handdator

Visa fullständig version : Kostrådgivar utbildning?


Haeffner
2008-03-01, 12:37
Hej hej!

Är lite sugen på att lära mig mer om kost och kostråd för olika personer och kollar runt på olika kostrådgivarutbildningar om det skulle kunna vara nåt för mig.

Jag är inte sugen på att jobba med kost på heltid och därav är inte en flerårig högskoleutbildning ett alternativ som det ser ut i dagsläget utan snarare nån/några intensiva veckor med mycket inlärande om de saker som är viktigast att ha en förståense för och lättast att förmedla vidare till medelsvensson på ett bra och ödmjukt sätt.

Nån som har gått någon sådan utbildning och vad har ni tyckt?
Vad finns det för olika alternativ? Har sett att Pauluns näringscenter har en utbildning bla.

Mental
2008-03-01, 13:33
Köp näringslära för högskolan och lär dig på egenhand.

Eddie Vedder
2008-03-01, 13:37
Hur lång tid är för mycket tycker du? För en termin näringslära hinner du lära dig mycket på om du bara vill. Jag känner att jag lärde mig riktigt mycket förra terminen när jag läste Kostvetenskap A, hur mycket man lär sig är ju en fråga om hur villig man är att dels ta till sig av läromomenten men även hur mycket tid man själv lägger ner på att plugga.

Om en termin inte känns för långt och om du överhuvudtaget har möjlighet att läsa vid någor av lärosätena (förslagsvis det fantastiska Uppsala:D)) så rekommenderar jag det istället för någon kortare och dyr kostrådgivarutbildning.

Haeffner
2008-03-01, 13:40
Köp näringslära för högskolan och lär dig på egenhand.

Det skulle man mycket väl kunna göra men jag skulle gärna gå nån form av utbildning först. Känns lättare och mer motiverande att lära sig saker när man hela tiden kan fråga lärarna om man inte förstår och att dessa (förhoppningsvis) har bra praktiska exempel.

Dessutom tror jag att jag får ut mycket mer av boken och liknande böcker om jag innan läsning fått ite mer på fötterna och kan de grundläggande begreppen mer ingående.

Nån so har gått SAFE, Pauluns, SISUs eller någon annan Kostrådgivarutb?

Tolkia
2008-03-01, 13:53
Jag tycker att Eddies förslag är bra. Det skadar inte heller med lite basic biologi/fysiologi. Universiteten ger ofta kvällskurser på deltid, kika efter sådana. Tycker du att det är för jobbigt att lägga tid på att lära dig basfakta är jag inte säker på att det är klockrent att satsa på att försöka lära andra på mer än kompisbasis.

schabo-labo
2008-03-01, 13:57
Köp näringslära för högskolan och lär dig på egenhand.Bra tips! Ska nog låna den på biblioteket.

Sverker
2008-03-01, 14:01
Vad är näringslära utan baskunskaper !

Tiamin blir bara ett namn ifall du inte läst cellbiologin och elektrolyter är simpelt salt ifall du inte har fysiologin i ryggmärgen.

Börja på basnivån med lite biologi så växer säkert intresset och förståelsen med tiden.

schabo-labo
2008-03-01, 14:05
Vad är näringslära utan baskunskaper !

Tiamin blir bara ett namn ifall du inte läst cellbiologin och elektrolyter är simpelt salt ifall du inte har fysiologin i ryggmärgen.

Börja på basnivån med lite biologi så växer säkert intresset och förståelsen med tiden.Näringslära för högskolan blir latin för en nybörjare med andra ord? Om man läser biologi, vad får man för kunskaper som man har nytta av i näringslära, utveckla gärna.

shut teh face
2008-03-01, 14:09
Det känns ju lite som att man behöver skilja på kost- näringslära och fysiologi.

I det förstnämda har jag svårt att man behöver kunna endel biologi/kemi för att kunna rekommendera en bra frukost till Ingrid 59, och samtidigt förklara varför den är bra och det fysiologiska samspelet därkring. Men biologi/kemi är ju skitkul så läs det ändå! :cool:

Eddie Vedder
2008-03-01, 14:12
Det känns ju lite som att man behöver skilja på kost- näringslära och fysiologi.

En termin kostvetenskap täcker in grunderna av allt det där.

shut teh face
2008-03-01, 14:15
Ska undersöka om det finns någon trevlig distanskurs i näringslära som man kan hoppa på.:D

shut teh face
2008-03-01, 14:19
Eddie - är din kurslitteratur på engelska?

Eddie Vedder
2008-03-01, 14:19
Ska undersöka om det finns någon trevlig distanskurs i näringslära som man kan hoppa på.:D

Du får en ganska bra bild av vilka förkunskaper som krävs bara genom att läsa vad som krävs för att vara behörig. Läser man kostvetenskap räcker kurserna som ett samhällsvetenskapligt program ger t.ex. Läser du däremot mer fördjupad nutrition krävs oftast att du läst t.ex. upp till matte D och mer naturvetenskaplig inriktning.

Kursens svårighetsgrad måste ju till viss del motsvara de förkunskaper man förväntar sig.

Eddie - är din kurslitteratur på engelska?

Än sålänge har ingen mer kurslitteratur än artiklar och Nordic Nutrition recommendations varit på engelska.

Haeffner
2008-03-01, 14:20
Ska undersöka om det finns någon trevlig distanskurs i näringslära som man kan hoppa på.:D

Hojta till om du hittar nån :)

En anledning till att jag vill gå kort men itensivt är att jag just nu inte känner för att säga upp mig och leva på studiebidrag en termin. Tanken är ju som sagt inte att bli en fullärd kostguru men att lära mig mer och kunna bygga på därifrån.

Har dock funderat på att söka och läsa Fysiologi A men inte nu till hösten.

shut teh face
2008-03-01, 14:23
Jag har endast läst ekonomi på gymnasiet, tyvärr.

Av vilken anledning krävs Matte D för nutrition?

stridis
2008-03-01, 14:36
Av vilken anledning krävs Matte D för nutrition?

Nu går jag på Dietistprogrammet i Göteborg, så hur nutritionen ser ut därborta har jag faktiskt inte en jävla aning, men just nu i termin 2 så håller iaf vi på med biokemi och ja det kan vara nog så bra att ha lite mattegrund så att inte huvudvärken kommer av något för naturvetare så omärkvärdigt som en härledning av Michael-Mentis ekvation (enzymkinetik).

Eddie Vedder
2008-03-01, 14:40
Av vilken anledning krävs Matte D för nutrition?

Det är betydligt mer inriktat på just naturvetenskap. Om du läser till dietist t.ex. så är ju bara nutrition en liten del av din utbildning, utöver det lär du dig matlagningsteknik, livsmedelsvetenskap, dietetik, kostsociologi, psykologi etc. Vi på kostvetarprogrammet läser företagsekonomi, måltidsservice etc.

Det är alltså andra inriktningar utöver bara ren näringslära, således går man aldrig in SÅ djupt. Vi går aldrig in på King Grubs djup helt enkelt. Nutritionsprogrammet håll på Stockholms universitet och där är förkunskaperna motsvarande det du får på naturvetenskapliga programmet.

William
2008-03-01, 17:23
Nån som har gått någon sådan utbildning och vad har ni tyckt?
Vad finns det för olika alternativ? Har sett att Pauluns näringscenter har en utbildning bla.

Om du känner att du vill gå en kostrådgivarutbildning och inte ngn högskolekurs så är Pauluns utbildning definitivt bra.

Haeffner
2008-03-01, 17:56
Om du känner att du vill gå en kostrådgivarutbildning och inte ngn högskolekurs så är Pauluns utbildning definitivt bra.

Har du gått denna?
Vad är det som är bra/dåligt?

William
2008-03-01, 20:09
Har du gått denna?
Vad är det som är bra/dåligt?

Nej det har jag inte men jag känner föreläsarna på kursen och dom är väldigt kunniga och pedagogiska. Nackdelen med en sådan kurs är ju att nivån måste anpassas efter deltagarna som inte behöver ha några förkunskaper alls. Däremot är informationen up to date och man får en väldigt bra grund att bygga vidare på om man saknar en sådan.

heatseek3r
2008-03-01, 22:17
Hej hej!

Är lite sugen på att lära mig mer om kost och kostråd för olika personer och kollar runt på olika kostrådgivarutbildningar om det skulle kunna vara nåt för mig.

Jag är inte sugen på att jobba med kost på heltid och därav är inte en flerårig högskoleutbildning ett alternativ som det ser ut i dagsläget utan snarare nån/några intensiva veckor med mycket inlärande om de saker som är viktigast att ha en förståense för och lättast att förmedla vidare till medelsvensson på ett bra och ödmjukt sätt.

Nån som har gått någon sådan utbildning och vad har ni tyckt?
Vad finns det för olika alternativ? Har sett att Pauluns näringscenter har en utbildning bla.

Jag är skeptisk mot de kortare kostutbildningarna som kostar MYCKET pengar, det plus att jag läser en del kost och motionstidningar där de som utbildat sig vid liknande kurser skriver, inte alltid helt korrekt(om ens halvt).
Jag skulle rekommendera att du läser distans- eller kvällskurser på någon av landets lärosäten. Om du är intresserad av att hjälpa dig själv och andra till bättre kostvanor så är inte Tiaminets beståndsdelar och användningsfunktion det viktigaste att lägga på minnet. Det jag tycker du borde fokusera på är det grundläggande. T ex, energi (omsättning/källor/typer), grundläggande kunskaper om kolhydrater/proteiner/fetter och näringsämnen. Självklart är det nämnda inte allt men kan vara en bra utgångspunkt.

"Kunskap är inte kunskap innan du kan tillämpa den"(debatterat ;)). Utöver basic-kunskapen kan jag tycka att beteendevetenskap och pedagogik är viktiga verktyg om du vill åstadkomma positiv förändring hos dig själv och andra. Dessa finns också som kvälls- och distanskurser, även om jag kan tänka mig att detta känns som överkurs. ;) Det är bara du som vet varför du vill lära dig mer. :)

Vad är näringslära utan baskunskaper !

Tiamin blir bara ett namn ifall du inte läst cellbiologin och elektrolyter är simpelt salt ifall du inte har fysiologin i ryggmärgen.

Börja på basnivån med lite biologi så växer säkert intresset och förståelsen med tiden. Jag håller inte riktigt med här. Jag anser att du inte behöver ha kunskaper om cellbiologi för att känna till i vilka livsmedel du hittar och Tiamin och vad det har för funktion(er) i kroppen. Den kunskapen är mycket mer djupgående.

Näringslära för Högskolan är en suverän bok, och även om jag har utbildning inom ämnet har jag svårt att tro att informationen i nämnda verk inte går att förstå för en som inte har samma akademiska bakgrund. Jag rekommenderar den starkt.

Yay, min första post. 8)

Scratch89
2008-03-01, 22:27
SKa du ha bra kunskap så ska du gå kurser som inte är partiska och där vinstsyfte finns. Paulun är kvacksalvare, och därför är han inte något att ha. (Även fast han verkar ha skärpt till sig)
Hur gammal är du?


EDIT: Att läsa och förstå Näringslära för högskolan utan kunskap i kemi och biokemi är... slöseri på tid.

Haeffner
2008-03-02, 01:58
SKa du ha bra kunskap så ska du gå kurser som inte är partiska och där vinstsyfte finns. Paulun är kvacksalvare, och därför är han inte något att ha. (Även fast han verkar ha skärpt till sig)
Hur gammal är du?


EDIT: Att läsa och förstå Näringslära för högskolan utan kunskap i kemi och biokemi är... slöseri på tid.

Visst att Paulun förespråkar GI i sina böcker mm men jag tror och vad jag även hört är att utbildningen ska vara seriös och bra och ingen "GI-livetsord sekt".
Dessutom håller Paulun långtifrån i hela utbildningen men han är völ den kändaste av föreläsarna/lärarna.

Är tillräckligt gammal för att ha läst och kanske tom ha klömt min biologi och kemi... nedå så illa är det inte.

Eddie Vedder
2008-03-02, 02:02
Visst att Paulun förespråkar GI i sina böcker mm men jag tror och vad jag även hört är att utbildningen ska vara seriös och bra och ingen "GI-livetsord sekt".
Dessutom håller Paulun långtifrån i hela utbildningen men han är völ den kändaste av föreläsarna/lärarna.

Jag vet ingenting om hans utbildnings kvalité, däremot vet jag vad den kostar och jag kan lova dig att den knappast är värt priset om man ser till arbetsmarknaden som väntar för en person som kan vifta med ett diplom från Paulúns kostrådgivarutbildning.

Jag vet inte vart du bor men om en termin näringslära på högskola funkar rent praktiskt så gör du med stor sannolikhet ett bättre val.

Haeffner
2008-03-02, 02:13
Jag vet ingenting om hans utbildnings kvalité, däremot vet jag vad den kostar och jag kan lova dig att den knappast är värt priset om man ser till arbetsmarknaden som väntar för en person som kan vifta med ett diplom från Paulúns kostrådgivarutbildning.

Jag vet inte vart du bor men om en termin näringslära på högskola funkar rent praktiskt så gör du med stor sannolikhet ett bättre val.

Du har nog absolut rätt vad gäller pris kontra kvalitet om man jämför en kort kostrådgivarutb. med en termin på högskolan.

Tycker dock inte man direkt kan jämföra dessa två direkt mot varann då kostrådgivarutb. nog mer syftar till att praktiskt tillämpa grunderna inom mordenr näringslära medans kostvetenskap på din nivå är mer i detalj och inget som man tar upp med medel klienten. I mitt fall är detta i ju för sig inget jag kommer arbeta och försörja mig nåt speciellt på utan mer för att kort och snabbt få matnyttig information jag sen själv kan bygga vidare på.

Nån distanskurs skulle nog kunna vara nåt, tips?
En termin i skolbänken på heltid är dock inte ett alternativ som det ser ut nu.

Eddie Vedder
2008-03-02, 02:18
Tycker dock inte man direkt kan jämföra dessa två direkt mot varann då kostrådgivarutb. nog mer syftar till att praktiskt tillämpa grunderna inom mordenr näringslära medans kostvetenskap på din nivå är mer i detalj och inget som man tar upp med medel klienten.

Om jag ska utgå från Kostvetenskap som ämne på högskolan så har det inget alls med kostrådgivning att göra.
Det är en kurs där man lär sig om vetenskapen som rör kost helt enkelt. Det är största delen näringslära men även en del kostsociologi samt mer praktiska saker som att lära sig näringsberäkna, lära sig räkna ut PAL och energibehov etc.

Så det är inte jämförbart alls, dock tror jag det är bättre kvalité och ger bättre kunskaper rent allmänt om kosten. Framför allt sett ur ett vetenskapligt perspektiv.

Sverker
2008-03-02, 07:47
"Kunskap är inte kunskap innan du kan tillämpa den"(debatterat ;)). Utöver basic-kunskapen kan jag tycka att beteendevetenskap och pedagogik är viktiga verktyg om du vill åstadkomma positiv förändring hos dig själv och andra.

Jag håller inte riktigt med här. Jag anser att du inte behöver ha kunskaper om cellbiologi för att känna till i vilka livsmedel du hittar och Tiamin och vad det har för funktion(er) i kroppen. Den kunskapen är mycket mer djupgående.



Bra att du tog upp den pedagogiska biten här:thumbup:
Kunskap är en sak, det är en annan sak att nå ut med sin kunskap till andra.

Däremot har jag lite emot snuttifieringen av kunskap. Det är en bra sak att förenkla det komplicerade men helt fel att förenkla det komplexa;)

Jag tror att mentorn alltid måste ha större kunskap än eleven. Hur förklarar man aerob och anaerob förbränning när man själv inte förstår glykolysen och citronsyracykeln.


Desto bredare kunskapsbas man har desto bättre förstår man själv informationen.

heatseek3r
2008-03-02, 09:09
Jag tror att mentorn alltid måste ha större kunskap än eleven. Hur förklarar man aerob och anaerob förbränning när man själv inte förstår glykolysen och citronsyracykeln.


Desto bredare kunskapsbas man har desto bättre förstår man själv informationen.
Helt sant. Känns som att kostrådgivning är ett sidospår av den här tråden. Men om du ska rådgiva "medelsvensson", behöver du då förklara den aeroba/anaeroba förbränningen över huvud taget?

/Henke

Eddie Vedder
2008-03-02, 09:58
Men om du ska rådgiva "medelsvensson", behöver du då förklara den aeroba/anaeroba förbränningen över huvud taget?

Nej mn behöver inte förklara det troligtvis, men man behöver känna till de som professionell.

En dietist lär sig jättemycket mer än vad man någonsin kommer förklara för sin patient t.ex. Men fortfarande är det kunskaper som behövs.

Sverker
2008-03-02, 11:15
Helt sant. Känns som att kostrådgivning är ett sidospår av den här tråden. Men om du ska rådgiva "medelsvensson", behöver du då förklara den aeroba/anaeroba förbränningen över huvud taget?

/Henke


Tänk att du sitter med medelsvenson framför dig och han/hon frågar dig :

- Jag hade tänkt börja träna på gym för att få lite muskelmassa. Nu kör jag keto-diet så jag undrar vilka resultat jag kommer få på gymmet med tre pass per vecka ? Jag vet att ketonkroppar är snabb och enkel energi och jag är fräch i huvudet så jag känner att styrketräning kommer att passa mig !


Vad skulle du svara på det;)

Haeffner
2008-03-02, 18:44
Tänk att du sitter med medelsvenson framför dig och han/hon frågar dig :

- Jag hade tänkt börja träna på gym för att få lite muskelmassa. Nu kör jag keto-diet så jag undrar vilka resultat jag kommer få på gymmet med tre pass per vecka ? Jag vet att ketonkroppar är snabb och enkel energi och jag är fräch i huvudet så jag känner att styrketräning kommer att passa mig !


Vad skulle du svara på det;)

Inväntar svar *popcorn*

Sverker
2008-03-02, 19:52
Frågan är så komplex att det säkert inte finns ett rätt eller ens ett bra svar.

Jag skulle tänka mig att man måste verkligen sätta sig in i personens mål. Att lysna mer än man själv pratar.
Är personen så pass nöjd med sin kost att träningen på gymmet är mer av sysselsättning och fritid. Kanske är målet att verkligen träna och då måste man som rådgivare gör det bästa av situationen. Kanske är det så att träningen med en vacker kropp är målet och då var ketodieten ett sidospår.

Haeffner
2008-03-02, 20:03
Frågan är så komplex att det säkert inte finns ett rätt eller ens ett bra svar.

Jag skulle tänka mig att man måste verkligen sätta sig in i personens mål. Att lysna mer än man själv pratar.
Är personen så pass nöjd med sin kost att träningen på gymmet är mer av sysselsättning och fritid. Kanske är målet att verkligen träna och då måste man som rådgivare gör det bästa av situationen. Kanske är det så att träningen med en vacker kropp är målet och då var ketodieten ett sidospår.

Sant!
Lyssnandet är antagligen det viktigaste av allt i alla liknande yrken med personkontakt.

heatseek3r
2008-03-03, 20:38
Frågan är så komplex att det säkert inte finns ett rätt eller ens ett bra svar.

Jag skulle tänka mig att man måste verkligen sätta sig in i personens mål. Att lysna mer än man själv pratar.
Är personen så pass nöjd med sin kost att träningen på gymmet är mer av sysselsättning och fritid. Kanske är målet att verkligen träna och då måste man som rådgivare gör det bästa av situationen. Kanske är det så att träningen med en vacker kropp är målet och då var ketodieten ett sidospår.

Behöver jag försöka svara på tidigare frågeställning eller räcker det med att säga att jag fick tänka till? :)

Svaret blir rätt om det får rätt utformning utifrån personen som frågar och hans/hennes inställning till träningen. Detta är ett väldigt komplext område(mitt huvudsakliga intresse), om det är av intresse så sök efter kurser som behandlar motiverande samtal. Brukar finnas i kurser om t ex rökavvänjning.

Får man lov och fråga herr Haeffner om det finns någon underliggande faktor till intresset av att lära sig med om kost och nutrition? I sånna fall är frågan ställd. :P

Haeffner
2008-03-03, 23:21
Behöver jag försöka svara på tidigare frågeställning eller räcker det med att säga att jag fick tänka till? :)

Svaret blir rätt om det får rätt utformning utifrån personen som frågar och hans/hennes inställning till träningen. Detta är ett väldigt komplext område(mitt huvudsakliga intresse), om det är av intresse så sök efter kurser som behandlar motiverande samtal. Brukar finnas i kurser om t ex rökavvänjning.

Får man lov och fråga herr Haeffner om det finns någon underliggande faktor till intresset av att lära sig med om kost och nutrition? I sånna fall är frågan ställd. :P

Alltid Kul att kunna hur saker och ting fungerar och det områpde jag vill lära mig mycket om är Kropp och hälsa. Träning och allt där runtikring. Är det något jag tycker är frustrerande så är det att inte veta hur saker fungerar när man så gärna vill.

Anledningen till att jag vill(Ville...) gå en kort kostrådgivar utb. är att jag inte riktigt har tid eller ekonomi med att gå heltid på högskolan en termin när jag vet att kost kanske inte är vad jag kommer satsa på 100%igt ändå.
Ville gå en kort utb. för att få mer kött på benen och kunna leta relevant kunnskap själv därifrån.

Eddie Vedder
2008-03-04, 06:06
Anledningen till att jag vill(Ville...) gå en kort kostrådgivar utb. är att jag inte riktigt har tid eller ekonomi med att gå heltid på högskolan en termin när jag vet att kost kanske inte är vad jag kommer satsa på 100%igt ändå.

Jag kan förstå aspekten med tid, en termin är ju lite längre än ett fåtal veckor, men en termin är fortfarande väldigt kort tid och kurserna är i regel hutlöst dyra som redan nämnts.
Jag ser ingen som helst fördel med att du skulle välja en sån jämfört med en kurs på högskola, inte en enda.

Om ett yrke inom kostområdet dessutom inte är din grej är ju en kostrådgivarutbildning ett ännu sämre val. Att läsa t.ex. Kostvetenskap A ger en grund i näringslära, lite kostsociologi och lite sjukdomlära samt lite prektiska moment som sagt. En kostrådgivare är ju någon form av (obetydlig) titel i alla fall, så det blir ju mer av en kort och svindyr yrkesutbildning mer än en kurs där du lär dig grunderna.

Martin Löwgren
2008-03-04, 06:37
Det skulle man mycket väl kunna göra men jag skulle gärna gå nån form av utbildning först. Känns lättare och mer motiverande att lära sig saker när man hela tiden kan fråga lärarna om man inte förstår och att dessa (förhoppningsvis) har bra praktiska exempel.

Dessutom tror jag att jag får ut mycket mer av boken och liknande böcker om jag innan läsning fått ite mer på fötterna och kan de grundläggande begreppen mer ingående.

Nån so har gått SAFE, Pauluns, SISUs eller någon annan Kostrådgivarutb?

Jag gick SAFE:s. Helt ok men inte så djupgående. Man blir dock licencierad kostrådgivare och får konstigt nog en trovärdighet i folks ögon trots bara 2veckor studier. Jag tror du tjänar på att läsa under längre tid på universitet.

Haeffner
2008-03-04, 07:04
Jag kan förstå aspekten med tid, en termin är ju lite längre än ett fåtal veckor, men en termin är fortfarande väldigt kort tid och kurserna är i regel hutlöst dyra som redan nämnts.
Jag ser ingen som helst fördel med att du skulle välja en sån jämfört med en kurs på högskola, inte en enda.

Om ett yrke inom kostområdet dessutom inte är din grej är ju en kostrådgivarutbildning ett ännu sämre val. Att läsa t.ex. Kostvetenskap A ger en grund i näringslära, lite kostsociologi och lite sjukdomlära samt lite prektiska moment som sagt. En kostrådgivare är ju någon form av (obetydlig) titel i alla fall, så det blir ju mer av en kort och svindyr yrkesutbildning mer än en kurs där du lär dig grunderna.

Där slog du spiken på huvudet :)
Som du säger antagligen värt att gå kostvetenskap A eller inget alls.

Acquiescence
2008-03-04, 11:46
Uppdatering? Har du bestämt dig? Skall du söka 17 Mars (tror jag det är), eller? Och isåfall vad.