handdator

Visa fullständig version : Är jag beroende av kolhydrater?


AJO
2008-03-01, 00:56
Räknar inte exakt kalorier, men jag tycker att om jag ökar energiprocenten kolhydrater till nackdel för protein och fett så känner jag mig mycket piggare.

Ligger på enegiminus.

Hur funkar det för andra, det är ju så populärt med lågkolhydratdieter (vilket jag inte använder mig av). Hur funkar det för folk som har väldigt lite kolhydrater i er diet, blir ni inte trötta och hängiga?

Reagerar jag normalt?

Tolkia
2008-03-01, 00:59
Ja, det är vanligt att man blir orkeslös när man minskar kraftigt på kolhydraterna. Hur lite kolhydrater äter du och vad vill du uppnå?

AJO
2008-03-01, 01:04
Ja, det är vanligt att man blir orkeslös när man minskar kraftigt på kolhydraterna. Hur lite kolhydrater äter du och vad vill du uppnå?


Jag miskar inte dem kraftigt, men om jag bara äter pasta under dagen och kommer upp i det kaloriintag som jag har bestämmt för istället för att ligga på typ 50% kolhydrater så är jag piggare. Min kropp kanske inte är så bra på att hushålla med kolhydraterna.

Målet är viktminsning. Äter mellan 1500-2000 kcal om dagen tills jag har uppnått min målvikt.

King Grub
2008-03-01, 05:17
Jag antar att du tränar? Fett duger inte som bränsle vid högintensiv träning, så enkelt är det.

pragmatist
2008-03-01, 09:26
Är du säker på att det inte bara är ett omställningsfenomen då? Om man är van att äta mycket kolhydrater och sedan skär ned intaget blir man lätt lite såsig i skallen några dagar men det brukar ordna upp sig när kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle (det är min erfarenhet i alla fall).

Sniggel
2008-03-01, 18:16
Kroppen anpassar sig så gott det går iaf. Jag har kört med dieter av varierande mängd kolhydrater och brukar alltid märka, om jag skär ner, att akut så blir man såsig i skallen och får mindre energi på gymmet men efter ca 2 veckor funkar det bättre. När man sedan återgår till ett högre intag så brukar man vara rejält laddad den första tiden innan kroppen återigen vant sig vid den mängden.

Maharadja
2008-03-01, 23:47
Jag ser ingen anledning att drastisk minska kolhydraterna om man tränar ordentligt. Mindre kolhydrater ger helt enkelt mindre ork till träning. Ät sunt,lagomt,sluta tjafsa .... ;)

Mega_man1000
2008-03-02, 00:09
Jag antar att du tränar? Fett duger inte som bränsle vid högintensiv träning, så enkelt är det.

när använder man fett da? När man lyfter vikter?*whistle*

King Grub
2008-03-02, 07:29
Nej, styrketräning använder nära nog bara kolhydrat som bränsle. Fett används vid låg till medelhög intensitet. Äter man en fettrik måltid och sedan går och sätter sig i soffan utgör fett nära 100% av energiförbrukningen. Maximal fettförbränning under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max.

CoolHandLuke
2008-03-02, 09:56
Beroende är du när du har problem att sluta äta kolhydrater. Hänger ihop med det metabola syndromet och insulinresistens. Någon med färska kunskaper kanske kan gå in på detaljer? Alternativt kan du söka på forumet.

Acquiescence
2008-03-02, 15:03
Nej, styrketräning använder nära nog bara kolhydrat som bränsle. Fett används vid låg till medelhög intensitet. Äter man en fettrik måltid och sedan går och sätter sig i soffan utgör fett nära 100% av energiförbrukningen. Maximal fettförbränning under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max.

Man håller väl inte 60-65% av Vo2MAX vid soffsittande, eller var den meningen inte i anknytande med påstående innan?

Lite förvirrande.

jwzrd
2008-03-02, 15:05
Man håller väl inte 60-65% av Vo2MAX vid soffsittande, eller var den meningen inte i anknytande med påstående innan?

Lite förvirrande.

Under aktivitet står det. Att ligga på rygg i soffan räknar du väl knappast så?

Acquiescence
2008-03-02, 15:19
Under aktivitet står det. Att ligga på rygg i soffan räknar du väl knappast så?

Nä, där har du en poäng, läste väl lite för hastigt. :em: