg

Är inte ute efter o gå ner i vikt men jag vill få bort allt slappt/löst fett på kroppen.

Tränar 4 dagar i veckan just nu.

Då börjar jag med kondition i ca 15 min,sen går jag på vikterna,sen 30 min kondition som avslut. Men jag känner att jag inte har nått fast schema,Hoppar mellan biceps o bröst o sen tycker jag att jag kör samma övningar för tätt imellan. typ biceps två dagar i rad.

Skulle vilja ha Större Biceps,triceps, Bröst samt en snygg mage och rygg. Är inte så intresserad av och träna benen.

Så har ni nån tips och råd?

Tack!

Mvh Patric

Granstr0m
2008-03-01, 12:57
Tjao, det där med att köra kondition innan och efter tror jag inte är så bra faktist, man tappar ju alla energi innan man börjat. Men de kommer nog snart nån kunnig som vet hur de är. Mitt tips är att köra styrketräning när du kör styrketräning och kondition när du kör konditon. alltså på olika dagar.
Större armar, kör ganska tungt 5-8 reps så bygger du muskler och styrka, kör inte för många övningar bara för att du vill bli större det kan tilloch med va sämmre, skivstångcurl hantelcurl och koncentrationscurl är 3 mycket bra övningar 5-8reps 3set på varje övning och kör igenom hela kroppen på en vecka ex.
Måndag:Bröst
Tisdag:Rygg
Onsdag:Axlar
Torsdag:Biceps Triceps
Fredag:Ben Mage
Lördag:
Söndag:
Sen kan du lägga om de å köra biceps på tisdagar å triceps på måndagar så får du lediga dagar för konditionsträning.
Bara å köra hårt (Y) ;)

Granstr0m
2008-03-01, 12:59
Glömde lägga till att de kommer se sjukt ut om du inte tränar benen.
Maffig över kropp och så spinkiga ben?. Kör ben, det är ju faktist halva din kropp, och starka ben är väl ingen nackdel :D

ChrisDEFC
2008-03-02, 00:04
bumbis 3-split tycker jag du ska kika på den ligger som sticky, kör varannan dag eller 2dagar och 1vila så är det hyfsat lugnt med återhämtning. och om du inte tränat allt för länge tycker jag du ska köra runt 10-15reps i nån månad sen tycker jag du ska lägga in en längre period av några månader med tyngre träning runt 5reps och hitta en vikt där du klara 5 men inte mer, klarar du mer har du för lätt men glöm inte att värma innan du går på 5orna =)

ang ben så gynnar benträningen övriga musklers utveckling åxå så även om du inte vill så tjänar du på att ha med ben, kommer dessutom att se mycket finare ut om du senare skalar av några kilo ;)

hjalten
2008-03-02, 13:06
Jag tycker inte som Granst0rm.

Du borde köra 3-split eller 4 split beror lite på hur mycket du orkar.

men 3 split är bra, det blir lite mer lönt att smyga ner till gymmet då.
köra 2 muskelgrupper varje gång. kör på hårt på 8-10 reps o 3 set.

så kan du ha ett schema som t.ex. ser ut såhär

Måndag: Bröst, Biceps
Tisdag:
Onsdag: Ben, Axlar
Torsdag:
Fredag: Triceps, Rygg

Du kan ju mixa hur du vill, men där har du ett exempel.