handdator

Visa fullständig version : Telia Fiber


manko
2008-02-29, 10:40
Är Telia fiber upp till 100mbit/s bra att ha?

Om det finns draget fiber till lägenheten och jag fick från fastighetsägaren en lapp om telias fiber, tror ni det är öppet att man kan välja någon annan leverantör istället? Ja, jag kommer att ringa dom senare idag och kontrollera. :)

ramagoen
2008-02-29, 11:21
de e väl knappast dåligt, fiber är bra bättre än adsl väl?

Sleigh
2008-02-29, 11:24
Om fiber är draget går det till en växel, beroende på vilken stad du bor i och vilket företag som dragit fibern. I mitt fall är det Wexnet. Du får sedan gå in på deras hemsida och välja operatör, hastighet, osv.

Tomten
2008-02-29, 11:32
Är Telia fiber upp till 100mbit/s bra att ha?

Om det finns draget fiber till lägenheten och jag fick från fastighetsägaren en lapp om telias fiber, tror ni det är öppet att man kan välja någon annan leverantör istället? Ja, jag kommer att ringa dom senare idag och kontrollera. :)

Bredbandsbolaget eller Telia borde vara de enda vettiga alternativen. I varje fall om du är ute efter hög hastighet och stabilitet. Av egen erfarenhet så tycker jag Telia är aningen stabilare, men BBB inte inte direkt kasst :P

Tomten
2008-02-29, 11:34
de e väl knappast dåligt, fiber är bra bättre än adsl väl?

Beror på. Det kan ju vara så illa så att hyresvärden har gjort så att hela hyreshuset delar på 100mbit. Sitter då nån snubbe med sin dedikerade server och skickar/laddar dygnet runt så kan det vara riktigt uselt. Fast jag tror den typen av lösningar börjar försvinna.

shut teh face
2008-02-29, 11:35
Enligt mig är Fiber rent allmänt väldigt stabilt och bra - oavsett leverantör.

Att priserna kan skilja sig är väl det enda. Här i krokarna kan man t.ex få 10/10 fiber av BBB för 320 kr/mån. Man får bara 100 om man är ett "företag".
Adamo erbjuder samtidigt 10/10 30/30 50/50 100/100 där det sistnämda bara kostar 199 kr/mån

Tjuckot
2008-02-29, 12:26
Sitter på 30/30 sedan i torsdags här, fiber. Mycket härligt :)

Cilia
2008-02-29, 12:35
Bredbandsbolaget eller Telia borde vara de enda vettiga alternativen. I varje fall om du är ute efter hög hastighet och stabilitet. Av egen erfarenhet så tycker jag Telia är aningen stabilare, men BBB inte inte direkt kasst :P
Hur vet du det?

Vi är på väg att installera ett fibernät i det huset jag bor i. Vi har valt ett operatörsoberoende nät. Just nu så kan vi då inte välja BBB eller Telia eftersom dom bara levererar till sina egna nät.

Jag tror dock att det är övergående.
När fibernäten är mer utbyggda så kommer naturligtvis även dom operatörerna att vara intresserade även av dom nät dom inte äger. Deras mål är ju att sälja så mycket som möjligt.



Apropå frågan
Om Telia har dragit in nätet så äger dom nätet.
Det finns nog en risk att du inte kan välja andra operatörer.
Vet att det är så med BBB iaf utifrån den infon vi fick när vi gjorde en undersökning

manko
2008-02-29, 13:09
Hur vet du det?

Vi är på väg att installera ett fibernät i det huset jag bor i. Vi har valt ett operatörsoberoende nät. Just nu så kan vi då inte välja BBB eller Telia eftersom dom bara levererar till sina egna nät.

Jag tror dock att det är övergående.
När fibernäten är mer utbyggda så kommer naturligtvis även dom operatörerna att vara intresserade även av dom nät dom inte äger. Deras mål är ju att sälja så mycket som möjligt.



Apropå frågan
Om Telia har dragit in nätet så äger dom nätet.
Det finns nog en risk att du inte kan välja andra operatörer.
Vet att det är så med BBB iaf utifrån den infon vi fick när vi gjorde en undersökning

Ì den där pärmen jag fick fanns det comhem och telia fiber. Dom sa något i stil "det är dom alternativen vi har fixat fram, du kan välja sedan vilka du vill." MEn det tolkade jag iaf som vanliga adsl tjänster. Hm, måste kolla upp detta med dom.

Baan
2008-02-29, 18:29
De LAN-teknikerna som det brukar handla om är i vanliga fall bättre än både ADSL och Kabel. De går givetvis ändå att överbelasta, vilket innebär att om företaget snåla på utrustning och inte bygger ut (t.ex. för långamma switchar) så kan man uppleva sämre hastighet, latency osv när alla börjar tanka för fullt, vilket i praktiken innebär efter arbetstid. Jag tror inte de större företagen har det problemet.

Cilia
2008-02-29, 21:32
Ì den där pärmen jag fick fanns det comhem och telia fiber. Dom sa något i stil "det är dom alternativen vi har fixat fram, du kan välja sedan vilka du vill." MEn det tolkade jag iaf som vanliga adsl tjänster. Hm, måste kolla upp detta med dom.
Jag tror inte det är adsl dom menar.
Comhem är ju kabeltv, då går det ju via ditt tv-uttat (så har jag fattat det)
Telia har ju också kabel men det kan här också vara fiber kanske.
Då kanske huset har comhem som kabeltv med bredband som komplement och telia fiber som bredbandsnät.

Har du provat att fråga någon i huset?

shut teh face
2008-02-29, 21:37
Du har ju din adress. Det finns sidor där man kan söka fram vilka bredbandsalternativ du kan få.

Annars kan du ju söka specifikt på de olika isp'erna.
http://www.bredbandsbolaget.se
http://www.telia.se/

manko
2008-03-01, 01:25
Jag tror inte det är adsl dom menar.
Comhem är ju kabeltv, då går det ju via ditt tv-uttat (så har jag fattat det)
Telia har ju också kabel men det kan här också vara fiber kanske.
Då kanske huset har comhem som kabeltv med bredband som komplement och telia fiber som bredbandsnät.

Har du provat att fråga någon i huset?

Det är som du säger. Comhem för tv och Telia för tele och internet. :)

Kimball
2008-03-01, 11:39
Jodå, Telia 100mbit ger utlovade hastigheterna, testade det i 2v förra året "på skoj". Synd att de kostar 800:-/mån bara -,-

Händer dock titt som tätt att jag ular OCH dlar i över 50mbit/s i div. olika sammanhang med mitt 10mbit för 275:-/mån så det känns mer prisvärt, imho. Hade 100mbit kostat 350-450:-/mån hade jag kanske kunnat överväga det.

shut teh face
2008-03-01, 12:41
Ja 800 kr har man inte lust att betala för 100mbit. Det är ju inte särskilt stor skillnad på 10 och 100. Vänta 2 min istället för 8 min när man laddar ned en stor .avi...

Cilia
2008-03-01, 12:55
Vår förening har fått ett erbjudande på 249 kr/mån för 100 ned och 10 upp.
Hade vi valt BBB så hade det kostat 169 kr/mån men då äger dom nätet och vi är bundna till dom.